De tre gunas
På bloggen används ett mycket enkelt och traditionellt sätt att bilda sig en uppfattning om en individs grundnatur: genom enkel addition av antalet himlakroppar i t.ex. Eld får man en uppfattning om individens grad av extrovertism eller kanske "hjärtevärme".
Men som många horoskop visat krävs fler observationer. Vad om de här eldbaserade planeternas egna disponenter inte alls stöder det första intrycket? Eller disponenterna till eldteckenbaserade planeter kanska alla ligger i Vatten? I just detta fall får vi något annat än bara Eld - vi får en riktigt yvig människa, en lätt uppbrusande "sensationalist"! Det är betydligt mer än bara "hjärtevärme".
Det går att väga fram och åter in i absurdum eftersom, säg, 4 eldbaserade planeter troligen berättar olika historier redan vid jämförelsen med deras bakomliggande disponenter.
Till det kommer frågan om prominens. Det är klassisk astrologisk lära att det inte är någon akut eldbrist om så horoskopet inte innehåller en enda placering i detta element, förutsatt att en eldplanet som Solen, Mars eller Jupiter stiger i öster. Den planeten anses genast vara världsligt prominent och lyfts fram i betydelse.
När därför bloggen använt en del extremt obalanserade horoskop, som t.ex. de med enbart Jord och Vatten, för att beskriva en typisk böjelse, har detta varit utan att känna till det östra tecknet annat än i undantagsfall. För den pedagogiska poängens skull har också det primära intrycket av, "Oj, bara Jord och Vatten!", få stå oemotsagt. Och skälet till det är ju att även den bakomliggande disponenten (t.ex. Venus i fallet av en Måne i Oxen) per definition måste stämma in i den negativt polariserade grundtypen.
*****
Efter den här inledningen om elementen kan sägas att tre gunas eller kvaliteterna omges av en egen, snarlik problematik. För de sju klassiska planeterna är klassificerade som rajasiska, tamasiska eller sattviska i indisk astrologi. Här en indisk astrologisida som ger de nio planternas guna-tillhörighet. Jag snabblistar associationerna här:
Solen: Sattva
Solen: Sattva
Månen: Sattva
Merkurius: Sattva
Venus: Rajas
Mars: Tamas
Jupiter: Sattva
Saturnus: Tamas
Rahu: Tamas
Ketu: Tamas
Intressant nog tillhör bara den "vägande" eller "harmonierande" Venus Rajas, den kvalitet som "väger" fram och åter mellan Ljus och Mörker (Sattva och Tamas)! Venus/Afrodite får alltså ensam i gruppen stå för "lidelsen"!
En annan intressant iakttagelse är att Solen anses "naturligt ond" och både Månen och Merkurius är variabla beroende på omständigheter, medan det här schemat menar att alla dessa tre nyckelaktörer tillhör Sattva, den enda kvalitet som kan leda människan mot ökad klarhet och förståelse.
*****
Om jag t.ex. konstaterat att landets två politiska blockledare Sahlin och Reinfeldt båda dignar under det stora korset i den tröga Tamas kvalitet, men det vid närmare inspektion visar sig att det bara är Sahlin som har den sattviska Solen i ett Tamas-tecken medan Reinfeldt har sin sattviska Sol i ett Rajas-tecken, hur förändrar detta berättelsen?
Jag tror alla kan se skillnaden. Visst finns det något naturligt tungt och trögt över Reinfeldt, men inte lika släpigt som hos Sahlin. Ibland blixtrar han till i snabba och både elaka och vassa stickningar. Det är hans sattviska (lätta) Jungfruascendent som kompenserar för det tröga storkorset samtidigt som hans Sol i Kräftan är rajasisk, dvs en lidelsefull mix av Ljus och Mörker.
Jämför detta med Sahlin som inte bara har den sattviska Solen i Tamas utan även den sattviska Månen i ett mörkt tecken och dessutom tillsammans med en naturligt tamasisk planet, Mars, i ett Tamas-tecken. För att toppa det hela är t.o.m. ascendenten, den personliga rollen, tamasisk via Lejonet! Ingenting som lättar upp.
Här får man då en något fördjupad bild av varför Sahlin verkar "sjunka" hela tiden och de facto bara sjunkit i popularitet sedan hon tog över partiet. Hon är mer tamasisk än genomsnittsbefolkningen och, på sätt och vis, ickerepresentativ för genomsnittssvensken. Men detta är ju tänkt att vara en representativ demokrati! Att Sahlin inte är "snabb" nog att representera snittsvensken känner de flesta av. Därav de låga opinionssiffrorna.
Hade det inte varit Toblerone-historien hade det alltjämt varit frågan om kvaliteten i tanke och personligt uttryck. Alla vet att Sahlin representerar Mörker (precis som den materialistiska f.d. arbetarfilosofi som (s) en gång stod för). Intressantare är då Reinfeldt som verkar vara en sattvisk och upplyst människa (Jungfruascendenten), men där bara astrologen eller den visa människan ser hur mycket mörker han bär inom sig.
Sedan kan diskuteras (vilket jag gjort i ett tidigare inlägg) huruvida hans undanträngda Tamas alls påverkar honom. De tamasiska tecknen ligger ju i hans horoskop i de hus som i västerländsk astrologi kallas slumrande eller kadenta (3, 6, 9, 12), vilket sägs reducera deras inverkan på den faktiska handlingsmänniskan. I indisk astrologi är emellertid även dessa hus väldigt viktiga, och ingen kan väl förneka betydelsen av tredje huset för en människas tankestil och hur hon uttrycker sig!
*****
Här en kul text om de tre gunas inom meditationen - jag saxar bara en bit, men läs gärna hela berättelsen:
Beginning Meditation
It is sometimes said that the first stages of the meditaion process are the most difficult. The first distraction is the physical body. Sometimes there is real pain in sitting, and sometimes the ego just tries to distract us by creating itches we will want to scratch. Sometimes there is hyperawareness of the physical body: heartbeat, the breathing apparatus, blocked sinuses, digestive discomfort, or some other pain in the physical body. When the body relaxes, sometimes the head fails forward or backward.
The second obstacle is the mind, which is accustomed to flowing outward and often resents the effort and discipline required to turn our attention inward-it creates all kinds of excuses about why we should be doing something else. Or, instead of being too rajasic, the mind becomes tamasic. Occasionally students report that when sitting for meditation they become unconscious and remember nothing of the experience. The mind becomes quiet and falls into a kind of unconscious sleep, instead of going into dhyana or samadhi.
People who experience this state usually describe it as something like this. "I went away somewhere, but don't know where. I don't remember anything. I don't think I was asleep, but. . . ." Baba Hari Dass has described this state as a kind of yoga nidra, related to deep sleep. When the person wakes up again the mind will go back to the object of meditation automatically. The aspirant has been successful in the attempt to quiet the mind, but there is too much tamas guna present.
Although the person may feel rested afterwards, the feelings of peace, clarity, and well-being associated with dhyana and samadhi are absent. Vigorous pranayama practice before meditation, and conforming strictly to a yogic diet (one that excludes meat, fish, eggs, garlic, onions, mushrooms, alcohol, and any type of sedative substances), as well as regularly practicing yoga asanas, usually correct the situation.
Som framgår nämndes inte Sattva guna här. Den kvaliteten tillhör en meditation som fungerar och når sitt syfte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar