Det är inte utan att man stannar upp lite inför den här rubriken om bolagsprodukten Coldplay som vid millennieskiftet utsågs av den krisande musikindustrin till nästa superidol att kränga i stor skala till den ansiktslösa massan som alltid följer en ledare eftersom det är så en flock fungerar. (Andra liknande produkter designade för masskonsumtion är Adele - inte för att fansen förstår vad de är med om.)
Att från Göteborgsscenen introducerad ett kortsnack med Elton John i Stockholm är ett blilligt knep att få publiken tro de är med om ett "ögonblick". I själva verket är detta bara professionell och kalkylerat - närmast ett billigt sätt att låta artisteliten dunka varandra i ryggen och bygga sitt eget imperium på massornas axlar. Detta är den döende och utgående civilisationen som förevigats på Expressens foto.
Intressant nog visar sig spontankänslan stämma när man lägger GOLDplays huvudman sida vid sida med Elton John, båda har exakt samma rationella Luftelement som drar nytta av den huvudlösa och lättmanipulerade massa som enbart styrs av den irrationella själens flyktiga stämningslägen, Krabbans tecken (feldöpt Kräftan i ett avlägset Sverige som aldrig haft någon vidare kontakt med kontinentens filosofier och metafysik).
Det är kort och gott den gamla vanliga "dissociationen" mellan det tänkande och planerande Luft-elementet och "leva för dagen"-Vattnet. Dessa representerar respektive grekernas rationella och irrationella själssegment. Det intressanta här är att flocken i måntecknet Krabban rörs av de vindar (Luft) som styr dem och detta utan att de förstår vad som pågår. (De "känner" istället.) De lever i djupa omedvetna Vatten och upplever sinnesrörelse men varken förmår eller är intresserade av i vilket planlagt system de står där på en stor arena och tjoar.
(Man kan argumentera att Vatten och Eld är en betydligt mer insiktsfull kombination eftersom båda är emotionella men ENTYDIGA. Elden är astrologins ledande element och Vatten reagerar direkt på dess närvaro, spontant och utan tvetydigheter - därav Eld/Vattens framgång som t.ex. agitator.)
Chris Martin, huvudfigur i GOLDplay - spelet om att ro åt sig mest av konsumenternas surt förvärvade lön:
Elton John, f.d. knarkare, mångårig ateist och homosexuell kristendomshatare - men en storsäljare! Och vad bryr sig massorna om den högre världen och dess strukturer så länge något sätter deras känsloliv i rörelse? Alla är inte födda att söka kunskap och förståelse i varje liv...
Chris Martins födelsetid 5:52 har en sämsta C-rankning hos Astrotheme.fr men inga skäl uppges och tidpunkten är så exakt att man blir fundersam. När en exakt tid visar sig motsvara minuten för en soluppgång kan man vara rätt säker på att uppgiftslämnare inget vet utan har valt soluppgången.
Här händer inget i öster eller i zenit och horoskopet stämmer bra med gruppens ointressanta "se, vi kan spela alla sorts musik". Mars kommer tids nog att stiga i öster och i Stenbocken är detta en kapabel men generisk hantverkare, ingen sann kreatör.
Skillnaden ligger i att hantverkaren alltid blickar mot redan existerande "Former" i den osynliga världen och i princip bara kopierar. Genuin kreativitet levererar nya ting som aldrig hörts eller setts förut (eller åtminstone upplevs så).
Martins Mars betraktas som stark i öster och i starkaste världsliga läge är också Saturnus sjunkande i väster. Men här är Krabbans Vatten en svag bas och det påverkar också Mars i öster som har just Saturnus som sitt fundament. Det passar perfekt att Jord och Vatten ger gyttja eller en materialistisk produkt man tycker sig ha hört och sett förr. Saturnus i Krabban har dock sin fördel om det bara är emotioner (Vatten) som ska sättas i samklang med den materiella produkten (musiken).
Nu är Martin en musikalisk typ av traditionalistiskt snitt. Också Venus i Vatten-Fiskarna med dess fundament Jupiter i venusianska Oxen går inte att motsäga. Denna "ömsesidiga reception" mellan de båda naturliga välgörarna bidrar till ett tonsinne som talar för lycka och framgång.
Skulle 5:52 vara en korrekt födelsetid knyter "receptionen" dessutom ihop det 3e huset för "sång och dans" (en variant av 3e husets kommunikation) med det 5e huset för nöje och kreativitet. Vatten och Jord visar att det är nöje och allsång för den enkla delen av mänskligheten, de jordnära, men GOLDplays pseudo-spirituella budskap som DN:s recension skriver om..
https://www.dn.se/kultur/coldplay-ar-for-euforiska-for-sitt-eget-basta/
... är en direkt följd av Luft och Vatten som har distinkt skilda agendor. Martin är en Sol-Vattenbäraren (Luft) som tänker i termer av förmedlingsbara koncept (Merkurius i Luft). Denna "intellektuella" överhetsposition rider på massornas hunger efter sinneskittling och Saturnus i Krabban visar hur massorna får förenklad och anpassad känsloföda. Stiliserad och "uttänkt" popmusik. Det går att tänka sig andra kombinationer av de fyra elementen som sprudlar mer levande och spontant.
Lustigt nog är också Elton John född under nästan exakt samma omen om en rationaliserande intellekt som skapar stiliserad sinnesrörelse (hans tidiga album var inget annat än britters halvfåniga kopior av "amerikanskt sentiment" - textskrivaren Bernie Taupin och Elton kopierade helt enkelt amerikanska (kanadensiska) The Band och körde en folkrockig stil några år. Sen blev det lite proggrock ("Madman"-skivan) och Elton framstod under sina mest kreativa år också som en som "spelade lite av varje och ville visa sig kompetent över många genrer".
Både Vattumannen och Krabban har, på skilda nivåer, både "bredden" som talar för dem, medan Saturnus är en snål och begränsande planet som i folkmassans Krabba bara ger en "stiliserad" upplevelse, dvs. en hård kommersialiserad och uttänkt produkt.
Neil Young, också ett sällsynt fenomen under bra många år, blandar också Luft och Vatten (vilket märks i hans tidigare år som knarkare, svamlandet och lite otydliga men i huvudsak konservativa världsbild). Men i valet mellan en av Elton Johns "americana"-album och ett liknande av Neil Young faller valet på Young, varje gång. (Lustig nog var både The Band och Young kanadensare som flyttade till USA och fantiserade sig in i "det amerikanska".)
Också Young har formalisten Saturnus i Krabban - en trend för verkligt framgångsrika musiker? Men han saknar helt "Överplaneraren" Vattenbäraren och uppvisar istället en "ömsesidig reception" mellan Jord och Vatten, en distinkt substansberoende typ som hungrar MED sin publik istället för att påföra den ett manipulativt Luft-koncept.
Han var visserligen dominant Luft även han, men inte av Vattumannens kontrollerande "färdigskrivna" typ utan av Vågen, den eviga harmonisökaren ("I've been a miner for at heart of gold..."). Neil Young har hela 5 av de klassiska 7 planeterna i Passionens kvalitet som enligt hinduernas uttrycker det typiska mänskliga - vinglandet mellan Ljuset och Mörkret och så långt från den kalkylerande Överheten man kan komma.
Med krigiska Mars i Krabban intill stela Saturnus förstärks motsatsen till kyligt kalkylerad framgång, och inte minst att Mars också attackerar hans Sol. Han fick tidigt diabetes av sitt osunda leverne och födde senare en förståndshandikappad son).
Allt detta inom ramen "den Passionerade kvaliteten" ger artisten en mänsklighet som scen-clownen Elton John och pseudo-spirituella Martin inte har. För bolagsdirektörer är naturligtvis John och Martin perfekta och flumputten Young nästan en mardröm (både skivbolagen Warner och Geffen stämde på sin tid artisten för att levererar kort om avtalen).
PS. Allt tre artisterna har enskilt diskuterats i äldre blogginlägg, det här var första gången deras gemensamma (men i ett fall avvikande) "stil-planet" Saturnus noterades.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar