Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 28 december 2020

Själens signfikator där den hör hemma: i Navamsha

Ämnet hinduisk astrologi bara växer när man googlar det. För varje lärosats tycks någon skola eller tradition säga något annat. Det är internet som visar hur brokigt astrologin utvecklats i det väldiga Indien. Knappt ser jag en sajt påminna om att själens signifikator (Atma Karaka) tillhör Jaimini-systemet (som inte ska blandas med andra system, sägs det), förrän jag hittar tecken på att blandformer visst förekommer. 

Senast hittar jag nu ett (spännande, det medges) material som ser AK som en funktion i det "inre" och mer själsliga Navamsha-horoskopet. Mycket talar för den ståndpunkten! Var det inte lite väl enkelt att peka ut AK i födelsehoroskopet som i flertalet fall var samma planet för alla människor födda samma dag? 

Men i denna presentation krävs individens födelsedatum för att först etablera det "inre" Navamsha och sedan korrekt placera AK där! Jag ska strax beskriva mina egna första fynd enligt metoden.

Men det finns mer källor till förvirring "där ute". I de tre engelskspråkiga introduktionsböcker riktade mot västerlänningar jag läst, lärs att planeter på samma gradtal - t.ex. kandidater kampen om rollen som Atma Karaka - vinner den planet som har högst latitud på himmelen (båda kandidaterna kan t.ex. ligga söder eller under solekliptikan och i det senare fallet vinner den med minsta negativa värdet, den närmast solbanan).

Men nu hittar jag uppgifter på nätet att man istället ska gå ner på minuter och t.o.m. bågsekunder för att kora den främsta. Som om den precisionen fanns i antiken! Ändå presenteras den (enligt Wikipedia) som del av den s.k. Jaiminitraditionen.

Till råga på allt hittar jag sedan en doktrin som säger att den främsta av de två näraliggande "släcks" ut och ersätts av tvåan! Och så en massa djupsinnigheter om varför. Den sajten sparade jag bara för att minnas var jag drar gränsen. Det är inte roligt, bildligt, intuitivt längre, utan bara teknokratisk galenskap. Systemskapande för dess egen skull. Åt var och en efter läggning...

http://planetarytransformation.blogspot.com/2015/08/vedic-astrology-charakaraka-replacement.html

*****

Ett annat aber är att indier verkar klippa och klistra (stjäla) text från andra sajter lika mycket som någon nationalitet. Följande länk har sedvanligt underlig formatering. Man kan undra om det är två helt olika texter som styckats upp och fogats samman:

http://hazratishq.blogspot.com/2012/11/

De enstaka rader här och var jag hunnit läsa tyder på att det kan ha varit två separata texter, men också att här finns mycket intressant information om Atma Karaka i en mindre esoterisk tagning än den första länken. Engelskan är rumphuggen och garanti för att en indier skrivit, rakt från källorna! 

För att ens ta sig igenom de första styckena kan ordsök behövs, att tattva är "element", bhava är "hus" och ahamkara "icke-jagskaparen" (den metafysiska bakgrunden till kroppen/ascendenten), det vet nybörjaren. Men vad i hela friden är Naisrghik Karaka? Hittar en enda sajt som ger den fånigt enkla förklaringen: "naturlig signifikator", t.ex. Mars för vigör eller mannamod (jfr bhava karaka där Mas har ett speciellt förhållande till 6e olycks- och fiendehuset).

Atmakaraka är den viktigaste planeten i ett horoskop. den är kartans konung. En lycklig konung ger ett lyckligt kungadöme...eller vice versa. Lagna/ascendenten betecknar intelligensen, medan Chandra/Månen är sinnet ("mind"). De är sekundära i betydelse jämfört med Atmakaraka.

Atmakaraka ...  visar den karma som förorsakade vår födelse. Denna graha (planet) förde oss in i detta plan och tvingade atma att ta sig ett visst sinne och kropp.

Obs 1. Hazratishq-rrtikeln diskuterar således Atma Karaka i individens Navamsha-horoskop!

Obs 2. Artikelns inledande tips nämner inte en enda gång "planeters verksamma natur", de är antingen väl- eller illgörare. Detta visar att det är en renlärig artikel enligt Jaimini-traditionen. Med lite försiktighet kan man därför följa texten och dra kompletterande slutsatser om födelse- och D9-horoskopen.

En riktigt smaskig detalj är denna: Skulle Atma Karaka utgöras av en naturlig illgörare kan den leda personen fel, men trösten är åtminstone att den karmiska vedergällningen kommer snabbt och instruktivt! (Ska man uttrycka det som att själen gjort slut på den goda karma som kunnat absorbera fel tankar och handlingar så att själen nu snabbt får se var den felat?) Sedvanliga analyser gäller för att se om AK har stöd från andra planeter, hus, o.s.v. 

Texten, som ju mer jag ser på den verkar vara ett hopklipp, gör en åtskillnad mellan andlig förlossning (moksha, 12e) och den som alltjämt följer världsalltets dharma (9e).

*****

Ett förtydligande av inledningens något röriga metodbeskrivning:

1. Identifiera AK i D9-kartan och dess husposition, räknat från D9-ascendenten.
2. Från denna husposition, börja om och räkna husen tillbaka till D9-ascendenten.
3. Om AK i sitt hus är en orsak, är det framräknade andra huset AK:s verkan.

Bloggaren får här en chock. Hans D9 har återigen Merkurius som AK (samma som i födelsehoroskopet) men nu i Oxen. Den ligger i sjätte steget/huset från D9-ascendenten i Skytten. Detta är ett krigets och olyckans hus!

Att från AK nå D9-ascendenten kräver 8 steg gör 8e huset ett viktigt hus för individens mer själsliga sida. Men också till en helt logisk följd av AK: på krig följer död! Merkurius som AK är förstås en skrivarpenna så vad som nu framtonar är en "skrivare i döden" eller kanske en "pennfäktare", en som strider med hjälp av orden. Börjar det likna delar av innehållet på den här bloggen? 

Tyvärr har inte MerkuriusOxen någon kontakt med Skyttascendenten i Navamsha vilket betyder att krigarens dröm om en ärofylld död inte kommer att infrias!  (D9-kartan ger ett 150-graders inkonjunktförhållande mellan AK och ascendenten.) Bloggaren föddes i ett land utan själ och trots att att detta är perfekt mark att strida för ett återvändanden till tingens ordning, är inte den här bloggaren personen att göra det (i sanningens namn kan ingen göra det - hur mycket föräldrade "själens krigare" Di Leva den svenska mentaliteten? Som bäst marginellt. Och då valde han ändå att sjunga barnvisor för det svenska folket.

För bloggaren tecknar D9/AK ett klassiskt mellanliv, en livsupplevelse där tid och koordinater inte stämmer och själen får vara nöjd att trampa vatten... Bloggarens yttre och inre karta är ett perfekt exempel på det yttre horoskopets relativa löftesrikhet inte resonerar mot den inre D9-strukturen. 

"Född i fel tid" har också varit en stående känsla hela mitt liv! Utgåt man från tidigare liv-förnimmelsen jag hade runt 45, om ett liv i Italien på 1930-talet, stämmer känslan. Det livet terminerades väl snabbt i en dödsskjutning och själens snabba retur (efter ett kvartssekel) kan ha skapat upplevelsen att ha hamnat i en primitiv kultur där alla skyggade från varandra med underhållnings- och orienteringsdon i händerna från morgon till kväll. En främmande och mycket primitiv värld där folk inte ens tittar på varandra längre, de vågar inte släppa blicken mot manicken i händerna ens för ett ögonblick.

Naturligtvis gör inte Naturen några misstag, det är garanterat en sorts karma att behöva se slaktade människor som vandrar runt och inte ens vet att de är döda. Det finns många andra grundtyper. Handikapp, rikedom, sexuell perversion som visar att själen tagit felsteg och att nu felen växt tills de inte kan döljas längre. Man borde förmodligen vara tacksam för att få sitta på åskådarplats och se Västerlandet rasa i sin oförmåga att göra sig av med de giriga.

Döden som i det yttre horoskopet verkar så skrämmande är i D9-kartan eller den karmiskt styrda långa vandringen något av själens specialitet. Följande utvikning ger en aning om detta.

Kan här inflika att jag i 20-årsåldern drömde fascinerande om en lång mörk vandring i en tunnel där jag två gånger mötte yrkesgrupper som gjorde reklam för sina verksamheter och sökte värva mig. Den första var brandkåren som bad mig arbeta med dem för att "släcka alla världens bränder". Jag visste att det inte var "min grej" och gick vidare i mörkret. Sedan visade sig poliser som bjöd mig att hålla världen fri från skumrask. Men inte det var min uppgift. 

Jag gick vidare i den mörka tunneln och plötsligt var färden slut - jag stod framför dörrvakten Sankte Per vid himmelsporten och hade inte "blivit" något alls på min livsvandring ("mörker")! Sankte Per skrattade gott åt mig - "är du här igen?". Jag kände också igen honom. Vitt skäl symboliserade en mycket gammal och vis själ men märkligt nog var han klädd i uniform med en generals utmärkelser på, men jag associerade mer med en scout, en hjälpande person.

Sankte Per släppte direkt in mig, jag var något av en gammal stammis vid Pärleporten! Jag hade uppenbarligen gjort "livsresan" flera gånger förr. Men det går inte att komma undan att dörrvakten först såg ut ayt ha hög militär rang, vilket stämmer väl med D9-kartans "orsak och verkan". Var jag Sanke Per som släppte in mig själv? Det heter ju att man måste älska sig själv först, men detta?

Att döma av de jobberbjudanden jag fick tidigare i drömmen som inte alls stämde in på mig, hade denna tur till Jorden tydligen bara bestått i kritisk utvärdering. Varför varken "global brandsläckning" eller jaga brottslingar var min grej i detta liv, kanske för att livscykeln som sådan som var intresset den här gången? Nyttan inom världen förbleknar jämfört med värdet av att i världen skaffa filosofi och religion - områden som med åren blev allt viktigare, tills den här bloggen öppnade för lite privat donande.

Intressant är att drömmen var premonitiv. Så snart som möjligt ämnar jag ta ut tidigast möjliga (fattig-)pension, som dunkelt förutsagt i den fyrtio år gamla drömmen! Jag hoppas bara det där med inträdet i himmelen var symboliskt, jag har ett par böcker kvar att läsa efter pensionen... 

*****

Den hinduiska texten säger att D9-kartans AK-position avslöjar "den karma som förorsakade vår återfödelse" i detta liv. För min del landar AK i D9 i 6e huset för "olyckor och fiender". Den som noterat försöken att googla historiska fakta som stöder mina drömmar om föregående liv, ser hur väl "olyckor och fiender" stämmer in. Förra livet som byggingenjör i Italien, ihjälskjuten på 1930-talet av högerextremister för sina (dolda) kommunistsympatier. 

Nu kanske återfödd som direkt följd av den olycka (döden) som mötet med "fienden" innebar! Jämför bloggens återkommande fascination för barnläkaren Ian Stevenson om barn som minns ett tidigare liv som ändat brutalt, t.ex. genom en olycka. Nu visar mitt D9-budskapet att även jag tillhör "typen", vars förra abrupta avslut kickar igång ett varv till. Jag är knappast någon frivilligt nedstigen avatar utan bara ännu en som valsar runt i kretsloppet.
:-)

Det här ser ut att vara en mer trovärdigt "allmänt skäl" än den i mitt tycke banala hinduiska tesen att närmast föregående liv ges av det 12e huset i födelsehoroskopet. Förmodligen bara för att det är närmast föregående hus till den aktuella ascendenten. Vissa hinduiska metoder är smarta och gåtfulla, men "huset bakom min rygg" tycks mig väl banalt. 

(Västtraditionens 12e som "hemliga fiender" är lika fånig, hinduismens placering av fiender i 6e stinker visserligen av klasstänkande eftersom det också är tjänarnas hus, just invid 5e husets privilegierade herre, men är det inte där man som herre finner sina fiender: bland tjänarna som håller god min men smusslar till sig matsilver därför att hyddan/hus 6 anses isolerat från palatset/hus 5? Tjänaren blir oärligt för att avståndet till herren är för stort. Astrologin innehåller visserligen diskret kritik mot klassamhället som att 10 makthuset inte är ett av de "goda husen" utan tvärtom kallas "förbättringsbart", men systemskaparna levde i en så avlägsen tid att något annat än herre och tjänare inte ens var tänkbart.)

Metoden förenklar som astrologi måste. I verkligheten samverkar många livs karmiska trådar till en återfödelse. Möjligen förmår vedisk astrologi "se" huvudtråden, som för min del är en krigarfigur. Det stämmer med horoskopets "dolda"/brända Mars bakom Solen och Navamsha-kartan som har Mars i ascendenten! Se tidigare inlägg). 

Man kan utifrån astrologins 12 hus tänka sig andra direkta orsaker till reinkarnationen. Ta t.ex. AK i 2a huset för "min plånbok" - är placeringen i sig en orsak till återfödelse därför att ett tidigare liv utspelat sig i fattigdom och som själen nu valt att ägna ett helt liv åt att kompensera sig för? 

Är AK i 11e tvärtom en själ som omfattar större frågor än bara den egna vällevnaden? Här finns mycket nytt att experimentera med utifrån AK som orsak och det sekundära huset som "verkan". (Den som börjar läsa artikeln kan dock få något desperat i blicken, jag har bara återgivit ett ytskrap av den väldiga diskussion astrologen för.)

*****

Artikeln om den "inre" AK är så långt från Sveriges fokus på jobb & konsumtion man kan komma! Den ägnar sig åt individens andlighet och huruvida AK ur detta perspektiv tecknar något själen är på Jorden för att lära sig, eller om AK-punkten betecknar färdigheter själen redan har. 

Det enkla svaret verkar vara: det beror på. Dels AK-planetens kopplingar till andra, dess styrka, dess husplacering. Kort sagt, välbekanta spelregler men nu applicerade på D9-kartan för "det inre andevarelsen".

En dålig AK förklaras som negativ karma som driver själen att uppsöka den onda sidan för att kanske snabbt men smärtsamt betala av gamla skulder. Men god karma kan yttra sig på många olika sätt och huset AK gästar är den primära kanalen. 

Hur "effekten" av den "inre" AK ska bedömas får läsaren ta reda på, har själv inte läst hela artikeln än.

Ser dock längre ner i texten att där serveras hinduismens motsvarighet till det kristna syndafallet (papi = synd) och hur själen (atma) lösgör sig från Gud (Atman) och binds (bandana) på det sätt som horoskopet avslöjar. 

Termen "ashta bandana" blir begriplig om man googlar upp att "ashta" är "åtta" på sankrit. Författaren talar om talet och huset 8 som symbol för dålig karma som binder själen kvar i kretsloppet. (Se dock denna text som ger en helt annan men likväl associerad kontext.)

Atmakaraka bär på synderna från föregående födelse och kan liknas vid ett inre ljus som hindrar det yttre ljuset till följd av dess synd. Amakaraka är som en sol vars strålar bländar och gör att vi inte ser det bakomliggande ljuset, Guds ljus.

Atmakarakas position i D9-kartan avslöjar den plats där vi kommer att lida till följd av ashta bandana, och där vi [pga. en tidigare definition] tror att vårt eget ljus är starkare än Guds ljus. Det är därför nästan omöjligt att hävda att NÅGON atmakaraka-position i horoskopet är bra för själens moksha/befrielse från sina bojor, därför att AK är den plats där vi beter oss som en gud.

Den här texten förefaller komma från en annan tänkare än författaren till de tidigare citaten. Så vad gäller? Man måste vara både redaktör och läsare för texten. Jag har sett den plagierats delvis på andra sajter. Textens bättre stycken berättar också om hur man finner horoskopets karaka för moksha, om någon när nyfiken på vilken skepnad Befrielsens herre tenderar ta i det egna livet!

Det här är hinduisk astrologi på en nivå man definitivt inte hittar i varken nybörjarböcker eller "mediumvarianten". Detta är rent andlig hinduisk astrologi.

*****

Jag såg under samma surfpass en ny förklaring till att halshuggna demonen Ketu är den enda planet som inte kan bli atma karaka: den representerar halshuggandet eller kapandet av banden till denna värld. Den tolkningen låter på något luddigt sätt korrekt, även om den ursprungliga myten rörde en sublunär daimon (vem vet, kanske en människosjäl) som ville blir evig som gudarna (ev. de planetära själarna bakom solsystemets planeter eftersom redan den lägre världen Jorden/månen förts på tal). 

Men strikt talat är förklaringen inte konsonant med myten. Hinduerna upphör aldrig att förvåna. Ett är säkert: först ser deras astrologi imponerande ut, men det var efter läsning av en mycket välskriven bok. Det man hittar på nätet håller, hm, inte alltid så hög klass. Intressant nog låter alla indiska astrologer alla lika tvärsäkra, som självutnämnda gurus. (Guru eller Jupiter, är en svag planet i bloggarens horoskop - har svårt köpa "sanningssägare" innan jag analyserat dem, rätt typiskt för en med Merkurius som Atma Karaka.)

Den hinduiska myten kan förtydligas med nyplatonismen som ser berg och dalbanan här under månen som EVIGHETEN men utrullad över tid som en mängd korta episoder. Det innebär att den hinduiska metaforen är helt korrekt. Vid Ketu kapas själens hunger (som binder) efter att ens tillhöra detta solsystem med dess planetära gudar.

 

PS. Hittade länkarna när jag sökte nätet efter bekräftelser på att atma karaka kan användas även för en nationalstat (som jag nyligen testade på USA-horoskopets Saturnus i 11e huset). Men jag hittade inga tecken på att hinduisk tradition använder AK för annat än personhoroskop, så det påfundet kommer inte att upprepas!

 

VIKTIG fristående fortsättning i nästföljande inlägg

 

Inga kommentarer: