DN intervjuar discoartisten - hoppsan, det heter bestämt "dance" numera - Petra Marklund, och artikeln påminner om andra uttalanden från sångerskan som jag snabbt fångade upp från nätet. Det allra bästa är att de alla bekräftar de budskap den äldsta zodiaken - den från Babylon - ger som artistens födelseomen.
Petra må säga att det tar tid att lära känna henne och kanske i bakhuvudet ha den modesta och förtegna Jungfruns tecken som en modell VeckoRevyn och övriga veckopressen bjudit på för de födda i september.
Men sanningen är ju att den sideriska zodiaken pekar ut henne som född till ett scenlejon. Det redde bloggen för länge sedan ut i fall som t.ex. sångerskan Nina Persson. Ingen som studerat många ansikten kan missta sig på att vår gåtfulla del av universum stöpte också Petra Marklund i en av Lejonets åtskilliga varianter, den kattlika ansiktstypen! Och kan man tänka sig, något i Petras omedvetna djup "hör" det kosmiska bandet - i Expr 2008 tyckte hon att "Nina Persson i Cardigans är jättevacker".
(Vi ska inte här gå in på hur Själen äger en föreställningskraft som skapar dess egna fysiska kroppar! Biologin kan gå och lägga sig, den har ingen aning om hur det här miraklet som kallas liv egentligen går till. Men det har den klassiska filosofin och dess praktiska teknik astrologin.)
Skälet till att Petra nobbat Playboy trots kopiösa mängder pengar (Expr), joggar men "inte med målet" att bara gå ned i vikt (Expr) ligger nu inte med Solen i Lejonet, utan med den planmässiga och syftande Saturnus. (Den som studerar horoskopet ser naturligtvis att hon visst är fåfäng på ett högst konventionellt sätt - Venus i Jungfrun ger en omistlig fysisk fixering av det negativa och självkritiska slaget.)
Det verkliga skälet till att Petra hela tiden uttrycker sig "mentaliserande" är att hon måste ha förvaltat sina tidigare liv så väl att hon kunde surfa in i tid och rum just som den formmedvetna, fokuserade och, om sanningen ska fram, rätt tillslutna och karriäristiska Saturnus "upphöjdes" i sin passage genom konstens och skönhetens tecken Vågen.
Kanhända därav en del utseenderelaterade ungdomsneuroser med tillhörande ätstörningar. Den gamla devisen lyder ju: "Saturnus äter sina barn", låt vara pga. oviljan att ens öppna möjligheten för någon annan att överta makten!
Och fast Saturnus i Vågen teoretiskt representerar sann uppfattning av vad Rättvisa är och den venusianska Vågen eliminerar mycket av Saturnus diktatoriska drag, ser vi alltså här att de egentligen inte alls har försvunnit: Saturnus perfektionism slår sig istället på konsten, utseendet och Vågens alla bekanta uttryck! Samtidigt favoriseras naturligtvis en långt gången formsäkerhet just i dessa frågor!
En pissdålig Saturnus som tar ett kontrollerande stryptag på den lätta framgångens Jupiter skulle med enkelhet kunna resultera i ett liv helt utan medvind! Men givet Saturnus allra nådigaste utförande och att den expansiva och tursamma Jupiter här ligger stark i sitt härskarläge i Skytten - utlandets tecken - ser vi istället en maximalt gynnsam kontrollerad expansion!
Ingen dagslända, således, utan en Saturnus inställd på att leverera kvalitet och konsolidera och vidareutveckla den. Vi talar nu den senantika astrologins två grövsta målarpenslar, de som ger den reinkarnerande själen en grundform att hålla sig till, så många under samma tid föddes med den här ambitiösa men i grunden väldigt kompetenta kombinationen.
På temat Skytten som utlandet, noterade jag tidigare hur Skyttens tecken inom bara några veckor producerade tre svenskor som skördat stora framgångar på gott och ont i utlandet. Jag summerade tankarna i inlägget om Tuva Novotny som, visserligen, ännu har att infria det tydliga genombrottet som Noomi Rapace plötsligt fått eller, mer dubiöst, Elin ex-Woods...
Poängen är den att zodiaktecken i sig själva ger tydliga effekter. Petra Marklund lever i sin fantasi för och i utlandet och fascineras nu av sin placering på amerikanska Billboardlistan - den som räknas! Apropå amerikanska listplaceringar hittar vi hos Per Gessle samma tydliga indikation på Skytten som den som siktar högt och långt bort (Solen, Merkurius, Saturnus).
Naturligtvis kan man inte kräva astrologin på en rent mekanisk omenuppfyllelse. Sveriges första Billboard-etta någonsin hade ju Björn Skifts ("Hooked on a Feeling") men hans horoskop har ingenting i Skytten. Men så gick utlandskarriären helt åt pipan också! Turnén som skulle följa upp listframgången kom för sent och var illa upplagd. Han blev ett "one hit wonder" i USA, vilket å sin sida rimmar bra med Skifs nymåne (Sol + Måne) i "det nya fräscha ansiktets" tecken Väduren!
Lustigt nog delar "September" för närvarande i en tv-serie där också popsångaren Christer Sandelin deltar. I samband med hans horoskop hade jag anledning att skriva om ett betydligt mer kritiskt möte mellan Saturnus och Jupiter som "drabbade" generation 1961.
Det är intressant att jämföra dessa två årgångar och besinna att det existerar en OBJEKTIV OJÄMLIKHET för människan på jorden. Samtidens tjattrande om "respekt" för egot och "jämlikhet" är bara tomt pladder, en i sig tidsbunden neuros som kommer att släppa stryptaget om folk tids nog. Just nu är delar av mänskligheten låst i en låg mentalitet, men kosmos har en plan för den här planeten.
Alla kommer inte med samma förutsättningar, allt är inte här för att förverkliga allt eller ens samma saker. Vilka tidsfönster som står öppna för oss, beror helt på vad vi gjort av våra förutsättningar i tidigare liv. Själen är ett ständigt pågående byggnadsprojekt. Det är intressant att DN sätter rubriken med ett citat från Petra: "Mitt liv är skrivet i sten". Så låter ren saturnisk fatalism! Eller som Jupiter som Lagen, som i äldre tider höggs in i sten!
I avsaknad av exakt födelsetimma måste vi anta att form-fixeringen i Vågen är vad som driver detta horoskop och öde, och att riktningen anges av Saturnus aspekt mot Jupiter i Skytten.
Med en "fallen" Venus i Jungfrun i opposition till den inlevelsefulla Månen i egolösa Fiskarna är det inte underligt att livet började med självtvivel. Resan från Månens förmörkade psyke till Solens upplysta självklarhet beskrivs perfekt av det här horoskopets luni-solära "livslinje". Hon hade alltid vetat att hon skulle bli stjärna.
Med en "fallen" Venus i Jungfrun i opposition till den inlevelsefulla Månen i egolösa Fiskarna är det inte underligt att livet började med självtvivel. Resan från Månens förmörkade psyke till Solens upplysta självklarhet beskrivs perfekt av det här horoskopets luni-solära "livslinje". Hon hade alltid vetat att hon skulle bli stjärna.
Visst, en standardfras när drömmarna väl börjat slå in, men i det här fallet finns det fog för dem. Jag har sett horder av horoskop med Venus (konsten) i närheten av Solen (i termer av planeters omloppsbana är Venus OFTA i närheten av Solen) som just bara var dagdrömmar om att blir en firad Afrodite. Men utan den bistra och självplågande Saturnus, grovjobbaren, blir det aldrig något av Venus sockrade dagdrömmar.
Missa heller inte att Jupiter välsignar Solen. Se horoskopet för boken "Den själviska genen" för ett kort resonemang om den saken. I artistens fall handlar det förstås inte främst om framgången i sig utan den intelligens som är en förutsättning för att nå någonstans. Allt går inte att sälja med mördande reklam eller en digitalt putsad röst. Det måste finnas en material till att börja med. Och kan det bli bättre än än ett dramatiskt Sol-Lejon för vilket utlandet (Skytten) öppnar sig via framgångsplaneten Jupiter, tillika det högre (andliga) medvetandes signifikator? Så här ser en "gammal själ" ut, astrologiskt.
*****
Tillägg.
Så upplyftande är horoskopet som helhet att den sataniska axeln är en gåta att knäcka. Hur förklara den här förfallenheten hos den negativa och självcentrerade kombinationen av Oxe och Skorpion, en kombination som obönhörligt dras mot sinnesrelaterade och kroppsmedvetna frågor och tenderar att tränga bort "högre" frågeställningar?
I vissa horoskop förefaller axeln ha mindre med personen själv att göra, den beskriver istället något tema som intresserar. Minns t.ex. Sofie Arkelstens "miljöengagemang" som kan placeras under Skorpionens korruption av den rena moder jord (Oxen/Terra). Ännu tydligare var "giftalarmistiske" miljöminister Andreas Carlgren med samma axel.
Jag har för lite kunskap om Petras eller artistjaget Septembers öden och äventyr (kände inte till namnet förrän tidningarna började skriva), men en preliminär gissning kan vara att axeln beskriver dem som konsumerar hennes musik.
I ett horoskop med tidpunkt skulle axeln kunna korrekt placeras i de numrerade husen för ökad tydlighet. I det solära horoskopet ovan anges bara den arketypiska tanken om föda/pengar (Oxen) och exkrementet efter att näringsupptaget gjort sitt.
Och visst, ätstörningar är en tänkbar läsart! Men här blir det en en "omvänd världslighet". Notera hur negativt horoskopet är på "analöppningens sida" (Skorpionen). Den här pottkantsproblematiken kan förstås påverka orala Oxen så att den matvägrar. (Påven hade också en "nej till världslighet" i sin sataniska axel.)
Psykologiskt förklarar den här aspekten också Petters kommentar i samband med tv-serien, att han inte tidigare fått något vidare grepp om vem artisten är. Astrologiskt beskriver Mars i Skorpionen ofta en människa "snål som en skotte" och ständigt skitnödig för att Skorpionen så reserverat kniper ihop.
Att det här beteendet, som i sina bästa stunder ger en föredömlig integriet, hamnar i akut konflikt med Sol-Lejonets vilja till fritt uttryck, säger sig själv. Den bör kopplas till horoskopets betoning av den mörkläggande Tamas guna. Även generellt bra himlar har sina knutar att lösa...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar