Daniel 'Harry Potter' Radcliffe 2007 och Louise 'Madonna' Ciccone 1987 |
I Svenska Dagbladet kan läsas om Daniel Radcliffes fruktan för att bli en föredetting efter "sitt livs roll" som Harry Potter - en roll som utgjorde hela hans barndom. Han jobbar som en besatt för att undvika att hamna i skymundan och för att undvika rollen som mespropp har han talat ut som sitt beteende med alkohol.
Astrologiskt är det uppenbart varför Radcliffe tar till spriten när han vill projicera en tuffare image. Han har såväl Sol som Måne i Vatten, och är det något bloggen noterat under strövtågen bland skräpmediernas nyhetsflod, är det den här kombinationens dragning mot verklighetsflykt genom sex- och drogmissbruk.
Det är egentligen orättvist att Whitney 'svampen' Houston ensam ska nämnas var och varannan gång, Madonnas före detta man Warren Beatty "kom ju ut" som sexmissbrukare (fast han gjorde det säkert i tanken om att presentera honom som "mer man"). Bara två av bloggens många upptäckter av hur båda Ljusen i Vatten kan bidra till helt ryggradslösa karaktärer.
Den unge Daniel Radcliffe var uppenbarligen Harry Potter-historierna alltför nära för att lära sig ens det minsta lilla av deras eventuella moral om det goda och det onda.
Rowling har hopat filosofiska fragment i böckerna, men Radcliffe tog bara rollen som en roll och missade sitt livs chans att förvärva en stoisk distans till "det aktiva livet" - det som Svenskt Näringsliv och Nya Moderaterna sökt slå i svenskarna att det är det enda som ger människan ett värde. Vattenmänniska han är, befinner sig Radcliffe redan långt indragen i den malström till dröm det är Vattenelementets lott att patologiskt leva ut.
*****
Indisk astrologi kallar de tre naturliga Vattenhusen (4e, 8e, 12e) för befrielsehusen (moksha). Svårt som det kan tyckas för västerlandet, som halkat in i ett mörkt hål de kallar "förnuft och upplysthet", ägde antikens folk gemensamma referensramar. För att förstå vad moksha syftar på, är det bara att resa från Indien upp mot Palestina där en vishetslärare vid namn Jesus skapade ett visst tumult.
När folk kom på tanken att skriva Jesus historia (och det tog någon generation) hade funderingarna om hans historiska betydelse redan tagit sig halvt mytologiska uttryck: "Å sälla altare, heliga kors, rött av blodet från Lammet som rentvår världen från dess synd..." [1] Kristendomen kom mycket snart att välja Fiskarnas symbol som sin egen, ett av de tre moksha-tecknen!
Vatten är å ena sidan det element som tvättar syndaren ren men å andra sidan blir allt smutsigare självt. Den här dubbelheten saknas i den indiska tanken om moksha, upplösning eller befrielse, och tidigt i bloggens historia sökte jag därför leka med tanken på att upplösningen i värsta fall kommer bara genom total förruttnelse! För alla materiellt sammansatta ting börjar degenerera och gå mot sin förruttnelse och upplösning i samma ögonblick de tagit form.
Detta är dödens väg, den naturliga människans väg - ödet för dem som bara betraktar sig som biologiska varelser. Det är det sunkiga livet, våldtagen från morgon till kväll av kroppens impulser som själen måste befria sig från.
Kanske ligger det en kosmisk poäng i att så mycket missbruk tycks lokaliserat till Vattenelementet - här när själen sin brytpunkt, här måste den avgöra sig för vilket slags liv den hädanefter vill leva. När Radcliffe söker tuffa till sig genom att nämna viss dryckenskap, då vet vi att här är ännu en fallen själ som kommer att sjunka djupare innan det vänder...
*****
Bara en observation till om "Harry Potters" horoskop. Hans "livs roll" kom redan i barndomen. Naturligtvis föds det barnstjärnor till världen varje år, men som franske statistikern Michel Gauquelin upptäckte om "Marseffekten", var det bara Frankrikes mest berömda läkare som hade Mars stigande i öster. På samma sätt är det genom filmbranschens starkast lysande stjärnor astrologins språk bör tala - om alls.
Jag finner det därför signifikant att denne Radcliffe - barnskådespelarnas skådespelare - har Jupiter, den maximala framgångens planet placerad i det unga tecknet Tvillingarna.
Dess härskare Merkurius betecknar barn från skolmognaden vid cirka fem (minns t.ex. hur Mozart sägs ha skrivit sina första kompositioner redan vid fem) och fram till fjorton (detta är den indiska astrologins intervall). Barnpsykologen Piaget identifierade lite löst det här stadiet som en elementär operativ intellektualitet.
I ingenjörslandet Sverige kommer vi aldrig längre i vår mognad än så här. Nationalhoroskopet indikerar att tanketaket, Saturnus i Tvillingarna, är lågt satt. Vi lär oss hårklyva och ställa det ena mot det andra, vi lär oss logik, men når inga högre sanningar. Jupiter, den högre sanningens planet, är bortkastad på svenskarna eftersom den befinner sig i ett saturniskt tecken och bara kan expandera så långt som Saturnus själv nått.
Ja, detta är ett typiskt sekulärt land som bara har råd att hålla sig med en konsensusuppfattning, en dominerande opinion åt gången. Svensk intellektualitet är som en papegoja - alla säger samma sak samtidigt.
Saturnus ger oss uniformitet, men Tvillingarna indikerar att vår kollektiva klokhet kan jämföras med en försigkommen tioårings. Pinsamt Sverige och dess makthavare, som funnit det lämpligt att hålla svenskarna skyddade från religion, filosofi och annan farligt frigörande kunskap om livet på jorden och hädanefter.
Astrologin har en tradition om att religionens och det förutsättningslösa vetandets (eller utforskandets) Jupiter tappar höjd i Tvillingarna. Dess expansion sker nu enbart inom Merkurius domän - och Merkurius är just "bara" det diskursiva intellektet. (Visst, matematik och kvantifiering tjänar människan väl för mer triviala frågor, som att konstruera maskiner som kan flyga henne tur och retur månen. Västastrologin håller Jupiter för att vara skadad ("detriment") under sin passage genom Tvillingarna. Den växer aldrig till sig som filosof.
Bloggens favoritexempel på hur andligt omogen den här Jupiter-placeringen kan vara är Lena Einhorn, som aldrig skulle ha försökt leka historisk Jesus-forskare. Hennes fullständigt oansvarliga flyttande tidslinjer fram och åter för att lyckas pussla ihop två historiska separata individer - den ena var den historiskt distinkta aposteln Paulus, och göra den till "den verklige Jesus", är så sorgligt att man undrade om allt stod helt rätt till.
Och inte en förlagsredaktör inom synhåll med kunskap eller vett att säga, "Ledsen, men din teori är enbart bisarr, skrota den genast och läs in det faktiska forskarläget." Notera hur det duala tecknet Tvillingarna skymtar i Einhorns fåfänga försök att skapa en syntes av två oförenliga individer om det så innebär att hon måste manipulera den historiska (och säkert belagda) tidslinjen!
Einhorn har överblickens Jupiter skadad genom detaljfixeringen i Tvillingarna och dubbelt skadad genom den avhuggna Draksvansen i samma tecken. Dessutom är vad lite av sensibilitet som återstår i Jupiter (som religionens, filosofins samt grundforskningens signifikator) helt distorterad av ett angrepp från olycksplaneten Mars mittemot - inte för inte var denna lilla röda djävul kopplad till guden Irra i Babylon, "Irra" behöver ingen översättning, vi har samma ord i vårt språk.
Jag har avsiktligt dröjt vid Einhorns "filosofiska höjd" just för att Harry Potter-böckerna också befinner sig i ett liknande svammel-surium där små faktabitar från de stora andliga traditionerna rörts ner i en jättelik gryta. Synkretism, som det brukar kallas. Vid närmare eftertanke kanske det inre är så konstigt att Radcliffe genom tio år med sin rollfigur inte lärt sig någonting.
Harry Potter kan också sägas representera vår tids snuttifiering, ingen orkar sätta sig in i något längre utan nöjer sig med att sampla vad de eller någon annan vald ut som representativa "ikoner" för ämnet ifråga. Inte ens den här bloggen är fri från den sjukan!
*****
För att återvända till Radcliffes unga genombrott och status som "barnskådespelarnas skådespelare". Det är förstås Jupiter i rollen som rent världslig bringare av framgång som i Tvillingarna indikerar "ung eller tidig framgång". Den första Harry Potter-filmen kom 2001, efter att Radcliffe fyllt 12. Hans genombrott som barnskådespelare faller ledigt in under Merkurius intervall 5-14.
Intressant är att den indiska astrologin därefter låter amorösa Venus indikera perioden 15-22. Venus i Radcliffes horoskop ligger i dramatikertecknet Lejonet - det sceniska! - och bildar en konjunktion med Mars i Kräftans trettionde grad. Eld/Vatten-krig över teckengränsen: sensationalism inte olika den som återfinns i Madonnas horoskop! Sannerligen. Venus ligger också inbäddad i månnodsaxeln vilket är den axel som "upphöjer och sänker ner" - ofta tycks den hänga samman med stor offentlig framgång. Det är intressant att Radcliffe säger adjö till sin uppväxt som "Harry Potter" i år, 2011, samma år som han lämnar Venus-intervallet i sitt liv vid 22...
För större precision än bara planeternas naturliga perioder under livet använder indisk astrologi dasha-systemet med individuella planetära perioder, men nu talar vi om Radcliffe som ren sinnebild för Jupiter i Tvillingarna, vilket kan utläsas som maximal framgång redan i pojkåren. Att också Venus "naturliga period" så väl matchar hans horoskop understryker att vi här har ett öde som är "en på miljonen" och därför framträder som en ren skolbok i astrologins tolkningsprinciper.
Det är uppenbart att han inte kommer att kunna vidmakthålla den exceptionella kraften från en jupiterisk barndom och tonåringen under Venus - han har fått sina "femton minuter" (och vilka femton minuter!).
Har han, som SvD skriver, redan sjunkit in i någon slags arbetsnarkomani, har vi där ännu ett exempel på att Vattenelementet tycks sakna omdöme. Minns t.ex. hur Fredrik Reinfeldt, Sol-Kräfta som Radcliffe, skulle ha ut alla kvinnor i 100% sysselsättning i sin enfaldiga fixering vid arbete. "Arbete" är för övrigt en funktion av att han föddes med arbetets tecken Jungfrun stigande i öster.
Vissa människor har helt enkelt inte fötts med vettet att ta ett steg tillbaka och lära sig alla zodiakens tolv tecken utan rusar blint på, fångade av sina egna 2-3 ledande symboler! Radcliffe kan gå samma väg.
*****
Vad gör ett foto på Madonna i inlägget?
Bortsett från vad som nyss sades om Eld/Vatten-kriget i gränslandet mellan Kräftan och Elden, tror jag att vi ser en av Kräftans "typer" genom både hennes och Radcliffes ansikte.
Det finns ofta något sårbart i uttrycket hos detta tecken, och mellan dessa två är utseendelikheten ganska uttalad. Där de skiljer sig åt - Madonna ser "kattig" ut - ska man minnas att hennes ascendent är just kattdjuret Lejonet! Men subtrahera Lejonet ur ditt medvetande och se urtypen för sårbarhetens (och därmed protektionismens princip) Kräftan!
Ibland tycks distinkta gradtal inom tecknet skapar utseendelikheter, men jag har inte systematiskt undersökt den saken. Här kan t.ex. noteras att Madonna är född i Kräftans trettionde och sista grad i den sideriska zodiaken, och det är händelsevis också platsen för Daniel Radcliffes ytterst försvagade ("fallna") Mars i Kräftan. Mars ger ifrån sig en "miniatyrsols" energikick på just denna plats i zodiaken.
Men bloggen har hittat andra look-alikes som är mer lika varandra och där inte enstaka gradtal utan en generell överensstämmelse mellan horoskopen stigit fram. Som de gamla visa kineserna sade: sök inte fasta lagar, skåda Föränderlighetens lag i verksamhet här (sagt om orakelsystemet I Ching).
Att det är hundra gånger mer krut i Madonnas födelsehimmel syns lätt. Linslusen Mars-i-Väduren är en enormt framgångshungrig position (se dokusåpa-Linda) och det stora stormande havet av havsvatten och eld runt ascendenten är ofattbar. Det är Solen och Månen som bytt härskarläge med varandra och verkligen gjort Madonna - hennes kropp och klädstilar - till en världssensation.
Här noteras för övrigt filosofins och religionens Jupiter i samma destabiliserande tillstånd som hos Lena Einhorn - en attack från Mars även här. Givet Madonnas stora intresse för andlighet på äldre dagar, kanske man ska se Einhorn som ett lamt svenskt försök att doppa tårna i den andliga grytan.
Men Madonna har sin Jupiter kopplad till den demoniska hungerns Drakhuvud vilket gör att hon är "over the top" även i andligt avseende (Einhorns Jupiter med Draksvans ledde till att alla med någon fackkunskap sågade hennes Jesusbok, låt vara på det svenska konflikträdda sättet).
Madonnas Jupiter i Vågen indikerar en mer mogen nivå än Radcliffes/Einhorns Jupiter i det yngsta Lufttecknet, men det är rätt uppenbart att det är Vågens esteticerande sida som dominerat i Madonnas framgång. Jupiter i tredje huset ger henne enorm tumme med medievärlden.
_____
1. Stycket är ett utdrag från en brittisk 1800-talstext av poeten Chaucer, men har sin förlaga i Nya testamentet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar