Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


torsdag 7 oktober 2010

Konstförfalskaren uppe i det blå

[Ompublicerat inlägg från den 4 september sedan DN berättat mer i ämnet.]

En sådan barock nyhet i Expressen! Framlidne Pontus Hultén, känd för att ha förvärvat viktiga konstverk till Moderna museet på 1960-talet, lät efter Andy Warhols död tillverka modern konst i hans stil och sålde med god förtjänst. Intill slutet hävdade han deras äkthet.

Konstälskarens horoskop är ytterst intressant eftersom det återigen ställer på ända tesen att ömsesidiga receptioner skulle vara så bra. Jag hann knappt mer än börja titta på horoskop ur vissa indiska synvinklar innan jag insåg att spelregler alltid måste bedömas klokt och med så många ytterligare bedömningsgrunder i huvudet som ens förstånd medger.

Att överskott på Tamas guna, mörkrets och fixeringens kvalitet kan ge udda resultat är det minsta problemet på den här himmelen, men "storkorsets" attitydlåsning (eller kanske rigida beslutsamhet) kan, som synes, mycket väl ha uttryckt sig genom det "blå" Luftelementet som i lika hög grad som Tamas kan sägas dominera horoskopet.


Visst, han donerade sin privata samling till Moderna museet vid sin död men någonstans var han tvungen att avyttra dem, så det gör honom inte till en god människa. Tvärtom är det ett ytterst svårbegripligt psyke, detta. Månen i Vattumannen baserar sig på en upphöjd Saturnus tecknet för de fina konstarterna, och här bör nog Mars med Månen i första hand betraktas som ett "besatt sinnelag".

Jag har mött väldigt olika effekter av denna Mars när den ingår i storkorset Tamas guna, bland annat i ett fall av schizofreni. Ibland är den bara en glödande humanist. Svårbedömd placering och än värre då Månen/psyket påverkas. Och vad om den "straffade draksvansen" i samma röra?

Tyvärr innehåller horoskopet också falskmyntarens, bedragarens eller lögnarens problem: Månen med omoraliska Mars angriper kommunikatören Merkurius i Oxen. 

Och sen den lilla saken med Merkurius ömsesidiga reception med Venus, vilket knyter ihop Jord och Luft. De här elementen brukar förenas harmlöst och tillsammans skapa en rationalistisk läggning.

Problemet är bara att jag mött folk ur senare generationer födda med exakt samma ömsesidiga reception - och de har varit vidriga lögnare! Fortlöpande små vita lögner som de vägrar att backa på. Ja, i ett fall hopade individen ännu värre och ännu mer lättgenomskådade lögner ovanpå den första när utsagans riktighet ifrågasattes.

Oxen är "förmoralisk", orienterar sig efter smärta/lust-principen. Här syns därtill den sataniska axeln för en osund bindning till materialism - konstälskare kanske är ovanligt primitiva människor där ägandet är lika viktigt som vad dessa enkla sinnesintrycksdyrkare nu får ut av att betrakta det objekt de likt den äganderättsliga handelsmannen Merkurius i Oxen förvärvat. 

Tvillingarna är amoralisk eftersom Merkurius kan svänga åt båda hållen, informera eller desinformera beroende på hur starkt egenintresset är.

*****

Uppenbarligen har den myckna Luften och den upphöjda Saturnus i konsttecknet Vågen gjort honom till den drivande kraft för modern konst i Sverige som han var. Men här finns också en besynnerlig och falsk sida som i huvudsak tycks bero på att de höga och idealistiska Vågen och Vattumannen undermineras av den relativa primitivismen i den sammanslagna Ox-Tvillingen.

Oxen är (med Väduren) den mest brottbelastade enligt bloggens sökande efter statistiskt intressanta avvikelser.

Födelsetimma saknas, men jag är övertygad om att antingen Månen/Mars/Ketu eller Merkurius befann sig i något moraliskt- eller medvetanderelaterat hus. Vad t.ex. om Månen/Mars i tredje för dels en mentalitet som brinner för att samla (fixerat tecken) men också har en moralisk störning (nionde). 

Om detta får vi aldrig veta, men för egen del har jag återigen sett hur illa det är ställt med sanningskänslan i horoskop där Oxe/Tvillingarna är kopplade eller starkt betonade. Jag tror tecknen kombineras illa eftersom Oxen söker undvika obehag (går bara efter lustupplevelser och vill undvika smärta) medan Tvillingarna är så mentalt snabb att den genast hittar på något att säga som "rationaliserar" Oxens föga glamorösa försök att undvika det "jobbiga".

Det förvånade mig faktiskt i båda skurktesterna bloggen gjort att inte Tvillingarna, vars härskare Hermes/Merkurius också är en tjuv, inte satte något spår. Men det gjorde som bekant Månen i den hermetiska Jungfrun! 

Ett massivt arbete ligger framför den som tänkt sig validera de antika traditionerna kring tecknen och planeterna! Att hitta statistiska signifikanta avvikelser hos Mars och Venus i klena placeringar i hbt-horoskop blev för mig den avgörande upptäckten. Det ligger något i dessa ålderdomliga scheman för hur väl planeter gör sitt jobb i skilda tecken. 

Det är faktiskt lite av en bekräftelse för astrologin att finna den upphöjda Saturnus i Vågen i horoskopet för en så omåttligt viktig person för svensks konstliv som Pontus Hultén ändå var. 

Jag tror inte det är någon idé att gå igenom horoskopen för samtliga museiintendenter i Sverige just nu. Merparten kanske inte ens kommer från en generation där Saturnus ens var i närheten av sitt perfekta läge i Vågen. Och ingen av dem kommer heller att i sina liv bidra med något särskilt unikt i svenska konstliv. Att Saturnus var upphöjd just när Petrén föddes stämmer bra med att hans osvikliga känsla för konst. 

Även Solen med Venus i Luft upprepar detta, och Månen i Luft bygger som sagt på den upphöjda Saturnus. Även om inte Jupiter finns till hands att länka samman de tre Lufttecknen (Jupiter är ju den enda som kan kasta 120-gradersaspekter i indiska schemat), är det uppenbart att planeter i samma element är på samma "kommunikationsnivå" - särskilt Luftelementet.

Modern konst är ju ofta bara koncept eller en idé - verket i sig är ofta skrämmande fult. Detta stämmer totalt med att konceptplaneten Saturnus står i Luft och att även dess begreppsorienterade positiva tecken Vattumannen är befolkat. Tvillingarna är den rörliga Luften och med Venus här förstår man hans öppenhet för modern, ännu inte etablerad konst. Trots den baktunga Tamas finns här också en Tvilling, en som rör sig över gränser och håller sig informerad om det kommande.

Inga kommentarer: