Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 11 januari 2012

Elizabeth Smart & meriter från tidigare liv

[I ett tidigare inlägg hade horoskopet av slarv blivit tolv timmar förvridet och jag har därför skrivit om cirka hälften av texten och ompublicerar. På flera sätt är det mer träffande att nu hitta Venus - sensuell kärlek alternativt sexuell perversion - som den brännande karmaplaneten i detta öde!]

Sanskritbegreppet purva punya betyder "meriter från förr" och femte huset - intelligensens och kreativitetens hus, dvs jivatmans eller andesjälens hus - betecknar "kredit från tidigare liv". På gott och ont, naturligtvis! Man kan födas med omen om dåliga meriter också.

Tankar om skulder mogna att kassera in från tidigare liv uppstår förstår när man läser den hemska historien i Aftonbladet om Elizabeth Smart. Hon kidnappades fjorton år gammal, drogades ner och våldtogs under nio månader flera gånger om dagen av en svårt störd man (svenska tidningar sticker alltid in "religiös" för att visa vilka okunniga och ibland rent onda naturer det är som blir journalister).

Jag bestämde mig för att ta ett stickprov och se om den indiska purva punya-läran håller måttet. Allt annat än ett vidrigt femte hus skulle vara ett nederlag för den indiska astrologins märkliga anspråk. Elizabeth Smarts (och förövarens) horoskop har redan kommenterats, men den här gången blir det med födelsetid (A-rankad och trovärdig enligt AstroDatabank) och därmed de korrekta husen.
 


Först bara en kommentar till fjärde huset och inre lycka: Huset är tomt men ägaren Mars står i isolationistiska Jungfrun och har "halshuggna" Ketu vid sin sida. Lycka som bygger på bortträngning! Inte så märkligt med tanke på vad hon varit med om.

För våldtäkten är horoskopet tyvärr bara ett alltför tydligt exempel på Hades våldtäkt av Persephone, dvs. Jungfruns tecken. Här har vi den onda Mars som uppenbarligen kan vara väldigt ond och hjärtlös i den kyligt analytiska Jungfrun - se bara Fredrik Reinfeldts Mars-Jungfru som stiger i öster. Han tillät sig att spela medlidande med alla Sveriges sjuka som drabbats av regeringens horribla sjukvårdsreform. Sedan läcker ett dokument ut som visar att han hela tiden visste vilka konsekvenser reformen skulle få! 

Elizabeth Smarts Mars-attack mot renhetens Jungfru är mer än så, det är också ett turbulent jordskred som sätter sig i rörelse mot de sjuka och svagas tecken Fiskarna så att Jord här förorenar Vatten, dvs de djupa omedvetna instinkterna. Vi stannar där för ögonblicket och nystar från tidigare liv-kreditens femte hus istället.

Viktigt här är att Mars inte bara är en naturlig illgärningsman utan också en "funktionell illgörare" (Som naturligt ont neutraliseras den genom att ligga i ett hörnhus, men här tycks den indiska bedömningen vara att den förvandlas till ond (vilket den naturligen är) genom att också äga det elfte huset! 

Femte huset i den orala Oxen (inmundigande, behovstillfredsställelse) ägs av Venus. Eftersom ingen planet ligger i femte går vi direkt på ägaren själv. 

HUSETS ÄGARE ÄR ALLTID ETT VIKTIGARE OMEN ÄN PLANETER SOM HÄNDELSEVIS LIGGER I HUSET. 

Det läste jag nyligen i en bok av vediska astrologen James Braha och det är precis vad jag i vilket fall predikat på den här bloggen i säkert två år - baserat på en växande empirisk förtrogenhet med horoskopen plockade från tidningsrubriker. Planeters disponenter är verkligen viktiga - de drar i trådarna. Och har man födelsetid går det också att undersöka husens ägare.

Tidigare liv-kreditens markör är således naturliga välgöraren Venus. Ska man tillmäta husägarens natur någon betydelse, eller är den bara en "platshållare" att leta upp i horoskopet? Jag tror det ligger en mening i vilken planet det är som indikerar den tidigare liv-merit som står redo att skördas (eller omvänt, den skuld som nu förfaller till återbetalning i detta liv).

Minns att skulder i allmänhet inte krävs in förrän själen är stark nog att stå för sitt förflutna. Det vore meningslöst för en som dör som kallhamrad mördare att redan i nästa liv bli mördad. Själen har inte hunnit bygga upp någon godhet som kan bli sårad. För bara så kan man lära sig något av livet.

Så Elizabeth Smarts karma har att göra med Venus områden: att fylla sig med njutningsmedel. Oxen och Venus tycks mer än andra tecken ha försvurit sig åt sinnesretningar, de söker välmående.

Men hur väl mår Venus i Skorpionen, platsen för dess "skada" eller "detriment"? Och fastän närheten till Saturnus borde innebära en "vän" är jag ganska tveksam till den indiska traditionen som tycks lite för patriarkal för att fungera i västerlandet.

Men i fråga om krediter eller bra karma från tidigare liv, händer nu det märkliga att båda planeterna anses vara verksamma välgörare i det här horoskopet!

Att det verkligen finns ett karma att skörda tycks indikerat av att femtehusägaren nu står i förhållande att ur opposition titta på sitt eget förflutna - Venus, skadad, blickar mot sitt eget hus och är guidad av den stränge men exakta Saturnus, som anses vara hennes vän.

Det här övergår min tolkningsförmåga.

Det var som sagt inte enbart en kidnappning utan nio månader av kroppsliga övergrepp! Hur kan dessa två planeter som klassas som verksamma välgörare anses vara ett gott karma? Handlar det om allt det goda som kvinnan skulle komma att uträtta efter att ha väckts till vakenhet efter händelsen?

För kidnappningsdramat i sig tycks tydligt skrivet i Mars som våldtar den jungfruliga Jorden och attackerar Jupiter och Månen. Mars i nionde huset ger en ondskefull skruv åt det husets innebörd: religion. Våldtäktsmannen beskrevs som en religiös fanatiker.

Horoskopet rymmer också den sataniska axeln mellan Oxe och Skorpion och den skadade Venus aspekterar från den skadade "eliminationssidan" sitt goda karma på den orala sidan (den som tar emot tillföde/näring utifrån).

Purva punya-teorin ger ett märkligt kluvet resultat vad gäller hennes karma i frågor om Oxens sinnlighet och den lilla värld av fysisk njutning som det här anspråkslösa tecknet vanligen låter sig nöjas med.
Lite fantasifullt kan man säga att "detta var livet då det var dags för bokslut och dra en gräns för en sexuell oegentlighet individen själv gjort sig skyldig till i ett eller flera tidigare liv".

Måttet (Saturnus) var nu rågat i ämnet "Venus skadad i Skorpionen" och Saturnus blickar också bistert mot det åttonde huset för blind sexuell drift.

Det är många budskap utöver det rena femtehusbudet om "tidigare liv-karma" som tycks tala om sexualitet och gränsdragningar.

Kan det vara så att den här perioden var återbetalning för en egen sexuellt våldsam natur i ett tidigare liv men Saturnus och Venus klassas som goda för att hon nu i resten av sitt liv kommer att göra gott. Om både Saturnus och Venus varit verksamma illgärningsmän kanske hon lämnats död där i skogen?

Inga kommentarer: