Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 12 januari 2023

Återbesök: UFO-folket / artisten David Byrne

Jag har tittat runt på nätet och det blir intressant nog ytterst magert med länkar om intresset är politisk eller mundan / världslig astrologi. Egocentrismen är inte enbart ett problem i svenska folket (Mån-Vädur med disponenten Mars i defekt läge). Detta är hela mänsklighetens problem och en del av artens egenhet, problemet att den inte är gudomlighet utan en slags evolution från ap-djuren. 

Men jag hittade en länk som visar hur en hinduisk astrolog tolkar en händelse i hemlandet just som den här bloggen spekulativt valt att göra. Dasha-cyklerna av typen Vimshottari trots att denna mest sägs fokusera individer och deras lunära nivå. Jag ska översätta den minianalysen och lägga på Sideriska som exempel på hur "de som kan sitt system" går till väga. Sideriska har från första början varit en upptäcktsfärd.

*****

Apropå "mänsklighetens problem": Den högre själen (unik för människan) har ännu inte lyckats penetrera arten i någon högre grad. Platons värld av Former innehåller också förlagan till den kommande Människan och astrologin tycks mena att Vattenbäraren (och dess återkommande tidsåldrar) är fundamentala ögonblick i Tiden då detta Koncept öppnar sig. Om Jordens vårdagjämning används som referenspunkt tar "storåret" eller vårdagsjämningens baklängesfärd genom zodiaken 26.000 år. 

Det mesta talar för att mänskligheten redan nosar på början av en sådan öppning i Tiden, även om överlappningen med den kaotiska Fiskarnas tidsålder vara sträcka sig över åtskilliga århundraden. Den upptäckten av materiens innersta beståndsdelar är ett tecken så gott som något som den Nya Människans intåg i världen. Egentligen har våra ersättare - UFO-folket - varit här genom hela vår historia och förfäderna förstod bättre än denna tid att de inte är snabba maskiner som siktas. 

Allt detta händer i människornas huvuden och människan är obegåvad och klarar inte att uppfatta värst mycket bortom sina egna föreställningar och den hjärntvätt hennes samhälle utsatt henne för. PUR INTELLIGENS - som UFO:s handlar om - anpassar sig till människans begränsning och manifesterar sig med blinkande lampor och annat bling som den högre intelligensen vet att mänskligheten fantiserat fram utifrån egna produkter som Hollywoods IT, Närkontakt och annan science fiction. 

Djuppsykologen Carl Jung hade fattat vad som pågick och skrev sent i livet (tidigt 1960) en liten bok där UFO:s beskrevs som "psykoida" manifestationer ur mänsklighetens kollektiva Psyke med förmågan att "förtäta" sig för att ge den materialistiska mänskligheten en illusion av "farkoster" eftersom arten ännu befann sig på ett primitivt stadium där de tänkte att tid och rum var ultimata gränser. 

Patetiska försök att spekulera om "maskhål" i rymden för att bräcka Einsteins fabel om "ljusets hastighet" som ett maximum visar att mänskligheten sitter grundligt fast i sin föreställning om tid och materia och att även den mest spekulativa och äventyrliga av modern kosmologisk spekulation ändå görs av begåvade människor som likväl sitter fångade in sin tids tankefällor.

"UFO-folket" (som bloggaren ibland sällskapligt kallar dem) är forna tiders "änglar" och i den verkliga verkligheten kan man som människa som bäst föreställa sig en GRADIENT av medvetenhetsnivåer som sömlöst pekar åter ända till den högsta Intelligensen som kallats Gud, men i vissa kulturer gudar. En modern röst beskriver - inte utan viss sympati för det antika synsättet denna gradient som "The Great Chain of Being". Se: https://siderisk.blogspot.com/2009/12/arthur-lovejoy-idehistoriens-fader.html)

Både monoteismen och henoteismen är korrekt eftersom platonismens Den Ene i sitt gudomliga Intellekt rymmer mångfalden (nyplatonismen spekulerade om ett antal henader - distinkta gudsprinciper inom ramen för Den Enes medvetenheter). Människorna befinner sig närmast på botten i det schakt av krympande omvärldsmedvetenhet som slutar i vår tids materialism.

Vad vettigt Aristoteles bidragit med (trots hans stora inflytande över Väst) var dikotomin POTENTIAL och ENERGI (där Einstein såg energi som ett annat sätt att tala om MATERIA). Potentialen finns där men ännu inte aktualiserad av den som grottat ner sig i energins världar (materialisterna), och Jungs "psykoida" verklighet passar verkligen in i den zon där astrologins JORD och VATTEN överlappar, nära schaktets botten eller i den "negativa polariteten" som den här bloggen alltid antagit att den motsvarar platonismens "Irrationella Själ". 

(Men hellre än materialist än den gränslös galning från den "Rationella Själens" domän ELD/LUFT. )

Allt från JORD skulle kunna misstas för att motsvara Aristoteles tanke om urmateria och nyplatonisten Plotinos såg denna som det ontologiskt onda, inte likt Aristoteles som en logisk abstraktion utan som en rebell, en halvt oberoende existens i universum. Här ser man den romerske filosofens inflytande från österlandet! Även flera generationer av platoniker före honom hade alltmer börjat se materien som ond och därmed i skiftande grad alla som identifierar sig med det kroppsliga på bekostnad av människans högre väsensled.

Här måste astrologins JORD förtydligas eftersom den här bloggen svävat lite på målet genom åren. Aristoteles förnekade att urmateria går att uppfatta - den undanber sig helt Former som "kommer ner" från högre ort, "ren" material saknar varje anstymmelse till själ. Men astrologin ser annorlunda på JORD för de tre tecknen av detta element är bara aktiva om de befolkas av planeter. 

Och därmed har de mottagit Former eller snarare planetära representanter för dessa det gudomliga Intellektets Principer! Så inte heller astrologin - i de former den överlevt - är egentligen en kropps- eller materiehatande lära. Vad är poängen med att kalla en gråsten "ond"? 

Symboliskt möter här Form (Luft) Materia (Jord) men utan det för liv nödvändiga mellanstegen Eld och Vatten. Ovan mineralriket väntar växtligheten och bygger alltså på Form/Luft men också Liv/Eld och Jorden som bas. 

Växten själv är ett "vegeterande" och omedvetet tillstånd och Vatten representerar denna nivå att motta och värmas av Liv/Eld, dock utan att vara fullt medveten om det. (Tänk Platons liknelse med fångarna i grottan - fångarna är de sublunära och vattenbaserade varelserna.)

Elementen används här för att illustrera liv som vi känner det, men uppenbarligen är de också metafysiska platshållare eller ord-etiketter. Plotinos var tydlig med det när man beskriver även material som en evigt existerande Form i det gudomliga Medvetandet. Materialistiskt orienterade människor lever och tillåts leva i sin fantasi enbart för att det gudomliga utanför tid och rum, av sagda skäl "för evigt" tänker och ger aktualitet åt materialisten. Den verkliga verkligheten skänker temporär verklighet åt drömmaren i Kretsloppet. (Gud dömer inte ens den trolösa hunden, det är den trolöse som ibland dömer sig själv genom sina handlingar.)

Den här lilla utvikningen kom till mig när jag häromdagen återvände till den excentriska rocksångaren David Byrne (grundare av Talking Heads) och en gammal soloskiva från 2004 på "arty" skivmärket Nonesuch. "Grown Backwards" är stillsam, här och där en liten stråkensemble som stärker intimiteten. Det är stor skillnad från Talking Heads ofta ryckigt neurotiska rockmusik och hans tidigare soloutflykter i hektisk, latinsk dansmusik.

För en gångs skull lyssnade jag lite mer koncentrerat till några texter. Några av CD:ns 15 spår kretsar texten kring närmast barnsliga uppräkningar av alla kroppsdelar han är lycklig att vara i besittning av. Andra spår, som avslutande "Lazy", lovprisar lättjan som ett behagligt tillstånd. Byrne har här grottat ner sig i tillståndet av att vara en kroppslig människa med alla dess behagliga sinnesupplevelser. Bara ibland sticker han in raljanta gliringar åt den amerikanska dekadensen men totalt sett är hans gamla samhällskritik från Talking Heads väl dold på detta album.

Det var inför denna extrema materialism som jag påminde mig ett tidigt blogginlägg som pekade ut att JORD definitivt har sina goda sidor. Hinduisk astrologi ger ju alla elementen passage förbi ascendenten (förvärvandet av en kropp) och det gör att Jord-tecken matchas mot "Gudens" (det hellenistiska namnet på 9e huset) Dharma-triangel, husen 1, 5 och 9. "Det allra högsta goda" - deras sätt att ev. kroka i den Universella viljan, är genom det materiella, det konkreta. Domedagsprofeter (Eld & Luft) har aldrig förändrat något, det krävs byggare i det konkreta också.

Nu hade inte Byrne en Jord-ascendent som jag mindes saken, utan Lejon-Eld i öster. Men Månen och Saturnus i Jord räcker för att placera honom i Jord-Eld-krigskategorin, dvs de som brottas med de fysiska - vilket kanske "Grown Backwards" visar att han nu gjort tillräckligt. 

Inga mer spastiska skivor där de stressigt nerviga i musiken kanske kunde härledas till den förmodat subversiva image en Sol-i-Oxen just invid Djävulen (Algol, mindre än ±2° från Solen) alltmedan Månen står i konservativa byggnationstecknet Stenbocken. Så mycket låtar om hus och byggnader genom åren - enkla metaforer för kroppshyddan. Talking Heads-åren såg honom också i en bisarr överdimensionerad scenkostym som fick huvudet att se abnormt litet ut. Detta kanske också kan kopplas till Algol när den här stjärnan fungerar som en åklagare än en kritiker mer än som den mytologiska Den Onde.

Byrnes horoskop kommenterades redan 2010 så om inte annat för att byta till en tydligare karta upprepas här hans extremt tydliga Jord-orientering (som märks i alla hans företag utöver musiken).

Solen/Algol ±2 grader i 10e inte inritad (miss)


Här måste det jag ofta kallat det "ofruktbara" Eld/Jord-kriget preciseras. Det finns hos framgångsrika människor och är inte helt sterilt, men tycks alltid indikerar hårt kamp och därför dess naturliga fallenhet för idrotter. Men även rockmusik - Talking Heads började som ett av kultiga klubben CBGG's mest aparta stående inslag. 

Bandet var egentligen för intellektuellt för att stå på samma "punkscen" som posörerna i Blondie eller trashiga och ändå karriärkalkylerande Ramones, men är man inte alltför noggrann kan man ta de tidiga albumens ofta smått upproriska texter som någon slags punkig attityd till samhället - även om det inte vara primitiva protester utan djupt ironiska texter om att sitta på något ämbetsverk med penna och papper på skrivbordet och känna sig betydelsefull.

Det amerikanska obildade och sövda folket fick också sin beskärda del av den yngre Byrnes sataniska grin på offentliga 10e-husscenen. Månen/folket i 6e ofria eller olyckliga huset och Månens bas Saturnus i 2a huset för "egna materiella resurser" - visar förstås primärt inte amerikanernas utan Byrnes egen bindning till materiella ting. Faktum är att de oförenliga Eld och Jord dyker upp på flera ställen i kartan.

Det är till och med så att det "bästa huset", etikens och den högre medvetenhetens 9e sektor, hos Byrne är direkt hopkopplat med 10e offentliga makthuset och de krampande och spastiska ting den yngre Byrne där hade för sig. Närmast som ett psykiskt medium "kanaliserade" han den galenskap han upplevde i USA ("I wouldn't live there if I were paid...") Den upproriske Byrne har högsta sanktion från Universum/Dharma (9e) att agera Helig Dåre i det offentliga (Solen/Satan hus 10). 

Obs. Detta är min tolkning inte från horoskopet direkt utan från en fundering över vad mycket av hans artistliv handlat om. Jord/Eld-kriget märks i hans gissningsvis vänsterpolitiserande konst. 

Att han är så mycket mer än tråkig plakatbärande vänsterpolitiker kan helt tillskrivas den skärpta och kreativa oppositionen mellan det högsta goda och 3e huset som passande nog inte bara står för intellekt och kommunikation utan också för sång och dans. Med Mars i 3e förstår man bättre hans förtjusning i högenergisk latinsk musik! 

Oppositionen mellan Vågen/Väduren verkar också ha en förmåga att se, förstå och skapa symboliska bilder. Hans texter är kluriga och har ofta en undertext. Oppositionen är en av de bättre intelligensbefrämjarna i astrologin, utom där symboliken istället indikerar svårigheter att hantera det sociala livet. Jag/Du-sektorn kan ge för mycket egocentrisk Vädur och partnerskapets Vågskålar mittöver hamnar i obalans.

Byrne har av många rockkritiker också avfärdats som excentriker (omskrivning för smått obalanserad) och måttligt imponerad av hans oväntade stilbyten. Men tillräckligt många har uppenbarligen fattat honom för hans artistiska kvaliteter. Skivbolaget Nonesuch som gav ut "Grown Backwards" är typiskt Warner-gruppens snobbmärke för enbart elitskiktet av artister. (Vilket kan förklara varför cello och stråkar figurerar på denna hans enda kreation för dem.)

Trigonen i materiella faktorers Jord drar dock hårt och bekämpar rebellen Väduren. Med åren verkade glöden ha falnat och han visade allt mer intressen av konst och arkitektur, dock utan att helt förlora sitt sociala patos. Och den sista CD bloggaren köpte innan svensk fattigdom som pensionär förbjöd allt, på det albumet hörs ytterligare en av Byrnes många sidor. 

"American Utopia" (2018) på hans eget bolag Todo Mundo ("Hela världen" - ska dela välståndet). Tyvärr hade han tappat spänst i sångrösten och behöver dölja den i det musikaliska arrangemanget. Har man överseende med de nya vokala begränsningarna är albumet riktigt intressant. Han har visserligen inte blivit uttalat politisk utan fördelar albumets korta speltid 37 minuter på sedvanligt kufiska texter som visar sig vara förklädda funderingar om människan och hennes kropp (som vanligt) men också i relation till Gud. 

Slutspårets texter verkar först bara vara korta fraser utan sammanhang innan jag fattade att Byrne kondenserat kunskapsteori till sms-korta fraser. Han är en märklig popartist som integrerat bildning med tillgänglig pop fast rätt daterade programmering på trummaskin och otippad låg ljudkvalitet i bra hörlurar. 

(Finns inga pengar kvar i musikbranschen att producera musik i dyr studio som på ljuvligt balanserade 1960- och 70-talsinspelningar. Idag sitter t.o.m kända artister hemma och spelar in på datorn! Mär Kate Busch släppte sitt första heminspelade och självproducerade album 1985 föll ljudkvaliteten rejält jämfört med de välbalanserade och tonalt fullödiga tecknade album som ditintills producerats av andra i fina Abbey Road-studion med säkert skyhög timtaxa.)

Apropå Byrnes eget skivmärke "Hela världen", ser man global solidaritet i födelsehoroskopet: dels som Eld/Jord-kriget (resursbrist) lite varstans i kartan men framför allt för att han äger det Sverigekartan tenderar att släcka hos medborgarna: ett fungerande samvete. Jupiter i 9e är rätt planet i rätt hus och Jupiter är förstås också trogen sin innersta natur och fungerar som "verksam välgörare" när den och ascendenten rimmar med varandra. Nyligen försökte jag bena upp Ukrainas motsägelsefulla budskap i 9e huset:

https://siderisk.blogspot.com/2023/01/odet-favoriserar-vem-ryssland-ukraina.html

Jag valde att se blockeringen i form av en verksamt ond Venus mellan Jupiter och Solen som avgörande i Ukrainas fall och att Venus "smittar" ner den så viktiga Merkurius som brukar kunna ställa tillrätta emotionella störningar genom sin rationella förmåga. Fallet Byrne har en Jupiter i 9e som, det medges, ser ut att vara i blåsväder den också, och åter är det en verksamt ont Venus och även Merkurius. Men kartan skiljer sig eftersom Solen gått över i Oxen så att den får brottas (Jord/Eld-konflikt) i anknytningen till sin Eld-placerade disponent. 

Solen en verksam välgörare (och ägare av ascendenten) men fundamentet Venus en verksam illgörare? Klassiskt mixat budskap som varken pekar ut en ängel eller demon utan någon mitt i en brottningsmatch om jaget och ägandet och dessutom har dessa frågor högt på dagordningen (problem-Venus i "det bästa huset").

Vad som gör Byrnes födelse och globala medvetenhet mer intressant än Ukrainas oproportionerliga ego-störning (i dess hus 1) är att Byrne har motsatta budet: en ego-minimering eller självironisk distans i hus 1, samtidigt som globala Jupiter står mellan problemskapande Venus och Merkurius. 

Den senare indikerar därför ett intellekt som närmast sig har den på alla sätt välgörande Jupiter. Artistens intellekt i 9e är därför en tillgång medan Ukrainas horande efter västerländskt välstånd degraderar landets intellektuella förmåga att förstå den globala situationen.

Naturligtvis är den här favoriserande tolkningen byggd på vad jag tyckt mig förstå av Byrne genom åren, men en annan sak som stärker hans globala nionde-medvetenhet i Väduren är att hus ägaren är energiska Mars, som är en tillgång och välgörare för alla med Lejonascendent. I Vågen klassas Mars visserligen inte som särskilt stark men den passar perfekt i 3e sång- & danshuset för vilken just Mars är bhava karaka (hussignifikator), dvs. anses ytterst välplacerad just i kommunikationshuset.

Detta gör att Mars opposition upp till 9e är en stärkande aspekt vilket kan tygla den horaktiga Venus (jag påminner mig just att Byrne har någon låt, kanske flera om "kriget mellan män och kvinnor" - oppositionen mellan Mars och Venus). 

Den övergripande bilden är dock bra. Mars opposition mot Jupiter innebär att två planetära vänner bildar en kreativ spänning som stärker 3e och 9e huset och förklarar varför Byrne stoppar in åtskillig högre bildning i sina texter, där för den som kan upptäcka den. Många popkritiker har säkert aldrig fattat ett dyft och avfärdat honom som en knäppis! Följer man aspekternas grad av exakthet lyser återigen den goda krigaren Mars och filosofen Jupiter fram. I den 3-till-9-axeln har de den tajtaste opposition med Mars bara 2° från exaktitud och närmande sig Jupiter (den är retrograd och på väg att backa mot en perfekt vitaliserande opposition).

Jupiter och 9e är intressant eftersom Sverige som bekant har problem med sin trovärdighet i frågor om välstånd, både för de egna medborgarna som global solidaritet med andra länder. Den Stora Välgöraren har blivit en verksam illgörare och påverkar därför 9e husets ägare Merkurius (som ligger just intill) negativt. Denna rikedomssökande typ av svenskhet (situerad i elitens 5e hus) skadar 9e globala medvetenheten och Sverige spelar numera rollen som smitare på världsarenan.

Med nationalismens begränsning av förståndet i politisk maktposition är Sverige numera ljusår från den globala medvetenhet Byrne uppenbarligen hade redan 1989. Då spelade han in ett svängigt album mambo/salsa-musik med latinamerikanska musiker. Ofelbart smittsam och rolig att återvända till med några års mellanrum. På min gamla vinylskiva en klisterlapp som lovar att en liten peng för varje sålt album skulle gå till bevarandet av hotad regnskog. Ambitionen fanns hos Byrne, men man undrar just om den där skogen blev av eller finns kvar... 

I Sverige skär man numera ner på biståndet till fattiga länder för att finansiera inhemska åtgärder för att stävja en tickande bomb: immigranter man varit för snål att integrera. Därmed har de styrande accepterat en tillväxt av en rasistisk eller åtminstone hämmat främlingsrädd folkmentalitet. 

Folkmentaliteten tecknas främst av Månen-i-Väduren med rätt konservativa Mars-i-Oxen och blir en kuriös motbild till Byrnes karta där den naturligt egocentriska Väduren (inget fel i det, "ego är vad Väduren gör") ockuperar ett mycket bättre hus än i Sverigehoroskopet (det rätt passiva 7e partnerhuset). Detsamma kan också sägas om Oxen (resurser): Sverige har aldrig givit arbetaren dess rättmätiga lön medan Byrne har Oxen i 10e makthuset där man är i position att åtgärda och förbättra. 

Byrne blev nu musiker men hångrinande Algol med Solen visar att han åtminstone raljerat och pikar genom musik eller andra uttrycksformer - han gav ut en liten bok om dödssynderna. Två språk i samma volym The New Sins/Los Nuevos Pecados (2001 enda inbundna upplagan). Boken är en satir över religion och mycket annat och den inbundna versionen otroligt välgjord - ett litet bokkonstverk, i fejkad "gideoniternas hotellrumsbibel" med ORD Byrnes religiösa alter ego anser läsare ska tänka extra på tryckta i rött!

(En girigbuk på Amazon begär tusentals kronor för ett inbundet exemplar i nyskick i länken nedan. Brinna i helvetet kommer penningsuktarna att göra och hellenistisk astrologi antydde så mycket genom att kalla det som är dagens 2a ekonomihus för "Dödsrikets port". Den märkliga titeln hade sin föregångare i den sumeriska myten om gudinnan Innana som finner en förmögenhet i nötkreatur hängande i köttkrokar direkt när hon träder in i Dödsriket i jakt på sin försvunna älskare. Traditionen bevarades en tid i Väst men har numera av begripliga skäl försvunnit. Var tids dekadens kräver att man raderar visst från det förflutna som skulle bli en påminnelse hur ur spår man hamnat). 

Bok och det materialistiskt perfekta utförandet är typisk "Byrne",  texten torr och spelat saklig med excentricitet som läcker ut lite varstans. I ett åskådligt schema över helvetets kretsar befinner sig t.ex. it-utvecklare redan djupt ner i helvetet. Se hur internet (numera dolt bakom "appar" i "smarta" telefoner) utvecklas till en girigbukarnas hetsjakt på kunder och deras data om deras beteendemönster. Detta såg tydligen Byrne redan 2001 innan det nya kapitalistiska internet (version 2), enbart baserat på konsumism, ens hunnit rulla igång. (It-branschen kollapsade i USA år 2000 och med viss fördröjning i Sverige i början av 2001.) 

https://www.amazon.com/Sins-Nuevos-Pecados-English-Spanish/dp/1932416587

http://davidbyrne.com/explore/the-new-sins

Byrne som individuellt livsöde illustrerar därför en nobel kamp på global nivå i resursfrågor istället för svenska folksjälen där var och en fr.o.m. 1974 har förutspåtts en återgång till allas krig mot alla (nyliberalismen visade sig vara förklaringen och den drabbade det naiva Sverige hårt).


Inga kommentarer: