Modeikonen Emma Roberts, extrem saturnier |
För andra gången ser jag en självutnämnt seriös österländsk astrolog koppla Saturnus till fruktan med en kort argumentation:
"Saturnus visar fruktan därför att vi inte tycker om att konfrontera verkligheten, inte ta nödvändiga steg att förbättra våra liv - det är därför Saturnus bringar fruktan"
https://www.youtube.com/watch?v=xkxHtVgekME
Argumentationen är slapp och stämmer inte. En lika vanlig tillskrivelse är känslokylan hos det rena förnuftets Saturnus, så uppenbarligen är det inte denna planet som står för skyggandet/fruktan.
Det är märkligt att så enkla spelregler inte presenteras korrekt. Stenbocken härskar i "verkligheten" (Jord-elementet) och mittemot Stenbockens stångande horn och ultrarealism står den sårbara Krabban med sitt mjuka inre. Krabbans härskare är Månen, känslo- och instinktsplaneten och detta är nybörjarastrologi ur vilken studenten själv borde inse att fruktan kommer från Månen och den sublunära sfären för vilken Saturnus som Döden/Liemannen är ett reellt hot. (Månen fogar sig även i Saturnus närvaro och har ingen uttalad planetär fiende, Saturnus på kroppslig nivå är dock "denna världens herre".)
Protektionismens Krabba står för oro gränsande till rädsla, medan Vatten-tecken Skorpionen är ett orons förhöjda tillstånd - passande nog eftersom tecknet symboliserar sexdriften och därmed dödsskräcken = ingen födelse, ingen risk att dö. Så fruktan kan placeras lite varstans i astrologin, med Månen, eller i något av de två Vatten-tecknen.
Det avslutande Vatten-tecknet Fiskarna visar en remarkabel förvandling, fruktan transcenderas, den djuriska protektionismen låser inte längre och Fiskarna är tvärtom redo att som martyr/sanningsvittne eller visselblåsare offra sitt liv för något större och viktigare.
Notabelt representerar Krabbans Måne den sublunära sfären, naturens domän. Skorpionen den dolda energi (sex) som driver naturens arter att fortplanta sig - "gå från död till död för att upprätthålla bilden av det lilla livet. (Lejonets Sol representerar det Stora Livet men i det timliga enbart den livskraft som ytterst driver biologiska varelser.)
Fiskarna har förmågan att offra och släppa det lilla livet eftersom dess härskare är den universella planeten Jupiter, frigöraren, här FRÅN Vatten eller den biologiska instinkt som binder människan till övriga djurarter trots att vi homo sapiens är en hybridart, kanske representerad av intellektets Merkurius som alltid brukar återgest i en treenighet - från Solen till djurlivets Måne via kommunikatören Merkurius.)
Saturnus anklagas alltså helt oskyldigt för att skapa fruktan trots att den står för evighet i kulturer som inte dumpat filosofi och religion och kollapsat i dåligt tänkande. Det är bara den dödliga sublunära världen som fruktar sin tidsbegränsning, men Tidens Herre kan knappast anklagas för att själarna fallit så lågt att Saturnus ses som fasaingivande fiende. Ämnet dyker upp igen in feminismens hat av Patriarken, det mansdominerade samhället. Återigen en motsättning mellan Månen och Saturnus, Krabba / Stenbocken.
Med det är man inne på Saturnus två verkshöjder. I Jord-tecknet Stenbocken kan den lätt dra på sig berättigad kritik för att vara en patriarkal manschauvinist, meden dess primära härskarläge är Vattenbäraren där planetens och tecknets element - Luft - är detsamma. Detta är den sanna Tidsherren som står ovan tiden som dess härskare.
Några av de här tankarna flimrade förbi när jag såg Emma Roberts fladdra förbi på någon hemsida. Hon är mest känd som modeikon än den stela och rätt medelmåttiga aktris hon är. Hon har förnekat att släktskapen med Julia Roberts skulle ha hjälpt henne i filmkarriären - har nobbats för roller hon gärna velat ha. Att hon överhuvudtaget fått några roller beror på de begränsade dramatiska förmågorna i kombination med släktfaktorn.
I anslutning till sitt första barn tog någon skvallertidning upp en underlivssjukdom endometrios, vilken hon tydligen led av. Organiska utväxter på livmodern som kan skapa smärta i bäckenet. Den här åkomman skulle kunna förklara varför man ser FRUKTAN i hennes blick på så många foton.
Det finns en låsning eller en stålsättning som kan tolkas som att hon är rädd för kameran men som kan bero på att kroppen bereder henne ett lågintensivt men kroniskt obehag. (Med en Sol-Stenbock som mor och två f.d. flickvänner av typen kan bloggen intyga att Stenbocken visst kan ha glödande intensiv blick när deras stoiska stillhet förbyts i inre sinnesrörelse. Även på enstaka bilder ser man Emma Roberts inre eld vakna till och den blicken är stark, närmast grym.)
Födelseklocksklag fick Emma inte med sig in i detta liv, astro.com har uppgiften från sjukhusets födelsecertifikat och bara datumet antecknades. Emma själv tror hon har Skyttascendent men siderisk zodiak ser istället Skorpionascendenten, vilket stämmer mycket bättre med sjukdomen som har med den biologiska reproduktionscykeln att göra, särskilt som ascendenthärskaren är smärtans planet Mars, här i Oxen och i opposition till den fysiska Skorpionkroppen. Dessutom är Mars ägare till 6e huset för fysisk ohälsa, men i ämnet bör bara en medicinskt orienterad astrologi yttra sig.
Bloggaren känner förvisso till en annan kvinnlig Skorpionascendent med Mars+Venus+Saturnus i opposition till ascendenten och som inte bara är bisexuell utan också med sin oförmåga att förstå kön anförtrott bloggaren (som om han var en förtrogen väninna och inte man) om smärta vid sexuell aktivitet. Men lösryckta fall bevisar nu ingen trend...
Emma Roberts horoskop som helhet illustrerar dock perfekt en skyltdocka eller en posör som bara levererar den formella ytan, intressant nog bräcker ingen Solen som från sin 28e grad blir horoskopets ledande planet: atma karaka. Den här själen ville bli en skyltdocka eller stilikon! En sådan ambition på själens nivå är så märklig att det här måste av varit faster Julia Roberts-effekten. Stenbockar fastnar ibland i copycat-stadiet, vilket kan ha hänt här. Samtidigt är Solen och Saturnus i samma tecken en extremt stilorienterade människa:
Soltecknet Stenbocken visar med lite googlande stämma på sitt lägre uttryck, inte någon naturvetare utan helt enkelt en modemagasinens favorit, kanske för att starkt saturniska horoskop tenderar mot "formaspekten" snarare än "köttaspekten"- tänk bort det hycklande idealitet med mulliga modeller och inse hur magert "saturniska" modeller alltid dominerat skönhetsindustrin. Att Saturnus förklaras "upphöjd" i venusianska Vågen kan också vara ett tecken på detta. Även radioprogrammet STIL:s Susanne Ljung är född i Stenbock även om hon vidgat perspektivet till modets allmänna kulturella ambiens.
Man kan läsa att Emma följde med Julia Roberts på inspelningar som barn och där fick sitt intresse av att bli skådespelare. Månen och Jupiter i "sensationalistiskt" Eld-Vatten-krig via planeterna ömsesidiga besök i den andras hemmatecken kan indikera dessa starka barndomsupplevelser som innefattar en släktmedlem.
Månen och dessutom i 2a huset som hinduiskt står för den nära släkten - se hur kuriöst besläktade hinduisk och västerländsk astrologi är: "barndomshemmet" kopplats gärna till det lunära 4e huset i västastrologi men således i 2a i Indien. Men i vilket tecken anses Månen "upphöjd"? Jo, i Oxen vars naturliga hemvist är just andra huset!
Emma Roberts berättar också att hon som barnskådespelare inte ens förstod att en motspelare, Johnny Depp, var berömd. Blicken går till halshuggandets Ketu nära framgångens Jupiter som blandar sig i hennes emotionella kapacitet eller förmåga att "sensationalistiskt" skapa rubriker. Kan Ketu som undertryckare eller halshuggare indikera en slags emotionell blindhet eller sänka hennes framgångspotential? Kan den förklara varför hon verkar sakna rätt förmåga att gestalta djup? Som skådis i barn- och tonårsfilm var hon passabel men att växa in i vuxenroller kommer att ta tid.
Ålderdomens Saturnus är oerhört stark här eftersom den och hela 3 ytterligare har samlats i den fysiska formalismens tecken Stenbocken. Här ligger allt krut på ytan och gör Emma Roberts till en närmast perfekt skyltdocka som bara har att bära upp plagget, sminket eller uttrycka ett schablonmässigt minspel. Månen i Skytten borde vara långt mer dramatisk, så problemet måste vara Ketu som undertrycker eller dämpar Jupiters framgång.
Nu kan man förstås diskutera vad som är "dämpad framgång" när man i putande gravidmage pryder omslaget på de rika och välskoddas magasin COSMOPOLITAN. Men åter: fysisk form, ny frisyr, det är sådant hon utmärker sig för. Att ha så mycket Stenbock i 3e huset för tankeprocesser eller medvetenhet är möjligen ett tecken på att kvinnan är rejält ytlig och därför inte klarar psykologiskt krävande filmroller. Om hon nu inte backar ur filmbranschen, ägnar sig åt föräldraskap och förblir känd för att hon varit känd.
På frågan om grader av berömmelse kan inte den här bloggen bidra med några djupare insikter, den här spridit sina intressen brett men tung. Jupiter står förvisso i ett gott hus (9e för "mitt högsta goda), är verksamt god för Skorpionascendenten (framgång som barnaföderska), men Krabban i 9e indikerar en måttlig ambitionsnivå: trygghet och mat på bordet. Alla Vatten-ascendenter ger den näraliggande biologiska verkligheten som deras tilldelade öde att bidra inom. Det är Dharma eller Vägen för dessa själar, på detta varv.
Någon Julia Roberts-succé är budet inte men Solen i Jord som atma karaka ger Emma Roberts en solidititet och en känsla av äkthet. Det är här en "förvärvad smak" - vissa skattar henne säkert högt.
Julia hade ett vidare och mer inkluderande omen. En född publikfavorit: Månen med Jupiter i sceniska Lejonet i 2a huset (enorma rikedomar tack vara ett gott förhållande till Månen/folkmassorna/publiken.
Vinnande "sensationalism" - Krabbans person lyfter fram Jupiter via Månen men har blandad framgång med kvinnornas Venus |
Detta är ett mycket starkare besked om stor och publik framgång för den egna personen. Kombinationen lyftes fram via hennes Krabbascendent (härskare Månen OCH här Jupiter). Det vinnande "Julia-leendet."
Julia har åtskilliga problem i sin karta, men född fattig, som "trailer trash" kan de svaga positionerna förklaras. Ta t.ex. den nära familjens ekonomi enligt det hinduiska synsättet på 2a huset. I Julias horoskop äger Lejonet dvs. Solen 2a och Solen ligger i det lunära 4e som indikerar de riktigt unga barndomsåren. Solen står med undertryckaren eller halshuggaren Ketu, så att ominat om barndomsåren blir "inget att skriva hem om".
Julia Roberts rörde aldrig bloggaren på något vis (bara 3, nu 4 namntaggar på Sideriska), men jag tror det var den verkliga Julia som talar i den småsorgliga scen i filmen Notting Hill där hon som "den amerikanska kändisen" är hembjuden till en vanlig brittisk familj. Vid matbordet tänker högt och rejält negativt om sig själv bortom glansdagarna, som någon publiken en gång applåderade.
Tittar man på den kroppsliga Krabbkroppens planetera entourage ...
https://siderisk.blogspot.com/2009/04/planeternas-hemmatecken.html#verksam-natur
...har Krabbpersonligheten visserligen tumme med flera viktiga planeter, men inte med Merkurius och Venus som båda är illgörare.
Eftersom Merkurius i Vågen är en intellektuell eller åtminstone mental planet kan hon skada sig själv genom negativt eller osunt tänkande, och som femme fatale är hon inte så effektiv till följd av den verksamt onda Venus i Lejonet. Hon har inte spelat övertygande förförisk kvinna i en enda roll, men det är bara bloggarens åsikt. Det var den allmänna unga utstrålningen som gjorde henne till en succé.
Att undertryckaren Ketu blandar sig i frågan om den djupa identiteten (Solen) och kanske undertrycker Merkurius nyfikenhet bortom skådespelarhantverket kan ha nått en vändpunkt i rollen där hon bejakar sitt åldrande och ger sig ut på jakt efter livets mening (Eat Pray Love, 2010). Där är hon några år över 40 och den kan ha spelats in just som halshuggaren Ketu spelade in och gjorde bokslut. Det var visserligen inte första gången hon gjorde "bryta upp från dålig relation"-temat, det var med det hennes karriär startade, men valet att spela in EPL vid den tid hon matchade säkert de planetära cyklerna.
Vågens tecken skylls ofta för ytlighet men jag har flera exempel på kvinnliga Vågar som uppvisat en slags intuitiv kontakt med sin djupa natur (Solen är om natten inte längre levande livet här och nu utan betecknar en djupare identitetskärna). De har varken varit andliga eller religiösa på ytan men ändå "något". Under flera år "samdrömde" jag några gånger med en kvinnlig bekant, en Sol-Våg, snarlikt läkaren Montague Ullmans experiment, nämnda 2016.
Livsödespornografi / Den kollektiva drömmen
Är kollektiva drömmar sådana att alla deltagande, enskilda solar smälter samman till en och "är" drömuppgiften, medan vakenlivets individualiteter kvarstår i drömmen men hanteras av det astrologin kallar Merkurius? Tarotkortet Solen tycks berätta något om Paret (Mithuna, Tvillingarna i väst) och Solen:
Månen/psyket är definitivt inte Jaget, denna komponent är teaterscenen, det inre sjätte sinne vari dramat framförs. Månen kan t.o.m. representera Platons kända grotta där de fallna själarna sitter fastbundna och tror sig befinna sig i verkligheten, medan den jordiska sublunära verkligheten bara är en skugga av Livet på den supralunära nivå Tarotkortet skildrar. Här "torkas alla tårar" och Paret inser att deras identitet är en och samma solära identitet.
Platon sökte avmytologisera men kunde inte avstå från att bevara några symboliska berättelser, bl.a. om hur själarna från början var androgyna men delades upp i manliga och kvinnliga (sexuell fortplantning är runt 400 miljoner år gammal, så jag på ett naturprogram, och det var hajarna (fiskarna) som var först att introducera nymodighet med befruktning via kroppars intimitet.
I takt med mänsklighetens medvetandeförsämring har det biologiska djuret kommit att dominera fullständigt och Överheten håller Underklassen kvar i underkastelse genom att enbart föda dem med sex via kvällspress och underhållning. Överheten behåller den spillra av högre medvetenhet för sig själva eftersom hela det orättfärdiga samhällsbygget hänger på att massan förstår mindre än Eliten. Biologins tallösa offer skulle behöva studera Tarot och andra ålderdomliga kunskapsvägar grundligt och upptäcka hur lite människan idag vet om sin natur.
Det faktum att Julia Roberts Venus är verksamt illgörande, Solen bara neutral men i sällskap med illgörande Merkurius och halshuggaren Ketu visar att hennes "ömsesidiga reception" inte enbart är av godo på den upphöjda Eld/Luft-nivån.
Hon har genomgått samma identitetskris som alla offer för det biologistiska perspektivet genomgår och jag gissar att det valet att delta i filmen från 2010 markerade en ny medevetenhet.
Beklagandet i Notting Hill (1999) över berömmelsens flyktighet var bara en tidig antydan om denna försvagade Eld/Luft-synergi (Lejon/Våg). Notting Hill spelades förmodligen in när Julia Roberts kände tyngden av åldrandet och förgängelsen. Saturnus hade just fullbordat sitt första varv.
Men Eat Pray Love då? USA-premiär i augusti 2010 men tillkomsttiden kräver mer googlande för att komma åt än det är värd. Inspelad på 13 platser men jag gissar att den inte tagit en evighet. Möjligen påbörjad redan 2009. Julia Roberts lever då i slutet av Månens storcykel (2000 - 2010). Månen har förstås en anknytning till dess två noder (uppgång och fall), men viktigare är att Julia genomlever två sämre subcykler vid denna tid.
"40-årskrisen" inträffar under åtföljande tre subcykler som alla är problematiska i detta horoskop:
Vimsottari Dasa:
Moon MD: 2000-01-30 - 2010-01-29
Antardasas in this MD:
Moo: 2000-01-30 - 2000-12-01
Mar: 2000-12-01 - 2001-07-01
Rah: 2001-07-01 - 2002-12-31
Jup: 2002-12-31 - 2004-04-29
Sat: 2004-04-29 - 2005-12-01
Mer: 2005-12-01 - 2007-04-30
Ket: 2007-04-30 - 2007-12-02
Ven: 2007-12-02 - 2009-08-02
Sun: 2009-08-02 - 2010-01-29
40-årsdagen infaller just under halshuggningens Ketu ("en era är över") och självtvivlet lär fördjupas i nästa subcykel, den verksamt onda Venus. Den sista perioden Solen är som sagt involverad via ömsesidig reception med den skadliga Venus. Här kan man tänka att Eat Pray Love uppfattades som en passande film att göra. Uppbrott från risig relation: dålig Venus och jakten på sitt sanna Jag (Solen). Sedan spelas den faktiska filmen kanske in på några månader, klipps och färdigställs för en premiär i augusti 2010, ingen orimlig rekonstruktion av förloppet.
Det viktiga här är att VIMSHOTTARI DASHA är en metod som sägs spegla ödet utifrån perspektiv av Månen eller sinnet ("the mind") - Platons fångar i grottan - och den här svackan i Julia Roberts psykiska liv var maximalt egentligen redan tidigare i Månens egen storcykel. Men förnimmelsen av att vara "snart en föredetting" når ett akut läge 2007-2010. Filmen återspeglar hennes eget psyke vid denna tid och den ohållbara drömmen om att fortsätta som en Amerikas lilla charmtroll.
Bara ett litet test av hinduernas metod på en superstjärnas fyrtioårskris.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar