Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 26 mars 2010

Rahu och Ketu - ett indiskt omdöme




Den indiska traditionen om månnoderna är förvirrande! I en avancerad men bitvis småirriterad (åtminstone på ett håll) forumdiskussion, hittar jag en indisk röst som ger sig in i leken (när diskussionen redan är över). Han talar till deltagarna som har resonerat kring Rahu och Ketus "hemmatecken". Jag har snyggat till hans engelska lite.
We shall consider 1, what are rahu and ketu; 2, what are their nature and charateristics; 3, their influence in various houses; 4, their effects through aspects and conjunctions; 5, their role in predictive astrology.
As Rahu and Ketu do not own any signs they represent the lord of the sign (they occupy, respectively).

But the point to be noted is that Rahu and Ketu will act as a strong agent of the planet with which they conjoined (if conjoined with any).

If they are not conjoined with any planet, then they give the result of the planets that aspects them. [As an agent or a transmitter?] Only when they are neither conjoined nor aspected by any planet do they represent the lord of the house.

If Rahu or Ketu were to be occupy the beneficial houses 5 or 9, and if they are in conjunction with or aspected by the lord of (any or both of the) death houses 2 or 7, then they cause death in their (dasha) period, even though the lord(s) of the houses 5 or 9 are in 10 producing Raja Yoga.

if the nodes are in the 2nd or 7th - the death houses - and if they are conjoined or aspected by the lords of 5th or 9th, they do not cause death, but increase one's wealth, improve one's health and contribute for a long life span. But if the nodes are in the 2nd or 7th and the (sign/house) lords are conjoined with them or aspect them, they cause death.

Therefore Rahu and Ketu offer the result of the planets with which they are conjoined or aspected by, or via the ruler of the sign in which they are positioned.

hs nagi

I ett tillägg säger samma person:
If Rahu or Ketu were to be in Gemini or Virgo or Sagittarius or Pisces, or are in (the just mentioned) common signs and conjoined with the lords of 1st, 4th, 5th, 7th, 9th or 10th, then the person enjoys life gains in wealth, promotion and power, and becomes influential in their (dasha) periods and sub periods.

 
Uppenbarligen är detta inte ett fullständigt svar. Rahu och Ketu båda som dödsbringare/livsförlängare verkar tvärtom som en väldigt snäv läsart! 

Jag återgav inlägget då det påminner om att Rahu och Ketu i en del fall tycks verka som representanter, agenter eller "megafoner" för den planetära härskaren till tecknet noden ifråga ockuperar.

Ska man se noderna som att de tjänar som "medier" som leder in i huset de affärer som dess planetära herre på sitt håll håller på med? Något att undersöka med faktiska horoskop!


*****


OBS. För frågan om vilken av horoskopets planeter som hunnit längst i sitt tecken och blir horoskopets atma karaka, räknas inte Ketu. Den halshuggna Drakkroppen anses ha blivit avklippt från denna världen och i andliga kulturer (dvs. knappast den svenska) ägnar sig denna Ketu istället åt andligt självförverkligande.

(Den här bloggaren har t.ex. kapitalt misslyckats med hela  karriär och har Ketu i det viktiga tionde karriärhuset och den andra själsindikatorn, Solen, i femte solhuset! På grund av dåligt karma föddes jag till en kultur och primärt familj som var ljusår efter det jag var redo att göra - de rätta impulserna infann sig inte i tid. Men även blockerade ambitioner har alltså sin förklaring i illa förvaltade tidigare liv.)

Bara Drakhuvudet/Rahu kan agera som atma karaka men då måste man vänta på steken. Precis som noderna alltid rör sig baklänges genom tecknen är inte t.ex. Rahu i 30e och sista graden av ett tecken en självklar atma karaka. Tvärtom, detta räknas som en Rahu i 1a graden i sökandet efter själens signifikator.

Inga kommentarer: