Monica Potter, läser jag, har ett förflutet som modell. Men hennes karisma räckte inte till några roller som "leading lady" i film- och tv-världen. Mitt enda intryck av henne är flera rollerfigurer som alla varit stela och självmedvetna. Eller var det något i Potters egen person som introducerade den hämmade och självkontrollerade sidan? Hon var en av de korrekt ekiperade juristerna i tv-serien Boston Legal, där huvudnumret förstås var det komiska samspelet mellan några av de manliga advokaterna.
Med det nya horoskopet för "glamorösa" Scarlett Johansson i färskt minne, det som beskriver henne som en gnistrande kombination av Luft-Våg och Venus och Jupiter i Skytten - en varelse skapad i Eld och Luft och som nedstigen från en högre och mer gudomlig värld än vår - blir kontrasten desto tydligare med Jordelementet och dess mer dämpade eller stillsamma skönhet. Monica Potter är tydligt "en av oss".
Monica Potter är helt dominerad av det tunga och seriösa elementet Jord. Känslan t.o.m. läcker igenom i IMDB:s kortbiografi där det betonas att hon haft en proper "katolsk uppfostran". Om den fritänkande människan kan tecknas av en prominent Jupiter, är den moraliska och traditionsbundna människan kort hållen av gränsdragaren Saturnus.
Franska AstroTheme ger 12.00 för Potter men uppger inte att det är ett solärt horoskop samt ritar ut ascendenten. Så jag utgår från att tidpunkten är korrekt. Och det verkar den vara, för ett av tecknen som drar mot dramatik, Lejonet, är i stigande vid lunch.
Titta noga på tionde huset för den officiella presentationen! Saturnus och Venus, planetära vänner, och en typisk indikation om "form" av "venusiansk typ". Potentiell status som modell med andra ord! Men också en oerhörd PR-kampanj för att framstå som lyckad och samhällsanpassad.
Någon skrev in uppgiften om en god katolsk uppväxt i biografin. I vissa kretsar är det viktigt att peka på sådana saker, det räcker inte med att "bara vara" och låta själens karaktär övertyga. En del människor jobbar hårt via tionde husets "politiska retorik" och via PR för att skapa en officiell yta.
Varför jag ens nämner Potter som i sina harmlösa och bortglömda insatser i trista independentfilmer och blodfattiga romantiska dramer, är att hennes horoskop är det närmaste jag kommer Julian Assanges i min lilla samling med 4.500 sparade födelsedatum.
Assanges horoskop är tre dagar yngre, och det viktiga är kontrasten mellan den goda katolska uppväxtmiljön hos Potter och Assanges ostrukturerade barndom med en ensamstående mor ständigt på flytten (den tidiga fasen i en sekt, inte att förglömma).
På de här tre dagarna hinner Monica Potters stabila Saturnus/Venus i jordnära Oxen upplösas. Den hårda moraliska disciplin Saturnus avkräver lösaktiga kärleksgudinnan Venus finns icke mer då Julian Assange föds, Venus har nått den amoraliska vandraren Tvillingarna. Även den andra kvinnliga indikatorn, Månen (även hemförhållandets planet), flyttar sig från Monica Potters kritiska, välstädade placering i Jungfrun till mer bohemiska Vågen.
Förändringarna bort från Monica Potters nästan skitnödiga puritanism (vilken t.o.m. lyser igenom i de många "strama" roller hon spelat!) i riktning mot Luftelementets lösare strukturer, passar väl in på den moder som släpade lille Julian land och rike runt och som fick honom att dra sig in i sin egen mentala värld till en framtid som datahacker.
I den "luftvärlden" kunde han nu hämnas på sina underpresterande föräldrar - särskilt den frånvarande fader han nu attackerar i formen av alla världens makthavare. Assange är ett psykvrak och en sådan man kan befara skulle ta livet av sig efter att ha skruvat sig ytterligare några varv ner i den hopplösa situation han själv har skapat. Minns Hitlers självmord i bunkern, hopplöst snärjd i det krig mot världen han själv startat.
*****
I brist på födelsetimma för Assange är horoskopanalysen bristfällig, men jag noterade den misstänkta våldsmannen Mars med hungriga Rahu (överdrifternas planet) och förslog att det är på den här punkten han vill utmana alla världens mäktiga personer (Stenbock=realpolitik) - den svikande fadern i demoniserad form.
Stämmer det att den här kombinationen är en kritisk punkt, är det intressant att se hur den i Potters horoskop gör så lite skada möjligt är, nedflyttad till en kraftlös position i sjätte huset för underlydande, tjänande och kroppslig hälsa. I den mån Mars tar sig ton blir det således i hälsofrågor. Intressant nog nämner kortbiografin att Potter gifte sig med en ortoped. Jag insåg att jag sett ordet tusen gånger och ändå inte visste vad det betydde - en specialist på kroppens rörelseförmåga.
"Valet" av make tror jag inte Monica Potter själv är medveten om, men hon är dock född med Solen i Tvillingarna, en av rörlighetens främsta tecken. Hon har Månen i Jungfrun, också ett av de sattviska eller rörliga tecken! Mars i 6e hälsohuset i Jordelementet för tankarna mot rent somatiska (kroppsliga) problem - inte minst som Mars attackerar Monicas egen ascendent/kroppsliga fordon. (Här kan finnas rörelseproblem eller olyckor som den korta biografin inte nämner.)
Hennes Saturnus kraftfulla aspekt mot 12e huset och dess månnodsaxel blir därför också den en rätt naturlig indikation om tydliga sjuk/friskvårdsintressen. Ett typiskt horoskop som på flera punkter antyder ett visst område. (Biografin nämner att hon är vegetarian - jfr Månen i födointagets 2a hus i hälsosamma och renliga Jungfrun!)
Samtidigt kan noteras att IMDB:s kortbiografi måste vara nedslående läsning för Monica, om hon någonsin råkat se den. Hennes karriär sammanfattas i princip som en rad insatser som antingen floppade eller aldrig ens nådde premiär! Det här är en tendentiös presentation som utelämnar de produktioner som faktiskt visats, men stämmer på något underligt sätt väl med horoskopets håglösa tonläge.
Mars/Rahu i attack mot hennes egen person (ascendent) kan tyda på att hon förlorar strider och väger man in att Jord släcker eller förmörkar Eld blir budskapet än tydligare. Faktum att det blir precis min spontana känsla första gången jag såg henne i en film: "Vad gör du i filmbranschen söta flicka? Du har ju ingen dramatik i dig!"
Det är möjligt att Saturnus tendens att bromsa, kyla ner och formalisera från det karriärmässigt viktiga tiondehuset bidrar till den här oförmågan att kommunicera genom filmduken eller tv-rutan. Kvinnan kom ungefär så långt i filmbranschen som en äkta streber (Saturnus i tionde) kan komma utan verkliga anlag för yrket.
Uppgiften om en make som är ortoped rimmar mycket bättre med Monica Potters EGET livsöde och den väg hon kanske själv borde ha valt. De tre dharma-husen (1, 5, 9) - vad man måste göra för att vara sin innersta natur trogen - ger lite olika bud. Lejonascendentens Sol står i elfte för ideal, ideologi, grupper och vänskapsband. Femte husets Jupiter står i 4e/Skorpionen med kravet på att "expandera och fördjupa sin själ" eller engagemanget i sitt hem.
Nionde huset i Väduren och därmed Mars, leder tankarna tillbaka till sjätte huset för att underordna sig och vara allas tjänare, en sjuksyster, etc. Hon har inte följd sitt ödes angivelse på någon punkt genom filmkarriären. I kortbiografin säger hon att det finns omdömesgilla personer i hennes omgivning (så det räcker och blir över?), och att hon därför inte har något emot att följa sina impulser! Hör någon ett krävande saturniskt/jordiskt tonläge här, och en Mars-kopplad Lejonascendent som trotsigt vill följa egots nyck?
Det bor en klar självmotsägelse i horoskopet eftersom ascendentens härskare Solen står i ett socialt och tursamt hus (11e), medan härsklystna Mars-Stenbocken (perspektivförvirrad eller omdömeslös genom giriga Rahu) attackerar ego-Lejonet, men från den underlydandes sjätte hus.
Vad vill hon egentligen? Härska eller tjäna? Det är uppenbart att horoskopet beskriver en som bör tjäna (inåt, mot hem, moderskap, familj - Jupiter i 4e), men som försöker göra sitt solorace, söker spela Lejonkungen utan att äga tillräckligt med Eld och Vatten (jfr Noomi Rapace) eller Eld och Luft (Scarlett Johansson) för att gå iland med egots ambition.
Månen i Jungfrun, som kan ses bl.a. hos Humanisternas ordförande Christer Sturmark när han skriver egna debattinlägg, saknar det övergripande perspektivet och vet inte vilka strider han bör ta och släppa förbi. Någonstans misstänker jag att också Monica Potters Måne i Jungfrun silar mygg och sväljer kameler.
*****
Intressant här är hur den "sataniska axeln" lagt sig: lodrätt mellan det privata/hemmet (4e) och dess officiella roll i omvärlden (10e). Av "god katolsk familj" säger kortbiografin och liknar verkligen Saturnus i tionde som är oerhört fåfäng om det sociala anseendet!
Jupiter, å andra sidan, i Skorpionen är välplacerad i fjärde huset: Jupiter är vän med sin disponent Mars som har sitt negativa härskarläge just i Skorpionen. Fjärde huset är ett Vattenhus vars signifikator (bhava karaka) är just Månen, här i Jord i ett Jordhus och generellt i harmoni med fjärde huset.
Men...märk hur EXTREMT materialistiska eller inomvärldsliga (Jord + Vatten) alla dessa budskap är. De bekräftar den sataniska axeln som ser ut att vara, precis som jag misstänkte, ett nästan hycklande stoltserande med den "goda katolska uppfostran".
Det vill säga, detta är religion som är andligt död och bara uttrycker sig genom sociala markörer. Detta är den infantila nivå sekulära svenskar i gemen tror att religion handlar om. Men religionens yttre, dess sammankomster, klädesplagg, textsamlingar med mera, är bara REDSKAP för att orientera själen mot en inre förvandling.
Hinduistisk jnana yoga (intellektets väg mot sammanlänkning med det gudomliga), om man läser den mellan raderna, antyder faktiskt att alla extremt dedikerade intellektuella verksamheter "vässar" intellektet på ett snarlikt sätt och att människan därmed tar ett steg närmare sitt uppvaknande i upptäckten att man inte alls är en människa eller en fysisk kropp utan ett andeväsen, "något annat".
Därför kan även en sekulär forskargärning om den utförs med tillräcklig mental dedikation räknas som religiös andakt, men ateisten förstår det inte själv i detta liv. I ett senare liv kommer emellertid samma fokus att vara själens egen ägodel och i en rikare miljö än den sekulära konsumtionskulturen kan det eftersträvansvärda "uppvaknandet" komma att ske, just för att grunderna lades i ett tidigare liv.
Religion är alltså ytterst sett psykologisk förvandling och har att göra med att Vattenelementet slutar att låta sig absorberas av Jord - "världens goda" - och istället börjar reflektera Eldelementet. Då har själen påbörjat "vägen upp".
Men som jag noterat förr är Vattnets naturliga tendens att falla, det är syndafallets element, och innan själen kan börja sin hemfärd måste den fullborda syndafallet som ligger i vattendroppen som "själens inre liv", som psykets föreställningar. Själen måste sjunka ett steg till, förtätas som en materiell kropp och "leva ut" det som nu drar den neråt mot liv efter liv på jorden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar