Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 28 januari 2022

Rachel Weisz konflikterande födeleseår

 

2011, på höjden av sin personliga skönhet

Jag har raderat ett äldre inlägg som handlade om äktenskapet mellan Bond-gestaltaren Daniel Craig och den undersköna judiska aktrisen Rachel Weisz.Skälet är upptäckten att det finns två födelseår (1970 eller 1971). 

Bara det faktum att Weisz aldrig brytt sig om att tillkännage vilket som är det korrekta talar starkt för 1970. Det året ser nämligen en påfallande koncentration i Vattenbäraren, ett tecken som har exceptionellt hög integritet och håller det privata bortom allmänhetens sensationalistiska nyfikenhet. 


Dessutom är Vattenbärarens härskare ytterst illa åtgången 1970 och förefaller extremt hemlighetsfull med det personliga (Väduren är ett personligt tecken).

Här råder samma brist på förankring med det lilla livet i Jord-elementet som hos hennes landsman Eric Clapton (se föregående inlägg). Men aktrisens Eld och Luft (och en liten men rätt oviktig dos Vatten via Fiskarna) ger en helt annorlunda bild än den för den självförbrännande gitarristen. 

Om möjligt är Weisz än mer fanatisk än Clapton eftersom hon inte spritt ut sig som han, utan bygger hela sitt liv på att med sin person som ankare (Saturnus i Väduren) fylla sin själ med den mängd figurer som huserar i ett så socialt och mångfacetterat tecken som Vattenbäraren. 

Hon har gjort en hel del smalare filmer som säkert inte dragit in stora pengar, men som hon uppenbarligen tackat ja till eftersom de varit kvinnosaksfilmer eller anknutit till hennes judiska arv och till Förintelsen. Hon använder Vita Duken för att praktisera självterapi.

Detta är då Vattenbäraren på den rent sociala nivån och ankaret i personliga Väduren med förstöraren (eller energikicken) Mars visar att Weisz är "nystarten" efter ett historiens bokslut. Detta är då symboliken för judarna som överlevde Hitler och deras efterkommande, så hårt märkta av "Guds frånvaro" att de ägnar all sin kraft åt den sekulära, sociala dimensionen (Luft i enklare form). Rachel Weisz är uttalad Ateist men vem kan förebrå henne givet det folkets upplevelser?

I hennes fall blir Saturnus (död) och Mars-Vädurens energiska pånyttfödelse (zodiakens debutant) på personnivån en klar nivåsänkning jämfört med den daimoniska och nästan gudomliga Vattenbäraren. Universell intelligens håller inte alls som läsart för Lufttecknet (Anden!) när ankaret sitter fast i ego- eller personfrågor.

Weisz uppmärksammades efter hand för sin allt tydligare skönhet (hos en del kommer den med åren!) och blev 2010 ansikte för kosmetikagiganten L'Oréal. 

Men redan året därpå sket det sig när den brittiska myndigheten som överinser annonsering bannlyste reklam med Rachel Weisz överdrivet photoshoppade ansikte och beordrade ytlighetsföretaget att hädanefter avstå från att fixa bilderna för att låta påskina att produkterna var mer effektiva än de var.

Blamaget drabbade inte direkt Weisz men man kan inte undvika att tänka på 1970s års karta där båda illgörarna Saturnus och Mars kommer samman i huvudets och delvis ansiktets tecken Väduren (indisk astrologi finlirar och lägger allt under näsan och ner till halsen på Oxens tecken).

Weisz har i intervju sagt att hon inte kunde förlika sig med sin judiska uppfostran och att hon "aldrig känt sig höra hemma någonstans". Det kan antingen kopplas till avsaknaden av Jord-elementet, men lika gärna med att Saturnus tar död på Mars i den senares hemmatecken. Väduren som nystart eller debutant lider alltså av verkliga problem och detta drabbar förstås barndomshemmet (Månen) och kontakten med mor och far (Måne och Sol) som här står kombinerade som nymåne i Vattenbäraren. Som socialgrupp indikerar Vattenbäraren genom sin herre Saturnus att denna grupp (judarna) utsatts för våld (Mars).

Det finns alltså flera sätt varpå året 1970 verkar stämma bättre än 1971 (där en mjuk Måne i Krabban skulle ge en betydligt starkare identifikation med hemmet). Och att någonsin Weisz skulle lämna ut sitt födelseklockslag (med det här horoskopet), det är nog inte att tänka på. 

Men nymånen är en distinkt profil redan den, och här syns också "förstärkaren" Rahu (det ambitiösa Drakhuvudet) vrida upp hela kartan än starkare. Hon är en av de vackraste kvinnor den här bloggaren sett, men det hjälper inte när kvinnosaksfilmen AGORA är outhärdligt tråkig - trots att hon här spelar en kvinnlig platonistisk filosof i Egypten som stenas till döds av den okunniga kristna mobben.

Tanken att göra den rollen var dock god, för mycket i Weisz horoskop ser ut som att hon själv skulle kunna ha varit (en manlig) filosofi i ett tidigare liv. Kvinnan är rasande intelligent eftersom harmonin utspelar sig i intellektuella eller tänkande Luft-elementet. Man föds bara inte med en sådan tillgång som Jupiter i harmoni med både Sol och Måne utan verkligt förtjänstfulla tidigare liv. Även det kompenserar bortfallet av högre intelligens, vilket Ateism alltid avslöjar.


Tillägg

Skrivet på torsdagen men timern ställd på fredagen 6.00. I en lustig synkroncitet publicerar AB:s Frändén en kvinnotext samma morgon, om skönhetsindustrins och underhållningsvärldens hjärntvätt av mänskligheten (främst kvinnor men också ryggradslösa  män) till självupptagna fån. 

Att studera Rachel Weisz halvkvävda omstart i nybörjaren och linslusen Väduren - efter folkmordet på judarna - kan säga en del om hur den utan inre substans tvingas fokusera på ytan... Kort sagt, hela det väldiga universum hennes Vattenbärare representerar är baserat på ett mycket vingligt fundament - den jagiska varianten av Ateismen. 

En annan läsart av Saturnus med Mars i Väduren skulle kunna betona Mars styrka att starta om på nytt i sitt eget tecken och tona ned Saturnus som i stället blir historiens bestående ärr (Saturnus = det kroniska).

Jag inser nu att texten skrevs på torsdagen, årsdag för stängandet av ett nazistiskt utrotningsläger. Det är svårt att undvika spekulationer att den världsberömda sekulära judinnan Weisz förkroppsligar en själ med erfarenheter från Andra världskriget, och att det är just detta lidande som försvårat hennes identifikation med sin judenhet i yngre år.

https://www.expressen.se/gt/lofvens-lofte-till-forintelsens--overlevare-en-livsuppgift/

 

Inga kommentarer: