Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 5 oktober 2010

Astrologiska belägg för da Vincis geni

[Detta är en idéhistorisk diskussion om konstens utomjordiska upprinnelse om 11 A4. Det här blir berg-och-dalbana genom ett sällan skådat landskap.]

SvD/Kultur har en fascinerande artikel om detaljrikedomen i konsten hos vissa renässansmästare. Den ger anledning till en spin-off och lite av ett bokslut för bloggen själv.

*****

Hack i häl på förra inlägget om den mäktiga astronomen Sandage som formulerade universums ålder och frågan om exempelvis de svenska Humanisterna helt enkelt saknar erforderlig intelligens för att uttala sig i frågor om Gud (vilket får följder för vår syn på deras hackande på världsreligionerna och hela deras trovärdighet i fråga om varje argument för ett sekulärt samhälle), följer här horoskopens horoskop, det för Leonardo da Vinci - universalgeniet.

Hans skisser och utkast till flygplan vittnar för djuppsykologen om en själs längtan tillbaka till en högre dimension än den här, Platons "fallna" grotta av materialitet. Normalmänskligheten tror medvetandets förkroppsligade tillstånd är vår enda hemvist till följd av gudshatande a/ Rovkapitalister som vill ha en konsumerande, otänkande massa, b/ gudshatande Kommunister där viljan till makt som sådan dominerar eller c/ gudshatande Humanister vars basis i den numera obsoleta darwinismen har kombinerats med fascistiskt totalitära anspråk.

Med erforderlig intelligens, menade jag i samband med astronomen Sandage, är inte längre frågan om en intelligens ligger eller inte ligger bakom universum en trosfråga med några nödtorftiga förnuftsargument inkastade utan frukten av direkt kognition. I antiken kallas de högre vetande för siare, och den senantike vidareutvecklaren av Platons tankar, Plotinus, beskrivs av hans elev och biograf ha nått kosmiska medvetandetillstånd flera gånger under sitt liv. Fysikalister kan inte ens börja ta ställning till en sådan utsaga - Humanisternas hela världsbild bygger på den numera döda positivismen som a priori förnekar kunskap som inte direkt anknyter till för sinnena "mätbara objekt". 

Den här rörelsen har alltså inte ens förstått att t.ex. kvantfysiken invaliderat de brittiska positivisterna redan tidigt under 1900-talet, utan imiterar in i dessa dagar tankar, attityder och maner hos den patologiske religionshataren och Oxford-zoologen Richard Dawkins - som uppenbarligen inte heller vet mycket om vare sig religionens centrala resonemang eller de vetenskapliga granndisciplinerna. 

Detta är viktigt att minnas när nu Humanisterna diskret övergivit sina tidigare krig mot astrologin och parapsykologin (den senare ett legitimt forskningsområde som har eller har haft professurer på flera håll i världen de senaste årtiondena), för att istället flytta in sin ogiltigförklarade positivistiska plattform i samhällsdebatten för att argumentera för religionens snara utplånande i den svenska offentligheten. 

Att kapitalt obildade politiker i högerblocket följt svit vittnar om hur långt efter den internationella medvetenheten Sverige befinner sig. Hur kan ett land som delar ut Nobelpriset låta som byfånen till vardagslag? Detta har bloggen funderat över tidigare, i samband med det problematiska svenska nationalhoroskopet där in- och utsida inte alls fungerar tillfredsställande. Svenskarna utger sig för mer än de äger. 

I folkdjupet förnimmer man detta som en besserwisser-ton - hör alla små sanningssägare i de interaktiva mediernas kommentarspalter. Alla läste på order Richard Dawkins senaste bok och alla har lärt sig att rapa upp samma argument. Nästa logiska steg, att läsa genmälet, det överlägsna svaret från prominenta brittiska matematikern John C. Lennox i "God's Undertaker" (2007/rev 2009), det föll aldrig svenskarna på läppen. För landets s.k. jantementalitet är i själva verket inget annat än variant på samma fundamentalism sekulära svenskar blivit så fixerade vid att de inte klarar att se att detta - likt de själva - bara är en avart av världsbild eller religion.

*****

Det säger sig själv att i detta sakernas eländiga tillstånd en astrologiblogg som denna inte kan bli en drivande kraft i samhällsdebatten. Kunskapsläget på svenska universitet är så katastrofalt (för att inte tala om i folkdjupet) att landet troligen bara äger en handfull män och kvinnor som ens närmar sig djuppsykologen Jungs positiva evaluering av systemet, eller Johannes Keplers odiskutabla bekräftelse av att planetära effekter finns, hur än den närmare förklaringen ser ut.

Före sitt självmord hade franske matematikern Michel Gauquelin lyckats visa detsamma, inspirerad av hans föregångare Paul Chosnard, som hävdat att astrologins framtid i en begränsad värld som den vetenskapsorienterade, låg i att statistiskt påvisa planetära effekter. 

Den här bloggen lider av ett begränsat dataunderlag (cirka 4.000 horoskop) men har ändå hittat några intressanta belägg för de antika tankarna att planeterna har vissa lägen där de beter sig sämre. Exempelvis sägs libidos eller aggressionens Mars vara stukad i Kräftans tecken. Vi har två tydliga exempel på detta i Sverige: f.d. Länspolismästaren Kapten Klänning och Humanisternas ordförande, vars ateism helt klart inte är grundad på "förnuftsskäl" utan på en störning på instinktsnivån (Kräftan). 

Den som har tiden kan studera över 800 horoskop på bloggen, i huvudsak plockade på måfå genom tidningsartiklar, och se hur en övertygande bild vuxit fram av "planetära effekter" - och detta trots att bara en bråkdel av den astrologiska verktygslådan brukats. I synnerhet har instinktsnivån, illustrerad genom Vattenelementet, konstant dykt upp som en källa till irrationalitet.

Vem kan glömma det illustrativa fallet med den unga kvinna som utvecklat fiskfobi och rädsla för mörka sjöar och som uppvisade en serie intressanta placeringar i samtliga tre Vattentecken. Hon botades sedermera med hypnos, dvs. en direkt adress till det immateriella psyket. Humanisterna borde gå man ur huse och uppsöka terapeuter för deras remarkabla mix av religionshat och sekularism uttrycker enbart psykologisk ohälsa.

Att ingen för detta på tal i debatten beror på att vårt land är så stukat i ämnet psykologi efter pinsamheter med rasbiologi och tvångslobotomi av förståndshandikappade. Vi flyr ämnet själen helt och hållet eller reducerar den till biokemi i en modell som inte längre har mycket som talar för sig. (Se Kelly & Kelly et al.: Irreducible Mind, 2006)

Faktum är att det har varit bloggens avsiktliga val att bara använda några enkla verktyg (tolkningsparametrar). Dels för att ett sänkt tröskelvärde kan locka de begåvade men lätt skeptiskt lagda att ge ämnet verklig chans, och dels för att vetenskaplig metod kräver att man isolerar enskilda faktorer och ser om de beter sig lika från gång till gång. 

Det här är visserligen ett brott mot astrologins egen modell som föreskriver att man börjar med helheten och därifrån ser hur olika beståndsdelar tar sin funktion utifrån denna. Hos vissa är Mars "energi" en frisk oförvägenhet, hos andra bara en instängd, pyrande harm eller indignation (det senare gällde t.ex. för Kapten Klänning och som helhet för HBT-gruppen som jag testade via 120 horoskop).

*****



Vad gäller Leonardo avstår jag nästan helt från att kommenterar hans intressanta horoskop. Dock kan noteras att han likt astronomen Sandage har ett storkors i medvetenhetens kvalitet Sattva guna.

Tack vare en känd födelsetid (helt fantastiskt med tanke på att vi talar 1400-talet) kan en Skorpionascendent noteras, vilket för blicken till Mars som här är upphöjd i Stenbocken (30e och sista graden). Det här är särskilt intressant som Mars också härskar över Väduren där vi finner Leonardos Sol, också i sitt läge för upphöjdhet!

Med populistiska kändisen Anna Ankas horoskop i åminnelse, som också rymde Mars och Sol i samma positioner, kan man fråga sig om hon kanske ändå var lite av ett geni - PR-geni! Det är inte alla gånger planeterna når sina högsta manifestationsformer. Beroende på till buds stående miljöfaktorer tager den driftiga vad han haver! Anka saknade naturligtvis Leonardos Måne med Jupiter, som vi sett hos eminent begåvade individer.

Istället för att diskutera horoskopet ytterligare vill jag haka på de efterlämnade skisserna på flygmaskiner som jag såg som symboliska, arketypiska uttryck för själens längtan att lyfta ur kroppen och flyga fritt. Till Leonardos biografi hör som bekant att han var homosexuell och en bastard, en oäkting. Det är möjligt att den omständigheten spelade in.

Leonardos vilja att flyga fritt låg djupt inom honom och kan säkert spåras i det konventionella horoskopet vid en djup analys. Men här vill jag bara nämnda den kinesiska HO LO LI SHU-metodens förunderliga klarhet. En omräkning av Leonardos julianska födelsedata till vår gregorianska kalender för att i nästa steg kunna konvertera datat till den antika kinesiska 60-årscykeln leder oss fram till följande födelseomen enligt den kinesiska visheten:



Overall judgment:
Heavenly creative power.
Commencing brings success.
Favorableness through steadiness.

källa

Även med den begränsade kunskapen att kineserna tänkte i termer av en komplex interaktion mellan Ljus och Mörker (yang och yin), att de respektive principerna åskådliggjordes som en heldragen eller bruten linje och att hela kosmologin summerades i 64 motiv bestående av sex linjer i samtliga kombinationer, inser man genast att Leonardo var något av ett unikum eller särfall. Han tillhör helt och hållet yang eller Himmelen!

Redan här är således flygplansmotivet för handen. Den är ju en teknologisk transponering av den fritt flygande fågeln - en själsmetafor sedan urminnes tider.

Med födelsetimma, erforderligt för att kunna placera en födelse i det minst sagt deterministiska kinesiska systemet, följer också en av de sex positionerna inom temat som helhet. Baslinjen ger t.ex. "roten" till symbolens typiska "tid-situation" (likt Einstein långt senare ansåg de gamla kineserna att tid och rum är en och samma dimension, men de gick ännu längre och differentierade faser där endera den temporala eller spatiala aspekten dominerade). 

Men Leonardo föddes till topplinjen som enligt vissa kommentartraditioner befinner sig utanför tid-situationen. Man skulle löst kunna se baslinje som föregår tid-situationen och topplinjen som följer på den som det aristoteliska potentia/actus - potential och aktualisering (förverkligande).

Leonardo var helt för realiserandet av sina visioner! Men hur ska man ställa sig till den kinesiska omentexten till topplinjen, som tycks utfärda en varning för vad som kan resultera ur detta "tidsfönster" i den cykliska 60-årskalendern?

Dragon flying at extreme height. Regretful.

Exkurs. Jag måste uppmärksamma läsaren på en egenhet här. Det antika kosmologiska schemat knöts under Mingdynastin till den sexagenära cykeln. Det leder till den kuriösa situationen att de 64 motiven, som skildrar tid och rum i olika förhållanden till varandra, ALLA underordnas tidsaspekten.

Djupast sett är detta inte ett systemfel, eftersom Leonardos "motpol" den helt och hållet rumsliga människan, illustrerad av sex brutna linjer, likväl är verksam i tiden, men i "sin tid" som omentexten säger. Dvs, den rumsliga eller lokaliserade individen upplever subjektivt och implikationen är därför just den vi kunde misstänka: Himmelen eller ren yang, representerar evigheten eller objektiv tid, vilket som föredras.

Se vidare den platonska filosofin för den paradoxala tanken att det råder ett tidlikt tillstånd eller en process även i det gudomliga medvetande (Nous) verklighet som för oss är transcendent i förhållande till vår lokaliserade belägenhet i en obeständig, temporalt materiell tillvaro.

Varför ger drakens (andesjälens, flygplanets) flykt på "extrem höjd" anledning till "ånger"?

Ett svar var att de gamla kineserna var pragmatiker. De sökte nytta i uppfinningarna. Yin och Yang i förening skapade TAI, blomstring och välgång i livet, inte en maskulin polarisering som drog uppåt, tillbaka mot "Fader Himmel". Kommentartraditionen noterar att Leonardos omen förvisso representerar den transcententa verklighetens fulla kreativitet men att den gick folkets förstånd förbi! Vad spelar utomjordisk intelligens för roll om individen inte transponerar den till ett språk massorna kan förstå?

Kineserna var alltid ett folk som tänkte på allas väl, till skillnad från det korrupta västerland av idag där högerregeringen söker lura den enskilde att bara intressera sig för sina egna "rättigheter". Kineserna skulle ha dömt ut väst som den lägsta barbarregion av okultiverade egoister de någonsin sett!

Det budskap som här transponeras ner till massornas förståndsnivå är ett budskap om att främst tänka på sig själv och avsändaren är uppenbarligen inte Himmelen utan Rovkapitalismen som är Moder Jord-principen eller den blinda instinktsprincipen - av äldre kulturer kallad Satan. Det är, som jag sagt tidigare, av denna anledning resten av världen med fasa åser västerlandets orättfärdighet - de ser vad vi, sekulariserade offer för Satan - inte längre kan uppfatta. Vi är inne i den mörka bubblan som kineserna kallade ren "yin", ren overklig temporalitet.

Vi pratar om big bang och om hur många miljarder år gammalt universum är, hur en evolution kan tänkas ha drivit fram organiskt liv och till sist medvetandet som puttrar i människans biokemiska hjärna. Kineserna hade dömt ut detta som nonsens eftersom det är Himmelen som ger direktiven till att detta som rullas ut i tid i den lägre verkligheten vi kallar Jorden (med universum som en omgivande kulissvägg att studera och mäta tills dess vi inser att det finns en annan Himmel bortom den vi kan se).

Den kinesiska kalendern sjunger således en sorgesång då Leonardo föds som ett oäkta barn och blivande homosexuell. Kalendern förutser att han kommer att manifestera en avvikelse från "den gyllene medelvägen" och att det finns något maniskt, kreativt över honom som likväl passar illa in i det TAO, den väg som är ålagd mänskligheten här på jorden. Det är som en gud av misstag råkat falla till jorden, och naturligtvis inte fungerar optimalt utifrån de kriterier som varje civilisation som värderar sin egen överlevnad och långsamma kultivering ställt upp. Se upp, sade den kinesiska omenläran, här kommer en som är "too much"!

*****


Andra fall av "beklagansvärda" drakar!

Min skörd av horoskop med klockslag stannar vid dryga tusen, och det ger bara några få tidsparalleller till Leonardo.

FirstName LastName UserDate
Leonardo Vinci, da 1452-04-23 21:40:00
Sean Connery 1930-08-25 18:05:00
Maria Schneider 1952-02-27 21:00:00
Bill Gates 1955-10-28 22:00:00
Juliette Binoche 1964-03-09 12:25:00
Melanie Brown 1975-05-29 15:59:00

Eftersom födelser som gränsar till ett annat tidsfönster är vanliga är listan missvisande. Det typiska för en individ kan skildras i det kompletterande ominat. Men att apropå den arketypiska manligheten (100% yang) hitta Sean Connery med Leonardo är sannerligen inte fel! Är inte vår tids främsta skådespelare så nära antikens gudar man kommer? Och om vi ögnar ner till nästa man så bara bekräftas intrycket. Bill Gates, enligt Forbes världens rikaste man för vilket år i ordningen?

Den kinesiska farhågan att drakar på "extrem höjd" bringar dem ånger tycks betydligt överdriven! Men ändå är kärnan i motivet så perfekt träffsäker! Kan det vara så att författarna till de gamla omentexterna inte förstått själva kosmologin till fullo? 

De tre kvinnliga fallen är mindre självklara - beror det på att Himmelen "är mannens värld"? Militanta feminister må rasa ...nu.

Vem är t.ex. Maria Schneider. Jo, en okänd författarinna som efter "Sista tangon i Paris" (1972) med dess amorösa scener mot Marlon Brando bröt ihop mentalt och spärrades in på sinnessjukhus. Detta efter att ha dömts för obscenitet av det italienska rättsväsendet! "Drake på extrem höjd får anledning att ångra sig..."

Den harmlösa aktrisen Juliette Binoche (som Gerard Depardieu for ut mot nyligen och kallades tillgjord och talanglös) försökte också lite mjukporr i Lasse Hallströms våldsamt utspädda och familjevänlig version i filmen Chocolat. Och se, det var mer i linje med den "gyllene medelvägen". Mitt intryck var att det här ansetts som en av Hallströms mindre memorabla filmer men tittarna ger den dock 7,3 (av 10) på cienastsajten imdb.com.

Utan att jag tänkte på Binoche som en av de himmelska då Depardieu kritiserade, ser man i blotta infärgningen av hennes horoskop att mitt undermedvetna mindes tillfället då jag beräknade hennes kinesiska omen och befann det vara 100% yang - en transcendental besökare i vår lilla tidsbundna värld. En annan sort. Hur då? Jo, det här är enda gången på bloggen där jag lämnat blå nyanser för Luftelementet och gått över mot violett! Det var helt utan baktanke då jag snabbt riktade ihop grafiken. Eller "baktanke" som i "bakom den medvetna tanken" var just vad det var!

Det tredje kvinnliga fallet av en högtflygande drake knyter an till Leonardos homosexualitet. F.d. Spice Girls-idolen Melanie Brown ser jag, subjektivt, som en vidrig kvinna som degraderat sin själ maximalt genom sin hårdföra och kroppsliga lesbianism. 

Här är då ännu ett exempel på den kinesiska varningen att ta den brutala yang-energin för långt, till ett extremläge. Människan innehåller också yin/mjukhet och lyhördhet och att urarta till en "butch" är ungefär så illa det kan bli här på jorden. Det är också uppenbart att Brown till skillnad från de övriga saknar nämnvärd talang. 

Här skulle man nu kunna gå in på de kompletterande tidsfönstren, men jag avrundar den här studien av hur "högtflygande draken" sett ut i fall där personerna inte bokstavligen "patologiserat" genom att på dårens rent bokstavliga sätt söka förverkliga en inre bild som inte tillhör denna världen utan den transcententa verkligheten.

Vi läcker alla som såll här på jorden, och astrologin är en metod för att se vad som "äter oss", vad det är som vi tydligen känner oss nödgade att göra under vår tid här. Vad man ska säga om den kinesiska omenläran vet jag inte. Den verkar närmast direktimporterad från en annan värld! 

Möjligen kommer kinesisk arkeologi i framtiden att visa hur gammal den kulturen egentligen är. Omentexterna tog form under flera århundren och de yngsta delarna är cirka 2.500 år gamla. Men själva systemet är äldre. Frågan är bara hur mycket äldre. Vidareutveckling av Shang-dynastins orakelben lyder den officiella historierekonstruktionen. Så tänker människor som inte har något eget minne av Himmelen.


*****

PS. Som med musikern John Foxx finns det anledning att notera att Eld/Jord-striden även i Leonardos horoskop inte bara är simpel "egenmäktighet" utan "egenmakt" - en gigants förmåga att kuva materien och forma eller aktualisera något av värde i och för världen!

Kanske ska man se den kinesiska varningen för "ånger" just bara som en varning och inte som ett fatalistiskt domsord. Vissa lyckas faktiskt lägga drakens kreativitet på en nivå där den gör nytta - jfr Bill Gates. Att han fått så enormt mycket skit på sina håll är helt och hållet en frukt av att kritikerna är drivna av Satan. Yin-principen - den (på egen hand) Tärande Modern - söker äga och kontrollera Yang/kreativiteten. Satans barn är ointillgenta och det de inte förstår, det kritiserar de. Som Humanisterna i fråga om religionen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag var tillsammans med min klass på da vinci utställningen på nationalmuseum,för snart 25 år sedan.
vår målningslärare viskade då högtidligt till oss att leonardo i sitt tidigare liv varit judas.
han hade fötts till da vinci för att sona sina brott och gottgöra det han gjort.

Seaward sa...

Ja, det var en extrem koppling över tid och rum!
:-)