Efter inlägget om Mel Gibsons Oksana och den underliggande tendensen till själviskt lycksökande hennes födelseår kommer här ett odiskutabelt fall av kvinnligt ha-begär. En estländska har dömts för anstiftan till mord på sin svenska make. Mål: få ut arvet på femtio miljoner.
Efter hennes fängelsestraff kommer den här kvinnan dessutom att brinna en tid i helvetet. Så låt oss se hur en låg människas himmel ser ur, det "klimat" som lockar en outvecklad själ att ta en chans på jorden. Expressen har historien.
Efter hennes fängelsestraff kommer den här kvinnan dessutom att brinna en tid i helvetet. Så låt oss se hur en låg människas himmel ser ur, det "klimat" som lockar en outvecklad själ att ta en chans på jorden. Expressen har historien.
Astrologin är det avgörande beviset mot osjälvständiga människors urskuldande undanflykter om att "miljön gjorde mig till den jag är". Födelsehoroskopet visar nämligen att individens alla karaktärsdrag redan är fullt utvecklade redan vid födelsen. Det enda som sedan återstår är att tiden ska låta födelsehimmelens tendenser att blomma ut.
Det vi ser på himmelen är emellertid inte den återfödda själen själv utan en yttre "fin-materiell" dräkt hon klätt sig i. Men varför valde själen den här dagen, den här solkiga klänningen, om inte för att få möjligheten till ett liv där hennes blindfläckar skulle gå i dagen? Bara genom att agera ut sina tillkortakommanden blir man medveten och kan, kanske först i ett senare liv, sköta sin show bättre.
Bloggläsarna, numera tränade gestaltanalytiker, ser med lätthet vad som felar här. Det är ett övermått ("storkorset") av Rajas guna, med vilket menas en själ i korna på lidelse. Man kan säga att estländskan brann i helvetets eldar redan vid födelsen. Ingen avklarnad själ skulle väljer en sådan här födelsedag, bara de som har ett övermått av lidelse kvar att "bränna".
Men det som ger direktiv åt hela passionen är rent och skärt mörker. I pengarnas tecken Oxen hittar vi lycksökaren Jupiter. Oxen tillhör Tamas guna, dvs, mörkrets kvalitet med vilket menas omedvetenhet och attitydlåsning. Var kvinnans sinnelag befinner sig kan inte sägas säkert eftersom Månen byter tecken strax före lunch. Men jag tror många kan instämma i att de här troligen är en födelse under dygnets första halva, så att vi får ett Ox-sinne uppfyllt av viljan att nå framgång (Jupiter) i materiella frågor. Kvinnan är helt besatt av denna världens goda!
I skenet av domen inser man plötsligt att inte ens en ömsesidig opposition kunnat balansera ut den här överdrivna passionen: Venus (balans eller pengar) i Fiskarna och Jupiter i Oxen har uppenbarligen som enda effekt här att ytterligare understryka kvinnans extrema lidelse efter pengar. Hur ska man läsa den annars så fina Venus i Fiskarna ("upphöjd" i detta tecken)? Som "kärlek till uppoffringen" eller som en beredskap att "offra någon för penningen"? Sannerligen en tänkvärd himmel!
Med facit i hand ser vi också att inte heller Mars, "upphöjd" i Stenbocken har varit till någon nytta! Där jag tidigare sagt att Mars här disciplineras genom att ligga inne på självkontrollens domän (Stenbocken) och därmed ge avkall på sina värsta och mest primitivt uppbrusande sidor, tycks krigaren och våldsverkaren i det här fallet istället ha blivit en iskall och planerande brottsling. Stenbocken är ett mycket kalkylerande tecken.
Återigen är detta helt obegripligt om man bortser från att dygnet från början till slut är skadat av Rajas i övermått. Och...att Saturnus, som borde handha brottslingen Mars, själv står klent placerad i Kräftans tecken. I själva verket bidrar Saturnus här till lidelsens kvalitet och som materialismens egen planet är dess aspekt mot månnodsaxlen till skada för alla personliga relationer. Här finns en dold egoism som blandar sig in i Väduren/Vågen - frågan om jaget och relationen till "den andre".
Här hittas en klen men irriterande Saturnus som inte kan sägas hålla Mars i styr, och denna Mars själv angriper den egocentriska Väduren (sitt eget värdtecken). Då vet vi att här är ett synnerligen fult exempel på bloggens högfrekventa EGENMÄKTIGHETSSYNDROM.
Här hittas en klen men irriterande Saturnus som inte kan sägas hålla Mars i styr, och denna Mars själv angriper den egocentriska Väduren (sitt eget värdtecken). Då vet vi att här är ett synnerligen fult exempel på bloggens högfrekventa EGENMÄKTIGHETSSYNDROM.
Hur artade sig alla andra människor födda tidigt 1977, då Mars passerade Stenbocken och aktiverade ett storkors av överdriven lidelse.
Jag har brunfärgat de drivande Jordtecknen och i fallet Stenbocken en mix av passionens orange eld och fixeringen vid det jordiska (det konkreta) för att visa hur olycklig kombinationen av Lidelse och Jord är i detta tecken. Det är därför dessa stengetter ofta slåss och stångas hela sina liv över materiella struntfrågor! Detta är konkurrensens tecken (tillsammans med Väduren som dock ändå är mer av "ung livsrusch" än Stenbockens mycket medvetna ambitioner.)
Stenbockarna blir lätt offer för denna världens herre Djävulen - den dunkla driften som håller andesjälen nedsläckt så att de är lydiga offer för ateistiska och konsumistiska krafter. Inte för inte rankar indisk astrologi Saturnus (Stenbockens herre) som underklassens planet. Massorna är per definition obildade och tomma konsumtionsslavar.
Lyckligtvis behöver bara själen några få vedervärdiga liv på samhällsstegens botten. Sedan fattar den ett beslut och börjar antingen odla en kriminellt upprorisk natur (det var pga Upproret mot Gud vid hamnade här till att börja med), eller också börjar själen lyssna på världen och förstå vad allt det här handlar om egentligen. Den flöjtspelande brunstguden Pan har då börjat tappa kontrollen över andesjälen och människan upptäcker sin djupare individualitet bortom drifterna. Men ditt har estländskan långt kvar.
*****
Köpte just en astråkig skiva med en kvinnlig singer-songwriter - Karen Elson. Hon är hustru till en rockmusiker vid namn Jack White som kulturtöntar tycker är så himla bra. Även när medierna dyrkar sker det i drev..
Vem behöver en duo som för oväsen och försöker punka sig årtionden efter att punken gällde? Å, lite blues invävd. Visst, amerikanska kulturen. Jag pratar om duon White Stripes. Och en annan grej med den minigruppen: om man varit gift med andra halvan i en duo men av outgrundlig anledning påstår för pressen att man är syskon med sin ex-fru, då skiter jag i musiken. Då är någon bara ute och tramsar. Då är allt bara en verklighetsfrånvänd tönts privata lek med "koncept" på andras bekostnad. Då får han behålla sina fin-kulturella power chords! Jag lyssnar hellre till genuint intelligenta musiker.
Första spåret på lögn-Jacks nya hustrus platta var bra men halvvägs hade skivan planat ut till en fullständig gäspning. Jack har producerat och det är för mycket tomma former och på tok för lite musikalisk substans och originalitet.
Kvinnans födelsetimma är inte känd och Solen når Stenbocken först några timmar in på dygnet. Men gissa vilket det är när hon hänvisar till "earth" och "dust" i åtminstone fyra av de tolv låtarna och t.o.m. skriker ut sitt materialistiska och oandliga budskap i låttiteln: "The truth is in the dirt"!
Kvinnans födelsetimma är inte känd och Solen når Stenbocken först några timmar in på dygnet. Men gissa vilket det är när hon hänvisar till "earth" och "dust" i åtminstone fyra av de tolv låtarna och t.o.m. skriker ut sitt materialistiska och oandliga budskap i låttiteln: "The truth is in the dirt"!
Okej, jag har apropå Jordelementet tidigare gått med på poeten William Blakes antydan om att universum kan skådas i varje litet sandkorn, men den här fotomodellen (riktigt bra sångröst) menar inte något andligt. Vad hon säger är att materialismen är sanningen! Notera den troligtvis genuina fullmånen mellan Vatten och Jord - den köttsliga människan minus anden.
Och därav säkert den intiga musiken. Där blev jag lurad av att allt socker låg i första spåret - en formidabel 60-talspastisch. (Både Stenbocken och Kräftan har påfallande tillbakablickande läggning - de är nostalgiker.)
Karen Elson måste antingen vara en som varit för många gånger på jorden men grävt ner sig för djupt i stoftets verklighet, eller en fullständig nybörjare. Bra att hon tjänar sina egna pengar i alla fall och slipper kalkylera med mord.
Mord... Kopplingen mellan de här två horoskopen är faktiskt inte helt långsökt. Skivan är en temagrej, en ren rip-off på Nick Caves "skräckskiva" Murder Ballads - fast det feminina kynnets version, så att säga.
Låten "Stolen Roses" har t.o.m. så pass mycket influenser från Nicks kända duett med Kylie Minogue ("Where The Wild Roses Grow") från sagda skiva, att jag tyckte det blev lite pinsamt. Flickan Karen lyssnade säkert på Kylie för femton år sedan och har nu glömt vilken låt som låg till grund för det hon nu tror hon skrivit av egen skaparkraft...
Låten "Stolen Roses" har t.o.m. så pass mycket influenser från Nicks kända duett med Kylie Minogue ("Where The Wild Roses Grow") från sagda skiva, att jag tyckte det blev lite pinsamt. Flickan Karen lyssnade säkert på Kylie för femton år sedan och har nu glömt vilken låt som låg till grund för det hon nu tror hon skrivit av egen skaparkraft...
Stenbocken må representera lidelse eller passion i det grovt fysiska substrat själen ligger bedövad i, men det är inte fråga om kreativitet på Eld och Luftnivån. Plagiarismen är faktiskt ett återkommande fenomen i just axeln Kräfta/Stenbock. Men det är en annan historia.
*****
På temat lidelsefulla Stenbockar med arty pretentioner var ju bloggens allra första studie av en extremt rajasisk himmel den för "konstrockaren" Kate Bush! Så varför blev inte hon mörderska för pengar (eller annat skäl)? Faktum är hon uppehåller sig nästan konstant vid mord och katastrofer i sina texter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar