Apropå förargade stockholmare som nyligen fick reklam-sms från Antikristdemokraterna i sina mobiler - till mångas ilska eftersom de menat sig ha varit aktsamma med sina mobilnummer just för att slippa bli spammade. Även om skrivet före kan inlägget kan ses som en spinoff på Cervenkas
*****
Bloggaren är numera fattig-fattigpensionär, men innan matpriserna sköt i höjden hade han åtminstone föresatt sig en "guldkant" i formen av någon ny bok var tredje månad. Köpte senast en från AdLibris i november 2021.
Såg att nu 92-åriga vetenskapsfilosofen Wolfgang Smith hunnit med ytterligare 3-4 böcker sedan senaste läsningen av honom (2014). Tänk om man hade den intellektuella vigören vid så aktningsvärd ålder!
Ett liv som svensk fattigpensionär på vatten och bröd är inte värt att leva så jag bytte några matransoner mot Smiths senaste två titlar. Nu blev det tvärstopp hos Bonnier/Ad Libris. På åtta månader har det tillkommit krav på mobilnummer, inte för kundens extra säkerhet utan för DERAS BEKVÄMLIGHET (”om vi skulle behöva komma i kontakt med dig”). Fältet var obligatoriskt och lät sig inte luras av fantasisiffror, och, notera att de redan har användarens mejladress "om de skulle behöva" förklara att boken t.ex. var utgången).
SLUTSATS: Människor som valt bort mobilen för högre livskvalitet är inte längre välkomna att näthandla i Sverige. IT-fascismen tvingar nu svensken att köpa prylar för att kunna köpa prylar. Det är som tv-reklamen där långfilmen presenteras av ett växande antal reklamskyltar som alla säger "filmen presenteras av varumärket X". Det började med en "sponsor", nu kan det vara fyra efter varje reklamavbrott. Klarnas förfarande påminner också om att svenska företaget bakom BankID följer datatillverkarna och kräver att man köper ny dator för att hålla jämna steg med appens utveckling. Var är Staten i denna it-diktatur? Har den helt förlorat kontrollen över samhällsutvecklingen?
Tyska Amazon fick min bokorder - den katastrofalt usla svenska budgetversionen tycks vara nedlagd utan att någon gjort något väsen av det, åtminstone bokförsäljningen. Jag sökte först boktitlarna med suffixet .se men kopplades då över till den amerikanska sajten - detta är svensk begåvning på nivå med Klarnas miss: förväntas från USA köpa print-on-demand-böcker som trycks i Europa vartefter beställningarna rullar in och betala tull och moms..
Från Tyskland tillkom 60 kr frakt istället för Ad Libris gratisfrakt, men internationella Amazon har mer intelligens i sitt ordersystem än det nya unga ingenjörs-Sverige förmår.
Det är visserligen otrevligt att handla på Amazon (pga. lagerslavarnas usla arbetsförhållanden) men svenska Klarnas alltmer monopolliknande ställning gav inte mycket till alternativ. Jag stillade det dåliga samvetet med att amerikanska Amazon-anställda kuppade igenom en fackförening medan megarike och arbetarhatande grundaren Jeff Bezos svischade runt i sin rymdfarkost!
Se även (från 2017): Amazons vd: världens rikaste, världens snålaste
*****
Ett ter sig allt mer sant: Sverige är en vettlös extremist som ändrar för ändringens skull. Alltid utan en skymt av visdom. Klarnas nya krav var inte ens till för kundnytta och förstörde bara för en liten grupp kunder de inte ens övervägt att den fanns.
Mobilfri, för den som inte sett saken från Överhetens sida, är den sanna elitens privilegium - gig-jobbare och mentala slavar är kedjade till den moderna tekniken, svarar de inte i tid förlorar de inkomsten och får gå hungriga den dan. Alla Användare är kollektivt medskyldiga till detta sakernas tillstånd, men de har i allmänhet lurats att tro de tillhör den vinnande skaran i IT:s segertåg över världen.
AdLibris ursäktade sig med att de inget kunde göra (åt Klarnas kassasystem) men tyckte jag kunde ”låna någon annans telefon”. Ett ”god dag yxskaft”-svar eftersom jag i felanmälningen beskrivit mobilfritt som ett avsiktligt kvalitetshöjande val. Vari då poängen att jobba dubbelt och dessutom besvära andra med min shopping?
Av Bonnier/AdLibris svar framgår att de inte ens kommer ta upp kassaförändringen (och dess marginella kundbortfall) med Klarna. Det ser faktiskt ut som bara en enda Aktör återstår i Sverige bakom alla butiksfronter: Kapitalisten, en vampyr inte av denna världen utan från något av de lägre helveten som ibland blandas in även i Jordens affärer.
De här demonen bär olika namn i olika tider, idag är det Kapitalisten. Men avsett manifestationsform göder den människans egoism och får henne att sluta tänka stort och korrekt. Det slutar vanligen i civilisationskollaps när demonen kopplat starkt grepp om Jorden. Astrologiintresserade har ingen representation för så stora makter i detta system.
Möjligen skulle man kunna koppla civilisationsdräparen till Shiva, världarnas förgörare (för att skaparen Brahma ska kunna frambringa något nytt). En pre-kosmisk antydan om förgöraren Shiva kanske man kan se i Mörkrets kvalitet som för många är en åtråvärd kvalitet eftersom den representerar "den rådande ordningen", stabilitet och trygghet. Men på sikt är det Rigida det som kommer att gå under eftersom det inte längre utvecklas. Shaiviter (Shiva-anhängare) skulle naturligtvis vägra den tanken. Alla hinduer tenderar att upphöja SIN gud till allsmäktighet så att alla gudar till sist har ungefär samma attribut... Se bara här:
"Lord Shiva has a central yet complex role in Vedic astrology, associated with a number of planetary energies, though he has specific planetary associations."
https://www.vedanet.com/lord-shiva-in-vedic-astrology/2021/
*****
Nu till en intressant eftersläng till den här undermåliga svenska shoppingupplevelsen.
KD:s riktade häromdagen sms-utskick till 200.000 mobilnummer i Stockholm. Ilskna reaktioner (noterade i AB men inte i Expressen) där mobilägare frågar sig hur i h-e KD kommit över deras mobilnummer efter allt de gjort för att skydda det från ovälkommen spam. Låt mig gissa: de har shoppat på nätet det senaste halvåret och gått igenom en kassa opererad av Klarna!
Det var troligen i maj det hände, när Klarna byggde om för att samla mobilnummer att sälja vidare till intressenter. Men ingen såg den verkliga skandalen eftersom det var en annan klantighet från it-nissarna som fick rubriker:
Kapitalismen är så upprörande korrupt att jag ibland skärmdumpar nyheter av detta slag, en vacker dag kanske pusselbiten passar in i något större mönster...
Här är Expressens notis om de 200.000 spam-sms:en. Som borgerlig tidning naturligtvis utan att vilja nysta i den djupa skandal något ljusskyggt affärsled i IT-djungeln här har skapat och med KD som villig och omoralisk konsument av utbjudna telefonnummer...
Klicka för läsbar storlek |
PS. Klarna-exemplet användes häromdagen i "Sverigehoroskopets svaga punkt", men det var före nyheten om de 200.000 oönskade KD-sms:en som fick polletten att trilla ned.
PS2. Skribenten Mikael Nybergs horribla skildring av arbetsvillkor i dagens Sverige kan ses som en "spinoff" till det här den 25 augusti ännu inte publicerade blogginlägget. Nyberg får min IT-observation att te sig som en ren bagatell. Och det är den på ett sätt, rapport från den svenskhet som i väntan på civilisationssammanbrottet bara behärskar en tankefigur: "min bekvämlinghet".
4 kommentarer:
Om du inte hade bott i Stocholm utan på landsbygden eller i en mindre ort skulle du ha varit piskad tvungen att skaffa mobil, bokköp eller ej. Kopparnätet är nämligen nerlagt i stora delar av Sverige. Läste förra året att enligt Telias plan ska kopparnätet vara borttaget i hela landet år 2026.
Förra våren var det dags här, och vi hade ett helvetes krångel med Telia i flera månader. Tar för lång tid och utrymme att beskriva det hela här, men till slut var det tack vare två äldre telekunniga herrar som vi fick sakkunnig hjälp, och inte avTelia (som jag döpt om till Felia). Det finns, el fanns i alla fall förra våren, ett modem som man kan ansluta en vanlig, fast (eller trådlös) telefon till, men det är inget som Telia ville sälja till oss i förstone, fick nästan tjata på dem för att få köpa en. Det blir nämligen sämre ljudkvalitet, fick man höra. Men sämre än den gratismobil (osmartfån, en Doro) som Telia istället delar ut kan inget vara. Går knappt att hålla i, små, siffror i displayen och på knapparna. Ett rent hån mot alla gamla människor. Min svärmor, 90+, hade det inte lätt. Vi köpte en något mer greppvänlig, med större siffror, men det var förstås inte lätt ändå.
Och ska man åka tåg måste man också ha en mobil numera, det är nämligen tvunget att legitimera sig med mobilt bank-id. Bank-id på dosa går inte. Och ska man betala är det swish som gäller, fakturaalternativet är borta (eller nu sist fanns det med på en av de tre olika sträckor jag köpt biljett till på sistone - jag vet inte var logiken finns). I alla fall för några år sen kunde man faktiskt även ringa och boka, men det kostar förstås extra. Vet inte hur det är numera.
Ringer man Telia måste man förresten ha mobilt bank-id för att öht kunna komma fram. Annars måste man beställa nån sorts personlig kod.
Så visst har vi it-fascism här i landet...
Det finns ju fibertelefoni förstås, och det är kanske det som stadsbor har nuförtiden, om de inte valt bort fast telefon. I stora delar av landet har det gått trögt med fiberutbyggnaden däremot. Även här. IP Only hade stor kampanj för 5,5 år sen, men inget hände. Det blev för dyrt för dem. Sen hade Felia, förlåt Telia, folk som for runt och tog upp beställningar, men sen drog dom sig ur - det blev för dyrt. Så finns det en lokal aktör som kört parallellt, den anlitade vi, men det har varit jättetrögt, gått flera år. Till slut - i år, efter krånglet med telefonin, blev det inkopplat, eftersom det är ett företag det handlar om (har det inte privat). Och förra året vaknade IP-Only till liv igen (har väl fått bidrag från staten) och var plötsligt intresserade. Nu håller de på och gräver här i trakten...
Ja, nedläggningen av kopparnätet är ännu en del i den här påtvingade ändringen för ändringens skull, även kallat "utveckling". Ämnet är gigantiskt och fast det är uppenbart att man inte kan driva en massa system i parallell har inte den här övergången gått snyggt till.
Dessutom är det usel kvalitet på den telefon- och internetbox man får köpe ny varje gång någon funktion i det kombinerade modemnet bränt sönder, inne på min 4e box på 20 år och 3e fasta internettelefon. I termer av hållbarhet hade jag samma analoga telefon i säkert 20 år, den där typen med snurrbar nummerskiva. Byggda för att hålla en evighet. ...Övertagen från avlidne farfar som säkert haft den 20 år dessförinnan.
Tåget var nytt för mig (enbart skrivbordsresenär). Det har uppenbarligen hänt sedan "sista släktingen" i en småstad utanför Stockholm gick bort för tio år sedan. Skulle som "mobilfri" inte kunnat delta i den begravningen om det varit idag...
Det är fibernät i stan jag syftade på i svaret som råkade hamna fel härunder. Din beskrivning av företag som är livrädda att ta kostnader känner jag igen, utomordentligt illa skött av Sverige, detta teknikskifte. L.M. Ericsson skulle skämmas i sin grav.
Skicka en kommentar