Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 28 juli 2010

Islamabad, flygkraschens horoskop

(En teknisk granskning.)




Den nysslidna fullmånen (Solen i Kräftan/Månen i Stenbocken) syntes mig lite blek. Svenska tidningsskriverier om "orgasmdagen" syntes inte nå upp till den fulla potentialen hos en ny- eller fullmåne om man påminner sig några kraftfulla jordbävningar och hemska flygkrascher som hopat sig kring Solens och Månens viktigaste möten under gångna månade.

För all del, två bekanta på hemresa från Danmark själva fullmånedygnet lyckades hamna direkt i skottgluggen. Den vuxna personen var själv född med Månen i det ena av de två aktiva zodiaktecknen och med sin reseplanet Merkurius för närvarande opponerad av samma Merkurius i transit.

Redan i resans början tappades nycklarna till hemmet bort och på Köpenhamns flygplats var det dags igen. Nu hade flygpersonalen slarvat bort parets barnvagn. Och för att kröna en dålig dag förseningar så att undertecknad fick stå och vänta en bra stund med reservnycklar i hand. Hur träffsäkert den här fullmånen nu påminde vederbörande om att aldrig påbörja en resa när man har planeterna mot sig, var det ändå inte mycket att göra ett blogginlägg om, förrän nu.

För dagens flygkrasch i Pakistan just när ett plan skulle avsluta sin tvåtimmarsflygning (väldigt snarlikt kraschen i Indien jag skrev om senast), påminner om att Sol och Måne inte måste stå konjunkt eller i opposition för att det ska hända saker på jorden. Kartan ovan talar nästan för sig själv.

Tiden 9.45 är inte exakt på minuten. Säg att planet kraschade kanske tio minuter tidigare. Reduktionen av den stigande Jungfruns tecken med 2 grader ger oss fortfarande ett horribelt olycksomen i första huset - här signifikator för hela frågan/flygkraschen.

Signifikator är olycksbringaren Mars tillsammans med Saturnus som skoningslös Lieman - och därtill i ett tecken som har med extremiteter att göra (armarna).

Den här gången uppehöll sig nyhetsrapporteringen just vid åsynen av "avslitna lemmar". Månen, baserad på Saturnus, kopplar i Vattumannen förstås till benen från knäna och nedåt. Liemannen Saturnus ses inte minst i Tarotkortleken skörda lemlästade kroppsdelar, så visst stämmer symboliken.

[Rättelse: Jag blandade ihop de merkuriska tecknen. Det är förstås Tvillingarna som är kopplade till armarna, inte Jungfru. Se förslagsvis istället Liemannen Saturnus i sin 270-gradersvinkel mot "den avhuggna" draksvensen i Tvillingarna.]


Kombinationen av båda de onda Mars och Saturnus lyckas här med ovanligt mycket förödelse: Först ut är Mars som via sin särskilda 90-gradersvinkel aktiverar demonerna Rahu och Ketu, som i år ockuperar två tecken som har med resor att göra.

Därnäst bildar båda illgärningsmännen en opposition mot Jupiter i Fiskarnas tecken, "den expansiva" Jupiter bidrar således till att göra vad än Mars och Saturnus har i görningen "större" än normalt. Den enda trösten, som jag sagt tidigare i samband med flygolyckor, är att Jupiter är bubblor som spricker snabbt. Jupiter befriar från detta livet i ett kick.

Efter det kastar Saturnus sin särskilda 270-gradersvinkel mot norra månnoden Ketu (den "straffade", från drakhuvudet avskilda drakkroppen/svansen) innan olycksplaneten Mars sedan avslutar denna magnifika tour i elände runt zodiaken med sin dödande 210-gradersvinkel, riktad mot Solen i Kräftan. Solen symboliserar stora tilldragelser och här ligger den i "folkets" (nationens) hus. Landssorg har utlysts i Pakistan.

Som jag tycker mig minnas från andra flygolyckor hittar vi resandets planet Merkurius i 12e huset för "världsliga försakelser" - ett "ont" hus som hotar med förluster och oåterkalleliga händelser.

Att det här ändå är en typ av fullmåne (fastän något försenad) kan man säga utifrån kedjan av disponenter. Den stora tilldragelsen - Solen i Kräftan - disponeras av Månen, en planet som också är en resenärsplanet och därtill generellt står för "livets början och slut". Under den exakta fullmånen passerade Månen genom Stenbocken och låg i händerna på Saturnus. Och det gäller även idag eftersom även Vattumannen är saturnisk.

Våra blickar flyttas alltså tillbaka till den fula kombinationen av Saturnus och Mars som vid olycksögonblicket låg i första huset, otroligt nära (om inte rent av vid) ascendentgraden i Jungfrun.

Jungfrun är i sig ett merkurialt, rörligt tecken, och indirekt förknippad med transportindustrin (jag skulle vilja säga själva de fysiska farkosterna snarare än resandet genom elementen i sig, som tillhör Merkurius i Luft-Tvillingarna).

Medan olyckan tornar upp sig i öster i horoskopet ligger denna Merkurius förpassad i 12e huset för umbäranden och disponeras av Solen i Kräftan, för tillfället i den sociala gruppens 11e hus och därför saturniskt färgat, samt disponerad av samma Saturnus till följd av Månens egen placering.

Det är en stor cirkel av disponenter som är involverad och jag känner inte till några regler för att tolka så här komplexa sammanhang. Men ett är säkert: det är sannerligen inte en trevlig kedja vi ser här! Och allt cirkulerar kring Liemannen och Olyckan i öster.

Jämför gärna med andra flygkraschhoroskop - det finns beröringspunkter.


*****

Rapporter i DN, SvD, Expressen, Aftonbladet

*****

Horoskopet upprättat utifrån följande uppgifter från yahoo news:

The plane left the southern city of Karachi at 7:45 a.m. for a two-hour scheduled flight to Islamabad and was trying to land during cloudy and rainy weather, said Pervez George, a civil aviation official.

*****

Trivia. Som en bisarr twist på min minnessvacka där jag tillskrev Jungfruns tecken armarna, meddelar DN nästa dag att en människoarm påträffats på en badstrand.

Inga kommentarer: