Den korta texten av Kerstin Gezelius i DN om Olivia Newton-Johns plats och funktion i populärhistorien är inte kulturskribentens bästa (jag har bara läst en handfull). Den bär på en underton som visar hennes skärpa. Ibland blir DN _nästan_ värd en prenumeration.
Hon kontrasterar filmen Grease mot punk-alternativet trots att punken redan var död 1978, uppsugen av kommersiella krafter (slamret hade bara drygt ett år av vital och äkta upproriskhet - någon brittisk musiktidning meddelade 1976 om ett band vars sångare pissat på sin publik under ett gig - det var Johnny Rotten och Sex Pistols. I USA-skivdebuterade Ramones samma år, 1976, och upprepade sedan exakt samma formel av kommersiella skäl). Punken var för bloggaren stendöd 1978. Men varje årgång upplever sina milstolpar subjektivt, så låt gå.
Undertecknad köpte ett halvdussin punklåtar (som såldes styckvis på svart runt plastmaterial på den tiden). Sen var den tjusningen över, t.o.m. gettomusiken reggae från Jamaica hade mer att säga än punkarnas aggresso-depressiva "ingen framtid". Den västindiska musikens böljande rytm var oändligt mer komplex om man började lyssna efter musikernas samspel än den riviga punkten för att inte tala om disco som lade grunden för dagens enerverande gay-schlager som låter exakt för vad det är: monoton marschmusik för marktrupper i krig.
(Jag tror sexuella störningar till stor del beror på att dessa är själar som stupat i krig och nu är så omtöcknade i sin nya kropp att det inte kan ta till sig kroppen - de sitter mentalt fångade i en tidigare kropp och vägrar släppa det alltför tidigt avslutade förra livet. Därav den riktigt dåliga schlagerns attraktion för homosexuella.).
Naturligtvis hade Olivia ingen plats i mitt hjärta 1978 och jag föraktade Travolta och diskotrenden. Köpte ändå (långt senare) soundtracket till "Saturday Night Fever" av musikhistoriska skäl - det går inte att förbigå den märkligt begåvade pojkgruppen BeeGees från Australien som tog England med storm under senare hälften av 1960-talet med extremt perfekta och en del mycket märkliga pop-pärlor.
(I Australien sjunger knappt tonåriga grabbar egna kompositioner som "Depression" och har hit-låtar med sådana ämnesval- fatta! Under Englandskarriären fyller de på med mer deppmaterial. Som låten om en dödlig gruvolycka och en lika känd hit där sångaren sjunger ur perspektiv av död och berättar hur han gav liv åt hela världen genom sitt martyrskap. Impersonerar han Jesus från andra sidan?)
Olivia, också en hybrid av England och Australien, har ett perfekt slätstruket horoskop som perfekt passar en mannekäng i ett skyltfönster. Gezelius skriver om hennes stilbyte i filmen Grease - kostymbytet som hela kändisskapet byggde på. Denna "brytpunkt" passar bra med flera punkter i kartan som just står vid sitt yttersta och ska tippa över från ett tecken till ett annat.
Vilken är Olivias persona? Födelseklockslaget 6.00 låter som en bekväm avrundning men det är den enda trovärdiga uppgift som finns...
https://www.astro.com/astro-databank/Newton-John,_Olivia
...och ger en födelse bara en (1) minut innan rollmasken byter från rytande Lejon till väna sångfågeln Jungfrun. Precis tvärtom omvandlingen i Grease. Olivia började också som menlös countrypop-sångerska av det där urvattnade slaget som bara britter kan älska.
Den här kartan inkluderar med den sideriska zodiakens positioner också den urgamla västtraditionen med Lyckans lott och den personliga Daimonens lott. Eftersom dessa beräknas utifrån en formel som inkluderar solens, månens och ascendentens position ger den sistnämnda att också lyckan i livet och - faktiskt - den högre daimonen.
Daimonen är människans högsta själsnivå, och är knappast värst mänsklig alls. Blotta formuleringen "personlig daimon" är grovt missvisande - det snarare så att daimonen har iklätt sig ett köttstycke som utvecklar en viss grad av personlighet. Ju mer västerländskt konsumtionsfixerad desto mindre av personlighet.
Efter att bloggen ägnat sommaren åt "Värmebölja 2022" - Mars möte med demonen Rahu i eldiga Väduren - är det intressant att notera Olivias Mars-i-Vågen med undertryckande Draksvansen men demoniska ambitiösa Drakhuvudet mittöver i Väduren - precis som demonen nu rör sig under 1½ år. Kanske hade den att göra med att den bröstcancer hon obegripligt bekämpat i 30 år (ett "saturnusvarv" slutligen ändade livet som Liemannen plägar göra).
(Olivia är därmed född ett Rahu-varv före Magdalena Andersson vars NATO- och andra beslut fått mig att undra om Rahu permanent bränt bort vitala hjärnceller ur dem som har en aktiv Vädur i sina horoskop!)
Just Mars med demonens huvudlösa draksvans anknyter är till den omsvängning som Lyckopunkten anger: fantastisk konjunktion med "stora framgångens" Jupiter närmast garanterar ett lyckosamt öde om man accepterar en födelse prick 6.00. Men i Skorpionens 30e grad är basen för lyckans den amerikanska fejk-femme-fatale som hon uppvisar som "syndiga Sandy" i filmens slut och som Branschen förde henne djupare in i via "80-talets poplåt" (Let's Get) Physical som verkligen är visar amerikanernas (och britternas) sexual- och beröringsskräck.
Att Olivia sedan försöker starta ett eget klädmärke utifrån sin nya och fejkade rollfigur och går i konkurs, förvånar inte. Det fanns ju inte ett uns av äkthet i Grease och den väg Olivia sedan följde. Ser man till hennes psyke är Månen-i-Tvillingarna en perfekt krämare, lyhörd för tiden och anpassar sina budskap till den. Men Solen - den djupa identiteten - är fortfarande den naturliga Jungfrun som så mycket bättre passar Olivias i bloggarens öron så slätstrukna och städade country-pop. Att bygga ett klädmärke utifrån rollfiguren Sandy, tuffa Olivia, verkar riskabelt. Det handlar om trovärdighet.
Det kritiska 6.00 placerar också daimonen i ett övergångsläge (sista graden av Oxen är bara en minut senare första graden av den till bolagschefen följsamma Tvillingarna). Om det innebär daimonens omorientering under loppet av ett liv vet jag inte och förstår inte hur en dödlig skulle kunna ta reda på det!
Vad man dock kan säga, utifrån den hinduiska traditionen, är att Olivias själsindikator eller "vad själen vill" (atma karaka, AK) är framgångens Jupiter. För en flat västerländsk ateist syns det ha varit ambitiösa föräldrar som pushade barnet åt det hållet, men den djupare sanningen är att det är själen själv som har en plan för sitt kommande jordeliv och denna påstås AK peka ut.
Och nu blir det lite komplicerat. Vad innebär AK i Skorpionen, vars härskare Mars inte enbart är Olyckan utan också den biologiska driften bakom artens prokreation. Olivia ville i sitt liv arbeta med "sexighet" (vilket man måste säga att hon gjorde i videon till "Physical" - jag har raljerat över detta pekoral tidigare på bloggen).
Men givet hennes 30-åriga kamp mot cancer anar man att Skorpionens djupare sidor var själens målsättning för detta liv. Skorpionen som döden och atmas planet Solen i hälsotecknet Jungfrun... Här kan man undra om framgångens Jupiter och Lyckopunkten verkar på flera nivåer och förlängde hennes liv med 30 år? Horoskopet har sina mysterier inte minst hur Tidsherren och Dödens Saturnus olyckligt står i sin fiende, livets Sols tecken Lejonet.
Tidsherren och gränsdragaren Saturnus håller Mars kort koppel (60 grader) och kontrollerar aktivt Olyckan och där den ska slå till eller hållas i band. Olivia hade fler motgångar i livet än det misslyckade projektet med modelinjen horoskopet ser verkligen välregisserat ut på ödesnivån. Allt detta tyder på att hon betalade av en stor mängd gammal karma i detta liv, fastän det låter som och är en ren plattityd. Men dessa tidigare liv var förstås Olivias själs hemlighet.
Hon somnade in i sitt hem 8/8 2022. Vid tiden stod Tidsherren retrograd i hennes 6e ohälsohus och demonen Rahu med Mars i årets "Värmebölja" i "samverkan" med hennes medfödda Mars & nodproblematik.
Jag är knappast någon dödsfallsspecialist men om en tung Saturnus ligger och trycker i ohälsans 6e hus en tid då en sällsynt demonisk kraft i Väduren bestrålar sitt eget natala läge och samtidigt som transit i himlarna söker torka att med Eld torka ut det livsbefordrande Vattnet på det fysiska planet (gr: physis). Dessutom i Olivias 12e hus för kroniska sjukdomar vilket tecknet livskraftens Sol f.n. passerar (Krabban eller Cancer på latin - som i Sverige råkat bli Kräftan, även gammalt namn för sjukdomen). Ser inte detta ut som ett sammanflöde av ovanligt många digra omen givet hennes underliggande sjukdom?
*****
Två tidigare inlägg om Olivia, ett från 2012 och det om den parodiska Physical-videon från 2017 innehåller garanterat flera av iakttagelserna i detta inlägg. Men vem lägger alla dessa detaljer på minnet? Som hindu-vännen George Harrison sade: "All Things Must Pass".
PS. Mitt minne lurade mig här och sade: "Passing Through a Material World". Men jag jag dubbelkollade och insåg att minnet blandats upp med reggaerapparen Prince Jazzbos "Pass Though Rome" från 1976 - för reggaefolket står både Babylon och Rom för den dödsdömda vita västcivilisationen. På något plan hade minnet helt rätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar