Lars Trier och Sofia Coppola - ringa "look-alike"-faktor trots delad horoskoptyp |
I en intervju med regissören Sofia Coppola i DN blir flera av de dominanta temana i hennes horoskop belysta, precis som man kan räkna med. Låt en människa lägga ut texten om sig själv en kort stund och hon har i princip återgivit sin födelsehimmels viktiga punkter utan att veta om det!
Redan antikens stora tänkare genomskådade det drömspel som är planeten jorden och som materialister gjort sitt bästa för att lura oss är vår enda plats! Bättre att se individerna som instantieringar av grundtyper och den unika själen som en resenär genom detta Platons landskap av Idéer.
Coppola: i huvudsak driven av passion - de orangefärgade Rajas-tecknen Väduren (Solen, Merkurius, Venus), samt den för den svenska mardrömmen om perfekt jämlikhet inte ointressanta arketypiska "hierarkistegen": låga och underkastade Kräftan, kvinnotecknet, och höga och ordergivande Stenbocken, den patriarkala mannen.
Eftersom zodiaken är en uppsättning grundprinciper inser vem som helst med lite intelligens att så länge denna världen existerar, kommer det att existera något sådant som "låg" och "hög", "föränderlig" (irrationell) och principfast. Dessa är fastlagda hörnstenar i mänsklighetens kognitiva universum. Sofia Coppola har uppenbarligen ingen feministagenda utan använder perspektiv som passar med det hon upplever och vill säga.
Naturligtvis kan man söka lagstifta bort orättfärdighet och speciella aldrig glömma empatin med allt levande (Fiskarnas tecken), men Sverige har på många sätt ett väldigt naivt och orealistiskt horoskop (Venus/jämlikhet i legalistiska Stenbocken).
Om svensken i sin enfald riktar in sig på jämlikheten mellan man och kvinna smyger sig "hierarkistegen" iväg någon annanstans. "Gudarna du vägrade dyrka kommer åter som sjukdomar", sade psykologen Jung. Vad om "de onda rika" och det svenska mellanskiktet som trampar på de svaga så fort fått lite spendermedel och i sin fantasi tror de tillhör det högre skiktet?
Mellanskitet är de totala (andliga och moraliska) förlorarna objektivt sett, och även ur härskarklassens ögon. Alla dessa ting kontrolleras den distinkta - och viktiga! - ödes- eller hackordningsaxel som astrologin identifierar som Form och Innehåll, som Stenbock och Kräfta.
Direktiv och underkastat fantiserande och identifierande. Producent och Konsument. Stockholmssyndromet går inte att eliminera hur mycket mannen än kastreras och läggs raklång på plattmarken (se här vad svenska män upplever vara sin bästa sida). Tillbörligt obalanserade feministkvinnor kommer då istället att bli invaderade av de onda andar de trodde sig ha nedkämpat, och börjar själva uppvisa samma patriarkala drag som astrologen genast känner igen som en feljusterad Saturnus (eller Stenbock).
Eftersom zodiaken är en uppsättning grundprinciper inser vem som helst med lite intelligens att så länge denna världen existerar, kommer det att existera något sådant som "låg" och "hög", "föränderlig" (irrationell) och principfast. Dessa är fastlagda hörnstenar i mänsklighetens kognitiva universum. Sofia Coppola har uppenbarligen ingen feministagenda utan använder perspektiv som passar med det hon upplever och vill säga.
Naturligtvis kan man söka lagstifta bort orättfärdighet och speciella aldrig glömma empatin med allt levande (Fiskarnas tecken), men Sverige har på många sätt ett väldigt naivt och orealistiskt horoskop (Venus/jämlikhet i legalistiska Stenbocken).
Om svensken i sin enfald riktar in sig på jämlikheten mellan man och kvinna smyger sig "hierarkistegen" iväg någon annanstans. "Gudarna du vägrade dyrka kommer åter som sjukdomar", sade psykologen Jung. Vad om "de onda rika" och det svenska mellanskiktet som trampar på de svaga så fort fått lite spendermedel och i sin fantasi tror de tillhör det högre skiktet?
Mellanskitet är de totala (andliga och moraliska) förlorarna objektivt sett, och även ur härskarklassens ögon. Alla dessa ting kontrolleras den distinkta - och viktiga! - ödes- eller hackordningsaxel som astrologin identifierar som Form och Innehåll, som Stenbock och Kräfta.
Direktiv och underkastat fantiserande och identifierande. Producent och Konsument. Stockholmssyndromet går inte att eliminera hur mycket mannen än kastreras och läggs raklång på plattmarken (se här vad svenska män upplever vara sin bästa sida). Tillbörligt obalanserade feministkvinnor kommer då istället att bli invaderade av de onda andar de trodde sig ha nedkämpat, och börjar själva uppvisa samma patriarkala drag som astrologen genast känner igen som en feljusterad Saturnus (eller Stenbock).
*****
DN-intervjun pekar på att Sofia Coppola för andra gången väljer en man att se igenom (likt filmen "Lost in Translation"). Låter vi den naturliga zodiaken här ovan (den för hela dygnet) gälla för regissören själv, blir det fullt begripligt. Den identitetsskapande Solen baserar sig på Vädurens härskare Mars, som vi här återfinner i den patriarkala "Faderens" tecken Stenbocken. (Apropå pjästiteln Faderen var naturligtvis August Strindberg med sin kokett macho framtoning en produkt av en Sol i Stenbocken underblåst av expansionens Jupiter i Kräftan.)
DN skriver: "Huruvida Sofia Coppola själv känt sig bortvald av fadern i sin barndom berättar hon inte. Däremot säger hon att hon känner igen sig i rollen som en flicka vars far ständigt är omsvärmad, uppmärksammad och eftersökt."
DN skriver: "Huruvida Sofia Coppola själv känt sig bortvald av fadern i sin barndom berättar hon inte. Däremot säger hon att hon känner igen sig i rollen som en flicka vars far ständigt är omsvärmad, uppmärksammad och eftersökt."
Remarkabelt nog kommenterade jag tidigare denna dag en vasstungad popkulturskribent vars Sol stod nära Saturnus, och misstänkte där ett fruset förhållande till den kände fadern, Fredrik Belfrage. Här visar sig Sofia Coppola också ha samma kombination av Solen med fixeringens eller den psykologiska bindningens Saturnus - de delar inte tecken men är nära nog varandra för att bilda en konjunktion.
Och vilken konjunktion sen! Jag vill hänvisa till andra inlägg som involverat fixstjärnan Algol. Den tycks ofta vara en horribel problemspridare, men betecknar ibland människor som inte har turen på sin sida. (Det stående problemet i astrologin om det är en brottslings eller brottsoffers horoskop man inspekterar.)
*****
Sofia Coppola berättar vidare att hon tillbringat en stor del av sin uppväxt boende på hotellrum över hela världen (fadern igen, och hans filminspelningar). Här känner bloggens återkommande läsare igen sig i Skyttens tecken, den stora resenären, och även signifikator för utlandet och utlänningar/främlingar.
Det var t.ex. symptomatiskt att det lamentabla men växande borgerliga misstroendet mot utlänningar hittade sitt hittills allra värsta uttryck i Tobias Billströms Skytten-märkta horoskop. Det är nu inte Skytten själv som är invandrarhataren på den himmelen, så tecknet blir istället måltavlan för politikerns lägre sidor.
För Sofia, själv en tillfällig gäst på många hotell, är det istället människor i transit som fascinerar: "Jag har alltid intresserat mig för att gestalta människor som är på väg någonstans, som känner sig isolerade, ensamma, som befinner sig i mellanlägen i livet."
Låt oss stanna vid hennes rörliga Måne, sinnelaget i Skytten. Får den här jovialiska sidan stöd av Lunas disponent, Skyttens härskare Jupiter? Nej! Jupiter i Skorpionen är raka motsatsen mot Skyttens avlastade och lätta natur. Expansionens planet fokuserar här Skorpionens kvaliteter: isolationen, döendet, förtvivlan.
Tecknet är också själva sinnebilden för den kristna Arvsynden, vilken inte var att Adam och Eva pökade i Paradiset utan låg i den förvända viljan hos Lucifer (sedermera känd som Satan eller Djävulen) att trotsa och ställa sig på kant med Gud. Det är den förvända viljan, vägran att erkänna människan som ett litet hjälplöst säsongsblomster som är Syndens djupare källa.
Härvidlag är varje sekulärt land, Sverige inräknat, "Huset som Gud glömde" - varav den ondska som svenska folket blottlägger varje gång de i sin yttrandefrihets namn öppnar munnen och kommenterar i de interaktiva medierna. Eftersom både vänster- och högerblocket (möjligen med undantag av Kristdemokraterna) är direkt driva av Satan som firar sin största triumf i det marknadskapitalistiska konsumtionssystemet, är ingen nära förestående ljusning i sikte.
*****
Vad beträffar Sofia Coppolas rejäla egenmäktighetssyndrom i kombination med den hierarkiska "man/kvinno"-axeln är det fascinerande att se även Lars Trier vara född med samma två teman. Och vad rabiata feminister som inte förstår symbolik tycker om hans film, är väl känt.
Intressantare för bloggens vidkommande är att vi här hittar ett fullständigt legitimt uttryck för egenmäktighets- eller diktatorssyndromet. För även om regissörsstilarna är många, är det till sist ett subjektivistiskt perspektiv (Väduren) som måste råda (Stenbocken, makt, diktat). Alla filmer där flera regissörer varit inblandade har blivit kluvna och berättelsen lidande.
Stenbock och Kräfta kan tänkas lämpade för den låtsasvärld som filmen är, i den mån filmen är realistisk. DN berättar att Sofia låter vissa scener fortskrida i "realtid" och ger exempel på vad som med det menas. Astrologiskt stämmer detta perfekt med den upphöjda Mars i Kronos tecken Stenbocken. Här är tydligen en typ av Vädur som vet att använda tiden i dess olika förtätningsgrader.
Tar man ett praktfullt exempel på en regissör som är allt annat än socialrealistisk, David Lynch, hittar man visserligen även där ett starkt saturniskt inslag, Solen (och Venus) i Stenbocken för ett livligt intresse av formspråket, men framför allt är hela det övriga horoskopet beläget Eld/Luft, och ett mycket märkligt - nästan ominöst - 9e hus för högre medvetande. I detta hittas idel demoni: Rahu, Mars och Saturnus, och det är bara att återvända till hans spektakulära genombrott "Twin Peaks" för att förstå den här märkliga portalen (logos) till den fördolda sidan. (Lynch kompletta födelsedata finns på nätet: 20 jan 1946, 3.00 i Missoula, Montana.)
Det var väl att Sofia kom till Lars Triers undsättning här (bl.a. mot Maria Svelands med flera attacker). Egenmäktighetssyndromet har annars visats i dess värsta gestaltningar pga bloggens stickprovsmetod där kvällspressens slaskrubriker inte sällan leder till hemska människoöden.
Du ser säkert de slående parallellerna mellan regissörernas horoskop. Båda har Solen i Väduren och Månen i Skytten och båda har sitt "upphöjda" Sol-Öga ("en viktig subjektivist") grundad i Mars i formsäkra Stenbocken. Vädur med upphöjd Mars hade förvisso Anna Anka också, så det är absolut ingen universalformel för skicklig regi här (även om man måste medge att hon en tid lyckades med sin grej i lägsta divisionen).
*****
Not om Trier.
Varför jag färgat den ömsesidiga receptionen mellan Mars och Saturnus röd ("problemställning") snarare än grön, beror på att det dock är två naturliga illgärningsman - oaktat Mars upphöjelse i Stenbocken. Saturnus har en tendens till problem i alla Vattentecken och svårmod kan förekomma. Men här, pga teckenkombinationen (Stenbock/Skorpion) skulle jag vilja föreslå att vi hittar signaturen för Triers våldsamma flygskräck (och en hoper andra inre "demoner").
Kommunikationsmedel ligger typiskt under bevingade Merkurius, som vi här hittar involverad i ett "sataniskt syndrom" med den hämmande (och hämmade) Saturnus i dödsskräckens tecken Skorpionen. Kombinera nu detta med Stenbockens tendens att undertrycka allt - vilket i det här fallet leder till att olycksplaneten Mars sägs "upphöjd" i kontrollörens tecken.
Men detta är samtidigt psykologi på nybörjarnivå. För vad händer med material som man framgångsrikt undertrycker?
Jämför med innehållet i Stenbocken hos Lindenfors, en gudshatande evolutionsbiolog på Stockholms universitet mest känd för att argumentera mot religion åt sekten Humanisterna. Han har i vilket fall ärligt deklarerat känslor av tvång i barndomens religiösa skolundervisning, så att vi kan förstå att hans motiv inte är rationella utan baserat på subjektiva känslor. (Alla ateister letar sedan upp argument för att rättfärdiga sin negativa känsla hellre än gå till psykologen.)
Men före han hamnade i konfessionell skola föddes han, och på födelsehimmelen ser vi att han är en svår syndare som i detta livet bara mött reflexen av sin egen intolerans i ett tidigare liv!
Min intelligenta gissning är att hela ateistklubben Humanisterna består av maktmissbrukare från tidigare liv, vilka i detta fått smaka på mobbning eller omildheter, vilka de sen kommit att associera med sitt forna jag där de själva kan ha varit medlemmar av inkvisitionen - eller ännu värre! De kan alltså ha producerat boven "religion" ur sitt eget omedvetna fast stimulit varit ett helt annat. Jag har för egen del upptäckt flera tidigare liv genom att stanna och fråga varifrån mina åsikter eller reaktioner på samtida händelser kommit. Från det att man sätter igång en sådan resa blir själen utom sig av lycka och kan bidra med viktiga scener i nattens drömmar!
I vilket fall är ödet fantastiskt i dess långsiktighet och dess metoder att balansera ut avvikelser. Våra själar vill något med oss i detta liv, men ingen lyssnar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar