Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


lördag 21 januari 2012

Costa Concordia-kaptenens horoskop

Världens astrologer har nu börjat rota i den skandalösa fartygskaptenens horoskop sedan ett rättegångsdokument visar hans födelsedatum. Västastrologerna bekymrar sig över om hans sinnelag ännu har lämnat Jungfrun och nått in i Vågen.

Den sideriska zodiaken har samma problem med den här dagen som börjar med Månen i Lejonet - kan tyckas en utmärkt placering för den som vill agera ut skuggan av en äkta Ledare! Men detta stämmer inte med ledtrådarna i horoskopet som sådant. För se hur perfekt bitarna faller på plats om vi antar en födelse tio på förmiddagen eller senare:




Det är inte var dag man får en Måne angripen av båda de naturliga illgärningsmännen Mars och Saturnus. Eftersom Månen står för sinnet är denna en av de viktigaste pusselbitarna i frågan om omdömesförmåga. Merkurius är en annan. 

Med rapporter om att kaptenen smet från båten och i allmänhet betedde sig själviskt går tankarna direkt till den sämre sidan av Jungfrun, som bloggen till mångas förtret råkat spåra. Vi har den hos t.ex. Fredrik Reinfeldt som en ascendent som bara använder ordet "ansvar" men alltid låter andra ministrar ta skiten och som numera inte vågar säga ett enda ord utan regi. Bristen på ärlig kommunikation från den mannen är total.

Jungfrun tenderar att alltid ha anledning att känna sig trängd - det är möjligtvis paranoians eget tecken eftersom sjuklig misstänksamhet förutsätter en Merkurius som går på högvarv och spinner tänkbara konkreta scenarios. Jungfruns stjärna Spica - "Den Oskyddade"" upplever ständigt försök att inskränka hennes frihet. Kanske med rätta eftersom det är ett jordbundet tecken som enbart stirrar efter fysiska blindskär. Så varför såg inte den här kaptenen sandbanken? För att han satt till bords vid mat och vin med medhavd kvinnlig fägring, enligt nya rapporter.

Och det för oss över till den märkliga festprisse den sämsta typen av Skytt är, ett tecken som i västkulturer mest verkar återfinnas bland idrottsmän och äventyrare - troget symbolen av en "häst-människa" förstås och den djuriska delens vilja att vara ute och röra sig. 

Hos Schettino möts vällustens Venus med Jupiter, som också åtrår det ljuva livet. Att stränga Saturnus också ligger i tecknet tycks inte helt ha hämmat den här kombinationen av "det ljuva livet", särskilt inte som Solen i Vågen står för en vilja att nå komfort och lyx och frihet - Solen disponeras här kraftfullt från det lättsinniga budskap som Venus med Jupiter i Eld ger!

Skyttens äventyrslusta och önskan att färdas över stora vatten kan nu tyckas "för stort" i jämförelse med den parodiska tillvaro en lyskryssare som går efter sina givna rutter är. Men glöm då inte att Månen i Jungfrun älskar SMÅ OMRÅDEN som hon kan kontrollera med millimeterprecision. Kaptenen var inne i dessa vatten även förra sensommaren och höll så när på att grundstöta med samma bank då!  

Det är intressant att Ödets grymma Saturnus håller ögonen på kaptenens lägre mentalitet - sinnelaget i Månen - och den här gången kostade hans "precisionsnavigering" i syfta att stajla många människoliv.

Men det går inte att lyfta fram något zodiaktecken som syndabock och säga: sådana är de, hm hm hm. Här tycks det vara en mängd av i sig "medvetna" placeringar i Sattva guna, den ljusa, lätta och bekymmerslösa kvaliteten som skapat ett lättsinne som skadade. För om Fredrik Reinfeldt och Anders Borg är helt försjunkna i Mörkrets (Tamas) inflexibla dogmatism och bristande självinsikt om konsekvenserna av deras politik, så var Francesco Schettino av den motsatta typen: inga riktiga planeter i den tunga kvaliteten och allt i lätthetens Sattva - förutom den passionerat njutningssökande Vågen (Rajas, passion).

De två månnoderna ligger förvisso i den tunga och allvarsamma Tamas kvalitet och det är ändå lite intressant att se hur de två stora ödespenslarna Jupiter (lättsinne) och Saturnus (gravallvar) greppar tag om varsin ända av den här axeln som ju har med hybris, med uppgång och fall att göra.

Jupiters våghalsighet, chanstagande eller allmänna lättsinne gör att Ledarskapets Lejon går överstyr via girighetens (och övermodets?) Drakhuvud. Och vem tar smällen? Jo, passagerarna, den motsatta gruppen i Vattumannen. Här är det Saturnus, liemannen, och blytyngden som gäller.

Jag kanske återkommer till horoskopet. Jag fick just syn på datumet i det här dokumentet och det här var bara några hastiga observationer.


*****

Kredd till bloggaren som hittade dokumentet! Jämför dennes "västastrologiska" bud med vad den sideriska zodiaken säger. Själv tycker jag försöken att ursäkta kaptenens feghet med "Neptunus" är rent patetiska. Den sideriska zodiaken är helt tydlig med kampen mellan "lätta" sattviska tecken av typen Eld och Jord faktiskt ofta är ett problem: detta är också egenmäktighet, att tror sig om åt helvete för mycket, trots att Väduren/Stenbock ofta ger mer brutala eller förråade uttryck.

Om båtolyckan i SvD, DN 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Där ser man, han var inte 59:a som jag trodde, när man hörde att han var 52. Jag var nästan rädd att han skulle vara född samma dag som jag, när jag hörde åldern, för jag är nämligen en klantskalle... utan att på något sätt ursäkta det han gjorde tyckte jag på nåt sätt synd om honom, just eftersom han var så klantig. Och det där med att han ramlade ner i en livbåt... jag gjorde reflektionen att "tänk om det är sant, tänk om det inte är en bortförklaring"; antagligen för att jag tänkte att vore något jag skulle kunna råka ut för själv. (Utredningen kommer väl att visa, om det är sant el ej).
Och så när jag ser hans horoskop så finns det ju en viss likhet i alla fall. Saturnus/mars mot varandra som i mitt, och mot månen i st f solen, fast i lite andra aspektkonfigurationer. Men jag är inte överoptimistisk som skytten lätt kan bli, så jag har inte valt något yrke där man har ansvar över andra människor. :-)

Jag såg att bloggaren i länken noterar att det skedde en svår tågolycka den 14/11 -60, där olja började brinna. Jord mot eld! Och i rörliga tecken dessutom.
S

Seaward sa...

Ja, det blir svårare och svårare att fånga de astrologiska byggbitarna ju fler kraftfulla exempel man får! Det finns verkligen ett spektrum av dåliga och bra varianter på varje lärosats, och inget säkert sätt att säga var individen hör hemma! (Inte utan klockslag i alla fall, om ens då...)

Jord/Eld-blockering, men i rörelse har nu en hoper "utfall", men jag ser att du ser samma som mig: det ligger en viss logik i utfallen som utan att man pressar sin poäng stämmer med de gamla grundantagandena! Jag minns fallet med popstjärnan John Foxx och där Skytt/Jungfru uttryckte sig som "hålla hop de många trådarna".

Anonym sa...

Det där med med osäkerheten - "faktor X" - det kanske är Navamsha som är denna faktor... i alla fall föll många pusselbitar på plats när jag såg mitt eget. Och kolla t ex in Raoul Wallenbergs o Dag Hammarskjölds!
S

Seaward sa...

Se upp för navamsha när inte födelsetimman är känd! Under bara ett dygn hinner Månen byta tecken ett antal gånger! Prova och se.

Astrologin är som ett smorgasbord. Missa inte att jag just introducerat "Aristoteles lära" om Potential och Aktualitet. Där är ytterligare ett alternativ till födelsehoroskop/navamsha och det kanske mest intelligenta av dem alla.

För här syns även potentialen till försämring under livsvägen! Och man kan studera potentialen för varje planet.

Det är ju ett faktum att många människor tappar höjd i vissa avseenden under livets gång, eller börjar bra men blir mer obegripliga vartefter livet går. Detta var astrologins nivå i antiken, även om filosoferna hånade astrologerna för att göra det lätt för sig och banalisera ämnet.

Och naturligtvis: en tredje metod är dasha-läran som utgår från att födelsehoroskopets karaktär fortsätter att gälla för rent deterministiska prognoser om vilka planeters cykler som är motiga och vilka som är bra. Dasha-läran tar överhuvudtaget inte hänsyn till den inbillade eller verkliga "mognad" man kan läsa in i rashi/navamsha eller i planetens aktualitet (medfödda karaktär) och dess potential att gå en annan väg (disponentens budskap).

Stickprovet på nationalhoroskopet gav ett rätt bra resultat på både Sveriges Sol och Måne, tyckte jag. Men till det kommer förstås alla andra spelregler också: är planetens grundläge starkt och oböjligt kanske inte den potentiella sidoutvecklingen (disponenten) kan hävda sig. Och så vidare…

Anonym sa...

Ja jag vet att födelsetid måste vara känd, och för RW och DH är den känd (och riktig, får man väl utgå från).
S