Leonard Cohen visar upp sig i Paris och DN slår upp händelsen stort - tidningen så intresserad av djup kultur, t.ex. sådan judisk astrologi och mystik som Cohen antytt i sina texter, att den bannlyser den här bloggens studier av politikens tarvligheter beskådade just genom stjärnornas klara ljus. Bara i Sverige har den ena handen så dålig koll på vad den andra gör.
Nåväl, poeten har fått sig ett tidigare omnämnande på bloggen, och bara några nya observationer.
Det är något av en dubbelnatur som vid sidan av djupt religiösa motiv redan från debutalbumet förlustade sig med kvinnor och vin - en självisk hedonists leverne - innan moderns bortgång ledde till t.ex. albumet "Death of a Ladies Man" och Cohens plågsamma möte med en totalt galen producent vid namn Phil Spector (senare dömd för mord på en barservitris).
Det finns några intressanta paralleller mellan det här horoskopet och t.ex. statsminister Reinfeldts: Jungfrun stigande i öster, en eldplanet i Kräftan i elfte huset för finanser, kärlekens Venus i 12e huset för "misslyckade affärer" (eller "världsliga förluster")
Men där statsministern är en människa helt utan kultur och inte ens något vidare grepp om sanningsenligheten som en dygd (varför tror ni drevet mot Juholt var så hårt om inte för att mörka de problem högern har med sin ledare!) - där slapp Cohen den förödande dåliga illgärningsmannen i öster. Istället föddes han med Solen i öster och i sällskap med den verksamma välgöraren Merkurius!
Bara detta faktum neutraliserar i hög grad de flera andra usla budskap han delar med statsministern: sinnelagets själviska och begärsfyllda natur och Jupiters tendens mot omåttlighet. Vad än Cohens frivola liv i övrigt lett honom in på för eskapader har han hållit det utanför sitt primära värv: en gud med författarpennan Merkurius och en estradör - Solen. DN tycker sig uppleva att han "smyger" både i Parishotellet och på scen, men det är givet. Mars är ytterligt spak i Kräftan och en soluppgång i Jungfrun är inte samma sam som en soluppgång i t.ex. Väduren eller Lejonet.
Bara detta faktum neutraliserar i hög grad de flera andra usla budskap han delar med statsministern: sinnelagets själviska och begärsfyllda natur och Jupiters tendens mot omåttlighet. Vad än Cohens frivola liv i övrigt lett honom in på för eskapader har han hållit det utanför sitt primära värv: en gud med författarpennan Merkurius och en estradör - Solen. DN tycker sig uppleva att han "smyger" både i Parishotellet och på scen, men det är givet. Mars är ytterligt spak i Kräftan och en soluppgång i Jungfrun är inte samma sam som en soluppgång i t.ex. Väduren eller Lejonet.
Med tanke på att det förekommit mycket sprit i hans liv, kan man notera just Mars fallen i svampiga Kräftan och attackerande två intellektuella Lufttecken. Samtidigt är han poet - just den kategori människor som tycks dra nytta av den oheliga alliansen mellan Vatten och Luft, känslostämning och den separata värld som skapar logisk struktur.
Fast Vatten/Luft-störningen så ofta tycks ge ateist och t.o.m. halvt hatisk antireligiositetm finns dock undantag. Nu först ser jag hur djupt kluven Cohen är på just det sätt som ofta resulterar i ateism. Och ska sanningen fram gick det väl inte så väldigt bra med det där klosterprojektet. Han fick klåda i hela kroppen och ville ut på vägarna igen!
Hans bästa album var debuten "The Songs of Leonard Cohen". Allt därefter, möjligen undantaget "New Skin for the Old Ceremony" (som var musikaliskt tillfredsställande) kändes som något mer urvattnat. Debuten var hyperkomprimerat vissångargeni. Albumet släpptes i slutet av 1967 och Cohen var då redan 33 år och publicerad poet. Det måste ha varit det bästa materialet som vuxit fram genom åren som låg på debutalbumet.
Enligt den lite lösliga idén om att en ny människa växer fram ur födelsehoroskopet och kanske vid 40 kan beskådas via den indiska navamsha-kartan, blir den "mogne Cohen" runt 1974 identisk med just skivan "New Skin" som kom det året.
Nu hittar vi istället Solen exakt invid en Vattumanascendent och det är bara några år kvar till moderns död som skulle få honom - en överårig förförare - att äntligen byta livsstil. Sångerna till modern ("Recent Songs") innehåller djup judisk eller kanske t.o.m. allmänmänsklig mystik ("The Window", "The Guests"). Cohen är inte främmande för själens reinkarnationer.
Navamsha-kartan placerar också sinnets Måne på saturnisk (ensamhet) domän, i Stenbocken och med en stark Mars. Saturnus själv, ligger nu i slutet av Jungfrun, också ett solitärt tecken. Dessa är typiska symboler för en man som lite längre fram i sin mogna livshalva kommer att pröva celibat- och klosterlivet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar