Medioker på matematik förstår jag inte vad Windows-kalkyltorns svar betyder. Multiplicerade istället 0,0834 fem gånger om... |
Per Gessles nuna i någon kvällstidning fick mig att tänka på det här. Han om någon borde ha poppat upp i huvudet vid tiden (runt 2007-08 vid bloggarens upptäckt av den ursprungliga zodiaken). En snabb blick på hans födelsedags horoskop visar hur astrologin har flera sätt att säga samma sak.
Astrologin ser nästan ut att illustrera själens fria vilja (där den existerar utanför tid och rum) eftersom Gessle föds 1959 men ser ut att från ett friare perspektiv prickar in sin födelse i lagom innan "nya Sveriges" födelse 1974, och siktar in sig på att harmoniera med folksjälen i sitt nya värdland. Harmoni och adaption representeras i astrologin av Venus. Se här, Sverige med dess spelade jämnmod (Vågen) i inre kretsen och Gessles himmel i den yttre:
Sverige (inre kretsen) och Per Gessle |
Sverige ÄR musikaliskt! Men för att se det i horoskopet krävs ett par steg bortom den enkla solteckensastrologin. Landet har, likt Gessle, Venus i jordbundna Stenbocken, en ganska bra placering för den som sysslar med ytans skönhet. Det "enkla är det geniala" är något ett folk kan instämma i som växt upp i hem med svensk möbel- och inredningsdesign. Ikea tog om något tanken på enkla och rena linjer till dess ytterlighet.
Men för att röra själens strängar duger inte den här enkla placeringen. Lite mer information om vad svenskarna rent fysiskt harmonierar eller identifierar med ges av Stenbockens härskare Saturnus, formens och designerns planet. Här är det viktigt att den ligger i Luftelementet samma som planeten själv essentiellt tillhör. Sång och andningsteknik är det som ger sig på den enkla nivån, men ytterst är Saturnus den osedda Arkitekten till vår värld.
(För kristendomen är Gud världens skapare men i andra tankeriktningar en lägre demon som antingen uppdragits av Den Orörbare att göra det smutsgöra som inte de absolut rena gudarna kan befatta sig med. Renhet och Synd aldrig kan mötas, förutom i den mixade människosjälen. Då resulterar ofta rena dubbelpersonligheter.)
Svenskhetens estetik och harmonisång (svensk körsång - ett folknöje före corona) bygger således på att Saturnus står i Luft-Tvillingarna och tecknet beskriver i hinduisk astrologi bättre vad saken handlar om än det homo-grekiska manliga tvillingparet. Hinduerna kallar tecken nr 3 "Paret" rätt och slätt och avbildar det som en man och en kvinna som spelat varsitt instrument (i ljuv harmoni)! Bara ett av många tecken att astrologin tappade många nyanser redan vid grekerna import av österländska idéer och försökte översätta dem till sina bilder eller myter.
I dag är kunskapen obefintlig om hur babylonierna såg på sina tecken och man kan bara hoppas att de tidigaste västerländska texterna plockat upp originalet utan pinsamma missförstånd. Väduren = Daglönaren. Väduren är ett starkt, direkt och impulsivt tecken och beskrivning kan nog stämma in på babyloniernas Daglönare. Språkforskningen har ännu inte lyckats lösa Skyttens ursprungliga namn, pa.bi.sag, men så har väl västerländsk arkeologi i Irak/Iran upphört sedan 100 år till följd av politiska förändringar...
Beträffande hinduisk tradition har jag läst att tecknet Mithuna illustrerats som en man och kvinna som håller i en trumpinne och en trumma (takthållare och en gravid mammamage - gissa varför Venus är det här tecknets planetära välgörare i hinduisk astrologi!).
Men att hitta denna viktiga del av symboliken på nätet år 2020 är omöjligt! Efter tio minuter gav jag upp och insåg att alla plagierar en och samma moderna stilisering. Vissa "lesbifierar" falskt bilden genom att markera bröst på båda de långhåriga figurerna, andra behåller korrekt den hetero spänningen i symbolen:
Variant på variant
av samma original
*****
I Sverigehoroskopet är så att säga en högre estetik etablerad, en jordisk Venus (i Stenbocken) men med fundamentet i Luft, kanske t.o.m. symbol för andevärlden. Och så toppas detta av den intressanta (men ack så problematiska) ömsesidiga receptionen mellan Parets härskare Merkurius och Vattenbärarens härskare Saturnus. Merkurius är logisk och hör enskilda noter, Vattenbärare har blicken för gruppen/kören eller musikverket som helhet.
Det säger sig själv att Luft som intellekt och högtekologi gör vilken halvbegåvning som helst till stor musiker Datorer gör halva jobbet och gårdagens musiker har bytts ut mot operatörer framförbildskärmen. Fascismen i vår tid hörs t.o.m. i musiken, och det var Max Martin som började, med "Slå mig baby, en gång till". Till Sveriges försvar ska sägas att just kombinationen mellan Saturnus och Merkurius lyfter historien ett snäpp.
Det intressanta är nu att mytologins Hermes (Merkurius) står som uppfinnare till lyran och även i hinduisk tradition har Hermes, räkneskickligt intellekt, relation till musiken.
Venus blir nu inte bara artistisk uppskattning utan även en folkets (Vattenbärarens) tillhörighet. Venus fundament eller disponent blir "dubbelsystemet" Saturnus och Merkurius, båda i Luft och med lyrans herre Merkurius i det 5e huset som börjar med den kära leken och med barnet. Huset kan utöver barnalstring visa sig vara lyckligt lottat, det är kungens hus (i äldre tid men idag chefskapets hus). Det är med nionde ett av horoskopets två uttryckligt goda hus och indikerar själens (eller nationens) medhavda goda karma från ett tidigare liv/skede.
Lyran eller instrumentet i Vattenbäraren visar således på en hela kollektivets tillgång. "Hela Sverige sjunger" så stämbanden vibrerar. Detta är god karma som Sverige 1974 mottar från Sverige i en tidigare skepnad. Jag har tidigare noterat att Sverige prickar in sin första USA-etta 1974 med Björn Skifs cover på amerikanska låten "Hooked on a Feeling". Nationen startade ut bra just efter sin "nyfödelse" under nytt horoskop och visar där sin bättre sida.
Det är inte underligt att svenskarna föll platt för "Sommartider, hey! hey!" när saker började gå Per Gessles väg. Han föddes innan det nya svenska ödet, men hans Måne matchar finns nationens Sol i Vattenbäraren. När astrologin var något nytt för mig och metoder var västerländsk, läste jag att Månen i tecknet ska betraktas som en svag återklang av Solens förmåga att ge värdtecknet fullt eftertryck. Kanske var det därför inte Gessle poppade upp i min gissningslek, trots att frågan ut i det blå (!) faktiskt rörde "folkkära" artister och inte bara deras zodiaktecken. Men det naturligtvis soltecknet jag undermedvetet avsåg och jag fick fem sol-Vattenbärare på rad.
Gessles karta innehåller lustigt nog en exakt parallell till hela Sveriges "ömsesidiga kretslopp" mellan formsäkra Saturnus och takträknaren Merkurius, men han har planeterna som en konjunktion (vilket den "ömsesidiga receptionen" symboliskt motsvarar, dvs. den starkaste av alla bindningar planeter kan ha). Betraktar man Gessles sinnelagskarta i sig (Månen i Vattenbäraren i 1a huset) visar sig denna konjunktion i 11e huset, den goda daimonens hus. Eftersom Månen här tar direkt "order" från sin härskare/disponent Saturnus inser man att Gessles sinne har mer inspiration av den goda ängeln än genomsnittsmedborgaren.
Också Gessles barnsligt direkta energi - Mars i härskarläge i Väduren - faller svensken på läppen: nationalhoroskopet visar att landet lyssnar och absorberar (Månen) som en Vädur eller Dagverkare. I symboliken skönjer man svenskarnas konsumtionshets - ständigt nya kickar måste en svensk ha, Daglönaren lever en dag i taget och är lätt manipulerad av politisk lobbying och marknadens senaste reklamkampanjer. Den historiska förståelsen hos Vädurens princip är obefintlig vilket gör den en lätt nickedocka för bakomliggande materiella intressen. Det är Väduren som får "historien att upprepa sig" eftersom Barnet propsar på att själv göra alla erfarenheter som vore det första gången. Symbolen betecknar det nyfödda Barnet redo att sätta världen i brand (och Sol-Väduren Adolf Hitler lyckades också).
*****
Men så kommer en sista spik i kistan. För nu inser Sverige - staten - att man ska kapitalisera på det "svenska musikundret" såsom marknaden åter börjat kapitalisera på efter några döda år efter ABBA. MTV bidrog till en högre profil för svenska artister och den slitna historien om hur Roxette fick fotfäste i USA. Socialdemokraterna, den minst musikaliskt utvecklade delen av svenskarna med i princip bara Bruce Springsteens blue collar-rock på spellistan.
Det är bara att googla lite på svensk musikexport för att se hur Hermes lyra nu korrumperas av månglarna och nationalhoroskopets Merkurius trängs in på båda sidor av Sveriges Onda jakt på Rikedom (Jupiter) och de Svenska härskarna (Solen) - allt i det 5e huset i Vattenbärarens tecken som nu lyft långt över nationens medborgare och bara handlar om en Elitens jakt på sitt eget goda.
Bara ett exempel: https://exms.org/om-exms/ - "Export Music Sweden" är ett typiskt exempel på hur det höga och sköna dras i smutsen av en sämre sorts svenskar, de som inte förstått att det goda livet är sparsmakat men fyllt av kultur och när intellektet mognat klart, också filosofi för att förstå sin plats i en större helhet.
Den helheten stavas inte staten eller den privatistiska egna täppan - de enda två ytterligheter som funnits i Sverige, innan nya poler som "identitet" uppträdde som en följd av att en Ny Värld just föda under smärta, särskilt för alla cementhäckar som inte en börjat förtjäna sig en plats i Vattenbärarens tidsålder. Det kommer att bli en gallring och Väst låter naturligtvis stora delar av världen stryka med för att rädda sitt skinn, men Naturens Hämnd är ett spel i flera akter och hon har på sin herres ytterligare kort i rockärmen.
Det har hetat att pengar måste in för att finansiera den svenska välfärden, men höga ansvariga kunde också ha lagt samma tankemöda för att dra upp riktlinjerna för ett nytt ekonomiskt system mer i linje med det Jordklotet redan nu efterfrågar. Export av tillrättalagd valiummusik är förvisso bara småpengar för nationalekonomin, men principen "många bäckar små" gäller alltjämt.
Leif Pagrotsky (s), som vid tiden tycktes undertecknad en hygglig prick, ansvarade för några handfallna försök att effektivisera tillströmningen av pengar från USA till Sverige efter att de alltid lika giriga sossarna fick upp ögonen att Sveriges musikalitet kunde vara en inkomstkälla... Hans horoskop har kommenterats (fördelaktigt) men låt se om mannen överhuvudtaget hade någon musik i sig eller bara var en regeringens Räknenisse...
I brist på klockslag blir det här en månascendent, precis som den som visade Gessles genialiska högre daimon:
Det är svårt att säga något negativt om denna genomhyggliga prick som delar såväl bloggarens sinne i Tvillingarna som Sol i Vågen med ömsesidig reception till harmonierandets Venus i Lejonet! (Kanske behövs ett andra omdöme här.) Pagrotsky hade Räknenissen och Lyran invid Solen och gissningsvis gillade han sitt arbete med att få svenskt musikliv att förbättra statens finanser.
Att Stora Pengars Jupiter i 10e makthuset är en illgörare för Tvillingascendenten tycks dock avslöja var hans sympatier till syvende och sist ligger. Han månar om den lägre formen av välfärd (Vatten: människan lever av bröd och vatten allena + stimuli av de yttre sinnena). Denna världslighet stämmer nu inte med cirkulationen mellan Luft och Eld som söker lära ut att människan INTE enbart lever blott för "arbetslinjen".
*****
En själ utan inre eller yttre motivation från Eld eller Luft skulle kunna misstänkas bli en zombie, en levande död. Men det finns sätt att slingra sig ur tanken! Enligt det hinduiska Navamsha-horoskopet (kräver exakt födelsetid) för "den inre människan" måste dessa omen via de 4 elementen i det "yttre" horoskopet sägas peka mot det yttre livet, åtminstone i en "objektiv" karta baserad på födelsetid.
I inre Navamsha hittar man ofta kompensation för t.ex. brist på elementär betoning i födelsehoroskopet. Bloggarens "yttre" karta har 0 placeringar i Jord men en tydligt besvärande Merkurius-Oxe i det "inre" 6e huset. Detta visar medvetenhet och tänkande kring det materiella och ägodelar som om det var ett problem för en människa. Eller, mer personligt, vad som fått mig att förkasta krämare och räknenissar som ett lägre stående folk, rent av som en fiende eller olycka för mig själv och världen.
(Förklaringen är att själen själv varit något åt av det som nu ses som ett problem. Själen gör i ett senare liv avbön från delar av sin historia eftersom att ha skaffat sig bättre kunskap, en kunskap som inte fanns så länge människan är fången i sin tidsanda och gör som seden bjuder.)
Materiellt underlag saknades inte i bloggarens barndom, men familjen flyttade ständigt till följd av en karriärsökande far. Kanske det kan räknas som att Jordelementet förblir ointegrerat? De fysiska spelplanerna och människorna på den byttes åt med bara några års mellanrum? Själen var predestinerad att inte "äga någon Jord-domän" och drar sig upp sin mindre materiella och mer intellektuella del? En stort uppslaget test av horoskop för "army brats", ungar som fått flytta med en yrkesmilitär till föräldrar, kanske kunde kasta ljus över hypotesen.
Sångerskan Madonna saknar också helt planeter i Jord i det yttre ödeshoroskopet, vilket kunde uppfattas som en "dåligt jordad" födelse. Hennes viktiga flyttning är in till storstan (New York) för att följa sina drömmar är inte nog som exempel på Jord-bristen, inte ens ett hektiskt turnéschema genom åren - de flesta flitigt turnerande artister har sannolikt ingen Jordbrist. Se bara Bob Dylan som träget turnérat år in och år ut, som den arbetsoxe soltecknet pekar ut honom som.
(Dylan är dock kufisk, Skorpionascendentens härskare Mars i Lufttecknet Vattenbäraren ger "det sociala utstötningssyndromet" - Vatten/Luft separerar. Tanken på att han agerar ut arketypen "den vandrande juden" slår mig osökt. För Dylan gäller inte det utfall som drabbat den kringflängande artisten Elton John, vars Skorpionascendent med Mars i Vattenbäraren istället tycks teckna "utstötning" till följd av den homosexualitet han länge smög med för att inte riskera tappa i skivförsäljning.)
Det enda jag kan pinna fast Madonnas "svävande" och från Jord bortkopplade horoskop vid är följande från Wikipedia:
"...Noterad för att kontinuerligt återuppfinna sig, och mångsidigheten i musikalisk produktion, låtskrivande och visuell presentation. Dessutom känd för att flytta gränserna för artistiskt uttryck ... alltmedan hon har total kontroll över varje aspekt av sin karriär."
Om Jord betecknar något som ligger fast och oföränderligt stämmer avsaknaden av detta element på Madonnas förmåga att röra sig med tiden och inte reduceras till en tingest (Jord) eller gammal stofil (Saturnus negativa härskarläge över ålderdomstecknet Stenbocken/Jord).
Samtidigt är de 4 elementen bara en ingång av flera. Tittar man på Madonnas Lejonascendent (med ett nymåneomen om att barnets födelse är en ny sensation), befinner sig beräknande räknenissen Merkurius i 1a huset. Den kvinnan är sin egen revisor och PR-skapare! Och eftersom Merkurius äger 2a ekonomihuset är det hennes egen lejonlika uppenbarelse som är hennes främsta inkomstkälla. Den järnkontroll hon har över sin framtoning (kroppsfascismen inte minst) kan ses i diktatorn Saturnus som via 270-gradersaspekten har totalt grepp om ascendenttecknet och allt däri.
Framgång kommer aldrig av död, materiell Jord utan av liv, nerv och intelligens. En stor del av Madonnas framgång ses i den hyperaktiva spänningen mellan 3e Express Yourself-huset (som fransmännen har sådana problem anpassa till andra kulturer än sin egen) och 9e religionshusets upproriska Mars i 9e religionshuset.
Religion som inkomstkälla: "Papa Don't Preach" är en hitlåt där inte melodin var Madonnas men där hon påverkade texten. Den låter mer eller mindre som en anti-abortlåt och röjer att hennes katolska bakgrund var viktigt stoff i hennes kreativa process tidigt i karriären.
Men i andra sånger vänder den rebelliska Mars-Väduren i 9e religionshuset på värderingarna och blir en ikonoklast. Anspelningen på den heliga jungfrun, "rörd för första gången" är helt avsiktligt ett kommersiellt försök att kapitalisera på religiösa motiv.
Stora rikedomar kommer naturligtvis inte av Jord i sig, elementet tillhör inte den själsliga nivån och kan inte förmera sig, bara "in-formeras" och ges gestalt. Förmera och skapa rikedom kan däremot Jupiter, som hos Madonna är superboostad via äregirighetens Rahu i 3e intellektshuset. Den kvinnan kan inte låta bli att tänka på hur hon ska maximera sitt intryck härnäst!
Betraktade man inte hennes rikedomsalstrande via musik utan bara personligheten är det inte svårt att se den svåra narcissismen: personligheten är Lejonet, men ascdenthärskaren är Solen som dessutom i 30e graden tar hem titeln som atma karaka (själens signifikator). I Krabbans tecken visar det sig en lidelsefull själ (Rajas guna) men i 12e huset enligt grekerna i händerna på "den onda daimonen".
Denna sämre sida kan förklara hennes usla relation till fadern (om man tar Solen som faderssymbolen, men här har Sydindien istället Guru eller Jupiter som faderssymbol medan en astrolog i Romarriket säkert skulle ha pekat på Saturnus som "gammelfar" eller familjens verkliga auktoritet...).
Att nu Madonnas eget psyke (Månen) är den onda daimonen (ägaren till 12e) är en fascinerande paradox, men troligen förklaringen till att hon "äger sin egen karriär". Månen äger Solen (karriär/lyskraft) och gör det som en livshungrig vampyr. Kräftan är en klängig utsugare när det vill sig illa, och den här unga artisten vill inget annat än överleva i branschen.
Tolfte huset kan vara ett frigörande hus, men i Madonnas fall har den grekiska bedömningen av huset vissa poänger. Minns en turné där hon hade med sig en jättelik säng på scenen i vilken säkert otaliga manliga dansare krälade runt och fejkade åtrå till Honan/stjärnan (som bara homosexuella dansare kan). Detta var EXAKT en gestaltning av Madonnas 12e hus där en "drottningmoder" (Krabban = modersprincipen) och henne arbetsbin som ett hov kring sig. Helt klart ett turnékoncept som kom från Madonnas egen mentala nivå. Eld och Vatten i krig som här ger enbart "irrationell själ". Men kvinnan har en unik touch av högre rationell själ i sin vrickade blandning av Jupiter-i-Luft baserad på Horan (inte Madonnan) Venus i 12e huset.
Jag har aldrig följd den här artisten i sitt fjäskande för mainstreampubliken, men har hon inte slagit över i formalistisk sterilitet efter de första frejdiga åren? Sista ordet har alltid ålderdomens Saturnus och denna regissör har naturligtvis stajlat och formaliserat hennes beteende genom alla år, men den kommer förmodligen att driva henne till det bittra Hollywood-slutet. Viljan till kontroll och att bevara formen blir till ett fängelse och till sist går inte masken att reparera eller uppdatera längre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar