För att döda tid fick nyligen tv:n stå på lite extra och det blev B-actionfilm. Tysk-amerikansk lågbudget där CIA-hjälten spelades av Aaron Eckhart som gjorde Two-Face i den andra och tredje av filmerna med Christian Bale som Batman.
Ungdomsfilm, javisst, men bloggaren har Månen i Tvillingarna stigande i öster och har inga problem med att vandra sin livslinje och återknyta till andra åldrar och deras nöjen!
Filmen var så pass trivial att jag snart insåg att jag sett den för bara några år sedan men helt glömt den. Minnet triggades först med första scenen med en aktris som spelade den alienerade dottern till CIA-agenten, nitton-tjugo vid inspelningen men med så obestämbara drag att hon kunde ha spelat mycket yngre roller. Kraftfull blick i vissa scener men en ganska dyster roll med kvinnans sedvanliga roll att bli bortrövad och renderad hjälplös. Bortsett från rollen tyckte jag mig uppfatta en märklig blandning av ungdom och "gammal själ".
Dagen därpå återvända filmen i minnet och det visade sig snart varför. Att följa upp karriären för Liana Liberato (efternamnet vittnar om italienskt påbrå) öppnade upp nya insikter även om bloggarens kanske mest kufiska "upplevelse" av tidigare liv, hans "femton minuter i rampljuset" som makthavare. Skitliven dominerar men ibland väljer själen gräddfilen!
Liberato startade lovande som barnskådespelare vid 9 men karriären tycks ha planat ut och att vid 27-28 bara göra en liten roll i ännu en bloddrypande Scream-film (den sjätte i ordningen, 2023), tyder på en karriär som kommit av sig trots löftesrika omdömen tio år tillbaka. IMDB har mycket lite att säga och hon har inte producerat några uttalanden som kommit på pränt. Tittar man igenom de filmer hon gjort är det påfallande många för regissörer som debuterar - som att hon står kvar och stampar på ruta 1. Indie eller lågbudget.
Men så ser jag vad som kan ha sinkat hennes karriär, att vid tolv få huvudrollen i en "söndagsskolefilm" om ett fattig irisk nybyggartrakt i USA på 1800-talet, till vilken en syndätare kommer. Den bespottade religiösa funktionären "syndätare" har förekommit tidigare på bloggen, t.o.m. fått en egen tagg. Ett inlägg från 2016 är nämnvärd.
Där relaterades hur bloggaren som 19-åring valde mellan science-fictionböcker och fastnade för en titel som tydligt byggde en fantasi om en syndätare som vandrade mellan världarna och skrumpnade ihop allt värre. Han tog på sig allt orätt som skedde. En klar imitation av Jesus som tog på sig världens synder - den första syndätaren. Till sist var hans litterära fantasy-version så förorenad att han var tvungen att färdas till en speciell planet där han i drömsömn föryngrades och återvann renheten att åter kunna utföra sitt uppdrag som universums "sophämtare".
Vid 19 hade jag förstås ingen aning om den underliggande religiösa tematiken, men det var en av de sista science-fiction böcker som fick avsluta tonåren, innan intresset för en tid riktades mot UFO:s och strax mot metafysiska frågor. I backspegeln ser man hur den grunden lades till Sideriska med dess nu aningen spretiga inriktning. Att genom bildskärmen finna en ung skönhet som jag lätt förälskat mig vid i yngre år ha spelat en enda huvudroll i livet, och det som flickan i det iriska samhället som konfronterats med en syndätare, tillhör inte dussinsammanträffandena!
Särskilt inte som denna Liberato dessutom var närmast identiskt lik en kärlek som inte ville sig men som uppenbarligen var en av "de utvalda" en av de som möjligen var förutbestämda att återses i ett givet liv. Flera år senare efter ett velande "ihop eller inte", fick jag ett tydligt varsel under en personalmiddag och kände mig manad att lämna bordet för att gå ut på gatan i Stockholms myllrande innerstad - bara för att se kvinnan komma några meter längre bort. Det blev ett fantastiskt återseende där själarna gillande sonderade varandra under några minuters småprat.
Apropå skådisens efternamn var nästan-relationen född i Libra, i soluppgången och flera planeter i tecknet. När Libra eller Vågen kommer i helt rena varianter blir män och kvinnor vackra och ofta dominerar "söthet" över den lite kalla men stilrena klassiska skönheten. Exakt som Liberato och hennes dubbelgångare.
Dessa händelsekluster, fast spridda över flera år, är en variant av vad C.G. Jung kallar en synkronicitet, ett meningsfullt sammanträffande. Liberatos karta måste granskas eftersom vi nu talar om forskning på den "psykiska nivån".
Apropå syndätarens tema visar sig strax Liana Liberato representera sjunde himmelen: Saturnus är hennes atma karaka eller vad hennes själ vill uppnå i detta liv. Och det passar utmärkt givet bristen på framgång och att hon varit så tystlåten att det knappt finns något skvaller på nätet.
Saturnus är aktrisens AK hela dygnet med ett undantag, eftersom födelsetiden är okänd är en Måne i början av Tvillingarna irriterande. Dygnets början har en Måne i Oxen och under bara en timma, cirka 7:30-8:30 har Månen knipit rollen som AK men med ingressen i Tvillingarna återtar den retrograda Saturnus i 29:21:30 Vattenbäraren AK-rollen.Detta är en märklig placering eftersom AK ska föreställa det själen VILL i detta liv men Saturnus hemma i sitt eget andliga hemmaläge har ingenstans att gå: den är redan "förverkligad". En så remarkabel AK påminner om vad jag läste en filmrecensent säga: kvinnan har en sällsynt kombination av intensitet i blicken vilket kombinerar väl med utstrålning av sårbarhet.
Sårbarheten är "sötheten" och ansiktet är så typiskt "kattversionen" av Lejonets tecken man kan hitta. Det triangluära ansiktet, den lilla munnen och djupt och intensivt iakttagande blick. Sideriska innehåller under den sparsamt använda taggen "skönhet" förmodligen fler inlägg om den här typen än någon annan.
Först vid 27 har barnansiktet bytts ut, en antydan att Månen är merkurisk-ungdomlig |
Är man anhängare av tanken att astrologin på ett mystiskt sätt kan brygga den psykiska verkligheten och den materiella är detta naturligt. Bloggaren har Lejonets Sol placerad i Venus hemmatecken Vågen och Venus i Lejonet, en "ömsesidig projektion" som är svag för konst, musik och det sköna i allmänhet.
Dessa kvinnor blir utmärkta jungianska anima-gestalter, projektioner på människor i omvärlden av innehåll från den egna feminina delen av psyket. Den sideriska zodiaken introducerades t.ex. av en anima-gestalt som utgick från bloggarens västerländska Mån-Kräfta men förklarade att det egentligen var Mån-Tvillingarna, vilket stämde så väl.
Varför just denna aktris drabbade bloggaren så starkt har ytterligare en förklaring. Hon har norra månnoden (Rahu) som hinduerna räknar som en aktiv planet fast den bara är en matematisk punkt (där månen i stigande bana korsar solbanan). I 6e graden av Vågen förstärker den "demoniskt" Venus i Lejonet som står nära länkad med Solen i majestätiskt härskarläge. Och vem drabbas totalt av denna andliga krafthärd om inte någon med egen aktivitet i Vågens 6e grad, som t.ex. bloggarens egen Sol.
För den som inte enbart lever för brödfödan och på det materiella planet illustrerar dessa astrologiska kopplingar möten "i himmelen" eller andeväsens dolda sammanhang. Själarna behöver inte ens mötas i jordelivet, de kan hjälpa varandra på andra sätt, vilket jag strax kommer till.
Bloggaren har haft en enda "UFO-dröm" där han återvände till kroppen vid uppvaknandet och hade naturligtvis besökt Venus - inte den materiella planeten utan det fördolda livet bortom den synliga himlakroppen. De två venusianer som lotsade bloggarens ande tillbaka till kroppen visade sig båda i fantasikroppar som hade det här "söta" elementet. Kanske en dröm skapad av influenser från popkultur men i en tid när han ännu inte hade någon vägledning från den sideriska zodiakens "ömsesidiga reception" mellan Sol och Venus som gör drömmen mer begriplig.
När jag sedan hittar en film som aviserades 2016 men som aldrig blev av, en slags kopia på GHOST och där hon skulle göra kvinnan som förlorat sin älskade, då är kopplingen till fåordiga och restriktiva Saturnus/Liemannen nästan fånig. Kvinnan var redan helt fångad i filmbranschen i roller som involverade "andevärlden" eller "andra sidan" (hennes senare deltagande i Scream-serien kan med lite god vilja också sorteras till filmer som hjälper unga materialister att möta den naturliga fruktan för döden).
Saturnus i sitt rätta element och opponerad av Solen i sitt enda härskartecken är åter ett exemplar av den "kosmologiska axeln" (Solen/Skaparen omgiven av rymdens utsträckning eller det kosmiska intellekt fylld av andeväsen och intelligenser genom vilka Gud i centrum vinner kunskap om sig själv). Kvinnan pryder sin plats på Sideriska, vars centrala ämne just kan sammanfattas med dessa två komplementära principer.
*****
Aktrisens impulsen från den tidlösa andevärlden på bloggaren ledde till upptäckten av hennes filmfiasko "Den siste syndätaren" (bara 2 veckor på amerikanska biografer och spelade inte in produktionskostnaden), och genom lite strösurfande dök plötsligt en ny pusselbit upp till bloggarens förmodade tidigare liv som religiös hertig i en av södra Tysklands små stater.
Albrecht IV trodde jag var ett avklarat kapitel efter två längre inlägg för ett par år sedan, men sökordet på Wikipedia visar att den forskaravhandling om arkitektur i Albrechts jag hittat på nätet många år efter "upplevelsen" grovt missuppfattat hertigens sista arrangemang.
Forskaren uppfattade som adelns "självförhärligande" något jag intuitivt korrigerade i min återgivning till att han helt enkelt begärt att hans lik skulle imitera den förste syndätaren Jesus funktion, genom att låta begravningsgästerna förtära ett stycke av hans kropp. Jag skärmdumpade några rader eftersom motivet slog an ett inre ackord:
Klicka för läsbar storlek |
Men det är mycket oklart om han beordrade en kaka föreställande sin egen kropp som gästerna förväntades ta en tugga av! Han var kanske inte fullt så excentrisk som vissa beteenden tytt på (höll sig överdådigt med privat orkester - den tidens stereoanläggning i hemmet, den förste att låta lejon ströva fritt på sina ägor och på ett sätt skaparen av västerlandet avskyvärda bruk att ha djur på zoo som underhållning).
Följande om "syndätare" från Wikipedia (som citerar en källa) till och med nämner Bayern där syndätarritualen var i bruk:
In Upper Bavaria sin-eating still survives: a corpse cake is placed on the breast of the dead and then eaten by the nearest relative, while in the Balkan peninsula a small bread image of the deceased is made and eaten by the survivors of the family.
Bloggarens tidigare intuition att Albrecht lät sin avbild (och inte bara ett bakverk vilket som helst) ätas av högdjuren som närvarade vid begravningen, kan faktiskt vara korrekt om man ser till rapporten om varianten på Balkan!
Liana Liberato med några droppar italienskt blod i sig, i sin blotta biroll i en actionrulle ledde fram till ökad klarhet och växande säkerhet att Albrecht IV faktiskt är ett djupt begravt tidigare liv-minne. Likväl är många ställningstaganden eller åsikter på bloggen misstänkt "föråldrade" och ha tysken med i mixen. (Ego-illusiionen är nödvändig för de många, att hantera en "legion" eller ett myller av själsliga komponenter kan knäcka ett svagt ego som psykiatrin kan berätta mer om, utan att erkänna att sidopersonligheter kan hämta från tidigare liv och ibland förvånansvärt mycket.)
Tidigare liv har autonomi i förhållande till den "containersjäl" som nu fokuserar ett nytt liv, men förmodligen måste mänskligheten mogna till en ny syn på vad Tid är innan det går att begripa dessa ting. Tidsherren är Saturnus som från jordbornas synpunkt är Döden (via Jord-tecknet Stenbocken), men Liberatos "självförverkligade" Saturnus i 7e himmelen är en tautologi - hon ÄR sjunde himmelen inkarnerad.
Att hon har själens Sol i härskarläge i Lejonet förefaller motsäga detta men det finns inte motsägelser bortom skuggriket på Jorden. Att hon representeras av den kosmiska axelns bägge poler antyder att hon kanske inte gör så mycket väsen av sig på nätet till följd av en högt utvecklad andlighet.
Lejon brukar kunna vara rejält "rojalistiska" och reserverade i maneren och Saturnus i Vattenbäraren spär ytterligare på den här distanseringen till det lilla livet. En intressant detalj i den händelse hon delar Mån-Tvillingarna med bloggaren är att deras psykiska eller sinnelagsascendenter också placerar den ytliga Jupiter-framgången i 6e olycks- eller fiendehuset. Detta är en position som överhuvudtaget inte fungerar som fursteslickare, vilket behövs i Hollywood!
Bayraren Albrecht (av släkten Wittelsbach) var förstås katolskt kristen - som tron kallades efter kättaren Martin Luthers avfall i nästa århundrade. Luther prästvigdes 1507 och Albrecht dog året därpå så det är inte troligt att "reformationen" eller ens Luthers tidiga tänkande gjorde intryck på Albrecht som tvärtom intresserade sig för renässansen i Italien och gjorde en egen hemsnickrad tysk variant på den (konst, lejon i trädgården). Hans intresse var hur att manövrera avkomman till maktposition det Heliga Tysk-Romerska riket.
Liberato ges sin första huvudroll vid tolv i ett historiedrama med ett alltigenom religiöst tema. Är detta hennes italienska påbrå som förklarar den rolltilldelningen? (Hon har också tjeckiskt påbrå enligt IMDB.com som på amerikanskt vis står mycket närmare rasbiologin än Sverige som tvärtom söker förminska individen till bra statstillhörighet här och nu.)
På nätet inga närmare fakta om hennes bakgrund. Att tystnadens och dröjsamhetens Saturnus är atma karaka stämmer också väl med att hennes filmkarriär verkar utvecklas oändligt långsamt. Scream (i sjätte iterationen) är knappast a-laget bland varumärken, men jag ser att Courteney "Vänner" Cox framhärdar i rollen som en enerverande reportern Gale.
Helt utanför är således inte Liberato, men jag kan inte föreställa mig att någon med Saturnus som AK egentligen brinner för kändisskap via skådespeleri. Hon verkar vara en sådan själ som "bara är här, av egen fri vilja. Sådana själar är sällsynta och man kan undra vad om något hon till sist blir känd för/som...
*****
I denna utvidgade variant av Jungs synkronicitet således följande aktörer:
Albrecht IV av Bayern, som helt klart var djupt förtrogen med syndätaren och ritualen. Hans Månascendent i sena Fiskarna förstärks av Rahu och givet tecknets välkända djurkärlek stärks placeringen av hans "exotiska djurpark". Månascendenten har ett intressant fundament i Jupiter oskiljbar från Mars i 6-7 Vågen, området som är minsta gemensamma nämnare med bloggaren (har diskuterats mer detaljerat tidigare). Obs. För enklare jämförelse används inte Månen i öster utan den naturliga zodiaken med Väduren i hus 1 och Lejonet som "själen/Gud" i hus 5:
Den tyske hertigen har två möjliga atma karakas. Att Månen står i just 28 är rätt osannolikt pga. dess snabba rörelse men den förblir i slutet av Fiskarna under flera timmar. Venus i 28e Stenbocken har en helt del som talar för sig, med tanke på hans intresse för makt och arkitektur.
Dessutom visar denna Venus på en Eld-placerad Saturnus i Lejonet, så att det finns en del aggression eller äregirighet i kartan. Han föreföll ha varit ärelysten i unga år, och petade bort sin äldre bror (de delade tronen till en början). Bloggarens AK har beskrivits förr, Merkurius i Vågen vilar också på Lejonkungen som bas (Venus som fundament, som noterat). Själen vill lära sig i detta liv, Merkurius har med kunskapstillägnelse att göra.
Liana Liberatos himmel till sist, återigen som naturlig zodiak, så hennes inverkan på bloggaren (och hans alter ego Albrecht) kan inspekteras sida vid sida på den himmelska / supralunära nivån. (Även Jord och Vatten finns som intellektuella former enligt filosofen Plotinus, så kartor utan känt klockslag är egentligen bara en inspektion av Platons "former" eller på sätt och vis "supralunära".)
Aktrisens Rahu i Vågens 6e grad kan ses som ett förstoringsglas som heter duga när det är Venus som är fundament och Venus alltid fungerar som en förbindlig faktor och här bryggar till Solen, själens eller den djupa identitetens symbol. Det är som synes helt uppenbart att hon hade funktionen av att leda den här bloggaren ut på en rundtur som ledde till Albrechts tro på syndätarfunktionen.
Givet en Måne i Luft kommer aktrisens supralunära sida att domineras starkt och Lufttecknen drar stor nytta av LIVET självt, här symboliserat av Eld-elementet (och Lejonet). I den naturliga zodiaken blir kopplingen mellan Skorpion-härskaren Mars i Jungfruns tecken mer av de sjaskiga roller hon tagit.
Jag har inga avsikter att någonsin se Scream 6 men är övertygad om att hon gör ännu ett av dessa kvinnliga dödsoffer som i bästa fall får några repliker (eller skrik) innan de lyfts ut ur handlingen...
Men med Saturnus som AK kommer hon att ta god tid på sig att inse att skådespeleriet inte var hennes grej i livet, utan bara hennes första kärlek som barn framför tv:n.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar