https://www.quora.com/Is-there-any-website-that-fully-explains-the-D20-chart-spiritual-pursuits
*****
När jag undersöker frågan om andlig utvecklingsnivå enligt indisk astrologi, visar sig ämnet så stort och snårigt att ett några kompletterande tankar krävs. Forumet Quora innehåller både strunt och pärlor av vishet bland dem som känt sig kallade att kommentera i ett visst ämne och så även här. Ovanstående (del av ett längre svar) som jag kopierar här, är hinduismens exakta motsvarighet till den nyplatonism jag torgfört på denna avsides svenska blogg.
Det är de platonska grekernas tudelning av människans fundament, hennes Irrationella Själ och den i allmänhet slumrande Rationella Själen som syns även i hinduismen. Ju djupare i sömn och sinnlighet (irrationalitet), desto tydligare kan astrologin synas verka - ödet eller karman tar över och fungerar som ett självspelande piano. Människan bara tror hon tänker sina egna tankar och fattar egna beslut. I själva verket styrs hon helt av omgivningen som i sin tur pre-formerats av de processer astrologer söker förstå.
Men även Plotinos (nyplatonismens fader) antyder att den som valt sida och odlar sin rationella själ förblir under karma. Kanske är det bara så att den framväxande, högre människan nu kan utvärdera saker annorlunda och se deras mening. Därmed har människan börjat uppfatta den kosmiska ordning (dharma) som kontinuerligt arrangerar allt till det bästa, för det kristendomen skulle väl det vara själens utgång i Omega. "Fram A till O", själens vistelse i tillvaron utan egentlig (hållbar) existens når sitt slut. Denna tanke kopplas ibland till den att individualitetsjakten är ett så ruskigt gift att den t.o.m. sipprar in i föreställningar om andlighet och leder till den enskildes jakt på frälsning. I själva verket sitter alla fast i denna Världssjäl - ingen slipper ut före någon annan!
Däremot är andlig praktik som meditation nyttig eftersom den höjer själens "muskeltonus". Ateister upplevs som ganska obegåvade av den som börjar etablera sig på Intellektets (den rationella själens) planhalva. Men med större synfält följer också insikten att den egna befrielsen hänger på att alla befrias och därmed den österländska tanken på avatarer, själar som återvänder och sänker sig ner i världen med ambitioner större än den egna individualiteten. Den finns förvisso, men det är själen som är individen.
"Personen" har en intressant historia som omskrivning för själen. Sveriges förmodligen bäst lämpade sakkunnige har skrivit i ämnet på sin filosofiska blogg och bland annat diskuterat skillnader mellan den hinduiska och västerländska personalismen. (Prova inte minst den här diskussionen av "person" hos kyrkofadern Augustinus, själv student av Plotinos platonism.)
På Sideriska används förstås ordet "person" i den begränsade meningen "kropp" (som avskiljare från allt annat - jämför hinduismens "Brahman med form" till skillnad från den opersonliga Brahman. Gud-i-världen kallas även Purusha i hinduismen och är känd som Logos i vissa skolor och introducerad under detta namn av Plotinos själv, sent i livet. Den judiska platonikern Filon från Alexandria hade redan på 100-talet tryckt hårt på Logos, för att inte tala om stoikerna.
Det stoiska Logos skulle mycket väl kunna liknas vid universums lagar eller hinduismens dharma - samma som kinesernas "dao" (allt och alla har "självgående mönster" som ger tinget dess väg eller egenart. Att koppla till karma här är frestande.).
Efter en initial förvirring över människans uppfinningsrikedom när det gäller termer börjar man se att det är samma storheter som fått olika namn. Men med skilda accenter, för den sene Plotinos var Logos dock en relativt "låg" manifestation i hans vision om emanationerna, gränsande till Naturen. Klassicisten Armstrong, om jag minns rätt, verkar mest tycka att det alltjämt handlar om Själens högre och renare del. Astrologiskt går tankarna till det solära logos just ovan den sublunära världen eller naturen. Sol och Måne sidoordnade i den astrologiska framställningen av en Världssjäl grovdelad i högre och lägre).
Det är många år sedan Sideriska nämnde ordet "ahamkara" vilket motsvarar ascendenten i ett horoskop. Den förbindelse till högre ting som astrologin tillmäter så stor betydelse och som för de ytterligare sedan kläs i en grovfysisk kropp - "personen" för de mindre filosofiskt lagda eller "individen" för de ännu mindre filosofiska. (Ords förmåga att förvirra ses av att "individ" på Sideriska reserveras själen snarare än dess säsongsblomster till värdkropp.)
Jag noterade i min ungdoms läsning (eller troligare vid senare omläsning) att stiftelsen bakom en nyöversättning av Bhagavad-gita, konsekvent använde "falskt-ego" för förbindelsepunkten. (Stavat "ahankara" i 13:6-7 i Vedantastiftelsens första översättning från 1977 - andra tryckningen i mindre format har mycket olyckligt det värdefulla och tvåspråkliga sakregistret utgått. Har vägrat röra andra versionen trots att språket säkert putsats marginellt.)
För "ahamkara" tror jag den här bloggen försökt med "icke-jag-skaparen" i anslutning till någon introduktionsbok om hinduisk astrologi. Men en frossare av denna världens goda känner inte till något annat och tror sitt ego är allt som finns att säga om den egna personen. Detta är själens "syndafall" (användbar kristen terminologi) avgrundsdjupt slag. Inte minst har ofta kommenterats 2a huset (nutrition, krävs för att bygga det här livets engångskropp som därmed är illusorisk, maya, i termer av reell existens). Det 2a är också den nära familjens sektor eller realitet.
Oxens tecken kan ge motsvarande "jordnära" omen och Sverigehoroskopets Oxe antyder en nation ALLTJÄMT traumatiserad av svält och ofärd. Se bara denna långkörare om matpriserna. Månen, gynnsam i Oxen är en tredje position som kan berätta snarlika ting om en själ som "fallit" och just inte är mer än mottagare till sinnenas retningar.
I värsta fall reagerar Månen utan intellektuell kontroll och då har vi att göra med den psykiska sjukdomen "högkänslighet" som kan vara allvarligare än den brukar beskrivas i svenska medier. Den och adhd kallas t.o.m. "superkrafter" - kanske eftersom svensk mytologi söker slå i medborgarna att "alla är lika", kanske för att den drabbade saknar förmåga att intellektuellt hantera sitt tillstånd. Här är antikens insikter om den rationella och irrationella själen tydligt närvarande och giltig även i den moderna världen.
Den till sinnena bundna har liknats vid fångarna i Platons grotta, den blott biologiska människan som en fånge i dödsriket, ehuru fylld av falska förställningar att hon lever och har hälsan.
*****
En aha-upplevlse måste redovisas före inläggets egentliga ärende, ytterligare astro-tekniska omen om en medfödd andlig natur (ingångsvärden, aldrig så goda, kan förbli slumrande ett helt liv om själen har andra "avsikter" med denna inkarnation - här är frågan om hur mycket fri vilja själen har. Det brukar ju heta att gruppsjälar samordnar sina återfödelser, kanske för att arbeta på en viss karmisk knut. Men vad säger det om dem groteska borgerliga dyrkan av "fria val" (en dekadent form av frågan om fri vilja")?
I okänd utsträckning väljer själarna inte alls sina kommande liv som det beskrivits (i nyandlig västtradition). Själarna är delar av och följer bara en större Plan som kausalt härleds ur gamla handlingar alla inblandade deltagit i. (Tänk en böljande jätteflock fåglar i flykt.) Dharma är Vägen ("hur det är" och därmed normerande i kraft av dess sanna existens). Dharma gör att alla bara följer det som gäller från tid till tid...Den som bryter mot dharma skadar sig själv på den fysiska nivån, men det är knappt ens en randanmärkning i de större rörelser som pågår... De gamla grekiska stoikerna representerade denna dragning mot ren determinism - Newtons biljardbollsvärld i en tidigare version.
Det var av kontrollen av Bhagadvad-gitas bruk av "falskt ego" som min blick föll på bokens inköpsdatum. Har alltid haft för vana att skriva det - om än inte klockslag (vid denna tid hade jag för övrigt ännu inte börjat intressera mig för astrologi). Men jag minns väl när på dagen den inköptes eftersom jag bodde mitt över gatan till Hare Krishna-rörelsens restaurang i Stockholm och kom att pröva och förälska mig i det hinduiska köket (eller rörelsens vegetariska version av det). Gick ofta över gatan och åt lunch där eftersom det var så billigt och boken köptes under eftermiddagen efter ett sådant besök.
I april stiger tecknen sakta över Stockholms horisont under de ljusa timmarna och turligt nog ligger Lejonkungen flera timmar i öster vilket gör ascendenten närmast given. Här väljer jag en sen eftermiddagstid eftersom det finns något symboliskt att fundamentet eller seriositetens Saturnus - stiger i öster.
Tekniskt har Saturnus sin världsligt svagaste position i öster (bloggaren har sin exakt väster), men med tanke på hur Sverige förlöjligar och ignorerar mänsklighetens noblaste tankefrukter är det en passande symbol. Vedantarörelsens orangeklädda munkar i Stockholms innerstad sågs mest som något löjeväckande och de själva betraktade stockholmarna som "karmisar" - ömkansvärda icke-människor bundna av alla sina överträdelser i tidigare liv och vars enda värde bestod i att de i sitt nuvarande potentiellt kunde väckas till "Krishna-medvetande". Ännu ett av de många namn som ytterst beskriver den Rationella Själen, när den tillåts vara styrande princip. (Ja, det är kristendomens "Kristus-medvetande" fast i annan tradition och med exotisk rekvisita).
Det fascinerande är att alla tre dharma-tecken är aktiverade på bästa sätt denna bokköpets eftermiddag och en bättre illustration av Plotinos "Eld står det gudomliga närmast" går det inte att hitta. Detta bokköp måste vara det andliga startskottet till bloggarens pyssel med Sideriska siktet, årtionden senare!
Se hur dharma-husen 1, 5 och 9 bildar en oslagbar triangel och religionens och filosofins karaka (signifikator) Jupiter är "personlig" och närvarande i denna bok (ascendenten), inte minst för att Jupiter är ägare till själens naturliga 5e hus (den goda karman).
Mars är här ingen illgörare eftersom den är perfekt placerad i öster och i Lejonet har den en nära vän till sin värd. Mars är snarare än hjältekrigare eller en filosofiskt grundad kampsport. Lejonascendentens Sol är som sagt själens emblem. Det är helt uppenbart att Tiden här öppnar en lucka av hög dignitet och händelsens utformning, köpet av Bhagadad-gita, uppfyller de astrologiska omina med råge! Horoskopet säger förstås inget om hur boken kommer att mottas men jag kan säga att jag läste den säkert två gånger och har återvänt till enskilda kapitel många gånger.
Var finns då själen/atman? Solen i religionens och filosofins 9e hus. Så mycket i Bhagavad-gita handlar om läror förmedlade till en man som fegade från sin plikt att kriga (om så är) för de högsta värdena och Väduren/krigaren i 9e är således Lejonkungens väg. Lejonets och Vädurens härskare gästar varandras tecken, en ömsesidig reception som hinduerna jämställer med styrkan hos en stark konjunktion. Bättre blir det inte, båda Sol och Mars är verksamma välgörare och i maximalt andligt gynnsamma hus.
Bloggaren föddes med Solen och Mars i tajt konjunktion i 5e huset (ett dharma-hus) men betydligt klenare till följd av Vågens natur - men alltjämt med viss favorisering pga. huset. Är det en slump att Bhagavad-gita finner sin väg till en tjugoåring med många val i livet som syntes brådska! Något i det egna horoskopet svarade. Och vad om flytten hemifrån och första adressen i husnummer 19 med en Krishna-restaurang i nummer 18, tvärsöver gatan? Ibland anar man att pusslet redan är skapat, bitarna uppsågade och allt som återstår att läggas på de rätta ställena.
Den som i någon mån realiserar Platons anamnesis kan t.o.m. förnimma tidigare liv och hur de anknyter till de livshändelser som aktualiseras i detta. Bloggaren har delat en del av sina egna förnimmelser under taggen vision och dröm - källorna till en del kan diskuteras men några har upplevts som glasklara reminiscenser från tidigare liv.
17 april 1980 - Sverige har sedan några veckor återinfört sommartid (+2 rel. GMT) |
Norra månnoden eller Rahu, "världslig ambition", är en ond faktor men ändras tack vare sin ägare Solens perfekta placering i 9e huset, ett hus som går bortom den ringa människans materiella strävanden. Horoskopet för detta "event" - det impulsiva (?) köpet av en bok, är en studie i perfektion, i den meningen att vitala positioner kan utvinna gott även ur t.ex. en hänsynslös makthungrare som Drakhuvudet i Lejonet ofta urartar till.
Faktum är att kartan är osannolikt gynnsam, med både Mars och Jupiter i sina världsligt starkaste lägen i öster och naturligtvis planetära vänner. Bara dessa två beskriver i princip Bhagavad-gitas budskap: den är an aktiva handlingsmänniskans filosofiska plikt. Arjuna får instruktionen om varför han ska kriga (trots dessa instruktioner bedömde den unga bloggaren att vapenvägran var det rätta i Sverige och satt av en månad i fängelse några år senare).
*****
Nu till några kompletterande tankar om astrologiska omen om att andlig strävan finns som ingångsvärden i ett personhoroskop.
I del 1 tog bloggaren som vanligt sin egen karta för att undersöka den aldrig provade metoden med D20-kartan. Han drog en lättnadens suck att han inte pekades ut som något blivande helgon. Det hade nämligen inte alls stämt med verkliga livet och många faser och arbeten som varit så långt från andlig medvetenhet man kan komma. Typ, 3 år som dataprogrammerare, som en av alla små byggare av dagens teknokratihelvete till värld där allt ständigt kraschar eller småstrular!
(Dödssynden girighet sorterar under Merkurius som också händelsevis representerar informatörer och informationsteknologi. Krämare är en lägre form av merkurier än it-nissarna, men i Sverige är förståndsgåvorna så ojämlikt fördelade att den burgna ICA-handlaren är den enda sinnebild för Merkurius som slår an en ton i hela folkdjupet. Reklamnissarna jobbar häcken av sig för att ICA-Stig och hans harmlösa klåpare ska återställa en välvillig bild av den simplaste kapitalisten av dem alla - han som bar folkets behov att äta gisslan för sina egna vinsters skull.)
Det finns så mycket åsikter inom hinduisk astrologi att man bör titta till en fråga mer än en gång och i Quora-länken överst finns flera tänkvärda bidrag.
Inte minst användaren Avinash som förslår som tecken på stark spiritualitet i födselsehoroskopet att Ketu "skapar andlighet och djupt tänkande". Bloggaren har självnegerande enbart knutit sin dominanta Ketu till "ointresse" för karriär. Det var nog en otillräcklig läsart. Den ligger natalt i maktens 10e hus (det generellt starkaste huset för frågor om inflytande i denna världen). Avinash upprepar sig en smula: "Ketu i 3e, 6e, 10e eller 11e kan bidra till personens spiritualisering." Han påpekar överflödigt att Guru (Jupiter) är givaren av vishet och sunt resonemang att 2a, 5e, 7e, 9e eller 11e är goda i sammanhanget.
Att påminna sig den sexmissbrukande och seriellt otrogna Tiger Woods (Jupiter i 7e) att vissa kartor inte ens har någon andlig ambition och då gäller inte sådana här tips. Men inser snart hur många potentiellt goda placeringar det finns och alla dessa tips handlar ytterst bara om att väcka studenten till ett så öppet sinne att horoskopen själva börjar tala om sitt. Bokköpet ovan är ett skolexempel och kartans svaga Merkurius ingenting i jämförelse med de goda omina.
Avinash säger slutligen att Surya (Solen) är givaren av rättfärdigt tänkande och basen för Atma Karaka-punkten (? hinduernas usla engelska och luddiga meningsbyggnad!) .
AK är tydligen betydelsefull, punkten figurerade i första inlägget också men då som del i en tumregel. För Avinash räcker det tydligen med att AK:s generella motsvarighet, Solen/atman, skänker Ketu en god aspekt (vad nu denna kan vara) SAMTIDIGT som Jupiter har en "god position" (i förhållande vill vad, Ketu eller Solen?), då kommer personen att tillväxa andligt under respektive planetär dasha/cykel. Effektivt tänkande i andliga frågor förväntas under (Ketu och Solens) respektive subcykler (antardasha).
Vad vet inte varför jag ägnade tid och ett uselt skrivet tips, så oklart och förvirrat. Men kanske finns här insikter även om astrologen inte klarar av att kommunicera dem! )Notera hur han tycks bunden till temat om "effektivt tänkande" vilket skulle kunna vara hans eget andliga uppdrag i detta liv. Han har producerat en partsinlaga som mer rör just hans väg.
Men till och med blinda och ofärdiga kan lära ting. Tipsen påminde om att bloggaren räknat bort sin egen Jupiter som är en verksam illgörare för Tvillingascendenten och därtill svagt placerad i 6e huset (ett av de onda).
Men hinduisk tradition menar att Jupiter alltjämt gör en del gott så Avinash försök att agera guru på Quora ger en insikt: Om Ketu öppnar för andlig strävan, särskilt i bloggarens 10e (eftersom södra noden negerar husets normala politiska eller karriärmässiga strävan), då är väl plötsligt Jupiter "back in business"?
Den Stora Välgöraren är den enda som kan skapa trigonaspekter (120, 240) och det är vad den gör här. Men Jupiter/Guru talar här från slavarnas och alla världens olycksdrabbade människor och söker "lyfta" (Ketu i 10e) en spiritualitet som utgår från "den lilla människan" och hennes fångenskap under de normala pösmunkar man brukar hitta i 10e.
Även om vinden ser ut att vända ännu en gång och ge ytterligare medfödda tecken på en mix av social/andlig ambition, är det knappast troligt att någon annan hittar samma tecken i sin karta. Det gäller att sluta tänka enligt givna mönster och istället förstå principerna så att man själv kan se vilka möjligheter en karta har, och på vilket sätt den uttrycker dessa. Bara sällan är varenda dörr stängd och då för man respektera att vissa själar är tillbaka för att lära sig hårda läxor...
Mitt första studieämne till följd av flera års påtvingad "söndagsskola" i barndomen var de första judekristna som var kommunister. Det sade förstås ingen, kyrksamhet och borgerlighet går hand i hand (se statsministern och prästvigd äkta hälft). När de stora frågorna likväl återkom efter bloggarens religionsnegativa tonårsperiod var det i en färdigbakad förening: under tonåren hade Jamaicas reggaemusik smugit in en positiv skattning av ett socialt patos baserat på öns underliga messianska kristendom med Jesus utbytt mot Etiopiens kejsare Selassie (han var mycket förbryllad när han fattade vilken underlig sekt som uppstått på Jamaica). Att åtminstone intressera sig för denna rörelses tankar som ett intellektuellt fenomen befriade från den låsning allt för mycket söndagsskole-jesus givit. I framtidens öde skulle sent omsider klassisk filosofi skymta.
En studie av Nya Testamentets kanske viktigaste text Jesus bror Jakobs brev, är så esséiskt att man nästan får dåndimpen. Ord och handling (ett krav i all judendom) var centralt för dessa "terrorister" som de tveklöst hade stämplats idag. Kristendomen begränsar sig idag till goda gärningar, men det fanns en tid så rättfärdigheten krävde mer än så. I politiken ligger kristendomens stora svek i den bristande dynamiken mellan Venus och Mars, jämfört med dess upprinnelse i en anti-imperialistisk hållning med krav på extrem renlärighet ("var ni perfekta såsom Fadern i Himmelen är det").
Kyrkohistorikern Eusebius "minns" från 300-talets romerska provins Syrien hur from Jesus yngre bror varit (ledare för huvudförsamlingen i Jerusalem). Här har den kristna självlögnen här tagit rejäl fart. Prestigerollen som rikets statsreligion ligger inte långt borta och de kristna har redan lyckats mörka att de var de själva som startade det judiska upproret mot imperialisten Rom!
Livet - och själens många liv - ligger hoprullade och man kan använda astrologins komplexa formationer till att trigga hågkomster av egna tidigare liv. Att bara spänna blicken i egna Jupiter-i-6e och dess välsignelser av Ketu-i-tionde ledde t.ex. omgående till denna oplanerade utvikning om de judiska esséerna. Och då var min själ inte ens närvarande i 1a århundradet, när allt briserade. Bloggaren har tidigare redogjort för ett tänkt tidigare liv i Palestina under det första århundradet fvt, en fruktodlare som tycks gått runt i fruktlundarna han ansvarade för och grubblat över landets styre och det goda ledarskapet. Den juden grubblar allmänt på Sideriska siktets sidor, som en integrerad del av bloggarens själ!
Med det sagt är andlighet olika för olika individer - de tre Jord-ascendenterna (Oxen, Jungfrun, Stenbocken) arbetar på sin andlighet ut ett materiellt eller pragmatiskt perspektiv i detta liv. Vem vet, alla kanske skiftar baslinje från gång till gång... Handgripliga aktivister en gång och mentala teoretiker en annan gång.
*****
Till sist: något så ovanligt som en essentiell länk till en kvinnlig astrolog och en sammanhållen och djuplodande diskussion av D20-kartan och dess kontext. Börja läs så ser du att det är äkta vara!
https://laurabaratastrologer.com/secrets-of-the-vimsamsa-the-20th-division/
Åter en astrolog med sin tradition. (Har noterat en AI-genererad sajt om indisk astrologi och den har också uppsnappat hur förbryllande motsägelsefulla indiska astrologer är - AI varnar för att allt måste läsas kritiskt och med eget omdöme!) Vad kvinnan Laura Barat säger t,ex, om bloggarens lodräta månnodsaxel (Rahu 4/Ketu 10) är skrämmande ogynnsamt och i princip tvärtom vad min nyfunna favorit Patil har att säga om samma omen.
Intressant nog verkar få indiska astrologer bry sig om att väga in planeten som förfogar över noden - vilket är extremt viktigt (se bokköpets horoskop ovan och hur Rahu har bästa möjliga herre - Solen i 9e filosofihuset). Men det skulle omöjliggöra varje försök generisk presentation. Texter som dessa är som ytlig västerländsk solteckenastrologi fast på ett djupare plan.
Jämför de tvås omdömen om axeln där Ketu i 10e avböjer världslig makt (eftersom själen fått vittring på något än högre):
https://laurabaratastrologer.com/rahu-in-4th-house-ketu-in-10th-house/
https://psychologicallyastrology.com/2020/12/20/rahu-ketu-in-the-4-10-axis/
Även om bara ett fåtal har just denna placering är den av intresse för ämnet: andlig orientering i födelsekartan. Ketu i 10e tecknar ju minimering av världslig strävan och skulle kunna passa en klostermunk!
Märkligt nog känner jag från egna livet igen delar av bådas kvinnornas presentation (även om en sådan här historia tempereras och modifieras av andra budskap), men Tejaswini Patil har en avgjord poäng som höjer blicken och konstaterar att månnoderna övergripande beror själens bindning till denna värld och inte primärt är vikt åt psykologiska indikationer. Ett är tydligt: båda kvinnorna har definitivt gjort egna erfarenheter och är inte den typiska massproducerade sajten som bara repeterar standardåsikter.
PS. Bloggen prövade redan under sitt första år att ställa horoskop för ting. Även den gången en för bloggaren definierande bok, Dödahavsrullarna, en textsamling från det judiska esséersamfundet.
https://siderisk.blogspot.com/2009/08/horoskop-for-ting-titthal-in-i.html
PS 2. Det innehållsrika och gratis Jagannatha Hora kan bara används på PC, men nätet är numera fyllt av gratis kalkylatorer. Nedanstående visade sig direkt:
https://www.cosmicsquares.com/free-horoscope/vimsamsa-chart
D20 och andra amshas/vargas ("sub-horoskop") kräver som sagt känd födelsetid och
därtill exakt sådan. "Tretiden" duger inte. Den mest extrema delningen, D60/Shastyamsha, byter ascendent i genomsnitt var 48 sekund! (D60 behövs för att differentiera
tvillingfödslar och själens medfödda karma. Saknar man säker tid kan 5e
husets goda karma/purva punya inte verifieras.)
PS 3. Som i slutet av del 1 måste jag understryka att talet om andlig ojämlikhet beror på det egna perspektivet. Någon kan förefalla ovanligt korkad, t.o.m. ateist, men se upp, det finns varjehanda ytterligare positioner - den som skrattar bäst är den som skrattar sist.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar