Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 8 augusti 2010

Saturnus-Lejonet, kunglighet & reggae

Som gammal reggaeälskare gör jag då och då en tillbakablick på ungdomens idoler och granskar horoskopen för sångare från Jamaica. En förskräckande mängd av dem är redan döda, och man påminns om att vi är den välbärgade delen av världen och de tillhörde den fattiga - där alla sjukdomar slår hårdare.

Från Jamaica har det bara kommit två grupper som har ordet kunglig i artistnamnet, The Royals och The Royal Rasses. Och båda gruppernas grundare var, hör och häpna, födda 1949, då konkretiseringens princip Saturnus passerade det kungliga Lejonets tecken!

"Prince" Lincoln Thompson dog i hjärntumör 50 år gammal men jag är glad att ha sett och hört honom spela en gång i Stockholm. Den värsta falsksång jag någonsin hört för övrigt - sångaren och kören verkade överhuvudtaget inte ha sjungit ihop sig inför Europaturnén. Men vid den tiden var man lycksalig att överhuvudtaget få se någon av dessa extremt dolda kultfigurer, ljusår från svenssons konsumtion av "one more reggae for the road" eller Bob Marley. 

Lincoln Thompson 1979


Wikipedia berättar den vanliga sorgesagan om en födelse i ett fattigt getto och futila strävanden att nå ut med sin musik. Men med Bob Marleys framgångar öppnades ett kort fönster av möjlighet på några år. Och Thompson var en av dem som lyckades ge ut hela tre album på ett stort västerländskt skivmärke (United Artists) innan reggaemusikens glansdagar var över.

Jag inkluderar honom här med nästa namn just för det kuriösa sammanträffandet med Lejonet och kunglighet i namnet, men kommenterar inte horoskopet i övrigt, annat än peka på kombinationen av Mars och Merkurius i orala Oxens tecken och den ömsesidiga receptionen mellan Merkurius och Venus. Thompson har en oerhört fascinerande röst som han böjer och vänder på och ofta tar upp i falsett. (Ingen falsksång på albumen...)



Men idén till inlägget kom av att jag lyssnade till The Royals, ledda av Roy Cousins. Det var åratal sen en platta med dem var på. Milda makter, vilken svårmodig reggae! Så mycket lidande och elände i texterna. "När du ser en vuxen man gråta, då vet du att livet inte är bra".

Den här sångaren skrev socialt perceptiva texter och jag minns att jag skämdes en smula då att sitta framför en fin stereo och lyssnade på tredje världen blotta sitt elände inför mina öron...

Roy Cousin har samma eländeshistoria som Thompson. Hankade sig fram som underbetald brevbärare för att försörja fru och barn och smidde sina musikaliska planer. Blev blåst av studioägaren Clement Dodd (vem blev det inte vid den här tiden?) och nådde också utanför den fattiga ön med samma tidsfönster Marley öppnade. 

Royals kontrakterades faktiskt också av United Artists och jag räknar till tre album på "stora bolaget" för dem med! När det roliga var över blev det genast svårare, och jag hittade en skiva till med dem, på ett närmast obefintligt litet skivbolag, passande betitlad "Moving On". Sedan tappade jag sikte på både dem och reggaemusiken. 

Åttiotalet, vilket inte de vet som fick sin musiksmak formad då, var det sämsta årtionden västerlandet har skådat, musikaliskt och i allmänhet! :-) Detta var egoismens och yuppie-mentalitetens tid och väst har aldrig hämtat sig. Stekare och direktörernas stora fallskärmar. Västerlandet (Babylon) började på 80-talet visa tydliga tecken på att den här civilisationen och den egocentriska människotypen går mot sin avrundning.

Roy Cousins då? Ja, är det inte lustigt att skivan som ledde fram till "stora" skivkontraktet, en samling med singelskivor han med möda lyckats finansiera själv i Kingstons getto (på ett annat försvinnande litet bolag som gick i KK mindre än ett år efter start), fångar berättelsen om det kungliga lejonet perfekt! Omslagsartisten har naturligtvis ingen aning om att den babylonisk-indiska zodiaken placerar gruppens ledare i Lejonet. 


Pick Up The Pieces, samling med sjutumssinglar
från 1977 på Magnum Records

Men man ska inte överdriva. Det duggar tätt av lejon på skivomslagen till den klassiska rotreggaen på 70-talet. Men i fallet The Royals är det verkligen befogat som framgår av Cousins horoskop här nedan.


Det finns en liten möjlighet att den här nymånen i Lejonets tecken har hunnit upplösas om han föddes sent på kvällen. Smaka på en Måne just invid budbäraren Merkurius i tjänstehjonet Jungfrun och hans många år som brevbärare!

Men den intressanta indikationen kan gälla även med ett Mån-Lejon, för Merkurius och en fallen Venus samt Ketu i Jungfrun trycker hårt på "den lilla människan", särskilt som olyckans och umbärandets Mars attackerar Jungfrun (från ett annat "brevbärarrelaterat" tecken, merkuriala Tvillingarna). I vår IT-ålder är det lätt att glömma att informationsförmedlaren Merkurius gick till fots eller red förr i tiden!

Lyckobringaren Jupiter har ett svagt år, den befinner sig i detriment ("är skadad") i Stenbockens, fattigdomens, tecken, och faktum är att det här horoskopet svagt påminner om en annan "dirt poor" sångare från Kingston som också delade det jamaicanska nationalhoroskopets tonvikt på Jord, Vivian Jackson. Några år äldre än Roy Cousins lyckas också Jackson födas med Solen tillsammans med sin planetära fiende Saturnus som söker strypa Solen.

Den här kombinationen är nästan omöjlig att säga något om när födelsetid saknas, för antingen är det fattigdom och besvär på livsvandringen som gäller, eller också kan Solen med Saturnus indikera en födelse till familjepengar! Saturnus indikerar då en konsoliderad ätt. Jag har läst att axeln 4e huset/10e huset kan berätta om den biologiska värdfamilj själen söker för sin födelse, men jag har aldrig systematiskt studerat det påståendet eller rett ut vilka faktorer som skulle beskriva en "god stamtavla".

Inför Roy Cousins 70-talsmusik som textmässigt helt ägnar sig åt den tredje världens vedermödor och förbannar väst för deras fåfänga är det fascinerande att han inte ens brytt sig om att skriva in en artikel om sig själv på Wikipedia. Sajten TalkTalk har istället en kort biografi, och jag läser i sista stycket att Cousins höll på att bli blind runt 1980 pga starr men fick synen räddad efter en flera månader lång "räddningsinsats".

Utan att vara medicinsk astrolog tycker jag ändå att det här låter väldigt snarlikt den troliga samlingen av Solen, Månen och förmörkaren Saturnus i ögonens tecken Lejonet! Jag har en bekant, Sol-Lejonet och med Månen/Ketu i mörkrets Skorpion som dagligen tar ögondroppar för att hålla grönstarren i schack. Också han har sin Lejon-Sol konfigurerad med Saturnus, men via opposition!

Av de här två jamaicanska horoskopen kunde man tro att Saturnus verkligen hämmar framgången i Lejonet, men det skulle säkert gå att plocka fram många exempel på motsatsen. Och hur ska man bedöma framgång? Båda männen kämpade i åratal - så typiskt Saturnus som den eviga bromsklossen - och så fick de plötsligt en möjlighet till internationell lansering.

Men framgången dog snart ut igen, på det saturniskt frustrerande sättet. Cousins bio berättar att han numera installerar jukeboxar på kaféer runtomkring på Jamaica. Från postarbetare till ett annat kringflackande yrke - den merkuriala tonvikten i hans horoskop är ett drag som sitter i!

Vad gäller materieprincipen Saturnus tendens att dra ner människan i materialism är det ju uppenbart att båda kämpat för brödfödan i sina liv men att båda också kände det ädla Lejonet - den kreativa artisten - kalla.

Om Saturnus knäckte deras artistdrömmar så var det ett nobelt nederlag. För den musik jag kom över på 70- och tidigt 80-tal av Royals och Royal Rasses tillhör mina högst värderade skivor inom reggaegenren.

Särskilt Lejonet Roy Cousins är en märkbart ädel själ, en genuin kunglighet där inte Jordelementets sjavighet skadat Elden som andens klarsyn. Nog för att Satan, denna världens herre Saturnus försökte slå honom med blindhet!

Kanske testas människans kungavärdighet då Saturnus passerar Lejonet?


The Royals 1981. Roy Cousins i mitten.
Körsångarna inte namngivna.

9 kommentarer:

Anonym sa...

The royals! Tack för påminnelsen.

Anonym sa...

Måste bara säga att det är nästan kusligt hur synkroniciteten kan vara påtaglig: Sent igår em hade jag besök av en person som hela tiden satt och blinkade och knep ihop ögonen. Hon berättade att hon av och till länge haft besvär med svår sveda i ögonen. Hade prövat alla möjliga saker men inget hjälpte och ingen kunde säga vad det berodde på. Hon är född 4/8 -49 och har alltså venus/saturnus i lejonet o månen i skorpionen!
S

Seaward sa...

Beklagar några riktigt klantiga meningsbyggnader, de som läst texten det första halva dygnet (de jag upptäckte har rättats).

Jo S, där tror jag på astrologins koppling mellan planeter och organ. Men det behöver inte vara Lejonets tecken i sig. Jag tillskriver min markant försämrade syn under tre år (egentligen behov av mer än läsglasögon) en medfödd fallen Sol i Vågen i kombination med Mars i Lejonets "naturliga" femte eldhus. Ögonen har blivit "uttorkade" (förbrända) av all denna eld, så att säga.

Degenerationen koinciderade med Saturnus transit genom sideriska Lejonet (1 nov 2006 till september 2009), vilken för min del innebar att Saturnus passerade det natala värdtecknet för min Sols disponent.

Har glömt tid för första läsglasögonen, men minns tågresa feb 2006 där jag tyckte boken var lite svårläst i SJ:s klena kupébelysning. Det skulle inte förvåna om första läsbrillorna dök upp i oktober 2006, just före min födelse- och sol/ögondag då händelsevis "avhuggna" draksvansen i sin evigt retrograda rörelse gjorde entré i... Lejonets tecken!

Ja faktiskt, jag minns en höstlunch med en vän som jag för första gången såg i glasögon - och insåg jag att tiden var kommen även för mig. Saker och ting kommer i klumpar! Såsom i himmelen så också på jorden.

Skillnaden i synskärpa är markant eftersom samma planeter i mitt unga liv istället betydde extremt bra syn! Men jag börjar finna visst behag i att inte stirra på mikrodetaljer längre utan istället vila blicken i större gestalter. Jag kanske bara såg träden men inte skogen i unga år!

Anonym sa...

En skeptiker skulle nog säga att det beror på åldern - det är ju vanligt med synförsämring i medelåldern, även om kanske försämringen är mer påtaglig än i genomsnitt. Men jag säger inte att jag säger det :-) Själv är jag lite närsynt, så jag har sluppit att bli "ålderssynt" och använda läsglasögon - inget ont utan att det har något gott med sig :-)
Hur som helst - det fascinerande är den här synkroniciteten. Samma dag som inlägget ovan som nämner synproblem för en person född i aug -49 och för en annan med månen i skorpionen pratar jag synproblem med en person född i aug -49 med månen i skorpionen! Dessutom fick händelsen mig att fundera över vilket tecken som styr över ögonen. Tänkte att det kanske var väduren eftersom ögonen sitter i huvudet... och så fick jag svar idag! Den som har ögon till att se, han ser...
S

Seaward sa...

Nog är det åldern. Vad skeptikern i dig (Sol och Måne i Jord) missar är ganska exakt hela mitt resonemang om just Saturnus - åldrandets faktor - som via transit elegant introducerade sig själv genom att trycka på en för synen relevant symbolhärva (Sol/Lejon).

Tidsfaktorn, Saturnus-faktorn, var alltså lika viktig i den här berättelsen som ögonsymboliken. Jag tror du blundade för Tidens herre här...

Den sida i dig som inte är skeptiker uppfångar emellertid info korrekt och ser synkroniciteter!
:-)

Och tidsfaktorn verkade med precision också. Faktum är att man kan se några månader efter första _inbillningen_ att SJ hade dålig belysning i feb 2006 som en tid av förnekelse. Saturnus passerade då ännu Kräftan och jag förträngde behovet av glasögon.

Kräftan/Luna är ett Vattentecken och tenderar antingen till förnekelse eller omotiverade föreställningar, sällan är Vattenmänniskan tajt i sin koppling till verkligheten. Det är Vattnets natur att bölja hit och dit och nästan alltid ligga bortom målet (synden = Skorpionen men även Vatten generellt)... Men med Saturnus smack på Lejonet kom frågan "syn" direkt i fokus och jag var nu redo att förstå.

Månen i Skorpionen som du fångade upp från min grönstarrsbekant har jag ännu inte hittat någon organisk ögontrend på, annat än att Skorpionen förstås är Lejonets negation och därmed åtminstone symboliskt har med mörker eller blindhet att göra.

Anonym sa...

Inte för att jag vill käbbla, men aproå att blunda: Jag avsade mig ju skeptikerns förmenta påstående :-) Att åldersfaktorn kan ses i transithoroskopet kan jag gott "köpa" som det brukar heta nu för tiden.

Seaward sa...

Jag vill heller inte käbbla, men jag måste ju vara trogen bilden av den merkuriala Jungfruns tendens att plocka isär ting i deras beståndsdelar och analysera över delarnas inbördes relationer!
:-)

PS. Jag slår upp "skeptikos" och läser att det grekiska ordet betyder "frågeställande", dvs informationssökande. Frågan tillhör den negativa polariteten, den är en funktion av Mörkret.

Att alls behöva ställa frågor eller driva en inre stegvis diskussion i sitt huvud, det är det tydliga tecknet på att syndafallet ännu verkar på själen.

(Tänk om den vulgära typen av skeptiker, dvs de programmatiskt "anti", förstod vad de avslöjar om sin status i sin blotta attityd.)

Jesus råd när de kristna om de ställdes till svars: de behöver inte tänka ut något alls själva (Merkurius seriella logik) för svaren kommer som kompletta Aha!-paket på posten från det högre medvetandet (Jupiter/Zeus). Bara att slappna av och låta Zeus arbeta genom mediet. Jag är för mycket "Merkurius" för att kunna bli ett bra medium.

Anonym sa...

Ja, jag är med på att det finns två olika sätt att inhämta kunskap: den vanliga logiska/rationella och den intuitiva, från det högre medvetandet. Men det är få förunnat att ha förmåga att använda det senare i någon större utsträckning. I mindre utsträckning kan nog mer el mindre alla göra det, dock. T o m jag har gjort det! :-)

Angående ordet skeptiker så anser jag att den s k skeptikerrörelsen har kidnappat ordet och gett det en ny betydelse: Att inte alls vara ifrågasättande utan ha sin uppfattning helt klar: Det sk övernaturliga finns inte. Något helt annat än sund skepticism, som jag menar ändå är positivt (om vi utgår från det logiska kunskapsinhämtandet) och inte av ondo, vilket den "falska" skepticismen är. Det är samma sak med föreningen Humanisterna, de har kidnappat ordet humanism och gett det en annan, och negativ betydelse.
S

Seaward sa...

Instämmer till fullo i allt. Det pågår ett förskräckligt kidnappande i Sverige! Jag tror det började med de svenska popgrupperna på 60-talet, Ola & Janglers med flera. Det lät som pop från England, nästan... Nej, nu är jag stygg. Svensk sextiotalspop var habila kopior på utlandsinfluenserna. I livsåskådningsdebatten är det bara rötägg som är ute för att bråka.