Jag har sett nyheten tidigare, men nu tog den skruv. Morgan Freeman, denna ypperliga skådespelare som både lyckats förmedla fantastiska porträtt av mysfarbrorn och indikerat vidrig ondska i sammanbitna roller, är själv en dubbelnatur! Av hans utomäktenskapliga eskapader är det förstås den med en 17-årig släkting som gnisslar riktigt illa.
Det är en lustig koincidens efter att just ha begrundat skotske popsångaren Stuart Murdochs fixering vid småflickor gå in på Aftonbladet och så att säga hitta uppföljningen på samma tema!
Och ännu en gång ser allt så självklart ut bara man ritar upp horoskopet.
Koloreringen av horoskopet må se ut som förskolan men jag hävdar att det enkla är det geniala. Den indiska astrologins tre gunas berättar mer än man vid första påseendet tänker på. Precis som med "nya" moderaternas nya partisekreterare Arkelsten har vi passion (Rajas) hos skådisen men riktad åt fel håll, mot Mörkret och viljan att konservera (Tamas) vad som inte är värt att konservera.
I fallet politikern talar jag förstås inte om hennes miljövänlighet utan om att hon inte haft bättre förstånd än att välja det parti som har allra minst med framtidens avveckling av det kapitalistiska systemet att göra.
Den "nya" mänskligheten må ännu ligga några hundra år in i framtiden, men i termer av reinkarnationer, är det bara några nedslag kvar, och den som inte redan idag tänker igenom jordens morgondag kommer möjligen inte att få fler inresetillstånd till den här planeten (framtidens befolkning kommer att vara extremt decimerad så lågt utvecklade själar, egoister och pryljägare, kommer inte längre att släppas in av Moder Jord - det finns andra världar där de kan få fortsätta med sitt).
I fallet Morgan Freeman har han uppenbarligen sökt "konservera" ungdomen genom att titta på så unga kvinnor att åldersskillnaden till sist blivit generande. Att en dominant fixerad kvalitet (Tamas guna) försöker stoppa tiden och förändringen, vilket man t.ex. kan göra genom att ta sig allt yngre älskare/-innor är uppenbart, men kan problemet uppstå något fler sätt?
Ja. Precis som i fallet Stuart Murdoch finns viktiga budskap i Väduren - generellt tecken för en ung människa eller t.o.m. ett barn. Jag har sett puer aeternus - den eviga ynglingen kopplas till Merkurius, men har själv alltid sett kvintessensen av ung livskraft i Mars/Väduren - den lilla frimodiga äventyraren och t.o.m. hjälten utöver rollen som krigets herre. Kanhända har jag tänkt fel - om de nu finns något "rätt" och "fel" i samband med symboler som flyter runt och blandar sig med varandra...
Enkelt uttryckt kan man säga att Morgan Freeman använt sin skadade moral (Jupiter "faller" i realpolitikens och maktlystnadens Stenbock) till att via sin framgång (samma Jupiter) influera unga människor (Väduren) i erotiskt (Venus i Väduren) avseende. För den som hellre vill ha den knappt lovliga ungdomen under Merkurius, så råkar även den ligga i Väduren.
Via den "smutsiga" blandningen av Eld och Jord illustreras världsliga ambitioner, direkt vilja att nå högt på karriärberget (Stenbocken). Och det är ganska uppenbart att Stenbocken, det sociala rollspelet, har gynnats av Jupiter, fastän planeten säkerligen är helt defekt som indikation om filosofi, religion eller högre kognitiva gåvor (det sista blir än mer paradoxalt eftersom Freeman spelade synsk i "The Shining"!)
Moralplaneten Saturnus är ovanligt vänlig i Fiskarna, men placeringen är svag och bäddar för otroheter och socialt kaos. Säg att Saturnus som sådan är princip fast, men Fiskarna är ett föränderligt "dubbeltecken", så att man lätt kan hemfalla åt dubbel bokföring. När sedan Saturnus i det här tveksamma tillståndet kontrollerar Solen i Oxen, då kan man antingen se det som att Freeman varit en duktig aktör som subtilt kunnat ställa sig i olika stämningslägen och gestalta dessa.
Missa inte den intressanta ömsesidiga receptionen mellan Saturnus och Jupiter. Så uppenbart denna har med hans otroliga skådespelartalang att göra! Och ändå så sårbar kombination - bara spel för gallerierna!
Missa inte den intressanta ömsesidiga receptionen mellan Saturnus och Jupiter. Så uppenbart denna har med hans otroliga skådespelartalang att göra! Och ändå så sårbar kombination - bara spel för gallerierna!
Och om Solen i röstens tecken Oxen måste man ju nämna hur oerhört känd han är för sin behagliga stämma! Han har t.o.m. spelat sig själv i en "metafilm" (vars namn jag glömt) och där kommenterat sin egen röst.
Men så var det det lilla problemet med hans sataniska axel, Solen och Mars och månnoderna mellan Oxen och Skorpionen. Vilket degenererat sexuellt drägg detta tyder på! Och säkert också närmare de iskalla och onda kriminella han spelat då och då. Samma starka Mars i Skorpionen attackerar också Månen i Vattumannen vilket ger "utstötningssyndromet" (och ev. en hoper andra problematiska förhållanden, kanske innefattande Skorpionen som sexlivets tecken).
Man kan ju undra om något av Freemans helgongloria kommer att återstå efter det här. Horoskopet, ursäkta franskan, berättar om en ren skitstövel som kunnat charmera världen enbart genom socialt rollspel - den fallna Jupiter i Stenbocken. Bakom den ytan hittar vi total egoism och de allra simplaste drivkrafter.
De allmänna "syndromen" kan ibland tyckas diffusa, men kontemplera detta horoskop där både egenmäktigheten, det sociala utanförskapet (i en eller annan form) och den av Satan influerade liderligheten eller sensualismen är förhanden och där två av dem regisseras av Mars i Skorpionen, en naturlig illgärningsman. Mars har ett benäget bistånd från den "hungrande" demonen Rahu, som vi hos en senare generation (74/75:orna) hittade i formen av mycket mörka tankar och två självmord inom svenska skådespelareliten.
Samma Rahu i Skorpionen hittades också hos freudianska psykologen Melanie Klein som specialiserade sig på just människans dödsdrift! Ska man säga att Morgan Freeman förberedde sitt eget ryktesmässiga självmord genom dessa otroheter? Eller är det att tillskriva en människa hårt under Tamas guna alltför mycket intelligens?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar