"Unga människor har sedan Platon skrev Republiken setts som en farlig och destabiliserande kraft. Bakgrunden [till Platon? till artikelförfattarens presentation av Platon?] är de klassiska invändningarna mot demokrati, som alltid handlat om den privilegierades fruktan för den outbildade, den fattige, för majoritetens känslostormar."Aftonbladets kulturchef Pettersson ägnar sig här åt svammel och har uppenbarligen inte alls läst Platon, trots att nätet kryllar av intressant studiematerial av vad den mest kända texten Republiken egentligen har att säga om rikedom/fattigdom Petterson lämnar snabbt sin "historiska" och skeva fantasi om antikens föreställningar, och det är tur det. Det här var pinsamt nog.
Det är lätt att googla fram sajter med studiematerial för kiddsen...och Pettersson:
Tyvärr bara ett abstract med mindre man prenumerar, men väl värt minuten det tar att läsa:
The significance of poverty and wealth in Plato’s Republic
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.4314/sajpem.v22i3.31369?journalCode=rsph20
Gratis, men kräver att man skapar ett konto:
Plato and the Social Question
https://www.jstor.org/stable/44079436?seq=1#metadata_info_tab_contents
I JStor:s skannade akademiska text ges den korrekta och föga kontroversiella åsikten om vad Platon sade - och den går stick i stäv med Petterssons hitte-på-kunskaper:
The right organization of property ownership is, i Plato's view, the main foundation on which the proper civic organization can be built.
The economic basis of the existing states of Greece is, for Plato, rotten because of the faulty system of property ownership, wich breeds the condition of pverty and riches.
Här är Platons text som sådan:
Plato's Republic chapter 4: Wealth, poverty, and virtue
http://studymore.org.uk/xpla4.htm
Salig farfar var under sitt liv diversearbetare, minns från fyraårsåldern hur han fyllde på tågvagnar med mjölk till mejerier i rikemannens hembygd Sörmland (varför tror ni finansminister Anders Borg flyttade dit, som en löjeväckande wannabe?). Men inget "socialt arv" har hindrat mig från att att genomskåda arbetarklassens egna historieförfalskningar och demoniseringar.
Det enda definitiva man kort kan säga om den bildade antiken är den skiljer mellan två sorts människor: de med ambitionen att bilda sina själar och så folk som Pettersson, som föredrar att sitta fast i föreställningar om inte rent av attityder. Har hon hört talats om Epiktetos, slaven som bildade sig till den grad att man än idag minns honom?
Kulturchefens misstag här bestod i att låtsas kunna sin antika historia för att framstå som mer imposant. Detta är nog typiskt en senare tids svenskhet. För visst var det så att Platon och gubbarna i ett äldre Ståndssverige var överklassens egendom, inte fattighjonens eller arbetarnas litteratur. Det är ur den anspänningen man måste förstå Petterssons tendentiösa desinformation.
Petterssons påbyggnad, "Unga människor har [i antiken] ansetts som en av dessa farliga grupper som antas ha mer passion än perspektiv", är så pinsam att den knappt förtjänar en kommenterar! Vad om alla de dialoger där Platon låter Sokrates framstå som nästan pedofil in sin vilja att mingla med samhällets unga och lära dem att ifrågasätta fultänk som Petterssons? I sin här-och-nu-analys av unga människors obefintliga makt (om de inte är datanördar och jagar enhörningar och guldkistor vid regnbågens slut), står kulturchefens text lite stadigare.
Men runt tidningen står en unken doft av fjäsk för de unga, nu när Greta givit vuxenvärlden en avhyvling den sent bör glömma. Barra någon dag tidigare sjöng någon högervriden feminist pengagiriga unga kvinnors lov (Kizzie, Blondinbella m.fl.) Men dessa tidiga bloggare beskriver alla mänsklighetens absoluta bottennapp: närighet fyller varje deras kroppscell som cancer och driver dem till den ena textreklamen efter den andra.
Vuxenvärlden har sannerligen mycket att stå till svars för (i kommande jordeliv om de får någon mer chans). De som närmast får betala när Naturens hämnd är över oss blir förstås den kollektivt medskyldiga avkomman. Livets lagar skiter väl i ungdomens trotsiga missbruk av frasen "...mänsklig rättighet att..."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar