Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 14 mars 2010

Schlager-Anna: genuint intensiv Skorpion

Ja, det är bara att utöka collaget från ett tidigare inlägg, och till skorpionskådisarna Goldie Hawn och Amanda Seyfried adderas Sveriges nya sångfågel Anna Bergendahl. Nog är det samma kosmiska grundplan som ligger och smyger bakom alla tre.



Alla som förvirrat sig in i den här underliga grenen av astrologin lär sig efterhand att identifiera ett antal undertyper till ett soltecken, men vad det är som gör att vi grenar ut oss till mer eller mindre unika varelser, har jag aldrig lyckats få någon rätsida på. 

Astrologin är emellertid en fantastisk tankeväckare att inte snöa in och okritiskt tro ens på vår vetenskap, där DNA - vad än tidningarna låter påskina - är mindre förstått än man kanske föreställer sig. Jag ser en morgondag där vetenskapen återigen, som i antiken, förstår hur vi är skapade av en enda gigantisk intelligens och att astrologin var en föregångare i historien. Olika tider har bara haft olika sätt att berätta samma gamla historia på...


Jag ska inte kommentera horoskopet så mycket, men fastnar för den rätt banala men ändå roliga iakttagelsen att hennes framgångsplanet Jupiter (i Lejonet) knyter direkt an till den omåttligt livshungrande Rahu som detta år står i Skytten, som skjuter sin eldpil långt bortom det egna territoriet. Anna, 18, ut i vida världen!

Rent artistiskt har hennes röst beskrivits som fantastisk. Jag tyckte tvärtom. Hon pressade rösten aningen bortom dess naturliga räckvidd, och ett kallt och plåtligt klangläge uppstod. Hon var som britterna skulle säga, "grating" och  "not easy on the ears". Uppenbarligen är det här med sångröst en smaksak, och jag tror hon kommer att skola bort den här råheten.

Samtidigt är den inte svår att se i horoskopet: Månen i Stenbocken fullständigt kontrollerad av den kyliga och hårda Saturnus! Saturnus funktion är som vanligt att koncentrera eller komprimera, och kan antyda en medfödd begränsning av det dynamiska omfånget. 

Men Saturnus är ju också stilistikens planet, och här kommer då en välgörande påminnelse om att inte alla Mån-Stenbockar är "enbart yta" (jfr inlägget om schlagersångaren Neo). Ibland ger formaliseringens planet och tecken högst intressanta resultat på "insidan". Jag har t.ex. horoskopet på en musiklärare som borde ha blivit artist om landet Sverige haft någon uppskattning för medeltida musik framförd på gitarr. 

Han var en mycket saturnusdisciplinerad individ och med fantastisk precision i sitt gitarrspel. Här sågs en Sol och Måne i Eld representera det kreativa uttrycket medan klassisk gitarr, en typiskt saturnisk traditionalism, krävde hård kamp för bemästrandet (Eld/Jord är inte naturliga vänner). I Stenbocken befann sig lämpligt nog Mars med Jupiter för en "dubbeleldig" indikation på att vilja arbeta sig in i den klassiska traditionen!

(För en annan typ av traditionalism, Stenbockens tendens att välja samma hjulspår, se inlägget om Sophie Zelmani.)

Stenbocken och Saturnus kan i allmänhet kontrasteras med naturliga jordtecknet Oxen som tar saker som de är. Stenbocken är (via handarbetets Jordtecken Jungfrun) en perfektionist och det är därigenom det "artificiella" (som motsats till det naturgivna) kommer in. Ibland kan människor träna för mycket och bli bara stil... 

I avsaknad av skolning blir dock t.ex. begränsningar i röstregistret hörbara när, som här hos Anna, en extremt intensiv kombination av Solen och Mars i Skorpionen söker uttrycka sig, och i ett kontraktivt själsmedium (Månen + Saturnus) tvingar fram ett uttryck som själen egentligen inte vill släppa ifrån sig! 

Månen + Saturnus (och Solen i ett negativt polariserat tecken) antyder egentligen en extremt introvert natur, men jag har inte läst på om hennes liv och personlighet. Himmelens tonläge är emellertid ganska melankoliskt och t.o.m. dystert. För en annan lågmäld stämningsskapare, se britten Richard Hawley här och en nödvändigt komplettering här.

Apropå Saturnus som en gränsdragare och här i kombination med den personliga Månen och kontrollerande Venus i härskarläge i Venus (hon är söt, jfr solskorpionen Yvonne Rydings identiska Saturnus/Venus) kunde jag inte låta bli att notera kortväxtheten. Saturnus är en förbryllande planet, men när den står i hörnhus brukar den reducera kroppslängden. 

Här saknas födelsetid och de numrerade husen på kartan gäller inte. Likväl kan det vara så att Saturnus överambitiösa kontroll av både Måne och Venus räcker för att reducera längden. Jag har inte gjort några systematiska studier, men blev medveten om fenomenet första gången jag räknade ut en person som var nära dvärg och hittade Saturnus bara några grader från en Jungfruascendent och i opposition till en Måne i Fiskarna. 

Men Solen i detta horoskop var "släckt" av "avhuggna draksvansen" Ketu i Kräftan, så jag kan inte säga om den i detta fall extrema kortväxtheten var en kombination av två astrologiska "anomalier".


Tillägg 14.01

Upptäcker just att åtminstone en svensk till hörde samma som jag. Från kommentarerna till en AB-krönika - här är uppenbarligen en som kan de tekniska termerna för det jag yttrade här ovan:

kixxon, 56 år, Idag 13:18
Vad som slår mig är att inte fler reagerar på Annas kaninvibrato och guturala tonplacering. Det krävs år av intensiva studier,om det någonsin går att få ordning på problemet. Istället kommer hon att utsättas för ett slags rovdrift på hennes talang, utan att ge henne en ärlig chans att hitta en riktig röst. Det är producentväldets baksida. Lyssnar man noga, märks det tydligt att de unga talanger som kommer fram utan, tex idol, har mycket bättre röstmaterial.

Källa



5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är knepigt det där med getvibrato... man kan inte alldeles enkelt avfärda det som ett fel. Vissa tycker om det och andra kräks av det. Uppenbarligen en "acquired taste", ungefär som ädelost.

Jag tillhör den grupp som genast vill slita mikrofonen från folk som chevroterar när de sjunger. Det rycker mig ur stämningen lika fort som en extremt dålig specialeffekt i en film. Jag finner ingen skönhet i sång som låter som om den kom ur en centrifugerande tvättmaskin. Hör de inte själva? Förstår de inte att det är något fel när en massa getter kommer springande och flockas kring deras ben varje gång de sjunger?

Anonym sa...

Och vad säger horoskopet om hur det går för Anna i ESC?

Seaward sa...

Med enbart dygnet som underlag går det inte att ställa några meningsfulla framtidsprognoser. De flesta inlägg på bloggen jobbar "baklänges" och granskar vad - om något - på dygnets födelsehimmel som skulle kunna matcha egenskaper hos den välkända personen.

En slags efterkontroll om passande astrologiska symboler verkligen är aktiva på himlen då det föds en människa med en tydlig profil av något slag.

Anonym sa...

Varför kastar Annas Saturnus en ond 270 gradersvinkel mot Venus i Vågen, medans Yvonne Rydings aspekt är god (grönfärgad)?

Seaward sa...

Du har kanske inte läst texten till Rydings horoskop? Jag resonerar där uttryckligen om varför Saturnus koppling till Venus är grönfärgad. Den tycks ha gynnat Ryding i termer av "konserverad skönhet".

Att färga aspekterna kan vara missvisande och ibland väljer jag en viss färg för att illustrera en viss tanke. Egentligen finns det för- och nackdelar med varje aspekt.

Att Ryding fick "grönt" (okej) för sin formella kontroll av skönhetsplaneten sammanhängde också med att hon hade kvinno- och själsplaneten ytterst stark i Kräftans tecken.

Hos schlager-Anna saknas denna djupa själsindikator. Faktiskt råder motsatsen. Månen är istället också den "formaliserad" i Stenbocken så att Venus mottar ett hämmat känsloliv. (Månen åker snålskjuts via Saturnus 270-gradersvinkel och relationsfrågor har här visat sig bli föremål för ganska ytliga betraktelser: Annas motstridiga uttalanden om att ha straight/lesbisk partner.)

Det kan bli för mycket styling (form dominerar över genuin känsla) om Saturnus tar för mycket kontroll i ett horoskop. Om just den saken handlar inlägget om "Annas rehabilitering".