Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 24 oktober 2010

Woody Allen - född hypokondriker

Apropå DN om Woody Allen. En kommentar kring hans unika personlighet. Bara för den symbolintresserade. Till dem hör troligen inte Allen själv, som "tycker...att det är riktigt osmart att förlita sig på charlataner, som modern Helena gör i filmen." Av artikeln framgår att Helena ägnar sig åt något new age-aktigt - ett paraplybegrepp under vilket den antika astrologin brukar sopas in.



Med de två planetära aspekter som börjar som gröna men tonar över i rött försöker jag illustrera hur omöjlig "bokstavstro" är i astrologin. Till skillnad från vår civilisations teknokrater reduceras inte tillvaron till ettor och nollor, till ett antingen-eller. Dess komplexistet är värdigt livet självt och den numera nattståndna positivisten Karl Poppers kritik att astrologin inte lät sig falsifieras pga dess komplexitet, är något vi kan ta lätt på. 

Men det kanske är just för dess utmaning för de skarpaste sinnena som astrologin förpassats från universiteten där fanns under medeltiden (och där den alltjämt hör hemma). Att bli kunnig tar en mansålder men i dagens samhällssystem spottas akademiker ut som på löpande band. Ordet "visdom" suddades ut ur ordböckerna för länge sedan och dagens skämt till samhälle räknar på sina medborgare som vilket vinstdrivande företag som helst. Vi svek Platons blåritning för det goda samhället och vi gjorde det rejält.

Astrologin är således en konstart förfäder lämnade i arv till oss. Men vi visade oss ovärdiga eftersom vi sökte mer lönsamma modeller och verklighetsbeskrivningar. Som tack för det här vägvalet fick t.ex. svenskarna  ett pseudointellektuellt pack som Humanisterna på halsen, vars ordförande började sin karriär med att skriva usla databöcker och sedan att hacka på astrologin (som är många gånger mer komplext än dataprogrammering).

Sannerligen att allt detta kanske hade kunnat undvikas om inte skolan försämrats och kopplingarna till antiken så totalt klippts av. Det duger inte att börja skriva historien från Upplysningen, för det vi känner som förnuftets era stal mycket av sin glans genom att smutskasta än större insikter som föregått den. 

På den här tragiska idiottrippen befinner sig dagens sekulära svenskar som är så bräddfyllda av åsikter om religioner, vars högre diskussioner de inte ens har intelligens nog att följa enär både kristendomen och islam bottnar i de gamla grekiska tänkarna. (Ja, det var en svensk kung som för att berika sig valde den groteskt antiintellektuella lutherdomen så katolicismens enorma tradition av skarpt tänkande lämnade omedelbart det här landet vilket nu visar sig ha varit av ondo.)

*****


För astrologins deskriptiva förmåga och enorma palett, ta t.ex. ett av Woody Allens stående attribut - hypokondrin och krankheten. Febertopparnas och krigets Mars befinner sig i hans sjätte hussektor för hälsa och kroppsliga defekter. Det är en klen sektor i ett horoskop och en människas liv. Mars är en "naturlig illgärningsman". 

Redan den här historien räcker egentligen men horoskopet berättar mer. Mars är inte bara en problemhärd utan också förädlad eller upphöjd i principens eller formfixeringens tecken Stenbocken. Woody Allen har upphöjt sitt illamående till en signatur, stiliserat det! Stenbocken är den i zodiaken som satsar på tusenårsriken, dess kvalitet är Rajas - passion och lidelse - och dess element är Jord: konkreta resultat. 

Denna impulsiva och ryckiga krigare är för visso något neutraliserad eller dämpad av det motsträviga Jordelementet men den kommer ändå till uttryck genom hela Woody Allens kropp och person. Enligt indisk aspektlära kastar Mars nämligen sitt "långa onda öga" och träffar därmed Lejonets tecken, zodiakens store dramatiker. 

Detta är också Allens egen PERSONA (ascendenttecknet) och genast har vi en dubblering av kampen mellan Eld (Mars, Lejonet) och Jord, en härva av krafter som löper mellan den antika världsbildens noblaste och mest förfinade element och det grövsta och mest hopplöst negativa. 

Det går inte att i ord återge för en icke-astrolog hur talande denna kombination av symboler är. Detta är Woody Allen på pricken! Det är kampen för livet (Eld) mot alla odds, mot Jordens död och intighet - som Platon så tydligt klargjorde för oss i väst innan vi likväl valde döden och materialismen framför livet och anden.

På tal om död är Allen verkligen en dysterkvist, för hans andra stora och definierande aspekt löper från gränsdragaren och liemannen Saturnus, på plats i sitt allra kraftfullaste läge här i världen - på randen till dödens solnedgång i väster. Härifrån verkar Saturnus som den diktator den är, i Woody Allens fall får vi översätta med "filmregissör".

Men ännu en gång tonar aspekten från denna välplacerade Saturnus i den rena konceptuella tankens Vattuman över från grönt till rött eftersom astrologins symbolik inte tillåter något så simpelt som teknokratens tänkande i etta eller nolla. Saturnus är som sagt också liemannen som ändar vara dagar och när den aspekten kastar sitt "långa onda öga" mot geniets födelsetecken Skorpionen - som redan i sig är en dödssymbolik - då blir det som DN-skribenten säger, en regissör som är som bäst när hans filmer mörknar.

Woody Allens konflikt mellan Vattumannens gruppsociala "likatänkande" och Skorpionen - det svarta fåret, den asociale etc, etc - är en så uppenbar friktion i hans filmer och hans eget livsöde att det knappast behöver kommenteras. Han gjorde sig till svart får i skandalen med Mia Farrows adoptivbarn och hans filmer innehåller ofta nog varelser på kant med tillvaron. 

Och så förstås detta oändliga intellektualiserande och problematiserande i dialogen! För ett sådant krävs det lite av en Satan, en vedersakare, och den rollen spelar förstås den kolsvarta nej-sägaren Skorpionen i relation till Vattumannen, kapaciteten att konceptualisera och leva genom intellektuella luftslott. 

Likväl måste jag måla Saturnus aspekt mot Lejonascendenten "grön" för att markera den tillgång hans organisatoriska Vattuman är för hans rollspel som dramatiker! Detta är ren kreativitet inom ramen för en fast formel (båda tecknen tillhör Tamas guna, en formelartad kvalitet som ogärna ändrar på några koncept.)

Många har säkert tänkt på hans ihärdighet med samma eviga svarta skärmar ved vit text i ålderdomligt snitt i början och slutet på hans filmer. Samma i alla år! Den här fasta, närmast rigida formalismen, behöver man heller inte söka länge efter - vi nämnde den nyss. Hela horoskopets bakgrundsfond tecknas av den mörka och oupplysta Tamas guna, universums mest habituerade, dvs omedvetna typ av medvetandenivå. Men det måste man säga - han har fulländat det som händer mellan den svarta ingången och utgången till en Woody Allen-film!

Att de människor som fastnat i konflikter mellan Tamas-tecken har svårt att förstå filosofi och religion behöver knappast sägas. De blir dystra ateister intill slutet. Med sin dramadrottningaspekt (livsbejakande Lejonet och förnekande Skorpionen i ett och samma horoskop) har han dock förnöjt sin publik hela vägen hem.

******

Alltjämt tvivlande? Vem är svensk underhållnings Woody Allen? Vem är vår egen dysterkvist? Tage Danielsson naturligtvis. Den perfekta misantropen men understundom också utsprickande i hjärtevarm Eld.

Jag lämnar hans horoskop utan kommentarer - den med ögon ser - och vill bara påpeka att det som sades om Claes Malmberg gäller också Danielsson, samma koppling mellan Skytten och Fiskarna hos båda! Så ser den astrologiska grunden ut till en human komiker - en sort Sverige har det svårt med tillväxten av.





Inga kommentarer: