Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 8 januari 2023

Månen med Satans stjärna i 10e karriärhuset hos Andie McDowell

 

Hollywoodstjärnan Andie McDowell med
dottern/aktrisen Margaret Qualley


Nyliga inlägget om aktrisen Brooke Shields och följande, om en branschkollega skrevs med någon veckas mellanrum. Av en ren slump hamnade de på kö och dyker nu upp i tät följd. Båda horoskopen har den beundrande och absorptiva folkmassan (publiken) i Oxen i 10e huset. Personernas inflytande har helt att göra med att de håller sig med en publik.

*****

Andie McDowell är väl mest känd för sin roll i "Groundhog Day" (1993) och året därpå mot en ung och velig Hugh Grant i "Fyra bröllop och en begravning". På omvägar i filmdatabasen IMDB.com hamnade jag på hennes namn och några faktabitar om hennes liv.


Horoskopet har en uppseendeväckande "glöd" eller karisma, så mycket Eld och Luft i samverkan! Tankarna går direkt till Julia Roberts, en annan varaktig kollega i branschen. Kartan har också en uppseendeväckande Måne i Oxen, just i den tredje graden, samma grad som en tradition håller för att vara psykets eller känslolivets "upphöjda" position men också den grad där "Satanshuvudet" eller den onda stjärnan Algol befinner sig. Att här finns ett sammanhang som gått förlorat verkar uppenbart, och äldre inlägg sökta utifrån gammal filosofi lösa mysteriet.

Den oroliga Månen (tänk tidvattnen) är symbol för det sublunära livet som alltid befinner sig i "vardande" (tillblivelse) men utan att någonsin kunna nå Genuin Existens (Platon). En teori till att "upphöjelsen" är just i Oxen  är att JORD absorberar VATTEN och den oroliga begärssjälen här lugnas, och ger den högre rationella själen god möjlighet att utvecklas i människovarelsen. Oxen anknyter till personliga resurser (föda, pengar) men Oxen är en rätt behaglig typ eftersom dess behov i allmänhet är måttliga. Blotta erfarenheten av ett gäng Oxar (sol- eller måntecken) vittnar om att placeringar kan vara välgörande för personligheten. 

Men att stjärnan Algol, fast högt upp på himlen, skär zodiakens 3e grad ger medaljens andra sida och kan förklara varför Oxen dras med en hedonistisk eller "blott sinnlig" sida. Behoven kanske är måttliga hos ett rätt rutinartat tecken men nötboskapens loja idisslande har säkert att göra med traditionen om Satan som Frestare att stanna kvar i sömn och världsligt leverne. Behoven är måttliga men så är också tecknets andliga ambitioner. 

Oxen blir det perfekta arbetsredskapet för mer driftiga människor, en arbetsoxe, en bärare till och med lägre i hierarkin än trälen eller bonden (Jungfrun) som plöjer sin åker för att betala in skatt till Herren över Resurserna (Stenbocken). JORD-elementet som helhet berättar en historia för fallna själar som glömt att de inte tillhör denna materiella värld! Denna värld som ond eller Djävulens underlägsna skapelse, sammanhänger säkert med Algol i Oxens 3e grad!

Andie McDowells tidiga livsöde illustrerar en ringa start i livet - som så ofta för Hollywoodstjärnor (förutom de som nepotistiskt får alla möjligheter från föräldrar redan i branschen). Hennes föräldrar skilde sig när hon var sex, en lika känslig ålder som någon för ett traumatiskt sammanbrott i det trygga Hemmet. Månen anfäktad av Satans intriganta turer. 

Olyckan i Hemmet ses på ytterligare ett sätt: Hemmets eller 4e husets tillfälliga ägare är här krigs- och olycksbringaren Mars, och i 7e huset är det en kraft individen själv inte förfogar över, den ligger här hos Partnern (men personen själv kan över tid absorbera partnerns mer maskulina eller krigiska kvaliteter). Denna Mars är inledningsvis "objektifierad" och tillhör "den Andre". Tyvärr kastar Olyckan sin störande 90-gradersvinkel mot Månen - båda symbolerna som implicerar ett olycksdrabbat hem/barndomsfamilj.

Och kortbiografin berättar mer: Månen är modersprincipen (matronan som bär stort ansvar för Hemmet, tryggheten däri och barnets grundläggande psykiska stabilitet). Hur mycket blir kvar av Mån-Oxens stabilitet med både Algol och Mars i angrepp? Inte mycket tror jag. McDowells mor var grav alkoholist och dog av giftets sviter när dottern var i 30-årsåldern. Detta är då Algol som Djävulen eller Frestaren som lyfter fast det destruktiva i Oxens böjelse för det enbart-sinnliga, hedonisten som lever för sinnesupplevelser/stimulantia. McDowell var då en firad aktris så moderns problem blir vid döden (om inte tidigare) en skönhetsfläck i 10e huset för offentligt renommé.

IMDB berättar också om hennes största skam i livet: när filmbolaget inte var nöjt med hennes röst (dialekt? rösten som sådan?) i en äldre Tarzan-film och lät Glenn Close läsa in replikerna. McDowell antydde i senare intervju att den personliga förödmjukelsen (som hon uppfattade beslutet) gjorde henne smått suicidal.

Två tankar om få sina repliker raderade och ersätta av en annan röst: Lejonet i öster är zodiakens kanske mest självgoda men också mest sårbara personlighetstyp. Individualismen och stoltheten är som starkast i detta tecken, och även om ascendenthärskaren är Solen och MYCKET välplacerad i Väduren och i lyckosamma 9e huset, är Solen disponerad av en underlägsen planet, Mars, och denna är dessutom redan involverad i röran i Hemmet och i det egna psyket eller sinnelaget. 

Nu anar man en personlighetsstruktur som är långt ifrån stabil och detta i hög grad eftersom sinnet/välmående är så extremt illa rotat: 10e huset är helt beroende av omvärldens applåder och en officiell position! Makt- och inflytandehuset är förmodligen det sämsta huset för det personliga välbefinnandet - och det redan innan man väger in attackerna från Algol och Mars. Det är inte svårt att se ett potentiellt självmord här, till följd av filmbolagets "förödmjukande" av henne. Att så mycket i kartan utspelar sig i tankens Luft och visuell Eld visar en livlig fantasi och kanske en tendens till överdramatiserande. McDowell lever mer i föreställningens värld även om hennes privata i Jord-elementet i 10e utgör basen för denna rika inre visualisering.

Tanke två, är att Oxen just har med röstkvaliteten att göra. Hinduerna kopplar Månen till moderns grundläggande uppgift i utbildningsschemat: att ge barnen prat som börjar i jollrande men snart övergår i munnens formandet av ljud, av stavelser - talspråket. När hinduisk astrologi talar om Oxen och dess naturliga 2a hus som "utbildning" är det denna grundläggande nivå det handlar om. Därav en smygande misstanke av någon höjdare i produktionen ogillade McDowells stämband och röst (snarare än hennes släpiga sydstatsdialekt). 

Fysiologiskt "styr" Oxen ansiktet från käken och ner till halsen - den ljudproducerade delen av skallen. Den onda stjärnan Algol finns med här också, men nu i rollen som Åklagaren och djupt i det egna sinnet finns här påfallande självtvivel som kanske t.o.m. kan ta sig diabolisk form som självanklagelser! 

*****

Mycket tyder på att läran om tecknen där planeter "upphöjs" eller "faller" inte är den ursprungliga (bloggen har noterat hur otroligt komplex det babyloniska originalet var) och att en senare tradition (astrologins nuvarande) förvirrat blandats ihop med tredje graden som via Algol är ett speciellt omen i sig. Algol länkar till grekernas Medusa från rasen gorgoner. Hennes blick - om man mötte den - förstenade människan, i sin tur en referens till den död materialistisk orientering leder till. Jag menar, varför kallades Oxens naturliga "dörrarna till Dödsriket" långt innan huset "snyggades till" och blev "min ekonomi"!!! 

I IMDB:s korta samling uttalanden av McDowell pratar hon pengar, vilket är begripligt för någon från den amerikanska underklassen. Andra huset är här en annan sida av den vänligt leende McDowell kvinnor sett i reklamen för L'Oreals skönhetsprodukter i snart fyrtio år (!). Lyckopunkten (en punkt framräknad utifrån Sol, Måne och Kroppshydda/ascendent) visar i 2a penninghuset hur gynnsamt detta kontrakt varit för hennes ekonomi efter att hon pekat som A-lagsskådis.

Hungriga eller äregiriga demonen Rahu och stora pengars Jupiter har bara indirekt med ekonomin att göra och visar i 3e huset snarare om visar vilken framtid som väntade denna unga kvinnan som i sin ungdom hade det lägsta yrke tänkbart. Dörrknackarförsäljerska! Här stämmer faktiskt 3e huset som "dagturer" (kanske till fots, från dörr till dörr), "kommunikation/säljsnack" - 3e är med 7e ett handelsmannahus.

Missa inte att den undertryckande Ketu står mittemot hungerdemonen och tycks förneka henne kontakten med sin Sol, karriärplaneten världsligt betraktat men också kontakten med sin själ, sin verkliga identitet. Är Ketu ett konstant undertryckande - av fadern efter skilsmässan, av den egna upplevelsen av identitet? Eller är detta en Ketu som yttrar sig som att den vid vissa tider aktiveras och "hugger huvudet" av vadhelst månnoden står i kontakt med? (Bloggaren har mycket kvar att lära om noderna...)

Men Jupiter i Vågen i kommunikativa 3e är inte bara bra för den egna ekonomin (och säkert en stark motivation givet den ambitiösa Rahu). Tredjehushärskaren Venus befinner sig i sociala 7e huset och tar udden av skadliga Mars (och understryker att det finns ett stråk av krämare/försäljare över McDowell, säkert hennes långa karriär som ett av sminkfirmans ansikten utåt. Mars/Venus i 7e ger sannolikt en sex appeal (men inte bloggarens "typ") och eftersom 7e är ett världsligt prominent hus ses här en stor publik.

Det är ett väldigt komplext horoskop med ont och gott (som alltid) men maximalt uppskruvat. Ta t.ex. Saturnus för "det som varar länge" - normalt ingen höjdare i 5e spontana och kreativa 5e lyckohuset, men uppenbarligen ett gott omen för McDowells varaktighet i rampljuset (Solen) - trots att Saturnus och Sol anses ömsesidiga fiender (fritt energiutflöde kontra en hamstrare eller samlare av resurser)!

Det är bloggens försumlighet att den här intressanta kartan aldrig granskats tidigare. IMDB noterar slumpen att hon är enda kvinnliga aktris som haft en film som nummer 1 på någon topplista (över antal amerikanska biobesökare?) bara för att veckan därefter petas från toppositionen av en annan film som också den hade en ledande roll med henne.

Och därutöver ett snarlikt dubblering som påminner om att hennes soltecken Väduren är tecken nr 1 men Oxen i celebritetshuset är tecken nr 2: två av hennes filmer, "Fyra bröllop..." och "Groundhog Day", har valts av amerikanska kongressen att förvaras för framtiden som "kulturellt betydande". 

Det ger mig en annan association. Den som spinner hårdast på "svensk kultur" (icke-existerande eftersom vi är en urvattnad kopia av USA), det är Jimmie Åkesson med Solen och Algol i gradexakt konjunktion.

Detta öppnar i sin tur för frågan hur TERRITORIAL Oxen egentligen är och att Satan/Djävulen har sin allra enklaste ingång i människan genom att vädja, fresta eller anklaga i frågor som rör den egna eller andras KULTUR (odling av landet)?

Oxen är hårt bunden till, identifierad med, den mark den är satt att kultivera (som dragdjur framför plogen). Samtidigt är det 4e huset för Hemmet som hinduerna knyter till FASTA besittningar. Andra huset är "flyttbara egendomar" (som boskap och lösöre) medan 4e är "fasta tillgångar" som marken (och byggnader, t.ex. hemmet). Att Månen härskar i Krabban/4e men är "upphöjd" i Oxen, är det ett dold tips för den materiellt fixerade att inte tro markinnehav är för evigt. 

Den dag kan komma då man får lasta sina värdeföremål på oxen och söka sig till andra trakter? Astrologins symboler går långt tillbaka i tiden och speglar realister som Västerlänningen helt tappat greppet om i sin skenbart eviga värld.

Men kanske är det denna gårdfarihandlare (minns McDowell som dörrknackande säljare) som också förklarar Oxens kapacitet till furiös vrede. Livet är så litet om man bara är en människa och sina få mobila tillhörigheter, och därför uppstår ofta en hårdnackad territorialism i tecknet. Oxen känner inte alls samma behag som grannen Tvillingarna över att röra sitt fritt, Oxen har allt i världen med att bevara Tradition, och påminner i det om den jordiska Stenbocken, vars planet Saturnus just är HUSBONDEN eller ägaren av de jordiska resurserna.

*****

Ett antal inlägg alltsedan Sveriges regering Kristersson vann valet har nämnt Eld/Jord-kriget som ofta ger en karg och lite rå natur och en streber, någon som mer än gärna "tar fajten" som låga, låga svenskar säger - en följd av samma problem i vår folksjäl (Månen i Väduren ägd av Mars i Oxen). 

Och visst finns problemet också hos Andie McDowell, återspeglat av hennes inledningsvis kärva livsväg. Men konflikten är inte alls akut, men finns där som en följeslagare hela vägen: Måne i Jord/Sol i Eld - att gå från obskuritet i barndomen till att bli Barnet alla tittar på (Solen i Väduren, Barnets symbol som i 9e för "det högsta goda" helt handlar om att bli bekräftad). 

Att hon kunnat le och upptäcktes av någon talangscout med en ny och framgångsrik karriär, det har mindre med ofruktbar Eld/Jord-kamp att göra och mer med den intressanta "lätta väg" som Eld och Luft i förening gör. McDowell må vara ett materiellt ansikte för smink men det är Eld/Luft en smart tänkande människa som regisserat sitt liv och kommit att bli ett ansikte som inspirerar många.

"Det bästa huset" (nr 9) indikerar god karma eller god lycka som handlar om betydligt fler än bara individen själv (detta är god karma via hus 5). Att niondehärskaren är Olyckans Mars är i just detta horoskop också en källa till framgång eftersom Lejonascendenten har en vän i Mars, och den senare förvandlas till "verksam välgörare" (dock utan att dess förmåga att göra skada försvinner helt). 

Mars med Venus i 7e allianshuset kan läsas som att den här individen har en förmåga att dra publik eller få ett entourage, men på underhållningsbranschens ytliga sätt. Alla dina anhängare idag kan ha valt en annan favorit i morgon - ungefär som det skilsmässotäta Sverige ser på sina relationer, som slit- och slängprodukter. (Ett naturligt resultat med ett land som försöker fungera utan vare sig religion eller filosofi - Sverigehoroskopets korrupta 9e etiska hussektor igen.)

Men ett verkar klart, som kvinna tar karriären i Hollywood slut tidigare än för männen. Den ödesgivna tur involverar som vi sett Solen i lyckosamma 9e, en planet som allmänt betraktat kickar in vid 38-40. Människan når sin fulla individualitet. Men här vingklipps Solen av halshuggaren Ketu och skulle istället kunna tolkas som att hon redan gjort sitt när män börjar kliva in i de verkligt tunga positionerna. Här tycks dock Saturnus stabiliserande och konservativa inverkan i solära femte motverka Ketus totala halshuggning av sol-karriären. 

Ska man vara lite konspiratorisk kanske Algol/Djävulen i 10e huset motsvarar en som till skillnad från bibelhistorien om Jesus accepterade Frestarens förslag om att få äga världens alla riken... Det 2a visar definitivt en materialistisk strävan efter materiell lycka och kontraktet med L'Oréal har allt att göra med skönhet som den uppfattas i denna världen (till skillnad från den platoniska Idévärldens högre form av skönhet). Men här är den ständiga frågan fri vilja och i vilken utsträckning ett jordeliv är predestinerat. 

I extremfallet är andesjälen bara en passiv observatör som följer med på livsresan som den predestinerade lägre människan och skördar sina lärdomar från människolivet, lärdomar vars funktion i daimonens verklighet ev. människans bästa insikter - t.ex. etiska förhållningssätt - kan antyda något om.

Den hellenistiska västtraditionens personliga daimon är en senkomling på bloggen och bara granskad här och där (den kräver exakt födelsetid). Men för någon vars inkomstkälla är den egna kroppen eller personligheten är det förstås perfekt med McDowells 1a ego-husplacering för den osynliga daimonen. 

(Daimonen kan beskrivas som själens essens och den varelse som rätteligen kan kallas den eviga anden, men astrologin har fler traditioner för att söka skissera den inneboende varelsen i den muterade djurkropp som kallas "människan"

Det finns ingen anledning att upprepa allt bloggens ordande om människans olika försök att fånga själen i symboler eller t.o.m. anta att människan bär på flera själar, vissa som inte överlever den fysiska livscykeln, andra "nivåer" med bättre hållbarhetstid.)

Som slumpen vill ha det sammanfaller daimon-traditionen med den hinduiska länkningen av Solen med atman/själen: Daimonens lott i 1a huset gör ascendenthärskaren extremt intressant. Och maxad, när man inser Solens position i Guds hus (9). Här är en av "vännerna till Gud" som judisk tradition skulle benämna dem, själar som vandrat länge på nobla vägar. Apropå Satansstjärnans starka inflytande man kan anföra den gamla religiösa klyschan: "den Gud älskar agar han". Vissa själar frestas mer och det skulle då ingå i livsödet för de daimoner/andesjälar som behöver konsolideras. 

Dock (mycket fram och tillbaka med den här kartan!) ... Solen och Mars som "dubbelsystem" och båda verksamma välgörare och involverande 9e "högre" huset. Detta är verkligen en start horoskopdel. Därför kunde inte ens en usel och av Satan angripen barndomen hindra McDowell från att lysa för världen. Hennes dödliga personliga må ha anfäktas men här ser man horoskopet antyda något om den högre varelsen inom henne. Men ingen ska förneka att det pågår en närmast andlig kamp mellan det lägre och det högre på den här himmelen.

Att Mars/Venus i Vattenbäraren vilar på Saturnus och att denna är en verksam illgörare för Lejonascendenten indikerar kampen i detta liv: synas och finnas till, eller försvinna. "Daimonen" och dess "kroppsliga placering" (hus 1) visar att andesjälen valde detta jordeliv för att inte minst brottats med frågan om existensen (Hamlets gamla "vara eller inte vara" - antytt som en lätt dramadrottnings suicidala funderingar när hennes röst byttes ut mot en annans).


 

PS. McDowells tredje och sista barn, Margaret Qualley ägnade många år åt balett innan också hon ville bli skådis likt sin mor. Dotterns horoskop (tyvärr utan känd tidpunkt) ska få en kort kommentar framöver.


Inga kommentarer: