Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 3 augusti 2010

Komikern och Vattenelementet som fobi


Christine Meltzer 2007


Christine Meltzer är humorist av samma tramsiga sort som David Hellenius som juvenilen inom mig älskar. I en ganska lång Expressen-intervju berättar Meltzer öppenhjärtigt om ditt och datt, bl.a. hur hon och Hellenius var gymnasiekamrater och hade en början inom barn-tv.

Allt det här rimmar väldigt väl med deras födelseår, 1974, när gynnaren (i ordets båda bemärkelser) stod i konceptuellt alerta Vattumannen och bestrålade den lilla rackaren Tvillingarna vari, faktiskt, form- och konceptsäkerhetens Saturnus befann sig. Saturnus är astrologins ankare och fixerar här formspråket på en nivå som passar för 5-12-åringar, cirka. Det är när vuxna tänker och beter sig som småbarn, det uppstår humor! 

Naturligtvis ingår ytterligare ingredienser. Jag skrev om Hellenius här (nytt fönster).

Men i det här inlägget vill jag peka på hur generöst - eller kanske bara aningslöst - Meltzer pratar loss i intervjun om sin rastlösa grundläggning och alla sina fobier. Hon säger att hon redan i läsandet av en bok har fokus på vilken bok hon ska läsa härnäst. Det verkar inte borga för några vidare läsupplevelser, om jag får säga mitt, men beskriver intill perfektion bloggens "dissociationssyndrom", där medveten intention och det undermedvetna inte drar jämt.

Och hur hela Meltzers födelsedag fullständigt driver i två riktningar: ner i vattendjupen och bort i mental tankeflykt! Låt oss bena upp detta synnerligen illustrativa horoskop, inte minst eftersom Vatten/Luft-störningen är dubblerad.



Efter igår, i samband med inlägget om Mikael Wiehe, fört Månen i härskarläge i Kräftan på tal igen, och kallade den här en naturlig patolog, upprepas den placeringen här. Och åter måste sägas att det här sinnet faktiskt under sina lunära cykel har perioder när den är väldigt löst förankrad i den faktiska verkligheten. Kräftan nästan föredrar sina egna fantasier.

Men det är inte Vattenelementets tendens att leva i en inre föreställning (ibland på kant med vad som objektivt gäller) som förklarar varför hon kan läsa en bok men redan ha börjat föreställa sig nästa projekt. Kräftan är fullständigt absorberad av sina fantasier (eller inlevelsen i en bok), så det är något annat på himmelen.

Detta andra är förstås den gräsliga attacken från Mars i härskarläge i Skorpionen mot två Lufttecken! Impuls- och driftlivsplaneten skjuter skorpioniskt hål på det intellektuella flödet. Istället för isolerade luftbubblor i vattnet kan vi säga att det undermedvetna dränker mentaliseringen (Luft) och det är här vi hittar Meltzer i två världar samtidigt, läsande en bok men i känslan (Vatten) redan föreställande sig en annan bok.

Det är notabelt att hon är en extrem Skorpion med bl.a. den kognitiva Solen i tecknet - det är Solens strålkastarljus som är hennes andesjäl som redan scannar av andra boktitlar som flyter runt i det undermedvetna alltmedan att Luftelementet slentrianläser den aktuella boken!

Men är detta disassociation i psykiatrisk bemärkelse? Egentligen inte. Då och då hittar man faktiskt Vatten/Luft-horoskop som verkar fungera på två medvetandenivåer samtidigt utan att de irrationella impulserna från Vattnet rör till logiken i Luftelementet. Samtidigt kan man fråga sig hur väl Luften verkligen förstod vad den aktuella texten handlade om! Eftersom jag inte har det här "syndromet" i det egna kan jag inte uttala mig, men jag har påpekat tidigare att just artister verkar vara en grupp som på något sätt lyckas vända den här logiska härdsmältan till underhållning.

Med Meltzers Sol i Skorpionen är det uppenbart att hon har förmågan att medvetandegöra saker på det undermedvetna planet, om du är med på den tanken. Hon erfar saker som förblir i mörker eller omedvetenheten hos andra. Eller säg så här: hon får anledning att observera och "problematisera" aspekter av livet som andra inte ens tar notis om.

Skillnaden kunde inte vara större mellan en Sol i Skorpionen och en så kallad fallen Måne i samma tecken. Månen är i sig en vattenplanet och därmed "ren känsla" eller omedvetenhet. Den agerar i blindo. Solen i Skorpionen visar aktivt laborerande med omedvetna impulser och det kanske är därför så många Sol-Skorpionen vunnit Nobelpriset i litteratur. De här har en känsla för att undersöka dramatikens underbyggnad, de vet hur man manipulerar en publik eller läsare. 

Solen är det som lyfts ut i dagsljuset, synliggörs. Månen är ett liv i skuggorna, ett självgående liv på djurens jag-lösa nivå, men ett liv vars själsliga kvalitet bidrar till Solens dagaktiva gärning. Minns Sigmund Freud som såg drömmarna som psykets bearbetning av "dagrester". Månen som en själslig magsäck där intrycken valsar runt och smälts ner och lägger grunden för Solens verksamhet nästa dag.

Indisk astrologi menar nu att den illvilliga Mars aspekter mot Vattumannen och Tvillingarna drar med sig alla planeter i Skorpionen. Det här är ett så extremt komplext horoskop att det inte är värst meningslöst att försöka tolka det utan födelseklockslag. Men ett är säkert, Meltzer har fobi för både det ena och det andra. Utsikten att flytta från en trygg lägenhet i storstaden och bo i fristående villa skrämmer henne. I villan finns det mörker och skrymslen. Det fördolda! 

Lika illa är det att flyga, då kommer den irrationella fruktan igen. Allt det här är förstås olika uttryck för exakt samma astrologiska problem, och nu handlar det verkligen om "dissociationen" och "bortträngningen" och djuppsykologen Jungs sanning: "Gudarna du visade på dörren har nu kommit tillbaka för att hemsöka dig som dina psykiska sjukdomar" - fobier och nojjor, kan tilläggas.

Samtidigt som Vatten och Luft har ganska harmlösa (men för vissa säkerligen enormt enerverande) effekter som rastlös energi, oförmåga att vila i nuet, att ständigt tappa fokus på det som är till förmån för det som kanske kommer att bli, samtidigt visar Meltzer-intervjun de klassiska patologiska effekterna av Mörkrets möte med Luftelementets mentalisering.

För horoskopet är nästan banalt enkelt i sin uppbyggnad på en allmän indikation om "känsla derangerar tanken" ("Unhinged", som engelsmännen säger om en person som inte är centrerad). Och det är naturligtvis Skorpionens tecken som är det arketypiska temat här. Dödssymbolen. 

Flygskräcken är inte alls en dum fobi - den resulterar lekande lätt när olycksplaneten Mars står i sitt potenta läge i Skorpionen och attackerar Tvillingarna, kommunikations- och färdmedlen. Faktum är att, om Meltzers klockslag leder till kritiska husplaceringar för Mars och Saturnus (Liemannen) kan hon möta slutet, inte garanterat i en flygolycka utan genom vilket kommunikationsmedel som helst.

Sådana här horoskop kastas inte bara över den nyfödda. Kartan är en ledtråd till den här själens förflutna, och även om inte individuella tidigare liv går att se (indiska astrologer har tydligen en lite annan åsikt här) så beskriver horoskopet ändå ett antal aktiva teman vilka kan kallas "aktivt karma" eller arbetsuppgifter för detta liv. Och det är rätt uppenbart att den här enorma Vatten/Luft-konflikten på Meltzers himmel är en "bakläxa" från ett eller tidigare liv. 

Den här bristen på fokus som ändå tack vare Skorpionens fasthet (ett "fixerat" tecken) kan användas i komiskt syfte, är ändå ett skenande godståg. I det här fallet bekrigar ett fixerat Vattentecken direkt ett fixerat Lufttecken och i Luft-Vattumannen hittar vi Jupiter som mentaliserar och spinner på (expansion) vilken mörk ingivelse individen än upplever från sitt omedvetna.

Sol/Mars i Meltzers mörker gräver i skiten och kommer upp med stoff som kan klädas i ord eller konceptualiseras. Var det någon som skulle göra parodisk imitation på drottningen var det Meltzer. Med sin skoningslösa Skorpion penetrerade hon fullständigt den Skorpion som hos drottningen bara är personan, rollmasken (Silvia har Skorpionen stigande i öster).

Men Skorpionens attack mot Vattumannen (vulgära koncept, nidbilder, etc) är, så att säga, en "gestaltad dödsskräck". I satiren förekommer man fienden genom ett lustmord och bearbetar sin egen fruktan. Minns de många mobbare vi hittat med det här syndromet. Usama bin Ladin fick epitetet übermobbare.

Något i drottningens framtoning gjorde att just Meltzer var "kallad" just detta råmaterial för sitt behov av att patologisera (Månen). Är det drottningens tyska påbrå? Vad säger det om Meltzers själ och tidigare liv-upplevelser? Är Meltzer ännu en ihjälgasad jude från Andra världskriget? (Se länken till skådespelaren Emil Forselius här nedan.)

Skorpionen och Vattumannen kan ibland skapa en sådan social ångest inför vissa grupperingar eller koncept att "det sociala utstötningssyndromet" är en korrekt benämning. Men uttrycken för syndromet är många. Meltzer har t.ex. avskilt sig från folkmassorna och väljer scenen då hon fruktar att möta sin baneman bland folket. Syndromets barn isolerar sig ofta på olika sätt.

Men det undermedvetnas skuggor följer med vart män än går. Därför döljer sig mördaren i mörka skrymslen i ett stort hus. Hennes livaktiga sinne i Kräftans tecken lämnar villigt ut sin inre spelplan för vilka fantasier som helst. Det är Skorpionen som peppar Luftelementet till närmast tvångsmässiga föreställningar inför diverse skorpioniska teman.

Jag tror många Vatten/Luft-konflikter av det här slaget har att göra med ond bråd död i närmast föregående liv - som jag antydde med gaskammarreferensen. Panik i dödsögonblicket, säger hypnosregressionisten Michael Newton, fortplantas och blir grundplåten i nästa "psykiska kropp" som själen ikläder sig vid återinträdet till jorden.

Tidigare liv-regressioner tycks kunna avhjälpa fobierna eftersom man nu blir medveten om den exakta händelse i ett tidigare liv som man tidigare dissocierat sig från och bortträngt, bara för att göra den förnekade guden pisstvär så att den kommer tillbaka genom bakdörren som ett distraherande omedvetet inslag. (Se även horoskopet för "fiskfobikern" som botades genom hypnos.)

Meltzers rastlöshet, hennes famlande i anden efter nästa text redan redan medan hon läser den här, är för att hon vagt vet att hon har Hin Håle i bakhasorna! Det enda som förbinder henne med verkligheten är faktiskt den "sataniska axeln" där "den straffade" Ketu (södra månnoden) i Oxen indikerar en generellt negativ feedback till den egna kroppen.

Omvänt är den hungrande demonen Rahu kopplad med Solen och de andra planeterna i Skorpionen, och söker faktiskt döden eller hemligheten bakom detta liv. Det är bara pga Vatten/Luft-dissonansen själens andliga ambition inte kommer fram och egot istället (med rätta!) flyr de stora frågorna.

Någonstans i den här röran uppstår - som en ren bieffekt- en fantastiskt rolig komedienn! Men det är uppenbart att det inte är horoskopets viktiga berättelse. Å andra sidan kanske karriären skulle bli spolierad om man löste upp den här knuten från ett tidigare liv. För Meltzers komik bygger just på att hon kapitaliserar på sina störningar! Aj aj aj, ett "double bind" som psykologerna säger.

:-)


*****


Meltzer tillhör den "subgeneration" som föddes 1974-75 och där månnoderna sammanföll med den sataniska axeln. Den här konfigurationen har jag funderat över om den kan ha bidragit till två självmord i skådespelarkåren (Johanna Sällström och Emil Forselius - nytt fönster).

Om Sällström minns jag bara från tidningarna att hon ställde abnormt höga krav på sig själv och något liknande gick att förnimma hos Meltzer och hennes punklighetsfixering. Fast det är en "normal" effekt av att den fixerade kvaliteten är överbetonad. Rutiner är ibland ett sätt att kontrollera ett inre kaos. 

Jag har mött horoskop i dominant Tamas guna vars ägare var rena tidsfascister, hela livet skulle ängsligt petas in små tidsfack. Jag har fått en skrämmande känsla av att de tamasiska naturerna faktiskt är så beroende av att ha allt hyperdefinierat innan de kan slappna av och äntligen börja leva - inom dessa fingernagelsstora mentala rum.

Jag tror Meltzer ska tacka sin "lyckliga stjärna" (vilken den nu är, minns klockslag och därmed ascendenttecknet/horoskophärskaren saknas), att hon föddes först den 4 december och inte som Emil Forselius den 23 november när Skorpion-Solens härskare Mars ännu låg i ett Lufttecken och verkligen destabiliserade identiteten (Solen).


Se också inlägget om komikern Bill Murray för fler diskussioner om Vatten/Luft. Han har faktiskt precis samma Mars-Skorpion i attack mot Jupiter-Vattumannen som Christine Meltzer.

Inga kommentarer: