Jag läser få kvällstidningskrönikörer och väldigt få kvinnliga som vadar runt i kvinnofrigörelsens träskigare marker. Men Linda Skugge prickade in ett ämne som gammal astrologi har mycket att säga om: den omoraliska och sedeslösa Slampan, även kallad Skökan.
I ett sekulärt land som Sverige, som berömmer sig av sin extremism och förlust av sans som vore det något gott, pumpar kvällspressen ut texter om omoral satt i system, som det knulla runt-beteende Linda Skugga bekänner sig till. "Polyamori" har de mentalt insufficienta uppfunnit för att ge sitt beteende mer respektabilitet. DN, landets kanske värsta folkfördärvare brukar också gilla att skriva i ämnet och använda det fina ordet. Skugge söker också försköna vad det egentligen handlar om: en degenererad social karaktär, och använder ordet "flersamhet".
Nu vet man inte i vilken grad Skugga sysslar med autofiktion - hon kanske är värdens torraste som bara sitt skrivande får utlopp för sina mest otuktade eller degenererade instinkter. Jag bestämmer mig för att använda hennes födelsedatum för en karta, inte för någon djup studie av henne utan som utgångspunkt för den arketypiska Horan eller Skökan. Den här födelsehimmelen innehåller garanterat något som illustrerar hennes vilja att kanalisera (likt ett synskt medium) den fallna kvinnans perspektiv.
Det är inte länge sedan Europas psykiatri höll kvinnlig libido för att vara en abnormalitet, men framlidna djuppsykologen James Hillman (ledare i många år för Junginstitutet i Zürich) noterade att Carl Jungs animus eller latenta man i en kvinnas psyke och anima, den latenta eller undertryckta kvinnan i en mans psyke, var en skrivbordsprodukt.
Tanken var ett lång, skulle jag gissa, från den välkända Yin-Yang-symbolen som visar att ett frö till sin motsats ligger inbäddad i symbolens båda halvor. I sitt eget kliniska arbete noterade Hillman att såväl män som kvinnor hade båda polerna i sitt djupmedvetande.
Mig veterligen problematiserade han inte sin upptäckt ytterligare och ställd följdfrågan om kvinnor som invaderas av fantasier om kvinnor var lesbiska och män som företrädesvis drömde om andra män var garderobshomosexuella eller kuvade män i sina liv men med drömmar om att iträda Hjältens roll.
I det här lilla experimentet skruvar jag fram dygnet för Linda Skugges födelse för en konstruerad "Venusascendent". Ingen tradition eller metod som existerar i hinduisk astrologi, men en bra utgångspunkt för att enkelt studerar den generiska Kvinnans eventuella bekymmer och risk för att sluta som en "fallen kvinna".
Kartan hinner inte mer än flasha upp på bildskärmen innan jag ser den råa och egoistiska sexualitetens Mars-Vädur och dess våldtäkt eller angrepp på Venus! Här behövdes inga subtila avvägningar i ett stort komplex budskap, horoskopet skriker ut manlig primitiv sexualitet tvingad till obskuritet bakom skepnaden av en kvinna.
Det är Mars hinduiska 210-gradersaspekt som ger denna tolkning men märkligt nog har den indiska astrologin två om inte tre läror för planeter i aspekt eller relation. För Mars långa "specialaspekt" i det system där enbart konjunktion och opposition är gemensamma för alla planeter, handlar uttryckligen om att skada någon.
Mars korta specialare är kvadraturen (90°) som i väst är en störande vinkel alla planeter kan inta mot någon annan. Jag ser en smart tanke i hinduerna som reserverar denna hårda vinkel till just den typiskt manliga vålds- och krigsplaneten. (När den har en utpräglat god inverkan representerar den istället dygden "(manna-)mod" eller åtminstone den våghalsighet som många idrotter kräver.
Men sedan figurerar på nätet ofta en sekundär indisk metod, "planeters relativa förhållande" vars logik redan förklarats i taggens äldsta inlägg och återigen i något senare. Men jag har aldrig kommenterat den kullerbytta den spretiga indiska traditionen här gör eftersom Skugges Mars enligt aspektläran direkt riktar in sig på Venus (eller snarare hennes värdtecken Skorpionen) men samtidigt, enligt doktrinen om det "relativa förhållandet", bildar en åtskiljande eller dissociativ aspekt, vilken ibland yttrar sig som att de två saknar god samverkan och i värsta fall ger något liknande schizofreni eller dubbla personligheter.
Mars och Venus presenterar var och en helt olika sida av saken. Skulle kommunikatören vara inblandad i en dissociation kan man tänka sig en vanelögnare som inte ens är medveten om hur man fejkar dialog mest hela tiden.
Men för Kvinnan på den här himlen är det svårt att förstå hur Mars och Venus skulle kunna agera i isolation och utan att uppfatta varandra. Tvärtom, om man ser till elementen: Eld angriper via Mars mest destruktiva dödsvinkel (210° motsvarar den naturliga zodiakens 8e tecken, dödens Skorpion) Venus i Vatten. Eld/Vatten-kriget är här extrem emotionalism (till följd av Väduren) och i det här fallet också av illvilligt och skadligt slag. Återvänder man från arketypen Venus till dess bärare, Skugga, är det helt klart att hon som kvinna har upplevt eller upplever sig angripen av illvilliga män - hon skriver själv så mycket, påhitt eller ej.
Men vad hon och människor i dekadenta kulturer som Sveriges, inte kommer att tänka på är att denna Mars också är den egen sexuella drivkraften och att den sällan attraherar verkliga Älskare när man själv bär på denna solkiga Kvinna som i princip är en rå våldtäktsman som i total egoism vill ta för sig. Venus som grundbult har här våldsamma problem med sin egen inre natur, hennes inre animus eller undertryckta manlighet, stör ut förmågan att känna sig som kvinna eller åtminstone sköta sin kvinnliga roll.
Den här varianten av den arketypiska Kvinnan är inte partnermaterial utan har en känsloström mer som en pirat eller erövrare. Denna karta visar en variant på den arketypiska Kvinnan som är en gangster och där Mars position i 6e huset visar att kvinnan - eller Venus, kooperationens princip, är sin egen värsta fiende från det ögonblick Venus slutat fungera och enbart blir en krigare för sin egen sak.
Sjätte huset som Olyckan lär sedan komma som ett brev på posten, kanske i formen av fysiskt eller psykiskt våld från en yttre källa. Egentligen är omvärlden bara till hjälp för en så här fallen kvinna. Övergreppet syftar till att väcka Venus om det osunda fundament Venus här vilar på. Det är här orealismen i det sekulära och feministiskt präglade Sverige märks: kvinnan tar sig rätten att skicka alla Slampans signaler till män (via klädsel etc) men vägrar förstå Spelets regler. En stor del män är just inte mer än "Mars-i-Väduren" och det får konsekvenser för små flickor som bara leker "klä upp sig raffigt" i det offentliga.
Redan de gamla kineserna varnade för folk som spelade för högt i furstespegeln I-Ching: "en överdådigt klädd kvinna är en signal till rånare att ta hennes dygd ifrån henne". Kineserna kunde allt om "anspråkslöshet", inte som moralisk egenskap utan som ett gott hjälpmedel för att genomföra ett projekt. Det vet varje rik människa: de klär ner sig, döljer sig, söker på alla sätt undvika offentligheten. Så säkrar de sin dygd (eller rikedomar).
Tanken märks i zodiakens konstruktion: Venus anses inte stark i Skorpionen(om än inte "fallen". Det lågvattenmärket inträffar i Jungfrun där den himmelska Venus - symbol för själen hos romerska filosofen Plotinos - dras ner "i skiten" och Underjordens Herre förgriper sig på henne. Jungfrun motsvarar just 6e huset för olyckor och fiender. För Venus i Skorpionen är logiken lite annorlunda, hinduiska systemet talar här om planeter och deras "skadade" tillstånd.
Venus "faller" alltså i Jungfrun men i Skorpionen är skadan redan skedd. Här visar sig astrologin åter dölja metafysiska grundantaganden: den fallna själen har fallit till dödsriket (vår värld) och är nu tvingad att snurra runt i Kretsloppet av liv och död. Venus i Skorpionen är en svag position för Venus eftersom själen nu reducerats till kvinna, till barnaföderska och en "nyttig idiot" i det Kretslopp man ibland tänkte sig att Djävulen eller någon demon förestod.
Men den här kartans arketypiska Kvinna har degraderats ännu mer. Hon slampar runt och byter verktyg för att få utlopp för sin skadade sexualitet. Skugge kallar verktygen eller männen "löv" - hon syftar egentligen på kortlivade säsongsblomster och återknyter direkt till den fallna själens biologiska orientering.
Zoomar man ut från denna tragedi, detta krig mellan könen, ser man att Skugge inte ens är i harmoni med sitt eget psyke: Månen i Vattenbäraren och Venus i Skorpionen aktiverar den värsta av "utstötningsfenomenen" mellan Luft och Vatten, mellan rationalitet och att vara offer för instinkter och drifter. (Med "rationalitet" avses mer än torrt tråkigt förnuft, platonism och hinduism anger båda att människan har en högre medvetandenivå latent som är allt annat än skitnödigt tråk-saklig!)
Mellan just nämnda tecken är problemet allvarligt eftersom det handlar om utstötning från samhälle och gemenskap. Skorpionen på kant med den ideologiskt grundade samhörighet mellan människor som Vattenbäraren representerar. Nu finns ingen aspekt mellan tecknen och ofta yttrar sig bara elementens oförenlighet som en människa fylld av skarpa åsikter om ideologi eller - nu själv i Vattenbärarens skor - om individer eller missförhållanden (Skorpionen) man önskar se utrotade ur samhället eller tankekonstruktionen. Själv några år i dataprogrammeringens värld ser jag ett legitimt uttryck för detta "utstötningssyndrom" i en kodare som har att lusläsa programmering och hitta "felstavningar" eller buggar som skulle få programmet/appen att hänga sig eller göra oväntade ting.
Adderar man skökans eller våldtäktsoffrets syndrom (det går knappt att förutsäga vilket resultatet blir eller vilket av fenomenen som kommer först) och den sociala utstötningens syndrom (samma oklarhet här - förkastare eller förkastad?), då får man en rätt komplicerad bild som på flera punkter liknar den text Skugge skrivit. Det är HON, deklarerar texten som på sitt sociala lösaktighetskonto avböjer inviter från ... och så följer en lång lista av manstyper hon undanber sig. Varför, kan man fråga, går inte denna fallna Maria Magdalena i kloster istället? Lär sig mer om sina inre drivkrafter som just lockar fram alla dessa förhatliga typer hon sedan en efter en adderar till listan av Skugges egocentriska lilla värld?
PS. Varför Skugge sticker ut hakan och gör sig till förespråkare för hela Sveriges ras ner i omoralisk extremism kan ha sin förklaring i födelsen bara ett kvartal innan det gällande Sverigehoroskopet började gälla.
I oktober 1973 är landets bristfälliga ryggrad och moraliska sensibilitet redan på plats på himmelen. Saturnus konjunkt undertryckaren alt. halshuggaren Ketu har avhandlats tillräckligt. Att söka integrera den nationella dekadensen i frågan om Skökans uppkomst i det svenska samhällets typgalleri dubblera den här texten.
Och mångdubbla den om man därtill skulle spåra rötterna till Sveriges gamla rykte som ett "syndens land". Men det har gjorts många gånger i tillbakablickande artiklar under senare år, och de flesta kan enkelt se sambandet mellan skeva samhällsvärderingar och Skugges text.
Men apropå Mars funktion på Skugges himmel kan man jämför med Sverigekartans lika olyckliga Mars-Oxe i 8e skorpioniska huset för ett land som misslyckas kanalisera simpel sexualitet till något av bestående värde för landet och dess medborgare.
Se också https://siderisk.blogspot.com/2014/03/den-svenska-synden-och-venus-som-hora.html
Sideriska är inget om inte konsekvent över tid. Sådant kommer av filosofi, ett ämne som motsvaras av 9e huset - som är i rejält risigt skick i Sverigekartan. Det får landets politiker över årtionden ta på sig i dess ensidiga jakt på materiell standard. Men också denna uraktlåtenhet har gamla rötter. Bloggen har tidigare raljerat om att det enda landet lyckats med i konsten att tänka är att ta livet av den franska filosofen Descartes med sitt bistra klimat.
Bonusspaning
För av avlasta Skugga den börda som det innebär att bära en invärtes Sköka, antingen individuellt eller som del av landets kollektiva karma, genomsöker jag alla sparade kartor. Det måste finnas fler som vill ha stridis-mannens privilegier.
En pikant detalj som inte nämndes ovan adderas: Solen i Jungfrun är ibland hysteriskt överkritisk och skriver långa listor över allt de undanber sig. Kombinera nu denna djupa identitetskärna med den Mars/Venus-problematik som beskrivits och en verklig motsättning går i dagen.
Sökmönstret blir därför:
so.vir & ve.sco & ma.ari
Med Skugge exakt dussinet träffar av strax över tiotusen:
- Neve Campbell;3.10.1973;12:00, skådis, mest känd som jagad Venus med maskföredd knivmördare efter sig - i film efter film! (Skugge någon...?)
- Lisa Lindström;4.10.1973;12:00 - vid tiden vd för designföretaget Doberman, minns inte varför kartan noterades
- Cedric Villani;5.10.1973;12:00, fransk matematiker med udda klädsmak (samma här, glömt de närmare detaljerna)
- Helena Helmersson;6.10.1973;12:00, H&M:s sjätte och hård prövade vd i en tid när rovdrift på billig arbetskraft ifrågasätts (jfr Skugges jakt på "löv")
- Samantha Torres;6.10.1973;12:00, hora för pengarna (nakenutvik i Playboy)
- Vester Lee Flanagan;8.10.1973;12:00, mördare, avskedad mediaarbetare som tog hämnd på tv-stationens personal
- Linda Skugge;9.10.1973;12:00, jämförelseobjektet
- Daniel Hekscher;11.10.1973;12:00, arkitekt
- Craig Spencer;11.10.1973;12:00, "Warwick slasher", seriemördare i tonåren
- Martin Österdahl;12.10.1973;12:00, programdirektör på SVT
- George Floyd;14.10.1973;12:00, enl. uppgift FÖRE DETTA rånare och knarkhandlare; mötte ändå sitt öde genom Stryparen (spelad av polismannen Derek Chauvin)
- Eva Röse;16.10.1973;12:00, skådis som driver jämställdhetsfrågor, initiativstark i den svenska varianten av #metoo.
Enda kommentar till dessa (flera anknyter till Skugge eller henne arketypiska Kvinna) är att en arkitekt av någon anledning hamnat i listan. Passar perfekt den exakta och övermentala Jungfrun (med dess säkra siffersinne).
PS2. Än en gång visar sig Sverige vara ett litet land. Skugges karta kommenterades redan 2010 när bloggen var ung och oslipad.
Nå, vinkeln i detta inlägg skiljer sig från det tidigare (från när inte ens månascendenten hade introducerats i ett försök att komma människan närmare i alla de fall när bara födelsedygnet var känt).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar