Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 13 juni 2022

Den svenska roddbåten - varsel om fara

 

Stollenberg och Andersson

Sverige kan vara världens mest insensitiva land.

Hur kom en eka ute på vatten att symbolisera något löftesrikt eller rent av gott? 

För de gamla kineserna var detta ett omen om fara!

Den mest gåtfulla av den konfucianska statsfilosofins fem klassiker, I-Ching, lyfter fram motivet i bokens näst sista kapitel 63, "Allra redan fullbordat" - en typsituation som bådar kaos återkomst eftersom det som gick att uppnå redan har uppnåtts. 

"Chi Chi indikerar framgång och lycka i obetydligheter. Fördelen ligger i att förhålla sig fast och korrekt. God lycka har åtföljt begynnelsen, men kaos kommer att utmärka slutet."

Redan i strulet med Sveriges så enkla NATO-anslutning ringer en klocka här.

Näst sista kapitalet sysslar i sina sex "etapper" (i vissa kapitel sekventiella förlopp i tiden, i andra statiska belägenheter baserade på hierarkier) med frågan om hur man ska förhala civilisationskraschen. (Sista kapitlet kallas "Innan Fullbordan" och kretsar kring hur att bygga upp en ny civilisation efter den förras kollaps.). 

I etapp fyra dyker så båtmotivet upp (givet av att den symboliska yin/yang-strukturen har civilisationens Eld bakom sig/nedan och kaosets Vatten ovan/framför):

Yin-valören sex i fjärde stadiet: Subjektet har raggor för att plugga igen läckor [i båten]. Må han vara på sin vakt dagen lång!

Minimalt modifierad översättning från sinologen James Legges översättning, andra upplagan 1899 (klicka för läsbarhet nedan). Legge gjorde många och utmärkta översättningar av gammal kinesisk litteratur, men var som så många britter under Imperiets skymningsår hånfulla och överlägsna i förhållande till andra kulturer. 

Det har förstört lite av värdet av hans I-Ching-översättning eftersom han inte förstod sig på och naturligtvis inte trodde på textens funktion som orakel, att det finns en synkronisering i tillvaron som låter rätt tanke eller omen dyka upp i exakt rätt ögonblick. Himmel och Jord, den som klipper kontakten med det högre inviterar demoner i sina liv. (Se Sverigehoroskopets patetiska skyddsängel, en simpel sublunär demon!)






Inga kommentarer: