SvD berättar om filmproducenten Jerry Bruckheimer med näsa för att skapa mainstreamunderhållning som tilltalar särskilt lågutbildade. Med den blott klipska människans banalitet har han yttrat den nötta klyschan, "Hade jag gjort film för att blidka kritikerna hade jag suttit i någon liten Hollywoodlägenhet nu".
Där lyckades Bruckheimer i en enda mening berätta allt om sina prioriteringar i livet. När det kommer till "the bottom line" är det bara stålar han är ute efter, pengar för att skapa sig ett imponerande liv och luxuöst boende.
Hur kan en människa sjunka så lågt? Låt oss se på horoskopet. Eftersom han är skrämmande framgångsrik på att skapa dum-tv och dum-film med massor av billigt spel på känslosträngar - jag säger bara, "Days of Thunder" med Tom Cruise och Nicole Kidman - kan det inte vara ett helt obegåvat horoskop.
Tvärtom, Solen med Jupiter är det första tecknet på att här finns en betydligt högre intelligens än genomsnittligt, och Jupiter anger förstås också stor framgång i det aktiva yrkeslivet (Solen).
Men det är förstås storkorset i Sattva guna, Ljusets eller lätthetens kvalitet, som är mest iögonenfallande. Att korset inkluderar just Solen och Jupiter bara understryker en riktigt begåvad populist. För det är ju det han deklarerat sig vara, och det i syfte att nå materiell status.
Återigen ser vi vad man bara kan se med den ursprungliga sideriska zodiaken, att Jungfrun är en profitjägare, och att "lätta rikedomens" Jupiter anses svagt placerad i Jungfrun gör alls inget när hågen enbart står efter vinster. Jupiter är dessutom vid 13e graden i princip i mitten av tecknet och har här uppnått sin maximala styrka. Det är bara den energiska och våldstenderande Mars som äger mer livskraft, exakt i mitten av Tvillingarna (15e graden).
Och eftersom det är banal film med mycket bilar, buller och action i som är Bruckheimers specialitet, häpnar man bara över precisionen i horoskopet. Mars är den enda planet i indisk astrologi som kastar 90-gradersblickar (framåt) och här triggar energiplaneten i fordonens och kommunikationens tecken Tvillingarna framgångens Jupiter.
Dessutom är det fullmåne och den som köper all denna smörja med hull och hår är förstås den menlösa folkmassan: Månen i lättpåverkade Fiskarnas tecken. (Vattentecknen är alla kalla och ständigt hungrande efter ytterligare en filmrulle, en sil, ett glas vin till eller mer sex, Vattenelementen är den "perfekta konsumisten" - till skillnad från en konsument är en konsumist den som lever för att förbruka).
Månen når Fiskarna först några timmar in på dygnet, men jag föreslår att den här placeringen är högst sannolik inte för att merparten av dygnets timmar har placeringen utan också på astro-logiska grunder. För i AstroDatabanks kortbiografri säger faktiskt Bruckheimer att han gör filmer han själv skulle vilja se (apropå klyschan om att strunta i filmkritikerna), och det klingar mycket mer sant med Månen/sinnet i Fiskarna än i föregående Vattumannen - den senare kan faktiskt ha tendenser till intellektuellt snobberi pga, temperamentsskillnaden mellan tecknens planetära härskare.
Jupiter är härskaren över Fiskarna, och snåla, lite von Oben Saturnus är härskare över Vattumannen. Redan på denna grund kan man förutsäga vem som har bäst möjligheter att nå ut till den så kallat breda publiken. För hur låter sig Jupiter och Saturnus jämföras i detta horoskop? Inte alls.
Medan Jupiter kombinerar med Solen och symboliserar extraordinär framgång - ett fenomenalt budskap också för folkmassorna/publiken om Månen disponeras av den "snabba och lätta" Jupiter i sitt avashta-läge av maximal styrka, då gäller på alla punkter det motsatta för de arma människor som föddes tidigt på morgonen med Månen i Vattumannen.
De tidiga timmarna såg istället tyngdens och seriositetens Saturnus som psykets disponent. Men dessvärre en Saturnus som tappat kraft - i Tvillingarnas 30e och siste grad är planeten mrita eller döende. Vad den än gör, gör den inte längre med full förmåga.
Läran om planeters barndom, mognad och åldrande ska inte överdrivas, men det finns tecken på att den faktiskt inte är helt verkningslös. Indisk astrologi betraktar den bara som en sista faktor vid finjusteringen av en tolkning. Men som i fallet Jennifer Aniston och hennes eviga kärleksproblem, tycktes det som en del av förklaringen kunde ligga i hennes häpnadsväckande många planeter som antingen inte mognat än eller redan var före "bäst före"-datum!
Med bara några få år av vedisk astrologi har inte mycket fastnat än, men jag skulle vilja föreslå en oväntad effekt av Saturnus nedsatta förmåga att begränsa - vilket ju är ett av dess mest typiska beteenden. AstroDatabans nämner att Jerry Bruckheimer är "notoriskt petnoga med detaljer, och har ett rykte om att trötta ut folk innan han fått filmen att se ut som han vill ha den."
Vad låter det här som om inte zodiakens egen felfinnare Jungfrun! Merkurius kopplad till det "objektiva" Jordelementet. Solen och den kraftfulla förstärkaren Jupiter ger här våra värsta mardrömmars überJungfru som ser varje litet hårstrå på skådespelaren som lagt sig en millimeter fel och "förstör frisyren"! (Man kan undra hur en sådan producent klarar att hålla budgeten...)
När en planet helt tappar proportionerna och drar iväg, beror det ofta på det är motvikten som inte fungerar. Och här stämmer det perfekt - Jungfrun degraderar till perfektionismens träsk därför att Jupiter förstärker dess kritiska tendenser alltmedan den logiska motpolen Saturnus inte orkar hålla emot! Åldermannen Saturnus är här för gammal, särskilt om man jämför med Jupiters avashta-position. Mycket möjligt skull den här skillnaden i styrka fördjupas om man kände till födelsetimman och de sanna husplaceringarna.
Men för att dra på sig ett sånt rykte om kronisk felfinnare, att det är en av få detaljer biografen framhåller, bör det finnas mer än ett tecken på en pedant från helvetet.
Och faktum är ju att det här är samma grundtyp jag i några inlägg kommenterat som "elaka journalister". Båda de kritiska, merkuriska tecknen Tvillingarna och Jungfrun är aktiverade, och illvilliga Mars attackerar direkt Jupiter. Lyckoplaneten hade redan utan den degraderande influensen från Mars kunnat beskrivas som "min lycka och frihet är att hitta fel överallt".
Men här tillkommer även energiskaparen Mars, som dessutom lider av måttlöshet, den också - till följd av "zoomfaktorn" Rahu, den giriga demonen som vill upp, upp, upp och skina starkare än Solen (mäta sig med gudarna).
Bruckheimer har högskolebetyg i psykologi, men den kunskapen om människans själ har han kallsinnigt instrumentaliserat för skaffa sig rikedomar. Han har lärt sig hur man knäpper på den enkla människans känslosträngar och tillverkar Hollywood-produkter enligt löpande band-modellen. För den som inte märkt det lade jag till ett nytt citat högst upp på bloggen häromdagen, sagt av en Tvillingascendent med nymåne i Fiskarna - västerlandets smartaste psykolog:
Till den insikten nådde aldrig Bruckheimer, det barnet till tyskar som startade om i USA efter Nazitysklands undergång (är det därför Saturnus/Traditionens planet är död i horoskopet?)
Av den potentiella världsförbättrare man kunde tänka sig av det attraherande storkorset i Sattva guna blev inte mer kvar än i det andra förbryllande fall bloggen hittat, den rasistiska populistpolitikern Geerd Wilders. Det gemensamma för båda är Sattva gunas förmåga att attrahera. Bruckheimer sprider mig veterligen inte rasism via sina produktioner, men jag kan livligt föreställa mig hur de falska amerikanska myterna florerar.
Jag kommer faktiskt inte på något annat än just gamla "Days of Thunder", men jag misstänker att allt han gör är en hyllning till den lätt falsifierade "amerikanska drömmen" om individen som enskilt når sin egen lycka. Solen i Jungfrun, som jag upprepade gånger pekat ut apropå Fredrik Reinfeldts Jungfruascendent leder lätt till en sorglig privatism som blundar för en individ bara kan lyckas om hela gruppen lyckas.
Men den falska amerikanska drömmen som besmittat också Sverige, studeras kanske bäst genom deras nationalhoroskop och inte Jerry Bruckheimers...
(USA-horoskopet finns inte på den här bloggen, men man kan notera Saturnus, materiens princip, i 11e idealhuset och i profitsökande och privatistiska Jungfrun. Detta är den s.k. "Sibly chart" (tid: 16:52), och i mina ögon stämmer det horoskopets 11e hus med budet om "the self-made man", att slita hårt och bli rik, perfekt in på en del av den amerikanska myten.)
PS. Frågan är om etiketten "intelligens" bör används på Solens möte med Jupiter i just Tvillingarna. Men troligen är Bruckheimers överdrivna pedanteri bara en av flera egenskaper. Någonstans fångar hans sensitiva Mån-Fisk upp precis vad enkelt folk (som honom själv) vill fylla sinnet med. Någon form av intelligens måste man väl kalla även detta.
Tillägg.
Med horoskopet för Bruckheimer, Hollywoods mesta vinstmaskin, kan vi fastslå att bloggen haft rätt som kallat Jungfrun profitörens tecken. Det kändes lite fräckt att ta äran av detta tecken och påstå att dess normala betydelse av "tjänare" saknade varje uns av idealitet. Men måste följa dit bevisen leder och Reinfeldts och horoskopet för Nya Moderaterna och många, många andra pusselbitar har tydligt visat att Jungfrun bara vill åt pengarna för egen del (eller för den som betalar henne).
Bara ett fåtal indikerar en sjuklig girighet, men det glädjande för astrologin är att tecknen åter visar sina kärnbetydelser bara man övergår till den sideriska zodiaken.
Illustrationen på Jungfrun påminner hur obekymrat fantiserande korrumperar symboliken i västerlandet. Sädesaxet som påminner om att Jungfrun är en jordbrukarsymbol är helt bortappad på den här bilden. Jag vet inte riktigt vad det är för trädkvist den här Jungfrun håller i.
Den babyloniska symboliken kallade Jungfrun för Skåran eller Plogfåran, vilket förstås är essensen här. Det finns en sexuella överton i obrukad, jungfruelig mark (med hopp om stora skördar innan marken blivit urlakad och näringsfattig).
Jungfrun är tecknet för dem som "bara vill dra över någon" och gå som den som skördade rikt ur situationen. Lyckligtvis ligger vart zodiaktecken inbäddat i en helhet, och idealt sett balanserar Fiskarna ut Jungfruns tendens till själviskhet. Vad mer Bruckheimer gör för världen än banal underhållning, det känner jag inte till.
Där lyckades Bruckheimer i en enda mening berätta allt om sina prioriteringar i livet. När det kommer till "the bottom line" är det bara stålar han är ute efter, pengar för att skapa sig ett imponerande liv och luxuöst boende.
Hur kan en människa sjunka så lågt? Låt oss se på horoskopet. Eftersom han är skrämmande framgångsrik på att skapa dum-tv och dum-film med massor av billigt spel på känslosträngar - jag säger bara, "Days of Thunder" med Tom Cruise och Nicole Kidman - kan det inte vara ett helt obegåvat horoskop.
Tvärtom, Solen med Jupiter är det första tecknet på att här finns en betydligt högre intelligens än genomsnittligt, och Jupiter anger förstås också stor framgång i det aktiva yrkeslivet (Solen).
Men det är förstås storkorset i Sattva guna, Ljusets eller lätthetens kvalitet, som är mest iögonenfallande. Att korset inkluderar just Solen och Jupiter bara understryker en riktigt begåvad populist. För det är ju det han deklarerat sig vara, och det i syfte att nå materiell status.
Återigen ser vi vad man bara kan se med den ursprungliga sideriska zodiaken, att Jungfrun är en profitjägare, och att "lätta rikedomens" Jupiter anses svagt placerad i Jungfrun gör alls inget när hågen enbart står efter vinster. Jupiter är dessutom vid 13e graden i princip i mitten av tecknet och har här uppnått sin maximala styrka. Det är bara den energiska och våldstenderande Mars som äger mer livskraft, exakt i mitten av Tvillingarna (15e graden).
Och eftersom det är banal film med mycket bilar, buller och action i som är Bruckheimers specialitet, häpnar man bara över precisionen i horoskopet. Mars är den enda planet i indisk astrologi som kastar 90-gradersblickar (framåt) och här triggar energiplaneten i fordonens och kommunikationens tecken Tvillingarna framgångens Jupiter.
Dessutom är det fullmåne och den som köper all denna smörja med hull och hår är förstås den menlösa folkmassan: Månen i lättpåverkade Fiskarnas tecken. (Vattentecknen är alla kalla och ständigt hungrande efter ytterligare en filmrulle, en sil, ett glas vin till eller mer sex, Vattenelementen är den "perfekta konsumisten" - till skillnad från en konsument är en konsumist den som lever för att förbruka).
Månen når Fiskarna först några timmar in på dygnet, men jag föreslår att den här placeringen är högst sannolik inte för att merparten av dygnets timmar har placeringen utan också på astro-logiska grunder. För i AstroDatabanks kortbiografri säger faktiskt Bruckheimer att han gör filmer han själv skulle vilja se (apropå klyschan om att strunta i filmkritikerna), och det klingar mycket mer sant med Månen/sinnet i Fiskarna än i föregående Vattumannen - den senare kan faktiskt ha tendenser till intellektuellt snobberi pga, temperamentsskillnaden mellan tecknens planetära härskare.
Jupiter är härskaren över Fiskarna, och snåla, lite von Oben Saturnus är härskare över Vattumannen. Redan på denna grund kan man förutsäga vem som har bäst möjligheter att nå ut till den så kallat breda publiken. För hur låter sig Jupiter och Saturnus jämföras i detta horoskop? Inte alls.
Medan Jupiter kombinerar med Solen och symboliserar extraordinär framgång - ett fenomenalt budskap också för folkmassorna/publiken om Månen disponeras av den "snabba och lätta" Jupiter i sitt avashta-läge av maximal styrka, då gäller på alla punkter det motsatta för de arma människor som föddes tidigt på morgonen med Månen i Vattumannen.
De tidiga timmarna såg istället tyngdens och seriositetens Saturnus som psykets disponent. Men dessvärre en Saturnus som tappat kraft - i Tvillingarnas 30e och siste grad är planeten mrita eller döende. Vad den än gör, gör den inte längre med full förmåga.
Läran om planeters barndom, mognad och åldrande ska inte överdrivas, men det finns tecken på att den faktiskt inte är helt verkningslös. Indisk astrologi betraktar den bara som en sista faktor vid finjusteringen av en tolkning. Men som i fallet Jennifer Aniston och hennes eviga kärleksproblem, tycktes det som en del av förklaringen kunde ligga i hennes häpnadsväckande många planeter som antingen inte mognat än eller redan var före "bäst före"-datum!
Med bara några få år av vedisk astrologi har inte mycket fastnat än, men jag skulle vilja föreslå en oväntad effekt av Saturnus nedsatta förmåga att begränsa - vilket ju är ett av dess mest typiska beteenden. AstroDatabans nämner att Jerry Bruckheimer är "notoriskt petnoga med detaljer, och har ett rykte om att trötta ut folk innan han fått filmen att se ut som han vill ha den."
Vad låter det här som om inte zodiakens egen felfinnare Jungfrun! Merkurius kopplad till det "objektiva" Jordelementet. Solen och den kraftfulla förstärkaren Jupiter ger här våra värsta mardrömmars überJungfru som ser varje litet hårstrå på skådespelaren som lagt sig en millimeter fel och "förstör frisyren"! (Man kan undra hur en sådan producent klarar att hålla budgeten...)
När en planet helt tappar proportionerna och drar iväg, beror det ofta på det är motvikten som inte fungerar. Och här stämmer det perfekt - Jungfrun degraderar till perfektionismens träsk därför att Jupiter förstärker dess kritiska tendenser alltmedan den logiska motpolen Saturnus inte orkar hålla emot! Åldermannen Saturnus är här för gammal, särskilt om man jämför med Jupiters avashta-position. Mycket möjligt skull den här skillnaden i styrka fördjupas om man kände till födelsetimman och de sanna husplaceringarna.
Men för att dra på sig ett sånt rykte om kronisk felfinnare, att det är en av få detaljer biografen framhåller, bör det finnas mer än ett tecken på en pedant från helvetet.
Och faktum är ju att det här är samma grundtyp jag i några inlägg kommenterat som "elaka journalister". Båda de kritiska, merkuriska tecknen Tvillingarna och Jungfrun är aktiverade, och illvilliga Mars attackerar direkt Jupiter. Lyckoplaneten hade redan utan den degraderande influensen från Mars kunnat beskrivas som "min lycka och frihet är att hitta fel överallt".
Men här tillkommer även energiskaparen Mars, som dessutom lider av måttlöshet, den också - till följd av "zoomfaktorn" Rahu, den giriga demonen som vill upp, upp, upp och skina starkare än Solen (mäta sig med gudarna).
Bruckheimer har högskolebetyg i psykologi, men den kunskapen om människans själ har han kallsinnigt instrumentaliserat för skaffa sig rikedomar. Han har lärt sig hur man knäpper på den enkla människans känslosträngar och tillverkar Hollywood-produkter enligt löpande band-modellen. För den som inte märkt det lade jag till ett nytt citat högst upp på bloggen häromdagen, sagt av en Tvillingascendent med nymåne i Fiskarna - västerlandets smartaste psykolog:
The soul is sold not to the devil for money, but to money itself when it becomes the measure or worth rather than the affirmation of value.
/James Hillman - Alchemical Psychology (2010, s.143)
Till den insikten nådde aldrig Bruckheimer, det barnet till tyskar som startade om i USA efter Nazitysklands undergång (är det därför Saturnus/Traditionens planet är död i horoskopet?)
Av den potentiella världsförbättrare man kunde tänka sig av det attraherande storkorset i Sattva guna blev inte mer kvar än i det andra förbryllande fall bloggen hittat, den rasistiska populistpolitikern Geerd Wilders. Det gemensamma för båda är Sattva gunas förmåga att attrahera. Bruckheimer sprider mig veterligen inte rasism via sina produktioner, men jag kan livligt föreställa mig hur de falska amerikanska myterna florerar.
Jag kommer faktiskt inte på något annat än just gamla "Days of Thunder", men jag misstänker att allt han gör är en hyllning till den lätt falsifierade "amerikanska drömmen" om individen som enskilt når sin egen lycka. Solen i Jungfrun, som jag upprepade gånger pekat ut apropå Fredrik Reinfeldts Jungfruascendent leder lätt till en sorglig privatism som blundar för en individ bara kan lyckas om hela gruppen lyckas.
Men den falska amerikanska drömmen som besmittat också Sverige, studeras kanske bäst genom deras nationalhoroskop och inte Jerry Bruckheimers...
(USA-horoskopet finns inte på den här bloggen, men man kan notera Saturnus, materiens princip, i 11e idealhuset och i profitsökande och privatistiska Jungfrun. Detta är den s.k. "Sibly chart" (tid: 16:52), och i mina ögon stämmer det horoskopets 11e hus med budet om "the self-made man", att slita hårt och bli rik, perfekt in på en del av den amerikanska myten.)
PS. Frågan är om etiketten "intelligens" bör används på Solens möte med Jupiter i just Tvillingarna. Men troligen är Bruckheimers överdrivna pedanteri bara en av flera egenskaper. Någonstans fångar hans sensitiva Mån-Fisk upp precis vad enkelt folk (som honom själv) vill fylla sinnet med. Någon form av intelligens måste man väl kalla även detta.
Tillägg.
Med horoskopet för Bruckheimer, Hollywoods mesta vinstmaskin, kan vi fastslå att bloggen haft rätt som kallat Jungfrun profitörens tecken. Det kändes lite fräckt att ta äran av detta tecken och påstå att dess normala betydelse av "tjänare" saknade varje uns av idealitet. Men måste följa dit bevisen leder och Reinfeldts och horoskopet för Nya Moderaterna och många, många andra pusselbitar har tydligt visat att Jungfrun bara vill åt pengarna för egen del (eller för den som betalar henne).
Bara ett fåtal indikerar en sjuklig girighet, men det glädjande för astrologin är att tecknen åter visar sina kärnbetydelser bara man övergår till den sideriska zodiaken.
Illustrationen på Jungfrun påminner hur obekymrat fantiserande korrumperar symboliken i västerlandet. Sädesaxet som påminner om att Jungfrun är en jordbrukarsymbol är helt bortappad på den här bilden. Jag vet inte riktigt vad det är för trädkvist den här Jungfrun håller i.
Den babyloniska symboliken kallade Jungfrun för Skåran eller Plogfåran, vilket förstås är essensen här. Det finns en sexuella överton i obrukad, jungfruelig mark (med hopp om stora skördar innan marken blivit urlakad och näringsfattig).
Jungfrun är tecknet för dem som "bara vill dra över någon" och gå som den som skördade rikt ur situationen. Lyckligtvis ligger vart zodiaktecken inbäddat i en helhet, och idealt sett balanserar Fiskarna ut Jungfruns tendens till själviskhet. Vad mer Bruckheimer gör för världen än banal underhållning, det känner jag inte till.
2 kommentarer:
Läs om USA här: http://siderisk.blogspot.com/2010/12/bildt-losmynta-assange-usa.html
Mvh/R.C.
Ja, där var ju USA-kartan! Jag sökte den halvhjärtat men fann den inte under "United States" (skulle vara "Förenta Staterna")... Kanske kommer engelska att slå ut svenskan i framtiden, åtminstone jag tänker på engelska (fast svensk) och det svenska ordförrådet bara krymper...
:-)
Skicka en kommentar