Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 30 september 2020

Tidigare liv skymtar i nattliga drömmar

(Ett inlägg som legat några veckor, men som kan passa som fristående uppföljning till föregående text om Ulvaeus ateistkramp och arbete för att föreviga sitt verk. Bara "nybörjarsjälar" slösar tid på sådant. Läs och se sammanhanget.)

En eller annan kan ha hoppat över inlägget med frågan om Linköpings stolthet SAAB attraherar högerextremism. Men under skrivandet leddes bloggarens psyke att fatta dagens svenska xenofobi med ett tidigare liv som holländsk godsägare. I ett av den tidens "drev" ville också holländaren ut och bekriga muslimer och rädda det Heliga Landet. Åtta hundra år senare har alltså en rasist snarast blivit en jämlikhetsförespråkare. Själavandringen roterar varje ytterlighet ...till något annat.

Motsättningen mellan den kristne Oordt och dagens islamofobiska Sverige var en detalj som ytterligare förklarar att texten blev av den typ medierna fnyser åt: det ska vara enkelt formulerat och bara handla om en sak i taget så att den dumma publik man skriver för inte tappar bort sig. Elitens arrogans är skrämmande! Det är just genom komplex text en människa växer, men i detta land ligger fokus på att hålla befolkningens kunskap så låg att Eliten kan befolkas av lika dumma svenskar men med mer ambition i sig. Landet blir en enda degraderingsmaskin.

Kanske har jag nämnt det tidigare, men livet som holländske Oordt verkar ha följt direkt på ett liv som muslim i Marocko, en (även det) välbärgad människa, en handelsman. Enligt parallelldrömmar med en kvinnlig bekant (som tydligen drömt om mig som sin farfar i vad som verkar vara samma arabiska liv, en "elak gammal typ"), har jag fått flera pusselbitar till marockanen. En inte helt trevlig människa.

Han hade "nycklarna till stadsporten" i Fez och var tydligen ännu en makthavare. Ett medium läckte 1987 åt en släkting information som otvetydigt pekade på mig i ett äldre liv som "borgmästare" i Egypten. (Se bloggarens horoskop för en märklig fokusering på femte makthavarhuset. För den som gjort ledarrollen ett par gånger tappar makt all dragningskraft vilket också synes i det här livets karta: bloggaren har halshuggna Ketu i 10e huset, en signal om likgiltighet för makt- eller karriärsträvan.)

Jag är idag osäker om den marockanska drömmens sufflör "...och du handlade med morer..." som något av vikt, om det syftade på handelspartners söderut eller eller handel med såväl kryddor som slavar... Det senare skulle inte förvåna eftersom jag sedan dess kan räkna in hela två liv som svart slav under de följande cirka 700 åren förutom då detta liv som svensk.

Hur passande är det inte att efter ett liv som girig arabisk handelsman med försäljningsresor upp i Europa i nästa liv bli en kristen som hatar muslimer! Det är psyket (själen) som spelar sitt långsiktiga spel: det vi avskyr (om något) röjer en god bit av vad vi själva bär inom oss - kanske från tidigare liv. Projektion är den simplaste av psykiska mekanismer men den hjälper även de svartaste själar att börja förstå vilka de är. En bufflig handelsman var kanske inte en Hitler, men tydligen satte han enligt bekanten skräck i sina omgivningar! (Denna bekant var klärvoajant, såg både bakåt och framåt, och förutsåg med säkert 4-6 år en benskada på mitt högra ben.)

Innan SAAB-texten i september hade jag inte tänkt på "holländaren" under många år, men till historien fanns knuten ett kuriöst sammanträffande: en inbjudan till en silversmeds vernissage. Jag hade aldrig träffat konsthantverkaren kände bara hustrun ytligt via en kamrat. Men en nattlig dröm berättade att jag visst kände honom - från livet i Holland!

Flera veckor tidigare hade exakt samma invitationskort skickats ut men av någon anledning upprepades utskicket (till alla?). Det var på natten innan andra kortet kom som jag hade drömmen och nästa dag blev drömmen begriplig. Hade inte utskicket råkat upprepas hade jag aldrig fått denna intressanta pusselbit till ett tidigare liv jag redan forskat fram.

Dröm ca 1-3 april 2003:

Natten innan ett andra invitationskort till silversmeden xxxxxx vernissage "membra Jesu nostri" (lämnade kort nr 1 därhän några veckor tidigare).

Drömmer om ett möte mellan två adelsmän i en "förstuga" eller ett "köksrum" med mycket dålig belysning - obetydligt ljus silar in genom någon eller några gluggar i en stenvägg. Jag ser ändå mannen mittemot mig tydligt. Vi känner varandra men agerar med stor reservation och återhållsamhet. Båda sitter käpprätt på sina stolar utan att luta sig mot ryggstödet (är inte säker på att det finns något), bådas våra händer vilar på våra lår, just vid knäna. Jag "vet" att detta är en adelsmans/riddarens beredskapsposition, han är tränad att alltid kunna resa sig med kort varsel (och dra svärd).

Vi befinner oss i kommunikation - vet inte om vad - utan noterar i drömmen kollegans brynja, ett fint arbete i en glänsande metall som består av många små sammanflätade ringar.
När jag vaknar vet jag direkt att detta är en andra dröm om holländaren van Oordt, 15-18 år efter den första om uppbrottet från hembygden för att gå med i ett korståg. Med morgonposten kommer så inbjudan nr 2 och intresset för riddarens brynja är då helt uppenbart en allusion till silversmeden.

Vernissagens namn "membra Jesu nostri" blir i min tanke en indikation om något kristet brödraskap - stämmer med den tidigare historien om korsriddaren Oordt. "Membra" tror jag ses i engelskans member - medlem. Sökande på nätet ger en annan, men ännu mer spännande förklaring. Det är ett kristet musikverk som i sju avsnitt lovprisar sju delar av Jesus korsfästa kropp. Skrivet av Buxtehude 1600-talet. Besöket på vernissagen bekräftar detta.

Jag rådbråkar mitt minne (av tidigare religionshistoriska studier) och tiden stämmer, Bernhard av Clairvaux (1090-1153) introducerade sårmystiken och riddare som mediterar över Kristi sår inför ett heligt krig blir plötsligt en helt realistisk scen. Vissa, som holländarens granne - nu silversmed - har ännu dessa "riddarfragment" i sitt konstnärligt kreativa undermedvetna!

Tillägg 18 maj 2005, från Wikipedia: Membra Jesu Nostri: texten återanvänder poem av Arnulf of Louvain (död 1250) / Bernard: "most influential advocate of the Second Crusade"

(Ur mina drömnoteringar.)

*****

Ur korrespondens till bekant, 030411:

...Annars har jag haft en rolig period sen förra sommaren då från tid till annan mycket märkliga drömmar som bottnar i idén om tidigare liv har dykt upp. Senast för någon vecka sen när jag vaknade med en realistisk dröm där jag sitter i en mycket stel kroppsställning, smått framåtlutad med händerna på knäna och konverserar på ett otroligt "macho" och korthugget sätt med en annan man. Jag noterar hans klädedräkt och hans "brynja" av metall och inser att det är en riddare jag konverserar med. Jag vet att vi är bekanta, men förbluffas ändå över hur "torra" männen var i sitt umgänge på riddartiden. Så macho och fattigt "typig" har jag aldrig varit i nutiden!

.... Vernissagen visar att mina associationer var helt korrekta. Jag kan nu livligt se korsriddare som i någon dunkel sekt mediterar över Jesus sår och stärker sig i inför kampen för att återta Det Heliga Landet! Utställningen bestod mycket riktigt av kroppsdelar i metall, installationer med vatten (istället för blod) ständigt rinnande ur såren.


Inga kommentarer: