Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 11 november 2022

Död: rockmusikens bästa sångare

 

Kungen av röstresurser i Nazareth.
omgiven av bandkamraterna (sent 1973)

 

I Aftonbladet skriver närmast pliktskyldigt en ung journalist en kort dödsruna om skotske Dan McCafferty, den hesaste, fränaste och mest ilsket intensiva röst hårdrocken någonsin ägt. 

Eftersom ungdomskulturen är styrd av marknaden och pengarna kopplats de flesta artister bort igen efter att ha tjänat som "månadens smak" och den här bloggaren inser i efterhand sin tur att ha fötts före fascist- och krigshetsarstressen i dagens house, techno, bögschlager och annat som drabbat dagens ungdom. Före filosofiintressen och andra egenheter var bloggen en enkel lantgrabb som tände på alla cylindrar när han hörde rockarna Nazareths episka genombrottsalbum Razamanaz (1973, deras tredje). De två första hade spretat åt olika håll och tvåan är helt avvikande, mer någon slags mjuk folkrock.


Den här blixtrande skivan var ett de 3-4 tidigaste album jag inskaffade vid 12-13, sen i utvecklandet av det västerländska konsumtionsbeteendet (som snart ingen minns längre när Västerlandet nu kört världen i botten med sitt ideal om "individualistisk" konsumtion - maskiner tillverkar samma sak i tusental och alla springer ut på mediernas kommando och köper precis samma vara - zombiesamhället).

Kanske hade dödsrunan i AB blivit längre om allmänjournalisten känt till att den ikoniska singer-songwritern Joni Mitchell hört Dan McCafferty på galenskapens rand raspa ur sig hennes "This Flight Tonight" på gruppens fjärde album "Loud 'n' Proud". Joni hade gjorde sin version på bekännelseskivan "Blue" (1971) där hon begrät sitt liv och beslutet att adoptera bort sin dotter. (Joni: Sol-Våg med Mån-Fisk, en ganska vek och drömsk kombination, inte alltid praktisk eller medveten om konsekvenser.)

"This Flight" har säkert en text som berör någon aspekt av adoptionstemat också, men efter att ha hört skottarnas tolkning (för tolkning är det!) förklarade hon frankt att från och med nu ÄGER de den låten. Det kallar jag att ge kredd. Joni är i mina öron ännu ett av den generationens genier (figurerat i två äldre inlägg).

Och det är sant, det är en av ultimata hårdrocklåtarna innan genren blev löjlig i sin ambitiös att spela så snabbt som möjligt eller rent barnslig i sitt flirtande med en publik beroende av småbarn (KISS "smink-hårdrock"). De som "präglades" av musikindustrins produkter bara några år efter Nazareth skulle säkert invända sig.

Dödsbudet ger anledning att för första gången bese horoskopet av en halvt bortglömd ungdomsidol och till att lycka har astro.com fått hjälp utifrån att korrigera sin felaktiga uppgift om en helt annan Dan McCafferty. 

En verifierad (födelsecertifikat) uppgift om 05.05 är så udda och exakt att jag kopplar på astro-programmets symbol för  DAIMONEN (bortompersonliga högre själ). Den idén ger direkt utdelning, åtminstone subjektivt. Hans röst träffade mig stenhårt vid tiden och vad har bloggaren om inte sin "antenn för mottagning" (Merkurius) i gradexakt opposition (±1°) till den DAIMON som befolkade denne skotte. 

Att täta korrespondenser mellan två individer ger subjektiva starka effekter är inte nytt (omvärlden som bara har yttre kriterier att gå på skulle inget förstå). Fenomenet med motsatta Väduren var inte nytt, under mer än tio års tid sprang jag på en kvinna i Stockholms nattliv och min Sol i Vågens 6e grad och hennes Venus i Vädurens 6e grad tände ömsesidigt till varenda gång. Till sist blev vi ett par och det var förstås ett misstag, två år varade det.

(Utvikning. Problemet här är att Venus älskar för att få egobekräftelse medan Solen i Vågen brinner för tvåsamheten som sådan, vilken Väduren inte är speciellt intresserad av, oppositionen var bara en "gnista av romantisk attraktion" men tänka "hållbarhet" i inledningsskedet är inte alla givet..)

Här är ännu en karta som stöder en gammal misstanke. Birgit Nilsson, operadivan, var ett annat exempel på att JORD-elementet och i synnerhet Oxens tecken tycks ha med röstresurser att göra. Det är ingen unik observation, astrologin har den inskriven i sitt gamla schema med hur zodiaktecken fördelar sig över kroppen. Käkparti och hals sorterar under Oxen.

Den rörliga käken anknyter också till den hinduiska tanken att Oxen står för undervisning, en tanke som dock skär sig med att intellektet vaknar först i nästa tecken Tvillingarna, eller mer exakt Tvillingarnas naturliga plats, det 3e huset. 

Högre utbildning blir då logiskt 9e eller Skytten, Tvillingarnas motpol. För att göra det ännu virrigare tycks en annan hinduisk tradition stark, som placerar högre utbildning i 5e hus snarare än 9e.

Men Oxen eller 2a huset som förmedlandet av skolning är förstås moderns speciella ansvar för att lära spädbarnen LJUD, vokaler och konsonanter. Modersprincipen eller Månen är "upphöjd i Oxen", det är utbildning på den mest grundläggande nivån hinduerna syftar på. 

Indien är ett land där utbildning varit minimal och genomgången för lågkastlivet i träldom med just bara moderns förmedling av konsten att formulera ljud i munhålan - kunskapen att kommunicera just bortom djurens enkla grymtanden kunskapen att prata om vardagliga ting men ännu inte Tvillingarnas abstrakta resonemang. 

Jämför med vart västerlänningarna är på väg efter att smartphonen bestal dem på förmågor och gjorde dem till infantila konsumenter av "soundbites". Jämför i synnerhet Sveriges enkla folksjäl: Månen i Väduren baserad just på Ox-Mars och i korrupta 8e huset: ett folk som förlorat talförmågan!

Bara den mindre delen av problemet är invandrares haltande svenskakunskap - om någon alls - och mer "pursvenskarnas" enfaldiga anammande av teknologi som skadar dem i slutändan och gör den till sjukliga mutister som vinglar runt på gator och trottoarer och knappar in summariska kommunikationsförsök på smartphoner som felstavar orden åt dem. Detta är ett kaos (Mörkrets makter?) maskerat som nya "smarta finesser".

Se hur väl Dan McCaffertys karta matchar dessa tankar om Oxen och ljuden som bildar ord:


Genomgångar av zodiaken ger tråkig läsning utom för fackdårarna, men här finns flera punkter som måste pekas ut...

Rösttecknet Oxen har en Måne förstärkt av "demonen" Rahu medan Oxens härskare Venus i Skorpionen kan höras i sångarens vokala framställningar. Gudars, vad elak och giftig han kan låta! Jord+Vatten är definitivt en musikalisk kombination, han kunde närmast vråla och fortfarande vara tonsäker. Mediokra sångare tappar genast tonen så fort de försöker låta aggressiva.

Ännu en utvikning. Bra exempel på att höjd röst som slår över i aggression är hippiesångerskan / karriäristen Janis Joplin, den tragiska sångaren som flyttade till storstan för att bli någon men dog i överdos  1970. Hon skrek bara när hon tog i. "CRY CRY CRY BABY!".

Hårdheten delade hon med McRafferty: Sol-Stenbock baserad på Saturnus-Oxe, men kartan visar tydligt hur "krampande" symboliken är, trots att Solen, Merkurius, Venus borde signalera artisteri. Hon blev förvisso känd under en kort tid - för att inte tala om alla nylanseringar av Joplin och återutgivningar av musikportföljens ägare. Det finns många gamar som cirklar runt underhållningsbranschens offer och som vill tjäna mer pengar på de stupade.

McCaffertys daimon är intressant, för i 8e "mörka huset" drivs den av stridshettans Mars. Sångarens DAIMON som en krigare i ett tidigare liv och nu bearbetar krigsupplevelser via symboliskt aggressiv musik? Den märkligaste låten på det andra och avvikande albumet "Exercises" (1972) är en låt som i sig avviker dramatiskt från övrigt innehåll inte minst för militärtrummor och säckpipor i mängd. "1692 (Glen Coe Massacre)" skildrar ett blodigt övergrepp från överheten gentemot folket och ett bättre temaval för den daimon som skymtar i kartan är svårt att föreställa sig. 

Visserligen skildras slag av andra slag genom gruppens karriär men denna låt viskar nästan om gammal karma för sångaren - var han en av de hårdnackade klanmedlemmarna i ett tidigare liv? Ddaimonen i 8e dödshuset och dålig karma överflyttad från tidigare liv, talar i vilket fall sitt tydliga språk om någon uppgörelse som lämnat ett karmiskt spår. En knarkande och hårt drickande "kung på sin tron" (foto från albumet "Loud 'n' Proud") visar andra demoner som kan anfäkta en rockartist. 

Faktum är att jag trodde han dött i överdos för många år sedan, men insåg att minnet rört till sig, det var samtida hårdrockgruppen Uriah Heep som hade en sångare som inte kunde hanterade sina droger. Eller för den delen inte den samtida irländska hårdrockgruppen Thin Lizzys sångare heller. Dan McCafferty var en av den här själsklanen som klarade sig. Vem vet hur många tjuvaktiga och brutala gamla vikingar som blev kvar på de brittiska öarna och har reinkarnerat där sedan dess? Det krävdes det dekadenta Väst och 1900-talet för att deras själar till sist skulle nå botten och från nästa liv kanske börja anträda "vägen upp".

Daimonens lott baserar sig således på Mars vrede och skulle därmed kunna representera en krigisk inre andevarelse. Att Mars ligger i Vågen skulle kunnat tyda på en fredskämpe men den dörren stängs vid tolkningen: Vågens Venus har trillat in i dödsskuggans dal, den martiala Skorpionen. 

En av Nazareths tidiga hitlåtar handlar för övrigt om en "fallen ängel" ("Broken Down Angel", 1973) men typiskt projicerat på en kvinna. Låtkredden var kollektiv så hela gruppen var väl gamla rövare som i detta liv fick konfrontera sina själar (ofta feminint representerade som motpol till den himmelske Fadern).

Allt den esteticerande Vågen verkar göra i horoskopet ar att ge en attraktiv form åt betydligt mörkare krafter, förutom förstås att trycka på Oxens vokala valör ännu en gång men nu genom betoningen av Oxens "naturliga" andra hus. 

Missa heller inte att Mars (daimonens bas) står invid luftrörens eller andningsluftens Merkurius i Vågen. En bättre mängd symboler som pekar mot "kraftfulla pipor" går knappast att hitta. Basistens notis om bandkamraten stämmer verkligen: "en av de största sångare som någonsin existerat".

 

Tillägg. Mer om Oxen och röstkvalitet.

Brittiska sångerskan Petula Clark (Månen i Oxen) var stor i England redan som barn och var en av få och redan åldrade popstjärnor som klarade sig förbi 1950-talets i dagens öron svårt daterade "vuxenpop" och in i 1960-talet. Som kvinna klarade hon sig nästan till 40-strecket (milda makter!) innan Branschen varsamt förde henne av bana eftersom det är till barnen man kan sälja volym. Och tjejer vill absolut inte ha sin mamma som idol. Clarks misstag (vanligt på den tiden) var att inte våga ta för sig och utveckla en egen karaktär, hon förblev en röst för andras sånger och då mer banal pop senare i karriären än de mer intressanta hits hon hade tidigt på 1950-talet. 

Sextiotalet såg ett par stycken intressanta och rätt harmlösa politiska statements - en antikrigslåt, förmodligen riktad mot USA:s övergrepp på Vietnam. Dessa smög smög hon in på sina album, författade under manlig pseudonym. De är inte speciellt memorabla som kompositioner, men visar hur Vågen som soltecken sällan är värst drastisk - tänk DN:s "vänlige kulturchef" som gärna blöder för okontroversiellt PK frågor, Björn Wiman, Sol-Våg. (Att den här bloggaren inte orkar med Vågens diplomati beror sannolikt på hans föddes som Sol-konjunkt-Mars i Vågen, en lite mer oborstad variant men där Solen, med god hjälp från Venus gör sitt bästa för att övervinna krigets Mars.)

Branschens metoder för att fasa ut artister är t.ex. att sluta lägga pengar på reklam inför nya produkten. Dagens extremt korrumperade västkapitalism har givit en död musikindustrin som lägger allt krut på en enda artist, t.ex. Adele eller Lana DelRey, och förmår hela världen att köpa exakt samma sak, så länge som möjligt (dyrt att bygga nya varumärken alltför ofta). Mördande reklam ingår förstås här ingår det döende släktet nöjesskribenter som uppenbarligen skriver på outtalad order om det Bolaget vill sälja mycket av.

Clarks horoskop har kommenterats tidigare och det är intressant att Venus "äger" både Sol-Vågen och Mån-Oxen. Sångaren Michael Jackson (uppenbarligen en "fri själ" i den meningen att han lyssnade på mer musik än sin egen samtids trender), sade tydligen att Petula Clarks röst var lika ren i tonen som en kyrkklocka (SvD 2013 - en artikel publicerad fem månader efter den här bloggens text om den glömda stjärnan).


Inga kommentarer: