Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 24 maj 2011

Ytlig filmvetenskap och Sean & Scarlett

En filmrecensent i DN har suttit ner med de andra journalisterna vid Cannes och spelat in Sean Penns betraktelser över filmbranschens villkor. Nog är det lite av en skrivövning före journalistexamen, med sådan osäkerhet över vad den kraftfulle individualisten egentligen sagt att den engelska originaltexten bifogas - bara i den händelse skribenten fått allt om bakfoten.

Än svårare får att jag smälta följande svårt konflikterade stycke:

Det är ändå något sympatiskt med de ibland svårforcerade svaren. Det finns allvar bakom. Ett skäl till att det blir krångligt är att Sean Penn vill tala med stora ord. Då blir det prat om själen och om hur en scen ”gestaltar sig emotionellt”. Man anar en motvilja mot att förenkla.

Hur tog sig författaren från sin sympati med de allvarsamma krypticismerna till att i redan nästa mening uppleva Penn som krånglig? Notera kovändningen från positiv skattning till gnällspik utan någon som helst brygga.

Jag vet svaret på filmälskarens bryderier. Den här är ännu en kulturbefriad ungspoling som glor på film från morgon till kväll utan att förstå hälften av vad han ser. När t.o.m. "själ" är ett "stort ord" och då vet vi att det här är ännu en av de svenska sekularister det numera går tretton på dussinet av, människor som lever med full kunskap om senaste iPhonens finesser men svag förankring i historiekunskapens olika grenar. Att stora tidningen DN tar in så ytliga texter, av skribenter så illa rustade att teckna giganters bevekelsegrunder visar ett Sverige på deken.

Det är uppenbart för den som bottnar i psykologisk medvetenhet att Sean Penn är ett genuint Sol-Lejon där skribenten med rätta tvekade över sin översättning av "organic" som "ekologiskt odlat". För det är naturligtvis inga materialistiska eller miljörelaterade metaforer en man använder sig av som också talar om själens behov!




Storkorset i rigida och buttra Tamas guna här färglagt för att påminna om hur tecknens element i sista skedet "personaliseras" genom de tolv husen. Sean Penns mäktiga Sol i härskarläge i Lejonet - i tionde huset för Dignitären. Det blir inte tyngre än så! Hans dragning mot dovt fysiska roller framgår tydligt av Skorpionpersonan som förstärks av sin disponent Mars, skadad i oppositionsläget i fysiska Oxen. 

Jag noterar att den sataniska axeln (Oxe/Skorpion) som binder människan vid fysisk sinneskonsumtion av det allra enklaste slag, figurerar i personteckningen som en egenmäktig Penn (Sol i Eld i tionde Jordhuset) som tänder sina cigg även i rökfria miljöer.

Här är samma Jag-Du-axel som hos Bob Dylan. Och därmed tycks filmrecensenten åtminstone ha uppfattat något korrekt - Penn uttrycker sig beslöjat och mystiskt, precis som Skorpioner som han och Bob Dylan tenderar att göra. Skorpionens yttranden är en invitation att komma in på insidan av mysteriet och förstå med egna själsliga organ (Penn nämner till och med själens sinne eller sinnesorgan).

Ibland kan ett fattigt register noteras hos de med Lejon och Skorpion i horoskopet - Liv och Död, vitt och svart, ger en överdramatiserande tendens. Varför Penns favoritroller alla verkar anstrukna av moll beror på ascendenthärskaren i den närmast uttryckslösa Mars i Oxen. Fysiskt skådespeleri! Och jag tror bestämt filmrecensenten lyckas registrera något om svällande, spelande armmuskler hos skådespelaren. 

Ur horoskopets svagaste zon, Merkurius i Vatten i nionde, förfogande över Luft i åttonde Vattenhuset, kan märkliga berättelser om ångest och dysterhet utläsas. Intressant nog ger Sean Penns känds födelsetimma också nyckeln till hans omskrivna relation med bra mycket yngre Scarlett Johansson. Hans ascendent i Skorpionens 24e grad måste ha reagerat kraftfullt på hennes Merkurius i Skorpionens 28e grad men framför alls naturligtvis för att hennes Sol befinner sig i Skorpionen.

*****

Scarlett Johanssons födelsetid har aldrig blivit offentlig - i ett äldre inlägg använde jag en felaktig tid. Men AstroDatabank nämner en födelsenotis i en lokal tidning som aviserade Scarlett och broderns födelse (med några minuters skillnad), tyvärr bara som "på morgonen". Vid första anblick skulle det kunna betyda lite vad som helst. 

Givet långa nätter i och korta dagar i New York i november menar jag att ordet "morgon" bäst används längre fram i tiden under senhösten. När jag speciellt riktar in mig på Vågen, de högre konstarternas tecken (Scarlett dras obönhörligt mot "arty" filmer!), visar sig det tecknet stiga över New Yorks östra horisont under 2½ timmar, från cirka tio i fyra på morgonen till tjugo över sex. Härifrån är det inte långt kvar till soluppgången, Vågen är definitivt morgontecknet!



På hyggligt god grund kan man alltså anta att Scarlett har Vågascendent (vilket förklarar varför jag elchockades ihjäl av första bilden jag såg på henne, själv med Solen i Vågen). Hennes protester mot magerhetsidalet och rundnätta kroppshydda stämmer perfekt med Solen i Skorpionen i andra huset för matglädje och aningen satt kroppsbyggnad. 

Solen är involverad i den "sataniska axeln" där också övermåttet och bestraffningens månnoder ingår. Axelns lindriga uttryck kan helt enkelt vara mat- eller allmän konsumtionsglädje. En del uttalanden om viljan till många sexuella erfarenheter ligger delvis i den här förfallna axeln, men delvis också i pluralistiska Jupiter med Afrodite/Venus. Inte en kvinna för den man som tror på äktenskapet och någon längre tids trohet. Vi har sett Tiger Woods Jupiter i härskarläge i Skytten i 7e venusianska partnerhuset. Scarletts Venus + Jupiter i Skytten beskriver nästan samma sak!

Hennes kroppsliga självmedvetenhet, där hon varit för vissa fotojobb men vägrat delta i andra (Har glömt de närmare detaljerna), torde dock ligga på hos formmedvetna Saturnus i första huset.

Men framför allt är det hennes karismatiska skönhet som signaleras av en "upphöjd" Saturnus (formplanet) i Vågens tecken, sida vid sida med det harmoniska sinnelaget i Månen. Disponenten till denna kombination kommer också från den himmelska supralunära sfären: Venus i Skytten, kombinerade med Jupiter hemma i eldigt härskarläge i ett Lufthus.

Bättre kan knappast Scarletts uppenbarelse beskrivas och jag skulle bli mycket besviken att lära att hon var född senare, med Solen stigande i Skorpionen och Vågen inflyttad i tolfte dolda huset!

Att hon ofta castas i roller som dröjsam, nästan lite släpig, stämmer perfekt med en Saturnus i första huset. Kanske inte den mest kvicktänkta planeten, men definitivt den mest seriöst syftande. Saturnus fryser dock ner känslolivet rejält och leder till en fäbless för formspråk och sanningen är att jag aldrig sett henne i någon rolig eller livfull filmroll. Hon har inte den sidan i sig! Hon är sval.

När hon blir "till sig" (tredje intellektshuset i Eld), stakar hon sig lätt och snubblar på orden, och det är Saturnus som ligger bakom en ständigt påkopplad censurmyndighet. 

Ja, utom när hon opassligt hånglar med Sean Penn förstås, en man tillräckligt gammal för att kunna vara hennes far. Där blir han auktoritetsfiguren eller censorn som godkänner parets acceptabla beteende. Saturnus i första huset för Scarlett Johansson blir allt mer trolig!


Inga kommentarer: