Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 2 september 2020

Bröderna Gibb i Bee Gees och den svenska musikaliteten

Bee Gees runt 1967

Brittiska popgruppen Bee Gees var bland de hetaste i Swingin' London på 60-talet och förnyade sig på 70-talet till en monumentalt storsäljande vit souldisco-grupp. När jag tittade på bröderna Barry, Robin och Maurices horoskop, samt sladdbarnet Andy (alla utom äldstingen döda tragiskt eller i förtid) slogs jag av kopplingen rubriken nämner. 

Forskning har visat att intelligensen tenderar att vara mest generöst tilltagen hos förstlingen (utan för att den skull efterföljande barn blir korkade, bara inte fullt så briljanta - förutsett att inte släkterna dras med byfåneproblem). Det är hos Barry man enklast kan söka efter Bee Gees storhet och att bröderna hann knåpa ihop över tusen låtar under sina liv. I den mån man kan lita på författarkredden på deras första hit-samling från 1969 med tolv låtar deltar de tre äldsta i skrivandet men Barry har varit med om alla göra alla tolv, Robin elva och Maurice sju stycken. Barry och Robin tydligen det tajtaste kompositörsparet.

Storebror Barry lever, Robins kreativitet ändades av död vid 62, tvillingbrorsan Maurice, inte ens en timma yngre, dog vid 53, och minstingen Andy lyckades ohjälpligt gå ner sig i droger och var död vid 30.

Men det intressanta är nu vilka tecken de alla delar i sina horoskop. Det är just så tajta band mellan dem som man kunde misstänka.

Storebror Barry har ett onekligt mycket bra ascendenttecken för musik, tekniska Jungfrun med dess förmåga till små och precisa detaljer och matematiska syn på musiken. Likt Fredrik Reinfeldt har han den illgörande Mars i 1a huset men som musiker är detta inte alls dumt. Energi och driv. Jag har inte undersökt om Barry haft något av Reinfeldts själviska politiska syn, men om så mildras den av det som sedan följer (och Reinfeldt med Månen i Vågen verkar också ha blivit lite mer human under åren efter statsministerrollen).

Det intressanta händer i det definitivt musikaliska Vågens tecken, där båda de naturliga välgörarna Jupiter och Venus befinner sig, den senare i sitt positiva härskarläge. Och att lyhörda psyket i Vågen har nytta av detta sällskap säger sig själv! Dessutom är Vågen av den Passionerade kvaliteten (Rajas guna) vilket kan förklara gruppens produktivitet.

Tvillingbröderna antyder till storebroderns viktigaste punkt Vågen, som båda har stigande i öster. Minstingen Andy hade det samstämmiga Lufttecknet Vattenbäraren - deras stämsång under disco-eran vara överjordiskt tajt och Agnetha och Frida i ABBA med samma sammanvävda stämmor förklarades i ett äldre inlägg ha med deras förbindelse i LUFT att göra. Anni-Frid Sol-Våg, Agnetha sannolik Mån-Våg. En pikant pikant dos Skorpionen inslängd  mellan dem för Annii-Frids avundsjuka på Agnetha som fick mer uppmärksamhet i medierna. 

Men för att blir mer än en misslyckad konstnär som Adolf Hitler, som också hade Vågascendent (men med Venus i egotrippade Väduren och störd av för mycket krig/Mars), måste nu Venus stå bra till. Det är här kopplingen till Sverigehoroskopet och landets tradition av körsång (och "popexportundret" många år efter ABBA) ger sig till känna: Robin och Maurice har Venus i organiserade och jordbundna (för konkreta resultat) Stenbocken. 

Sveriges Vågascendent backas också upp av en Venus i Stenbocken, och de här två tecknen fungerar bra ihop. Antikens systemskapare petade ju in Stenbockens härskare i Vågen och kallade det läget "Saturnus upphöjelse" och i Stenbocken bevaras Venus naturliga roll som en "verksam välgörare". Jag misstänker att man bör ha lite Jord i horoskopet för att bli tonsäker. Själv uppskattar jag musik som få andra ting, men med 0 planeter i Jord besparar jag omgivningen mina svajiga toner som aldrig träffar riktigt rätt.

Den yngre Andy blev alltså gruppmedlem första vid andra vågen av berömmelse och delar också han de andras Venus i Stenbocken, trots annat soltecken (Vattenbäraren). Dessutom framgångsskapande Jupiter (med förstärkaren Rahu) i Vågen smack på Robins Vågascendent. 

Ett gammalt talesätt som följt Jupiter i Vågen, att den "förlustar sig" där, kan förklara (särskilt i konjunktion med rasande omåttliga Rahu) varför Andy partade och drogade ihjäl sig medan t.ex. Maurice visserligen drack men blev reformerad alkoholist.

Fast jag hatade disco när det begav sig runt 1973-79 köpte jag årtionden senare ändå flera album med Bee Gees, bara för att de var så förbaskat skickliga på det de gjorde. Det är först nu, när jag tittar på brödernas horoskop jag inser att jag kunde ha blivit ett perfekt fan om jag varit en enkel tonåring (var fullt upptagen med progressiv rock då): min Sol-Mars i 6-8 Vågen ansluter sig nära till de placeringar speciellt de två äldsta bröderna har.

*****

BARRY

ROBIN

MAURICE

ANDY

Översta bilden på de hippa Londonattraktionerna är i själva verket från en samling som innehåller bandets allra tidigaste låtar - när de var en sensation i Australien (innan återflytten till England). Man förstår omslagsskaparen. Att sätta en korrekt bild på grabbarna vid tiden för skivans innehåll hade inte varit lika säljande! 


Men de är förbluffande bra låtskrivare redan som riktigt unga. Väl jämförbara med Englands största stjärnor i den mer daterade stil som föregick Beatles (som förvisso själva lät "1960" just i början). Men på repertoaren fanns ett gäng märkligt dystra texter och melankoliska melodier för att komma från så unga grabbar. De var annorlunda från start. Utifrån horoskopens betoning på Vågen och i synnerhet Stenbocken är man nästan frestad att säga "gamla själar".

Äldsta brodern med såväl Solen undanstuvad i "låga" 12e huset och Saturnus i Vatten måste ha varit upphovsman till låten "Melancholia", även om de andra bröderna från opposition i Stenbocken harmonierar med "dysterkvisten". Det var i allvaret de skapade sin bästa musik. Producenten från disco-eran, Robet Stigwood, var med redan 1969 och producerade det cineastiska och svårmodiga mästerverket "Odessa". För undertecknad är långt senare discofasen bara ett gäng föredettingar som sålde sin själ för ett varv till i underhållningsindustrin. F.d. barnstjärnor har ingen annanstans att gå.

Inga kommentarer: