Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 20 juli 2011

Försäkringskassan & absolut stupiditet

Följande horoskop är helt unikt eftersom jag inte ringde ett telefonsamtal till Försäkringskassan utifrån någon astrologisk planering. Jag fick ett bisarrt brev från FK i brevlådan som jag direkt responderade på. 

Efter samtalet uppskattade jag hur många minuter jag suttit i telefonkö, hur många minuter jag talat med kundservicen och hur många minuter personen ifråga var ute och sprang i korridorerna för att få beslutsstöd i en totalt bisarr icke-fråga som ingendera parten behövt lägga tid på.

Jag är arbetslös men har småjobb till och från. För den senaste blanketten hade jag bara fyra arbetade dagar att redovisa, men råkade kryssa i rutorna istället för att använda en av bokstavskoderna. I det här fallet "Ö" för "övrig frånvaro/arbete med lön"

Eftersom F-kassans blankett har designats av en fullständig idiot ombeds man redan på nästa rad fylla i om man arbetat och fått lön, och när jag därför kryssar i samma fyra dagar på nästa rad, har så att säga de ambivalenta kryssen strax ovanför fått sin logiska förklaring. 

Jag menar, den som arbetat fyra hela dagar kan inte ha varit "S" - sjuk, inte "V" - vårdat barn, inte "E", varit upptagen av enskilt ärende, inte haft "L", lov, inte bedrivit "N", närståendevård och inte varit "B", smittbärare. Ren logik lämnar bara "Ö" kvar!

Dårarnas hus?

Men denna elementära logiska operation var för svår för handläggaren. Eller kanske närde hon en liten pennalist inom sig, vad vet jag? Följebrevet ber mottagaren fylla i "kopian av blanketten", men någon ny kopia medföljde inte...

Vad vill FK? Jo, att mottagaren reser till Arbetsförmedlingen enkom för att göra om blankettproceduren så att de fyra rutorna nu visar bokstaven "Ö". Om inte ny blankett inkommer inom viss tid hotas med att ersättning för hela månaden uteblir!

Men pengarna är redan skickade, enligt telefonsupporten! Inte mycket som stämmer i den här handläggningen!

Jag föreslår supportkvinnan att FK enkelt kan byta kryssen till "Ö". Jag tycker också (i vänlig ton) att det gränsar till parodi på dålig byråkrati att lägga mer tid på ett sådant här ärende. 

Telefonsupporten försvinner nu i fem minuter och återkommer med svaret att ansvarig handläggare hör av sig inom två arbetsdagar! Ofattbart att en sådan trivialitet inte kunde lösas med ett enkelt telefonsamtal. 

Jag får därför utgå från att FK avser köra en hård myndighetslinje och kräva en ny blankett, blanketter som i vilket fall som helst läses in av datorer vilka behöriga personer naturligtvis manuellt kan rätta, om bara den goda viljan finns. 


*****

Så hur ser horoskopet ut? Den bekräftar till fulla bloggens misstankar om hur ibland rent ut sagt korkad människan kan bli när hon domineras av de två lägsta elementen Jord och Vatten. 

Och när jag höftade till 12.10 som tiden då jag greppade telefonluren visste jag förstås inte på förväg att det skulle ge bloggens tajtaste koppling någonsin mellan Saturnus och ascendenten. 

Se och häpna över den rena stupiditetens horoskop:



Det är förstås kritikern och perspektivlöst detaljfixerade Jungfrun som här kombineras med en särskilt obegåvad sida av Saturnus: Legalisten! 

Shani, Den Tröge, rör sig segt genom tecknet och gör allt omständligt.

Saturnus i dag 17°33 Jungfrun. Stockholms östra horisont 17°33' Jungfrun då jag lyfter luren för att - trodde jag - lösa den enklaste sak i världen!

Jag färgar Vattentecknen havsgröna för att indikerar dagens osunda pragmatism, dagens brist på idealism och välvilja. Men jag kunde också ha indikerat två positioner i Eld med rött. 

Det uppenbara är dock att här saknas Luft, och det är det som är hela poängen. Nyckeln till de fyra oklara kryssen fanns på nästa rad, men den som inte äger någon Luft, inte ens på ascendenten eller genom en stigande Merkurius, en sådan människa klarar inte att dra egna slutsatser! (Venus i Luft associerar till Luft om sådan gives, men ingen aktiv faktor anger Luft.)

Kvar blir bara Jordelementet - bokstavstroendet och slaveriet under regler, den negativa polaritetens totala brist på egen intellektuell bearbetning.

Nu vet vi hur myndighetsmissbruk uppstår, här är horoskopet.

(Återkommer med rättelse av det sista om frågan löser sig som sunda förnuftet säger att den borde lösas, genom att FK manuellt byter ut de fyra kryssen mot fyra "ö"!)

****

Se även denna häpnadsväckande astrologiska parallell: Den obegåvade löjtnanten. Samma tecken involverade, bara ännu mer av samma vara! Då blev det en massmördare.


2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Seaward sa...

Raderat inlägg som utgav sig för att komma från Försäkringskassan. Svamlet var identifierbart och loggboken avslöjade åter Sveriges äldsta troll, 62-årige Thomas Amberg.

Studera gärna hans horoskop (länken) och fundera över vad som fick det livet att stanna av i förtid.