Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 22 september 2020

Horoskopet bekräftar regissören Ron Howards fega filmer

 


Efter att en ung Ron Howard spelade timid yngling hela 6 år i tv-serien "Happy Days" (och dessutom, om jag minns rätt, gjorde den lillgamla berättarrösten), övergick han till att framgångsrikt regissera film. Jag har genom åren fått intrycket att han väljer ospännande teman eller gör filmer utan nerv till och med när titeln låter eggande ("Änglar och demoner"). Det är amerikansk borgerlighet upp över öronen, och hans filmer - gärna med en folklig Tom Hanks i huvudrollen - har känts som underhållning medvetet skapad för den bredaste av filmkonsumerande breda massor.

När The Guardian citerar hans självdiagnos "introvert och skyggar för risker" besannas den slutsats som omedvetet tagit form under de många år jag bara läste om filmers handling utan att se värst många av dem. Jag menar, vem orkar med en klaustrofobisk rulle där Tom Hanks med flera sitter fast i den havererade rymdkapseln Apollo 13 (som mot alla odds hittade tillbaka från Jorden)? Den såg jag visserligen, men den behöver inte repeteras. 

Mer intressant varför Ron Howard valde att dramatisera just den berättelsen. Det verkar sammanhänga med hans födelsehoroskop, som ger så mycket mer när man har ett klockslag än enbart datumet:


Värdet av att känna till den fysiska ascendenten visar sig här. Väduren borde ge en riskbenägen och äventyrlig personlighet men Howard är alltså raka motsatsen. Allt hänger på vilket stöd ascendenthärskaren ger sitt eget tecken men en defensiv Mars-Skorpion som skyggar döden och är redo att slåss för sitt liv är en rätt sovande position tills krisen kommer. Än mer om den står i det normalt passiva 8e dödshuset (Skorpionens "naturliga" hemvist i horoskopet). 

Men den risk-aversiva sinnelaget syns naturligtvis också av Månen i Stenbocken, där tecknet naturligt står för klok, försiktig - och just den lillgamla och präktiga typ jag hörde för så många år sedan på "Happy Days". Detta är naturligtvis ingen kritik eftersom den breda massan just är kontrollerad och stukad på detta sätt, ett verk av Överheten som behöver kontrollera folket för att bevara samhället som det är intakt. Individens plikt för att ett samhälle ska kunna existera.

Ron Howard har nog gjort USA en större tjänst än de flesta med sina slätstrukna och patriotiska filmer när man inser att Månen 10e huset betyder "stor framgång med den ansiktslösa och breda massan (Månen)" medan Stenbockens härskare Saturnus är "upphöjd" i Vågen och OCKSÅ hörnplacerad. Saturnus i Vågen släpper lite av sin natur som diktatorisk envåldshärskare och sockrar en smula med Venus mildhet. Venus i sin tur står i 11e huset "den goda ängelns" eller den nationellt-idealistiska sektorn, särskilt som "sociala" Vattenbäraren bebor elfte. Det är märkligt hur kartan samstämmer med min uppfattning att denna regissör varit rena propagandamaskinen på enkel gemene-man-nivå!

Den hinduiska läran att varje tecken/hus är vattentätt från grannarna skapar huvudbry eftersom norra månnoden/Rahu i slutet av Skytten och Månen i början av Stenbocken rimligen borde interagera - inte ens hinduerna är eniga om hur det förhåller sig. För mig är det solklart: en konjunktion ±2° är stärk och en uppenbar indikation om att Howards attraherar massorna. Detta är ett distinkt omen om en som drar publik till präktiga och ofarliga filmer som aldrig skulle kritisera USA eller dess underliggande politisk-ekonomiska system. 

Det finns alltför mycket patriotism i denna karta som domineras av Mörkrets kvalitet (Tamas guna), dvs Okunskapen och lugnet som kommer av att enbart vila i den "rådande Ordningen". Horoskopet har avvikit långt från den inledande iakttagelsen av den revolutionärt lagda Väduren! Detta är en karta sammansatt av Passion (Rajas guna), passion för Mörkret! Jag slår vad om att Howard röstar republikanskt!

En sista sak: konjunktionen uppe på karriärhöjden är viktig av en djupare anledning än bara att avslöja en karriärorienterad strebertyp (Stenbocken gnetar sig uppför berget och är redo att stångas för att behålla sin topposition - detta är Passionens kvalitet i dess flinthårda yttringar). Det sublunära och i JORD extremt socialrealistiska psyket blir via intilliggande Rahu en slags dubbelindikation om vad Ron Howards själ ville med sitt jordeliv, Rahu "vinner" rollen som Atma Karaka (själens signifikator) genom sin oöverträffade position i 29e graden och drar med sig Månen via konjunktion. 

Eftersom fingervisningen om vad själen vill med sitt besök på jorden nu ligger i Skytten, är det Jupiter som måste uppsökas för fler besked. Svaret är enkelt och pinsamt prosaiskt: Jupiter i Oxen i 2a huset för den egna ekonomin. Ron Howard är på Jorden enbart för att tjäna pengar på att dra massor av folk (Månen) till biosalongerna. 

Det är USA för dig: tallösa människor i onödiga yrkesroller, slavar i det kapitalistiska maskineriet där vissa - som Ron Howard - delvis maskerat den egna parasitismen bakom hantverksmässiga underhållningsprodukter, nödvändiga enbart för att den breda massan skulle ta livet av sig eller revoltera om det inte några producerade "opium för folken" att fly arbetsveckans tristess. Ron Howard är en inte fullt så nyttig idiot eftersom horoskopet avslöjar att han är en av kapitalismens brummande motorer. 

Står man på den förlorande sidan i den kommande nya Världsordningen ser man naturligtvis inte de defekter jag påtalat här. Howard förefaller ju vara samma välkammade helyllegrabb som i "Happy Days". Detta beror naturligtvis bara på att Ondskan är normaliserad i det kapitalistiska Väst - akvariefisken är lyckligt omedveten om den påvra kopia till värld den lever i.

Att han, enligt The Guardian, gjorde film om Kalifornienbränderna 2018 (tills i år de värsta delstaten upplevt), tillhör också hans ospännande socialrealistiska natur, men också på ett djupare plan eftersom Eld-ascendenten har en motsättning eftersom Mars ligger i sitt Vattenläge i 8e dödshuset. Väduren, barnet, har inbyggd och närmast omedelbar död i horoskopet. Därav kanske risk-medvetenheten. Howard måste ha förolyckats illa i ett tidigare liv och denna erfarenhet (Mars) är nu oförlöst, dålig och hämmande karma som väljer filmmotiv åt honom. Även Månen ("från moderliv till graven") antyder död genom att befinna sig i sista och döende graden av sitt tecken. 

Enligt avashta-läran förlöper planetens åldrande baklänges i negativa eller sublunära zodiaktecken så att både Månen i 1 Stenbocken och Rahu i 29 Skytten bildar en "dödsfläck" i kartan - rätt typiskt att Howard dras till att filma händelser av kritiskt slag och av nationell vikt. Det är rent publifrielse.

Just nationella kriser som Apollo 13 eller Kaliforniens bränder är ett smygande kring dödsmotivet, vilket säkert förklarar varför det finns något betryckt över en del av hans filmer. "Lagom" allvarliga sociala problem blir till film, som den om en uträknad boxare som tar revansch (amerikanska fantasidrömmen, att var och kan lyckas av egen kraft). När jag tittade på hans regissörsuppdrag på IMDB insåg jag att ligger bakom de tråkiga mysteriefilmerna "Da Vinci-koden" och "Änglar och demoner" - "säkra kort" att filma eftersom böckerna var extrema storsäljare. 

Så klart en "risk-aversiv" Howard satsar på ekonomiskt trygga projekt. Här har det ALDRIG handlat om film som konst utan om att tjäna pengar. Jag kunde ha svurit på att han regisserat även Tom Hanks som statslös irrar runt på en flygplats ("The Terminal"), men det hade han inte. Det visade sig vara Steven Spielberg som också gör filmer som spelar på enkelt folks känsloliv (de grekiska filosofernas "Irrationella själ").

Men som sista ord måste det sägas: Ron Howards 9e hus för filosofi och moral är inte högre än så här. Hans Jupiter i 2a, det är hans "högsta goda" och han är verkligen en mönstergill man i kapitalismens hjärta, USA. Den dag han står inte dörren och Sankte Per, kommer den senare att släppa in honom, eftersom han gjorde precis som han blivit lärd. Hans högsta goda var Oxen - eller identifikation med det materiellt goda och förmerande av sitt pund, exakt vad Bibeln lär ut på några ställen. Och USA är just kristendomens lägsta budskap. 

Ron Howard gör med andra ord rätt på ett mycket basalt sätt. Den spännande frågan är om själen tar sig uppdrag på olika svårighetsgrad från liv till liv, och det utan någon inbördes rangordning. Jag har både varit mer och mindre "andlig" i tidigare liv än i detta svenska liv. Om det är så att vissa livslärdomar måste behärskas in till fulländning ser Ron Howard verkligen ut att fixa "fyll dina egna fickor med rännilar från miljoner biobesökare" med den äran. Han kommer sannolikt aldrig mer att behöva återfödas för att göra en så trivial erfarenhet som vd-typer i stort håller på med.

Ron Howards drivande soltecken är Vattenbäraren, ett tecken som representerar status quo på intellektuell nivå eller t.o.m. Guds allvetenhet på Jorden - därav Okunnighetens kvalitet eller Tamas. Okunnighet föds i samma ögonblick man drar en gräns, och det blir Jupiters roll att expandera vidare. Jupiter tillhör naturligtvis Ljusets kvalitet.

Eftersom USA:s horoskop har Månen i Vattenbäraren ser man vilken synergi Howard har med den amerikanska massan. Han går aldrig en meter bortom de tankar som skvalpar runt i detta lands nationalsjäl. Se hur passiv den expansiva Jupiter är förutom att få den ekonomiska sektor i JORD att tillväxa.

*****

Inga kommentarer: