Öga för våldet |
Någon gång innan klockan 19.00 Denver-tid når psykets planet Månen Lejonet för en "driven" natur. Psyket anses nu bränt eftersom Solen helt osynliggör planeten. Ibland, men inte alltid, resulterar därmed en tanklös handlingsmänniska som ogärna faller tillbaka på reflektion (Månen) av Solens viljestyrda direktiv. Något liknande tvångsmässiga beteenden kan resultera när Solen är för stark och psyket för klent. Individen är besatt av sin inre demon.
Hur väl man än kan tycka att de tankarna stämmer in på David Fincher, Hollywoods utvalde filmregissör när det gäller att skildra ultravåld och det lägsta och mest urspårade patrasket i hela mänskligheten (Seven, Fight Club med flera filmer), vill jag bestämt hävda att han är född tidigare under dygnet.
Det är nämligen i föregående position vi hittar Månen i härskarläge i Kräftan och detta är den rena symbolen för den fallna själen, ett psyke totalt lamslaget av Månens identifikation med Naturens irrationella krafter. Här hittar vi försvarsinstinkten vilken ligger bakom så mycket våld.
Ja, det är en paradox att det är den "moderliga skyddsinstinkten" som står för våld och inte det rytande Lejonet, men en meditation över den antika världsbilden med an supralunär solär del av själen och en sublunär, mörklagd och irrationell jordisk del, är klockren. Man vet direkt att de som älskar filmer som de nämnda har djupa känslostörningar och per definition tillhör den fallna själens domän. De är barn av sina murkna kroppar och saknar andlig medvetenhet.
Vad då säga om David Fincher med den mäktiga andliga Solen i härskarläge i Lejonet men ett psyke fullständigt i kontakt med de irrationella människornas vettlösa beteende?
Försöker han berätta något genom sina filmer eller är han bara en sellout, som genom att kapitalisera på våldet kommer att degradera sig själv och återfödas som en hyena?
Jag vet inte, har inte läst på hans biografi, har inte analyserat hans filmer.
Men man ser av horoskopet att han är intresserad av våld och det kanske för att en Mån-Kräfta i grund och botten känner sig vek och hotad och drömmer om att bli en muskulös mördarmaskin som männen i filmen Fight Club.
*****
Den enda person jag känner med Kräftascendent, t.ex., är typiskt nog också den enda jag känner med vapenlicens. Och den enda jag känner som "går loss" på våldsfilmer är en man med Månen i Kräftan, symbolen för den irrationella folkmassan och pöbelns ständiga blodtörst. (Vattumannen står också för folkmassor men då styrda av rationalitet eller tankegods och inte mörka impulser.)
Våldsmannen Mars ligger i Luftelementet hos Fincher och indikerar tankens besatthet, eventuellt just av våld. I vilket fall aspekterar Mars både Jungfrun och Stenbocken - två väldigt realistiska tecken (Jord). Därav termen ultravåld.
För brutalitet ska man heller inte missa den överkänsliga Mån-Kräftan i opposition med den helt okänsliga (i sin egen fantasi helt osårbara) Stenbocken. Året 1962 hade Saturnus hemma i härskarläge, för en viljans och rationalitetens iskalla kontroll över det irrationella känslolivet. Ännu en indikation på att han kan gestalta spelet mellan mångalenskap (Kräftan) och bepansrad vilja till makt (Stenbocken).
Filmen Seven innehåll ungefär fem minuters googlande på dödssynderna, det var knappast någon djuplodande studie i antikens filosofi om lasterna, men iscensatt med Sol-Lejonets förmåga till dramatik. Solens opposition till Jupiter (filosofins och religionens signifikator) får mig att tro att Fincher någonstans vet exakt vad han håller på med.
Men han jobbar för penningen och inte för filosofin och Jupiter i Vattumannen, samma placering som i svenska nationalhoroskopet, är inte stor. Den disponeras eller kontrolleras från dess herre som är Stenbocken. Och i Finchers horoskop ser vi att Saturnus är fullt upptagen att serva de obeskrivligt låga massorna med skräp som tillfredsställer deras blodtörst.
Filosofin i hans filmer stannar troligen vid lättköpta teman som de sju dödssynderna. Sen kan Aftonbladet skriva att han gjort en "vuxenfilm" i filmatiseringen av Män som hatar kvinnor hur mycket de vill. Tidningen talar banalitetens språk och det enda de syftar på är alltså ultravåldet i sig, det som reserverats för vuxenpubliken.
*****
Det är nästan överflödigt att peka ut att den sannolika Mån-Kräftan kommer förpackad med den grasserande girighetens (eller överdriftens) demon Drakhuvudet. Se vidare SEB-chefen Annika 'Fallskärm' Falkengren. Jag vet inte vilket som är värst girigheten hos bankfolket eller den låga pöbelns rop på blod, hämnd, et cetera.
Det var ingen slump att hitta Månen i Kräftan signifikant överrepresenterad bland främlingsfientliga horoskop (jag tror det var ett åttiotal av dem, ett litet men ändå acceptabelt underlag). Kräftan har verkligen ett bottenläge där den bara är primitiv instinkt.
Det förvånar inte att "ultravåldets" mästare har en släng av "överdriven instinkt" i sig (Rahu + Månen). Och helt logiskt att finna honom "supralunär" med en Lejon-Sol som utifrån sin dramatiska nivå beskådar krälandet i livets hålrum. Ett träffsäkert horoskop.
Passande också att hitta Edward Norton i Fight Club, ett Sol-Lejon likt sin regissör i den filmen och med blodvittringens Mars i sitt första, personliga hus och dessutom i Skorpionens tecken! (Se också hans Hulken för en annan version av Skorpionens hatiska förgiftningstillstånd - vrede ÄR sinnessjukdom enligt den antika visheten.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar