Jag har nu läst några recensioner av boken "Felicia försvann" och tar en förnyad titt på horoskopet för den skyggande kändisdottern (som ju faktiskt är en driven pr-textförfattarinna till professionen - Per Schlingmann-varning, se upp!)
Det finns en intressant "kedjereaktion" och en springande punkt jag borde ha nämnt i det första inlägget. (Men blogginlägg måste ju vara så korta!)
Att hon till yrket hittade någon form av textförfattande faller sig naturligt, inte för att mamman skrev storsäljande böcker om barnuppfostran utan för att hon själv är född i ett av barntecknen, Tvillingarna, som genom dess härskare Merkurius/Hermes (5-14-åringar) kommer att representera barnet bortom den orala och instinktiva identifikationen med "det verkliga livet", barnet som förvärvad LUFTEN och nu kan formulera abstrakta roligheter som "luften är fri!"
Kort och gott där Jordelementet talar om konkreta människor eller prylar, där vaknar det obundna Merkurius-intellektet upp rejält hos en del, och kanske mer hos dem som faktiskt är födda Tvillingar än andra. Att senare i livet olika kommunikationsuppgifter faller sig naturligt, är bara förlängningen av att något sätter fokus på den skriftliga meddelarförmågan under de unga åren.
Själv med Tvillingarna stigande och Merkurius i ett annat Lufttecken (i femte huset för skapande lek), hade jag aldrig tid att läsa skolläxor de här Merkurius-åren. Uppfattningsförmågan räckte till att komma igenom skolan med genomsnittliga 3,0 (femgradiga skalan) och under en period (runt 11) var jag min egen tidningsdistributör och ritade tre och berättade i tre parallella tidningar som sedan gick runt i klassen. Inte hade jag tid att läsa läxor!
Men eftersom Felicias Sol eller "självförverkligandeuppdrag" står i ett så pass "ungt" tecken skulle problem under dessa år kunna tynga och hämma den allsidiga utvecklingen. Och om man får syn på hur hämmad självhävdelsen är i det här horoskopet, då uppstår en intressant serie dispositörskap som går hela vägen tillbaka till det solära livsuppdraget.
Jag har i förbigående nämnt att jag på relativt nära håll hittat två personer som sökt begå självmord, en upprepade gånger. Båda föddes med den bestraffande Draksvansen på ascendenten med mindre än en grads avvikelse om de födelsetiderna är att lita på. (Men båda är angivna med udda minutangivelser, vilket tyder på en uppmärksam förlossningssköterska!)
Den ena är född samma år som Felicia och delar således den undertryckta eller "halshuggna" förmågan att hävda sig (Mars) i partnerskap/Vågen! Nej, det har inte gått bra för den kvinnan i relationer - fast i eländiga förhållanden och där självmordsförsöken tycks ha varit den föga konstruktiva lösningen på att bli fri! Nu vet jag att kvinnan kvästes av sin mor redan som ung och även om det inte var en lösaktig mor med nya män i lägenheten varje natt så finns här en minsta gemensamma nämnare: hämmad självhävdelseförmåga till följd av relation med en annan (Vågen).
Självmordsfallet hade en kall och krävande modersfigur som själv upplevt tragik i sin barndom och nu fick en "svag" dotter som hon körde över och pushade i alla möjliga riktningar. Jag kan kommentera inte den av Ketu halshuggna Mars men väl Mars i Vågen då jag har den själv. I närheten av Solen innebar detta en dominant och krigisk fadersgestalt, men lyckligtvis också att jag själv var en krigare för "Vågen" (balans och rättvisa) så det var maktkamper genom hela tonåren (och försoning runt 35).
Men jag börjar förstå nu hur "av" en planet kan bli som hamnar i närheten av den avhuggna Draksvansen. Att, som en del astrologer gör, kalla Ketu för ett tecken på andlighet visar bara hur djupt förvirrade västerlänningarna är i detta läge. Det som passerar som andlighet i vår fallna kultur är mest bara ego-boostande eller i värsta fall ren självlögn.
Genom att börja med Felicias skadade självhävdelseförmåga, kan vi nu backa tillbaka och fråga vem som "äger" eller ansvarar för detta bombnedslag i samlevnads- och samarbetstecknet. Vi hittar Vågens härskare Venus i det dominanta och dramatiserande Lejonet och därtill med moderskapets Måne. I detta "dolda" samband har i princip hela bokinnehållet fått sin förklaring.
*****
Men vi kan gå ett steg till och titta på bokens författare, det Observerande och Rapporterande Ögat. Horoskopet är nästan löjligt enkelt, för bakom Venus står nästa ägare (disponent) på tur och det är just Rapportören, Solen-i-Tvillingarna och därtill tätt integrerad med kommunikationens Merkurius. Men vi talar om en väsenskärna (Solen = andesjälen) som saknat sin spjutspets Mars och därmed inte effektivt kunnat hävda sig. Det är som om Tvillingarna bakom dominanta Lejonmamman ännu är ett barn på 5-14 år. Och så mycket har framkommit, både i Skavlan och genom recensionerna.
Fallet Anna och Felicia var predestinerat. Som synes har den fysiska kroppen eller känslorna (Jord och Vatten) ingenting med den här grekiska tragedin att göra. Det är skriptat i himmelen - skrivet i Eld och Luft. Det är en karmisk uppgörelse där supermamman ovetande agerat Ödets verktyg för att Felicia skulle berövas en trygghet hon själv berövat andra i ett tidigare liv.
Ödets mekanismer tycks rätt simpla vad jag förstått från små bildfragment jag mottagit för det inre ögat och som förklarat en eller annan egenhet i nuvarande liv. T.ex. hur den giriga arabiska handelsmannen i Fez muterade och blev en muslimhatande europeisk korsfarare i det direkt efterföljande livet. Det var själens självhat (över sin girighet) som nu förvandlades till en projektion på islam av allt ont!
Så här fungerar människor i gemen tills de med den skicklige djuppsykologen James Hillmans ord, "lär sig dra tillbaka sina projektioner." Som när en fiskar halar in de utkastade näten. Jag tycker den här etymologin är så suverän att jag måste upprepa den igen:
Projicera sina problem på andra är att "slunga ifrån sig", dvs. Djävulens väg - via grekiska dia ballein = diabolos.
Det är Eld och Luft som tillsammans projicerar bilder mot omvärlden. Därav bloggens tidiga varning för extremism i samband med hyperpositivt polariserade individer. Kanske är det den undertrycka aggressionen i Felicias horoskop som SvD:s recensent upplever som "en tragisk flod av vrede" i boken Felicia försvann. Men jag är betydligt mer imponerad av insikten hos Aftonbladets läsare, han ser en djup realitet i bokens ahistoriska:
En berättelse hur syskonen svälter 1974 kan följas av en beskrivning av hur bokens vuxna Felicia kämpar med havererade relationer 2009. Bristen på tidslinje låter oss känna den traumatiserade människans sätt att minnas livet. Djupt skrämmande upplevelser för 30 år sedan har inte kunnat bearbetas och är därför känslomässigt lika pågående – och lika skrämmande – som sådant som hände alldeles nyss.
Dan Josefsson antyder här Platons och senare C-G Jungs Former eller arketyper, vare sig han tänkte på saken eller ej. Våra minnen är inte organiserade linjärt utan efter Typer, och som filosofen Kant sade kan vi aldrig uppleva något utan dessa a priori givna begreppskategorier. Felicias "Anna Wahlgren" är hennes sätt att sätta kött på benen utifrån den kapacitet till varseblivning hon föddes med - det Öde hon tilldelades helt enkelt.
Det var filosofen Herakleitos som för 2.500 år sedan sade "ditt öde är din karaktär". Och längre än så har mänskligheten inte kommit, fast den dränker sig i karaktärslösa livsstilar (ju mer rysch-pysch, dess mer avslöjande för karaktärsbristen) och mondäna citymanér. De röstar på partier som kastat en trolldomens besvärjelse över dem så att de tror det egocentrerade livet ska hålla sträckan ut.
I Felicias fall ser man att girighetens demon Rahu ligger i det lilla barnets, egoprincipens tecken Väduren. Men eftersom självhävdelsens kraft är avhängig av Vädurens härskare Mars, vars bortkopplade natur vi noterat, ser man tydligt en egokärna som inte riktigt tagit fart. Sådana själar har långt kvar till Filosofin, kärleken till att verkligen förstå.
Tillägg.
Jag sade att Felicia sitter fast i den skapande fiktionens värld - i extremistiska tankemotiv "uppe i himmelen". Människor utan förankring med Jorden eller ens med det patologiserande Vattnet är just de som kan bli de mest oförsonliga hatarna, men det är också skärpan i Ljuset som skapar odiskutabel konst. Eld och Luft ger "shakers and movers" - dessa är zodiakens Artister.
Till och med spensliga räkan Magnus Uggla har "det" - han projicerar en yta som gör honom stor. I ett annat århundrade hade han troligen hoppat över det fullständiga nonsens som han till del hållit på med, men han har varit smart nog att anpassa sitt utbud efter publikunderlaget i ett litet land på då 7 nu 9 miljoner.
Jag inkluderar hans horoskop här i slutet helt enkelt för att jag hörde en röst som sade, "ta med mej", och när jag slog upp kartan (vilket jag inte gjort sedan jag skiftade över till "rätt" zodiak) var detta det bästa exempel man någonsin kunde tänka sig på en eldsjäl dragen åt extremism! Han delar Felicias Sol i pratiga Tvillingarna men där upphör alla likheter.
Att han, ultimat borgarbracka, går i land med att spela rebell och således tangerar den totala hycklaren, har väl att göra med den poetiska friheten. Det dubiösa syns i att formrena Saturnus (upphöjd!) i Vågen allvarligt degraderas av att disponenten Venus befinner sig i "lågkulturella" Kräftans obeständiga vattendyningar. Fotbollsläktarfolket. Här finns pengarna (Venus) här är publiken. Det vet baksluga och affärsmässiga Tvillingarna. (Vilka var Felicias motiv till boken? Venus och Månen = pengar genom modern.)
Eftersom Venus i Vatten i sin tur förfogas av en eldig Måne, har vi just hans furiösa Eld/Vatten-natur, han spyr ur sig elakheter och tjänar således pengar (Venus) på sina egna närmaste vänner/grannar (Kräftan = vi i vår klan). "Jag mår illa..."
Nej, någon trevlig människa är det inte men inledningsvis var det just det extrema och kreativa samspelet mellan Eld och Luft som saken gällde. Apropå fullständigt förfalskad "white trash"-stil, se också det nyliga inlägget om "farliga" sångerskan Lana del Rey, mycket troligt samma fullmåne Tvilling/Skytt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar