En jublande DN-recension får mig att vilja kasta en blick på filmregissören Edgar Wrights astrologiska tendenser. Kan inte påminna mig ha sett något av honom, men identifierar DN-fotot på den manliga huvudrollsinnehavaren Michael Cera från den plumpa, bisarra och extremt juvenila tonårsrullen Superbad. Tillsammans med den utmärkta recensionen anade jag hur knasig film denne Wright har det i sig att göra!
Jo, jag vet att det inte är ett rationellt argument att ta en skådespelares insats i en film som utgångspunkt för mentaliteten hos en regissör av en annan film! De som sysslar med astrologi vet emellertid att detta är ett helt giltigt förfarande eftersom merparten av vår verklighet inte följer "empiristens" lilla inrutade verklighet. Själar genomkorsar varandra på alla ledder och vissa mer så än andra. Det har att göra med våra livsuppdrag i detta livet.
Britten Wrights horoskop för tankarna åter till bloggens allra första skede när det var så roligt att färgsätta de kvadratiska indiska horoskopformerna med elementens färgkoder och reta gallfeber på hälften av alla läsare genom att reservera kreativiteten för Eld- och Luft-elementen!
Nå, här är då samma tendens igen, och vi kan lika gärna räkna bort de passiva månnoderna här. Samtliga de sju klassiska planeterna utom en verkar ovanför den sublunära sfärens fall ner i konkret- och praktisk mentalitet. Och den "fallna" Merkurius i Fiskarna är just den jag så många gånger sökt rädda från dess tekniska fall genom att påpeka personliga möten med jätteroliga människor som haft denna.
Precis som med den mörkt komiske Woody Allen, verkar det bäst att indikera timeout och rödgrön-färga den här komiska regissörens koppling mellan Tvillingarna och Fiskarna. Den skär genom alla enkla klassificeringar! Rent tekniskt är det här naturligtvis fråga om "dissociation" eller scener där "ena handen inte vet vad den andra sysslar med".
Men, åter, uppenbarligen finns många som kan arbeta högst medvetet med motsägelsefulla signaler och framkalla komiska effekter. Samma Vatten/Luft-skärning har också noterats hos några illusionister och i något fall i ett inlägg om en materialistisk skeptiker som kallades "desinformatör". Märk dock skillnaden i vilka planeterna är!
Saturnus, essentiell Luftplanet, fungerar väl i Tvillingarna, och Mars har en förödande mental skärpa i det här tecknet. Uppenbarligen är det den regisserande och formmedvetna Saturnus som tar kontrollen över Mars här och DN:s recension (och IMDB.com) talar om en formsäker individ. Så om det på kommunikativa Merkurius sida i Fiskarna ser "rött" och galet ut, räkna med att det var avsiktligt så!
Dessutom har regissören en närmast oslagbar kombination i Vattumannen av sinnet kopplad med båda de två naturligt goda, Venus och Jupiter. Naturligtvis ser man det redan i mannens blick. Här är ett "air head" som i huvudsak lever i den kreativa tankens värld där han hittar på roliga scener! Men det är förstås den upphöjda Solen i Väduren som introducerar ett intresse och en aktiv livsgärning i samband med visuella medier. De utan nämnvärd talang, ställer sig framför kameran (Anna Anka, Sol-Vädur), men de med mer än bara känsloyra kan överväga manusförfattande eller regissörskap.
Skillnaden, jämfört med Woody Allen, ligger på idéplanet. Allen är i huvudsak en socialrealist som ibland väver in klassicistiska motiv i sina filmer. Wright tycks befinna sig oavbrutet inbegripen i dialog med kulturella fenomen. Det är så typiskt Luftelementet att hela tiden adressera just idéer. Woody Allen hade förvisso också Månen i Vattumannen men var en mycket mörkare och mer svårmodig natur, inte mins för att de två goda bytts mot den sträva Saturnus och för soltecknet Skorpionen. Kanske ska man inte överdriva skillnaden, men helt klart har Edgar Wright ett lättsammare sinnelag (Månen) och gissningsvis fler nyanser på sin palett.
*****
PS. Wright föds just som månnoderna påbörjat sin evigt retrograda rörelse genom Oxen/Skorpionen - den axel som ledde till två självmord bland svenska skådespelare i samma ålder. Det är intressant att notera hur engelsmannens övriga himmel inte alls trasslar in sig i den här dödsdriften (han har visserligen gjort en zombiefilm...). Särskilt Månen med två "goda" är ett så starkt budskap att det är svårt att se hur disponenten Saturnus, trots Mars som följeslagare, skulle kunna underminera sinnelagets hoppfulla natur. De två svenska självmorden begicks av skådespelare födda under dystrare himlavalv.
Jag vet inte om "blondiner har det roligare", men det finns en del som talar för att Eld och Luft i allmänhet är mer uppsluppna, men så tillhör de ju de "positivt polariserade" zodiaktecknen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar