Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 7 juli 2020

Kanske en astrologisk signatur för kvinnohat

I jämförelse med The Guardians mer översiktliga analys av mäns våld mot kvinnor som bloggaren upptäckte dygnet efter nedanstående text, kan ett par astrologiska anekdoter te sig ytliga. Vill du bara offra några minuter, kan du välja endera perspektivet här.


*****

Tom Meighan, ännu en ointressant popartist har dömts för misshandel av sin flickvän. Jag hade lustigt nog skrivit klart ett inlägg i ämnet sjuk machoattityd ett halvt dygn innan jag såg nyheten i AB.



Men Meighans sinnelagshoroskop är rätt tydligt. Det handlar om en psykisk hårdhet som synes genom den normalt så empatiska Mån-Fisken som här olyckligt går i konjunktion med hårdheten själv, Saturnus, och opponerar sig mannens psyke. Eftersom också soltecknet Skytten är jupiteriskt drabbas även mannens aktiva handlingssida av samma omen. 

I sig är Jupiter och Saturnus neutrala till varandra - de är kompletterande motsatser - men Saturnus drar i sin tur blicken till dess negativa härskarläge, Stenbocken - en patriarkal och stöddig jävel när det vill sig illa - och där finner man minsann våldsplaneten Mars och den halshuggna demonen Ketu som huvudlöst saknar vettig kontroll över aggressionsplaneten. 

Mer än så behöver inte sägas om den här alltför vanligt förekommande typen, det redan färdiga inlägget om en artist med våldsattityder kommer att demonstrera Stenbocken i än ännu mer extrem version..


*****

Jag lyssnade mycket på reggaemusik från fattiga slav-ön Jamaica under tonåren men reagerade förstås på texternas primitivitet och också hur misogyna de ibland var. 

Kvinnor som "sladdertackor" var ett stående tema och jag tänkte att bara män, vars makt tagits ifrån dem av den vita djävulen, har utvecklat en tradition som t.o.m. efter slaveriets upphörande sitter så hårt fast att de sparkar nedåt - och det blir kvinnorna som får skiten.

Men en låtskrivare i synnerhet har alltid tyckts mig smått schizofren. Mitt i en låt som heter SWEET TALKING växlar Heptones sångare Leory Sibbles mellan smeksamma ord till kvinnan bara för att i nästa mening slå över i Hitler-aktigt kommenderande - han ryter ut diktatoriska befallningar med hård röst. Båda sidorna i samma refräng: 

Snälla Leory:
If now I say let's go out dancing...

Onda Leroy:
WHY DON'T YOU COME OUT.... (AND DANCE WITH ME!)


Och det blir värre.

I låten I'VE GOT THE HANDLE förklarar mannen för kvinnan att det är lönlöst att hon kämpar mot honom, det är nämligen HAN SOM HÅLLER I KNIVSKAFTET OCH HON SOM - SKULLE HON SÄTTA SIG TILL MOTVÄRN - STÅR PÅ DET VASSA KNIVBLADETS SIDA. 

Texten beskriver "socialrealistiskt" en man redo att sticka en kvinna för lite subordination! Leroy Sibbles är inte ens patriarkal (som Stenbocken brukar vara - paradoxalt är att feministiska kvinnor av extra militant sort kan styras av den patriarkala Stenbocken). Den här sångaren accepterar inget annat än total underkastelse från kvinnan.

Och när han sedan skriver en låt på temat pratsjuka kvinnor, TALKATIVE, dödshotar texten henne rakt av om hon inte slutar pladdra. 

För all del, detta är en ung mans texter, kanske skrivna i övre tonåren eller tidiga tjugo, men bristen på insikt i det han säger tyder ändå på en emotionellt störd människa, kanske en dubbelnatur. 

Det vill sig nu inte bättre att Sibbles är en av Jamaicas bästa låtskrivare (utom när såna här texter slinker ur honom). Under många år slet han för en skitlön åt producenten Clement Dodd (Studio One) som basist och arrangör. Kanske ett skäl till frustrationen som riktas mot kvinnan i hemmet... Han har ensam producerat fler memorabla melodislingor än någon annan reggaeartist. Basgångar och arrangemang han tänkte ut har fortsatt användas år efter år i reggaemusiken och det är inte svårt att skala fram dussin melodier som bara är omtag på grundstrukturer som Sibbles en gång skapade. 

En gudabenådad musiker men skit som människa? Möjligheten finns att han "bara gestaltar" hur det låter i en genomsnittlig relation mellan man och kvinna i den före detta brittiska slavkolonin. Men andra artister under reggaemusikens guldålder tog faktiskt ställning  mot kvinnovåld i sina texter.

Utvikning. Reggaeartisters så kallade hot mot homosar handlar mer om  ömhudade västerlänningar inte förstår kulturens bildspråk som är kyrkligt påverkat. Det står en kyrka i varenda gathörn i Kingston, Jamaica och många fattiga har aldrig mött någon annan bok än Bibeln. Så när någon sångare nämner stjärtpojkar och "brinn" i samma strof är  det inte detsamma som att de likt kvinnor i Indien är i riskzonen för någon galen man som kastar bensin på dem. Nej, biblisk ELD är här främst från berättelsen om Sodom & Gomorra som Gud - ingen människa - gick till rätta med för städernas extrema dekadens.

De forna städernas brist på anständighet var tydligen något i hästväg, liksom Aftonbladet och i allt högre grad även Expressen ger prov på. De vet vad enkelt folk och maktlösa människor har som nöje. Sex, även perverst, säljer stort, inte minst som Sverige ser till att hålla bildningsnivå så låg som någonsin är möjligt. Landet har inte behövt tiotusentals Einsteins, men däremot arbetare för rutinuppgifter. Och med arbeten som inte tilltalar hjärnan följer omsvängningen till kroppsfixering (Sveriges paradgren) och med den naturligtvis också vad man ska ha kroppen till (förutom att ta den till gymmet). Därav tidningarnas sex- och pervofixering.

Jag tog mig för att titta på Sibbles horoskop på jakt efter ledtrådar till hans uppenbara arrogans och kvinnohatiska natur. 

 
EGENMÄKTIGHET (JORD+VATTEN I
EN DIREKT KOMBINATION).
PATRIARKEN STENBOCKEN GÖR DETTA
HOROSKOP TILL EN NIDBILD AV
"FADERNS FASTA HAND"


Vem kan inte låta bli att imponeras av zodiaken (den sideriska) när den här "förklaringen" visar sig. En nymåne under Stenbocken ger den mest autokrata och patriarkala tendens som går att beskriva. Lägg därtill knivbladets och våldets Mars som sägs vara extra stark i den godtyckliga stångande stengeten!

Och genom nymånen har vi både en sol- och en månascendent, vilka alltså är samstämmiga (även om ascendenten baserad på faktisk födelsetid väger tyngre). Dessa två ascendenter är båda eniga om att Leroy Sibbles ser kvinnor (Venus) som en ren prövning som något man kan ha eller mista. Venus i 12e förlusthuset. Tendensen är dessutom stark eftersom det 12e husets tillfälliga ägare är Jupiter (förmeraren) och således här i rollen som den "onda daimonen" personifierad, själv är inne i det omedvetna och vållar kvinnan Venus förluster - det den onda daimonen är bra på. 

(Obs. Omen kring 12e kan vara mer eller mindre milda och med lite tur skriver bara Sibbles av sig sina vålds- och härskarfasoner istället för att leva ut dem. Med Stenbocken i 1a blir härskaren Jupiter över 12e en VERKSAMT NEUTRAL faktor, och det gör att man bättre förstår varför människan var så musikalisk - Venus är ju en konstnärssymbol och inte bara kvinnans planet.)

Men allt är inte sagt. Den exceptionellt välfyllda Stenbocken disponeras av Saturnus som knappast är välplacerad i Lejonet och absolut inte när den ligger i 8e huset för sex, korruption och död - en sektor som liknar den  12e genom att den normalt är omedveten för personen själv.

Kan det ändå vara så att den formsäkra Saturnus gör något gott i kreativa Lejonet och i 8e eftersom musikaliteten är så stark? Stenbocken har ofta slagit mig som ett ovanligt musikaliskt tecken och möjligtvis har det med rytmkänslan som har med uppstyckandet av tidsflödet att göra. Saturnus är ju (bland mycket annat) tidens herre (grekernas Kronos).

Eftersom både soltecknet och tecknet som håller dess disponent är självutnämnda auktoriteter eller härskare, är det lätt att förstå att horoskop med både Stenbocken och Lejonet kan bli rena karikatyren på en härsklysten eller macho man.

Jag har kvinnliga fall där det handlat om hårdföra kvinnor, gärna idrottstyper0 och där viljan till makt och styrka verkar ha fått ödets vågskålar att slå till bromsen. Rakt från huvudet minns jag två kvinnliga fall där dessa tecken i kombination lett till sjukliga barn (födda så eller insjuknade i ung ålder). Var detta Ödet som gav mödrarna en chans att stanna i steget och tvingas börja odla mer kvinnliga kvaliteter? I det ena fallet var visserligen kvinnan extremt viljestark men än värre var att maken var av det våldsamma slaget. Soltecknet kan enligt astrologin delvis uttrycka sig genom männen i en kvinnas omgivning... 

I ännu ett fall var kvinnan (Solen i Stenbocken och Månen i Lejonet) något av en disciplinär och valde ostyriga män bara för att få pli på dem! Det gick inget vidare, ett "rehabiliterat" projekt gick likväl och dog, genom ren försumlighet...

Men hur mycket hård kantighet och kanske t.o.m. våldsamhet kan man befara av just den här teckenkombinationen har förstås med födelseögonblicket att göra. Med tursamt tecken i öster kan endera Stenbocken eller Lejonet tonas ner och någon annan astrologisk princip ta över förstafiolen...

Frågan är angelägen eftersom vår svenske grundare av Miljöpartiet Birger Schlaug är född samma månad, år och dygnet efter Leroy Sibbles! Jag hittade en ful fisk ytterligare i samma årskull.

Här är alla i en samling på 10.000 datum som prickar in den mycket kraftfulla Solen, Månen och Mars i Stenbocken:

  • Gene Hackman;30.1.1930, skådespelare, ofta en våldsam eller macho sida i de roller han spelat, SAT.SAG
  • Karin Falck;6.2.1932;12:00, tv-producent/-personlighet, SAT.CAP
  • Karl Petersen;28.1.1949;12:00, (s) kommunalråd som krävde Juholts avgång. SAT.LEO
  • Leroy Sibbles;29.1.1949;12:00, musiker, SAT.LEO
  • Birger Schlaug;29.1.1949;12:00, politiker, SAT.LEO
  • Massimo Pigliucci;16.01.1964;12:00, ateistisk vetenskapsfilosof, SAT.CAP
  • Rosamund Pike;28.1.1979;12:00, skådespelare, SAT.LEO
    (ett varv senare än kvinnohataren - Pike är iskall som en solascendent med Saturnus i dödens hus men hon har rimligen en ascendent, precis som fallet Schlaug, som modifierar berättelsen)


Inga kommentarer: