Messina & Gibson - beskyddarinstinkt ur kontroll |
Direkt när Italiens mest eftersökta skurk, sicilianska maffiabossen Gerlandino Messina stirrade på mig från DN:s förstasida i en hyperförminskad och rätt meningslös garnering av rubriken sade jag "Kräftans tecken" till mig själv.
Av något i ögonens placering och ögonbrynens vinkling liknade han på pricken en f.d. arbetskamrat, född i det tecknet. [1] Vid andra påseendet tyckte jag mig också se Mel Gibson i gangsterns nuna. [2] Gibson har Kräftan som sitt "kroppsformande" ascendenttecken som i okänd utsträckning präglar utseendet (jag sätter ut parenteser för i själva verket verkar ju hela horoskopet vara "kroppen").
Och efter snart tre år med den sideriska zodiaken har "felkopplingarna" börjat rätta till sig i medvetandet och ansiktstyperna börjar "mappas om". För naturligtvis var maffiabossen född i Kräftan - tecknet som beskriver en liten sluten klan man beskyddar med tänder och klor. Hur oerhört träffsäkert att just det begränsade revirtänkandets tecken - naturens blinda försvarsinstinkt - dyker upp när det verkligen handlar om en viktig ledare för siciliansk maffia.
"Familjen" brukar man ju säga om maffian och det är precis det som Kräftan står för, eller rättare sagt, familjens privata eller icke-officiella liv där man enbart tar hand om dem inom samma krets!
Det här kan vara bloggens bästa exempel på hur snäv solidariteten är i detta tecken! Men glöm inte SEB-chefen Annika Falkenstens blåsväder när hennes fallskärmar och belöningssystem för bankens aktieägare stack människor i ögonen. Det kanske är dags att låta hennes hungrande Kräfta (Månen + Rahu) vila sig och använda Messina som representant för Vattenelementets mest primitiva begärsnatur.
Precis som jag formulerade saken i samband med "Nya moderaternas" nya partisekreterare Sofia Arkelsten är maffiabossen passionerad, men brinner för fel sak! Det är lönlöst att hacka på de lidelsefulla Rajas-tecknen (jag tillhör f.ö. ett själv) - passionen är bara ett ångesttillstånd hos en del själar som inte kunnat ta ställning. Rajas är ett laddat spelfält som alstras mellan Mörkrets människor (Tamas) och Ljusets (Sattva).
I vår relativistiska värld är det naturligtvis inte så att alla Mörka är onda och Ljusets barn goda, men i den eviga Idévärlden är det Sattva som symboliserar medvetenhet. Tamas spelar rollen av samhällets pelare, de som bromsar och bidrar till att göra illusionen av att leva detta livet verklig.
Tamas människor ropar på lag och ordning, de vägrar erkänna en Gud och mitt under dessa förbrytelser mot den högre verkligheten hyllas de som omdömesgilla. De är helt enkelt ett steg efter den verkliga verkligheten. Sattva guna kallas istället flyktiga och ombytliga eftersom de ligger steget före den etablerade och "politiskt korrekta" verkligheten. Här finns den förutsättningslöshet som utmärker en bra vetenskapsman.
För mycket Tamas hindrar troligen aha-ögonblicken medan för mycket Sattva kan bli ett plågsamt Ljus - varenda sekund är en "aha-upplevelse"! Balans mellan de tre gunas brukar förordas, fast det naturligtvis bara är en klyscha att hålla fast i tills man själv kan fälla omdömen.
Lustigt nog kommer ibland horoskopen till bloggen i par. Maffiabossen är en perfekt motbild till förra inlägget som visade en forskare i politisk extremism. Hon hade ett storkors i medvetna och kunskapssökande Sattva men en fixering i den "sataniska axeln" (Tamas). Ljuset dominerade, men intresserade sig för Mörkret!
I motsats till detta brinner maffiabossen och Arkelsten för "Mörkret", dvs gårdagens fungerande modeller - mafioson står för begränsat familjetänkande i kombination med kriminalitet och utsugning av alla som inte tillhör "Familjen". Arkelsten tagit parti för Kapitalet - en opersonlig kraft med tillhörande marknadsekonomiska teorier.
I motsats till detta brinner maffiabossen och Arkelsten för "Mörkret", dvs gårdagens fungerande modeller - mafioson står för begränsat familjetänkande i kombination med kriminalitet och utsugning av alla som inte tillhör "Familjen". Arkelsten tagit parti för Kapitalet - en opersonlig kraft med tillhörande marknadsekonomiska teorier.
Det senare är ett ännu mer sataniskt system än den sicilianska maffian eftersom det inte ens är människors väl som står i centrum utan avgudande av pengar och de teorier om hur man berikar sig själv så mycket som möjligt. Ska svensken någonsin vakna upp till genuint filosofisk medvetenhet om vad de olika politiska systemen i grunden handlar om? Se igenom pyntet och se den bestialiska centrala tankegången!
Det är Djävulen själv bakom dagens marknadsekonomiskt hyllande höger. De har inte ens kvar det fördemokratiska, feodala idealet om den gode Husbonden. Vinstmaximering är ren fiende till livet och jag beklagar verkligen Arkelsten som månar om naturen men inte kan så att hon valt helt fel väg i livet som inte se vad kapitalhögern är för något.
Det är Djävulen själv bakom dagens marknadsekonomiskt hyllande höger. De har inte ens kvar det fördemokratiska, feodala idealet om den gode Husbonden. Vinstmaximering är ren fiende till livet och jag beklagar verkligen Arkelsten som månar om naturen men inte kan så att hon valt helt fel väg i livet som inte se vad kapitalhögern är för något.
*****
Skönmålade jag maffiabossen för mycket nu? Ja, jag skulle tro det! Den observanta ser att jag återgår till en irriterad röd opposition mellan Oxen och Skorpionen (materiell hunger) medan jag gav grönt klartecken för samma teckenpolaritet för forskaren i politisk extremism. Varför? (Forskarhoroskopet öppnar i nytt fönster - jämför gärna med maffiahoroskopet.)
Den rödgröna färgkodningen är för simpel, men måste man välja att se antingen ett potentiellt problem eller en tillgång i den här axeln, är argumenten följande i maffiabossens fall:
Oppositionen är en ömsesidig aspekt - båda planeterna "ser" och modifierar varandras karaktär och verksamhet.
Visserligen är maffiabossens Saturnus+Venus i Oxen en ljuvlig bild av en människa som primitivt söker kontrollera pengar - vilket är vad maffian håller på med. Men Saturnus och Venus är planetära vänner, och ömsesidigt så för Venus dras verkligen till den saturniska fadersgestalten, en Don Corleone, som andas makt och har en fast hand om sin familj (Kräftan). Vi talar klassisk patriarkalism här. Och när såg du senast en prestigemedveten karriärist utan en sladd av lycksökande horor? Ett "entourage" som det kallas i denna sista tid av vår civilisation då mänskligheten förfallit till att dyrka alla sina egna sämsta sidor!
Om ett filosoferande kring kombinationen Saturnus/Venus i Oxen alltså kan avslöja en hel del moraliska frågetecknen kring den här duon, så kommer den avgörande "degraderingen" från Månen mittemot. Mån-Skorpionen är ett fallet psyke för att säga det rakt ut.
Anledningarna kan vara många: egna överträdelser i tidigare liv, en dålig barndomsmiljö som skapar ett vasst sinne och en överdriven tendens att vilja hämnas eller få sin rätt. Jag beskriver bara essensen av det fallna och förbittrade sinnelaget - de allra flesta Mån-Skorpioner kommer inte i närheten av den beskrivningen, men avund och långsinthet lär finnas hos de flesta!
Om ett filosoferande kring kombinationen Saturnus/Venus i Oxen alltså kan avslöja en hel del moraliska frågetecknen kring den här duon, så kommer den avgörande "degraderingen" från Månen mittemot. Mån-Skorpionen är ett fallet psyke för att säga det rakt ut.
Anledningarna kan vara många: egna överträdelser i tidigare liv, en dålig barndomsmiljö som skapar ett vasst sinne och en överdriven tendens att vilja hämnas eller få sin rätt. Jag beskriver bara essensen av det fallna och förbittrade sinnelaget - de allra flesta Mån-Skorpioner kommer inte i närheten av den beskrivningen, men avund och långsinthet lär finnas hos de flesta!
Det är i huvudsak den här Månen som förpestar det monetära kontrollbehovet nere i Oxens tecken. Och tittar vi på Månen och Saturnus relation enligt vänskapsschemat ser vi en klassisk sanning: Saturnus - den patriarkala kontrollören har i själva verket inte alls några tacksamma vänner i folkmassans Måne. Folket/Månen är fiender till Saturnus som högfärdigt topprider folkmängden och dikterar deras levnadsvillkor!
Ledaren å sin sida är enbart rationell och saknar empati så han/hon finner undersåtarna vara åtminstone neutrala! Han ser ingen direkt fiendskap komma från dem. Man kan säga att Saturnus är cool (för kylslagen är han verkligen, rationalitetens symbol) och en diktator, för han väntar bara ut Månen tills den patologiserat klart.
Vi vet hur meningslöst det är att lyssna på folkdjupet, det pågår alltid en passion (Kräftan = Rajas) av ett eller annat slag, alltid kveruleras om något. Men låt bara Månen röra sig en bit längs sin bana som byter folksjälen (zodiak)-motiv.
Den saturniska härskaren är alltid på topp av det här spelet, för att "folk" per definition är en obeständigt och korkad massa som styrs av Vattenelementets skiftningar. De saknar per defition förnuft. Saturnus är således vårt kosmos diktator och "hans" tecken Stenbocken är också lidelsefull, likt folket, men passionen är för kontroll, för systemet som sådant.
*****
Maffiabossens horoskop utspelar sig verkligen längsmed den här fullständigt inomvärldsliga sataniska axeln. Skorpionen som rövhålets tecken är alltid avundsjuk på den orala Oxen, munnens tecken, där allt det goda stoppas in. Själv tilldelades Skorpionen bara dynghögen (vilken förvissa kommer Jordtecknet Oxen till godo som kompost så att fälten näringssätts av det som multnat bort).
Den återspeglande Månen i tamasisk mental fixering åtrår Oxens enkla materialism och den rollen som Saturnus/Diktator. I denna axel ser vi därför en psykisk fantasi om att kontrollera landet och dess rikedomar - en nidbild av en äkta Diktator: maffialedaren som en dröm Messina drömmer och agerar ut.
Ja, Solen, den utagerande, står som sagt i Vatten den också, och är därtill disponerad av den fallna Månen. Solen för dagverksamheten tar alltså sin ugångspunkt från den kriminella dröm som den här Mån-Skorpionen drömmer och för att verkligen slå in sista spiken i kistan baserade sig Månen på sin disponent Mars. Den slår sig samman med den drömska Solen i Kräftan, men tyvärr är detta det tecken där Mars faller från äkta hjältemod.
Likt Humanisternas ordförande Christer Sturmark eller Kapten Klänning sysslar den här defekta typen av mannamod bara med gemena tjuvnyp mot oliktänkande (t.ex. religionerna eller prostituerade). Hos maffialedaren går saker och ting längre och rena mord står på dagordningen, precis som i fallet med yrkesmilitären som våldtog och mördade kvinnor för deras underkläder (Mars i Kräftan igen).
Naturligtvis blev gangsterns far mördad så vi har lite klassisk blodshämnd mellan familjer här. Titta på horoskopets "ömsesidiga" reception mellan Mars och Månen - båda "fallna". Här har vi, ursäkta uttrycket, en riktig "undermänniska". Min fundering från inlägget om
Horoskopet är alltså ett klassiskt exempel på psykopatologin som så ofta kan ses när Vatten dominerar för mycket och utbildningen är låg - eller själen helt enkelt är en ond varelse som gjort illa även i föregående liv på jorden.
______
- Övergången från tropisk till siderisk zodiak leder minnesfel. Ja, kollegan var Kräfta, men på den tiden använde jag tropisk zodiak och hans Sol ligger i den sideriska Tvillingarna!
Det "okorrigerade" minnet som ledde mig att gissa rätt på maffiabossen utlöser en intressant problematik: Sitter då inte ansiktsformen i zodiaktecknet, försåvitt inte Tvillingarna och Kräftan delar på en "sub-typ" eller astrologin bara är en enda lång lek av lyckliga sammanträffanden?
När det gäller utseendelikhet har jag flaggat för min förundran. Jag förstår inte vilka mekanismer som skapar de här fenomenen. Ibland tycks två födslar samma dag (eller rättare inom cirka 1 grad) vara nyckeln, men lika ofta att två personer rent generellt delar flera zodiaktecken. (Colin Farrell/Alexander Rybak var ett riktigt spöklikt exempel på den senare varianten.)
När det gällde minnet av kollegans soltecken (4 jul 1977) enligt en annan zodiak, påminns man om att de astrologiska faktorerna bakom utseendet kanske ändå tillhör den andra modellen: det är inte ett zodiaktecken som stämplar sig i ansiktet utan en komplex serie sammanhang.
Kollegan har nämligen i likhet med mafioson Venus i Oxen, och i samma tecken väl inte den kontrollerande Saturnus utan den expanderande Jupiter. Fastän Solen flyttades tillbaka till Tvillingarna har kollegan en planet kvar i Kräftan: Saturnus i 21°56'. Gangsterns födelsetimma är okänd men hans Mars rör sig under dygnet genom intervallet 21°17' - 21°55' av Kräftan.
Det är alltså mycket möjligt att den extrema utseendelikhet som fick mig att direkt haja till och säga "Kräfta!" är en kombination av både delade tecken generellt (Oxe och Kräfta) och en fullträff på samma grad av zodiaken.
Jag har aldrig kommit så långt att studera utseende i relation till enskilda gradtal av den enkla anledning att denna numeriska precision bara är inbillning. Du kan upplösa heltalet i fraktioner och genast ser du att matematik bara är "fundamentalism". Västvärldens hyllade "hårda siffror", kostnads- och vinstkalkyler med mera, är bara en människodödande låtsasprecision!
- Mel Gibsons horoskop här. Dess tunga betoning på Skorpionen beskriver väl det galna i Gibsons många roller. Apropå fotot från en Mad Max-film, beskrev den rollen och ramberättelsen exakt Kräftans tecken: en dystopisk framtid där civilisationen brutit samman och där alla krigade mot alla om den återstående oljan.
Kräftans primitiva överlevnadsinstinkt tecknas perfekt i de filmerna! Mad Max lirade solo, men i övrigt kunde man se Kräftans symbol som det stående inslaget i alla filmerna: svaga individer som bildat små klaner (Kräftan som "familj") för att värna sina egenintressen. Ofta inspärrade i märkliga fort och fästningar byggda av vrakdelar från den sönderfallna civilisationen. Kräftans skal.
Att kampen rörde olja eller fordonsbränsle (en variant på "pengar") - och detta bränsle en förutsättning för den mobilitet människan behövde, nerfallen till jägarsamhällets tillstånd - stämmer väl in på Mel Gibsons tydliga Skorpion som står just för den "ruttnande jordens produkter" - oljan, "det svarta guldet", kan ses som en spegelbild till den monetära Oxen mittöver i zodiaken!
Jag påpekade i samband med aktrisen som debuterade i filmkalkonen Stålflickan hur t.ex. en filmdebut på något sätt kan liknas vid en "andra födelse" för födelsehoroskopet. Precis som en debuterande musikartist för första gången och i kanske dess allra renaste form visar vad han/hon har burit inom sig. Många artister har egentligen sagt allt redan tidigt i sin karriär. Vi är dock barn av kosmos och vi har bara några få motiv med oss till vart jordeliv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar