Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 24 december 2020

Geniet Tesla vs. Edison, pianisten Budd och förlagan Satie


Strokeanfall strax följt av död i corona vid 84. Den minimalistiska pianisten Harold Budd betydde så  mycket för att bloggaren skulle ta sig ur sin "överkonsumtion" av reggae vid runt 20 att artistens horoskop måste granskas. 

Verifierad födelsetimma finns, och ascendenten i Lejonets 22a grad säger allt. Bloggaren har Venus nästan exakt där. Tycker mig ha märkt att jag köper det mesta som kommer  från Lejonets tecken.

"Estetiskt ser ett piano hemskt ut", fastslår Budd oförblommerat. "Det är ett fult ting. Jag lärde mig spela - om du vill kalla det för det - mest i självförsvar. Det fanns inget sätt jag adekvat kunde notera mina intentioner."
     Det kan bero på att Harold Budds musik inte går att översätta i noter på ett papper. Det är det som händer mellan noterna, tystnaderna, utklingandet, hans respons till ekon och effekter som gör musiken så kraftfull.

Från intervju i musiktidningen Echoes när Budd fyllde 80. (Ordandet om självförsvaret är total gallimatias.Jag har översatt förvirringen korrekt.)

Mörkrets kvalitet via 6 planeter och ascendenten.
Passionen via 1 planet men under upplösning i 12e huset.
 

Budds Eric Satie-liknande och extreeemt glesa pianospel sägs anknyta till drömvärlden och med kartan kan man tillägga MÖRKRETS KVALITET. Ambient är musik som knappast märks, och att se denna kopiöst starka Oxe i kartan påminner starkt om att tecknet ibland bara "är" utan att göra något väsen av sig. Att sedan Månen är sin egen i sinnliga Krabban men att dess passionerade kvalitet flyttats in i ett rejält omedvetet hus som det 12e, stämmer perfekt med det undermedvetna och drömska i musiken. På vissa inspelningar med experimentell elektronisk behandling av pianoljudet låter det som han spelar från botten av oceanen - Månen i Krabban som havets symbol.

Att han egentligen gjorde samma 2-3 variationer på sin grej hela livet igenom påminner också om Eric Satie som inte heller var mycket för variation. Lustigt nog var båda männen Sol-Oxar med Månen i 12e huset. Skillnaden är att Satie hade Budds måntecken som ascendenttecken, vilket direkt knöt ihop Satie med sin medvetandenivå (ascendenthärskaren) på utforskning i den absoluta stillhet som förbereder för själens befrielse, det 12e husets bästa innebörd.


Satans stjärna hos Budd verkar yttra sig här som den bibliska Åklagaren. Redan i det korta citatet ser man Budd gå hårt åt sig själv och anklaga sig för att knappt kunna spela piano. Också Eric Satie verkar ha gått hårt åt sig själv, ville inte kalla sig vare sig kompositör eller musiker! Skillnaden mellan en Algol som angriper en Ox-Sol cirekt eller Ox-Solens disponent Venus förefaller försumbar!

https://flypaper.soundfly.com/diversions/composer-erik-satie-was-weirder-than-you-realize/

Algol kan förstås läsas som Frestaren eftersom den anknyter till de sköna konstarternas Venus. Satan, särskilt genom den fysiska vibrationens Oxe bjuder på en dos eskapism så att vi slipper konfronteras med problemen.

Satan har nog som Åklagare rätt i faller Budd, artikeln noterar att det var den lyckosamma kontakten med kända popmusiker som lyfte honom ur ett anonymt liv. Med producenten Brian Eno blev Budds glesa pianoklink "en grej" och det var också med deras första samarbete, "Plateaux of Mirror" (1980) han blev en Någon för unga konsumenter för vilket det ofta var viktigast att ligga några steg före massans smak. Naturligtvis var ekvationen "ju färre kännare = desto bättre" falsk, men identitetsbygget brukar vara klart vid tjugo. Riktig otur med ödeslotten har bara de som fortsätter i hela livet med att köpa sig en personlighet via yttre attiraljer.

Bloggaren har väl 16-17 Budd-skivor (1 Rolling Stones, 0 Beatles) så den här kontemplativa musiken har uppenbarligen fyllt en rogivande funktion, även om behovet upphört i takt med att den Rationella Själen (Saturnus) etablerats tydligare. (Rationell själ = det raketsteg som flyttar själen bortom den sublunära sfären vid döden, t.o.m. bortom solen!)

*****

Av Eric Saties karta ser det inte ut som Budds massiva betoning av Mörkrets kvalitet skulle definiera ambientmusiken. Här figurerar alla tre gunas. Men när man går igenom kartan ser man hur det mesta släcks ut: det energiska Mars utför i Ljusets kvalitet (Fiskarna)  verkar dämpas av "halshuggna" Ketu i närheten. Jag har mött EXTREMT introverta människor med Ketu på ascendenten.

Saties Saturnus (i sig Mörkrets kvalitet) snarast dämpar Passionen (Rajas guna) i Vågens tecken, även om den blir en balanskonstnär och sparsmakad estet av hög kaliber.

Merkurius i Väduren tillåts inte heller spritta och rusa iväg som Passionen normalt antyder, dels för att Saturnus opponerar men också för att disponenten Mars är underkuvad. Ser nån trenden? Kvar blir bara Sol/Venus som är samma som Budds tamasiska Oxe, samt Månen som även i detta horoskop med känd tid undertrycks i 12e, och dessutom disponeras av den Merkurius som skruvats ned åtskillnad nivåer från sin normala hets. 

Kvar blir med andra ord bara Saties Sol/Venus (och återigen Satans stjärna, nu i linje med Solen) - kort sagt Mörkrets kvalitet. Så en viss typ av musik som bara ligger stilla i rummet och halvexisterar kan mycket väl vara musikens sätt att för hörselsinnet illustrera den rofyllda Tamas guna, den bas som krävs för att Sattva guna ens ska noteras. Människor i Passionens våld förstår ofta inte skillnaden på ljus och mörker, allraminst i begreppsparets moraliska verksamhetsnivå.

*****


Människor i Passionens våld tror de ska kunna sitta på båda stolarna och både ägna sig åt Kunskap och sensualistisk njutning. Men den som vill bli en "en-på-miljarden" - en genial uppfinnare som Nikola Tesla (så hajpad för 10-15 år sedan) - ska nog börja välja redan nu för att kanske uppnå en senare återfödelse som Teslas. (Nog för att han har tillskrivits underliga beteenden, men den där duvan han sades ha älskat är en uppenbar skröna som dock verkar uttrycka någon slags symbolisk sanning.) 

Visserligen hade Tesla stor otur i sitt liv, och det märks av att samtliga planeter ligger i något av de onda husen (3e dock ett "förändringsvilligt" hus och så definitivt så med den intellektuella energi som ses här vid Teslas födelse). Men de dåliga husen försämrar bara oddsen för framgång, att det var rent gudomligt intellekt som verkade genom den människokroppen kan man nästan tro, efter att ha sett kartan. 

Samtliga planeter placerade i Sattva och dessutom rena placeringar, inga disponenter som distraherar genom placeringar i Passion eller Mörker (och "förmedling" av sin tillfälliga omständighet tillbaka till hemmatecknet). Här handlar allt om att skapa ljus för de skumma städerna. Möjligen borde han ha varit mer av en rufflare för att nå sina drömmars mål i USA...

Ju mer en text skriver ner Tesla och frånkänner honom storhet, dess troligare att det är en amerikan som skrivit texten. USA:s rasism och främlingsfientlighet är så sjuklig att man hellre tar Edisons parti i efterhand, och trots att Teslas växelström visade sig helt överlägsen Edisons likström. 

Att Teslas produktivitet avtog senare (ett påstående) beror helt på att han fick etablissemanget emot sig. Intressant också konspirationsteorierna som frågar sig varför (troligen) amerikanska myndigheter rensade hans hotellrum på dokument timmar efter att han dött. Hur många stulna Tesla-idéer gjorde USA världsledande på så många områden?

T.o.m. astrologiskt stämmer min observation av att en del vill ta ifrån Tesla hans storhet. Edisons horoskop (också med födelsetid, turligt nog), visar sig vara lika svart som USA:s eget horoskop. Så det är lätt att set att Tesla var för bra för det här landet, medan en affärsman med viss uppfinningsförmåga men oetisk läggning i korta loppet gick ut som vinnaren.

Edison och USA hör ihop: två Skorpionascendenter och Edisons genius eller Sol i Vattenbäraren och så det amerikanska folket - Måne i Vattenbäraren - som svarar på hans påståenden (även de fula som syftade att misskreditera Tesla).

Som ett enkelt mått på framgång: se Edisons "stora pengar" (Jupiter) i ett prominent hörnhus. Teslas Jupiter en "världslig förlorare" i 12e huset! Så lite världslig vishet vet om de de själar som tog plats i världen...

Till Edisons försvar måste sägas att Skorpionascendenten har sina poänger: Även om kvaliteten är Mörker hade människan snille nog att snappa upp ljusa idéer: ascendenthärskaren Mars i Ljusets kvalitet invid receptiva Månen. I övrigt mest en ordinär ingenjörstyp - betoningen på saturniska Stenbocken och Vattenbäraren ger en rationell konstruktörstyp, men jag ser inget av det lilla extra som signalerar att himmelen är redo att släppa ner ett geni...

5 kommentarer:

Havsörnen sa...

En tilläggskommentar till inlägget Stortrigonen från den 17 november (Sol+Måne+AC i samma element + planeter i samtliga tecken av samma element).

Räcker födelsetid med Rodden Rating B? I så fall har vi en träff till i Vattenelementet, utöver Raoul Wallenberg. Andy Warhol, omnämnd med datum på bloggen, men utan eget inlägg. Födelsetid 06:30. AC/Sol/Måne i KRÄFTAN, Saturnus/Ketu i SKORPIONEN, Månen i FISKARNA. Warhol dog 22 februari 1987, 06:32, morgonen efter en operation där gallbåsan visat sig vara full av kallbrand. Transiterande Månen och Saturnus befann sig i Skorpionen, där konstnärens födelsekarta hade Ketu och Saturnus. Warhol bar gördel p g a bråck i magmuskeln, efter Valerie Solanas mordförsök som skadat nio organ.

God Jul!

Havsörnen sa...

Edit: AC/Sol/Merkurius i Kräftan.

Seaward sa...

På din fråga: Jag har ingen uppfattning om AstroDatabanks rankningar. För att ha det krävdes en större studie av hur många gånger de visat sig ha rätt i sina lösa uppgifter i de fall verifierad uppgift senare framkommit.

Såg listor med framtidsförutsägelser av tre kända synska i en tvivelaktig bok från 1970-talet. Säkert 30 prognoser som alla var så allmänna att en fantasy-författare kunnat se dem komma ("längre livslängd pga. bättre medicinsk teknik"). Resten var ALLA felaktiga.

Jag har satt 30 dagarsregeln (som du reagerade på och postade om) för att jag a/ glömt innehållet i månads- eller t.o.m. flera år gamla inlägg och inte orkar läsa in mig på egna texter igen för att se vad ämnet rörde. Eller också känner att ämnet är tillräckligt belyst ( garanterat kommer det att återkomma förr eller senare).

Kommentaren om Warhol är intressant, du verkar antyda Vattenelementets allmänna signifikation av "upplösning" (död) som kontrast till skapande och liv (Eld). Under mer aktuella pandemin kunde man likna en Vattentriangel vid sjuksköterskor som ständigt upplöser jag-gränsen till andra och flyter ihop med smittade patienter och deras öde (tänk 12e huset, självuppoffring, långvård, etc).

Charles Carters varning för trianglarnas skadliga inverkan har visserligen all bäring i världen på sammandrabbningen med Solanas, men det i sig är snarast mordförsök. Carter avsåg individer som saknar gränsdragning i sitt leverne. Här hade jag nog pekat på Warhols i New Yorks slemma undersida, bland knarkande poeter, musiker och homosexuella och en svans förmögna som ville vara ”del av scenen”.

Solanas ingick väl på ett hörn i detta underjordiska liv. Studio 54 och discokulturen är ett senare utbrott av samma låga Vattensjäl i New York, hela Broadway kanske.

Mycket av underhållningsbranschen är anti-intellektuell och handlar bara om att förmedla känslor. Texter lyssnar bara en del musikälskare till. Hårdare än Platon har väl ingen varit: musik degraderar människan och hämmar henne från att uppnå den rationella själen. Helt enkelt för att musik utspelar sig i den irrationella själen (och dess sinnesfakulteter). Jag tror han underskattade musikens makt, åtminstone om lyssnaren lyssnar med sina ”himmelska” öron och inte bara med gyttjekroppen…

Jag har en bekant som kunde höra en ny låt EN GÅNG på radion och sedan ta ut melodin på sin gitarr. Dels för att popmusik är enkel i sin uppbyggnad, men också för att han verkade ha ett extremt stort närminne och/eller kunde bryta ner hörselupplevelsen rationellt, till notation. (Jungfru med Vädursascendent och asc-härskaren Mars i Tvillingarna i 3e intellektshuset. Han arbetar typiskt nog med språk.)

Havsörnen sa...

Soppa har väl med upplösning i vatten att göra och Warhols (likväl hela den amerikanska moderna konstens) mest kända motiv är ju Campbell's kondenserade soppburkar. Silkscreentekniken "upplöser" också alla spår av konstnärens hand.

"I used to drink it. I used to have the same lunch every day, for 20 years, I guess, the same thing over and over again."

Konservering och bevarande (historieintresse, gamla fotoalbum) har väl också något med tecknet Kräftan att göra. Men på bloggen är det väl Oxen som främst kopplas till konserverandet (planetmässigt förstås Saturnus). En snabbkoll på Joseph A. Campbell ger Solen graden intill Algol med Merk./Venus/Rahu också i Oxen, med Saturnus i hemmaläge i Vattumannen, som lägger sin långa aspekt mot upplösningens Jupiter i Skorpionen. Möjligen även Månen i Oxen, knappt 25 procents chans.

Steve Rubell och Ian Schrager grundade Studio 54.

Rubell: Solen/Merk. i SKORPIONEN, Rahu i KRÄFTAN, Månen i STENBOCKEN. (Folkmassan/Månen som släpptes in tillhörde eliten/Stenbocken).

Schrager: Solen/Merk./Saturnus i KRÄFTAN, Ketu i SKORPIONEN, Månen i FISKARNA (så tillvida han föddes efter kl. 01:35).

Seaward sa...

Relativt korta svar eftersom du lade frågan under ett inlägg som jag betraktade som "stängt" och sedan flyttade hit.

Nu rinner ämnen dock iväg i inkontinent chit-chattande, vilket jag inte vill lägga tid på. Följandet tog mig två timmar! Jag polerade noga bort formuleringar du kunde uppleva väl hårda, lyfte ut ämnen för att hålla svaret närmare de nya frågorna.

Soppburkarna: Carter talar om triangeln som en social problematik (se inlägget "Stortriangeln"). När du väljer ett tavelmotiv ur en större produktion, men det är en ämnesavvikelse.

Jord-samlaren är som du redan visste, Stenbocken och Saturnus. Ackumulation för dess egen skull. (Saturnus inte i Stenbocken blir samlande av den anledning disponenten anger! Saturnus i Väduren = samla på mig saker för att egohävda mig. Kan finnas bättre utfall men hårdraget är Saturnus illa placerad här och gör inte historieplanetens förmågor full rättvisa.)

Oxen (och 2a) representerar personliga ägodelar men bloggen har inte kallat Oxen en bevarare eller konserverareannat annat än med de tre andra fixerade (tamasiska). Och då handlar det om behovet av en stabil värld (och representationen av en sådan). Psykologi alltså.

Vatten-samlaren är Krabban - samlar för att biologin säger att man ska hålla sig vid liv. Skorpionen (samlar och burar in känslor=långsinthet). Bara Fiskarna (rinnande vatten) tycks veta hur man släpper saker som haft sin tid eller tjänat sitt syfte.

Historieintresse är Saturnus fakta-ting, men troligen mer av historia och mindre grävande i jorden om det finns en nypa Luft.

Minnet som verktyget i nostalgitripp, ofta familjära eller personliga, har jag aldrig fått rätsida på. Vissa hinduer säger Merkurius men Månen är är det vanligt. Kanske är Månen bara närminnet - Saturnus mittöver står faktiskt för viss långsinthet.

Men att Merkurius skulle "vara" minnet tror jag inte på. Den är förmedlare men inte minne i sig. Månen som psyke eller inre sinne är spelplanen (för drömmar och minnen). Perfekta intellekt/Merkurius kan hämta ur det kosmiska minnet, Akasha eller Etern.

Den astrologi man kan utföra måste rimligen hänga på om man är materialist eller andlig. Själens egen "verkshöjd" förändrar valörerna t.o.m. på planeterna.

Exempel: Hinduerna har femtio -amshakartor. några av dem sägs bara vara användbara för höggradigt klara intellektet. Är det för mycket störningar på Månen (eller 3e) är det t.ex. poänglöst att analysera 9e samvetshuset - dessa människor är i praktiken samvetslösa men har i bästa fall fått en god uppfostran och lärt sig skilja på rätt och fel (socialiseringsprocessen - 10e kan avslöja självkänslan och ett starkt 10e är normalt moraliskt och följer trafikreglerna). Samvetslös och lösdrivare (12e vagabondhuset), där börjar problemen för individ och omgivning!

Krabban, om man nu ska tala nybörjarastrologi (en förutsättning för den här bloggens utflykter), dessa är verkligen nostalgiska även som soltecken - det har jag sett gång på gång. Men det gäller troligen en stigande Måne också.