En illustration från SvD som kommer att förklaras... |
Den här bloggen nosar bara nyfiket på den indiska astrologin, men upptäcker om och om igen att systemet verkar vara mer genomtänkt än de underliga fragment som rafsats ihop i väst, där astrologin faktiskt gick under jorden på 400-talet, bannlyst av kristendomen, och sedan tittar fram åtskilliga sekler senare, nu förmedlad till väst av de matematiskt skickliga araberna.
Indien har fördelen av en lång obruten tankelinje och jag upplever en större intelligens i deras system även i andra frågor än deras självklara val av den sideriska zodiaken.
Min första tanke när jag läste att de tre hus som motsvarar den "naturliga zodiakens" Vattentecken (Kräftan, Skorpionen, Fiskarna) kallas moksha-hus i Indien, "befrielse hus", var att indierna måste mena befrielse i bemärkelsen "upplösning". På sikt upplöser det fysiska vattnet alla levande kroppar som kastas i det.
Vattenelementet har i sig ingen andlig tradition knuten till sig. Det är nära förbundet med det fysiska, biologiska livet. Tydligast ses dessa genom att det lidelsefulla tecknet Kräftan är associerad med Månen, månadscykler och fertilitet.
Men så hittar jag följande, vid omläsning av en så faktaspäckad bok av orientalisten Alain Daniélou, att merparten av innehållet gick rakt igenom huvudet vid första läsningen:
Enligt [skriften] Kularnava Tantra: "Vin är gudinnan Shakti ["kraften"], kött är Shiva, erotiska fröjder - den ström som förenar Shiva och Shakti - är det gudomliga tillstånd som kallas befrielse (Moksha).
Daniélou - While the Gods Play, s. 137
Orientalisten beskriver här en uråldrig indisk tradition som är raka motsatsen mot dagens bild av asketiska och avhållsamma individer, det fanns och finns en äldre tradition i Indien av köttätande, cannabisrökande, sexutövande sekter som hävdar att deras väg är den som lever till "befrielse".
Givet att Indien är en motsägelsernas kultur - här fanns en gång också rent materialistiska atomläror liknande den gamla grekiska och dagens sekulära västerland - började jag fundera.
Kan det vara så att introduktionsböckerna i Jyotish (indisk astrologi) jag läst helt enkelt inte vill eller kan (inte på nybörjarstadiet) berätta hela historien om de tre Vattenhusen och varför de anses kopplade till moksha. Och varför klassas två av dem (åttonde och tolfte) som onda (dussthana) om de är platser där man jobbar på sin befrielse från kretsloppet och självandringens boja?
Jag såg inget enkelt svar på den saken. Kanske hade två oförenliga traditioner kommit samman, ungefär som västastrologin är helt korrupt pga. alla lösa påfund alla astrologer hänger på den utan att någonsin bry sig om att testa mot verkligheten?
Bloggen började snart notera hur Vattentecknen verkade mer än normalt inblandade när kändisar gjort sig ett namn för just missbruk av olika slag, inte minst sexmissbruk. Eftersom de tolv husen inte existerade som begrepp i den äldre astrologin kallades zodiaktecknet för huset. Mars härskar över Väduren, Väduren var således Mars hus.
De tolv "jordiska" husen kan ses som en senare nyansering och vidareutveckling den grundläggande idén om att vissa tendenser bor i vissa tecken (hus). Därför kan man tillbakadatera den indiska tanken om moksha ("befrielse") på tecknen själva. I någon mening representerar således alla de tre "feminina" (eller rättare "negativt polariserade") tecknen befrielse.
Men befrielse från vad? Anspänning och låsningar så klart! Och vad är sex om inte den stora stressupplösaren! Nu plötsligt får bloggens upptäckt av det myckna alkohol-, drog- och sexmissbruket i de tre Vattentecknen en annan innebörd. Dessa är då "flyktvägar" från den spänning som individerna i fråga känner alltför outhärdlig.
Det är det döda Jordelementet som fullständigt blockerar själen från den gudomliga Elden som ligger bakom mänsklighetens lidande. Platon gav t.o.m. Jord-atomen en avvikande geometri, den var något felaktigt, de andra tre typerna av atomer kunde inte genomtränga den. Den materiella världen är något "annat".
Kristna sekter genom tiderna har till och med gått så långt som att (kätterskt) hävda att världen inte är skapad av Gud utan av Djävulen. Detta är något annat än vad livet var tänkt att vara. Indisk religion har alltid utgått från denna tanke och med bl.a. yoga har individer sökt tippa balansen till fördel för andenivån i människan, och ta udden i den simpla materialistiska bindningen som inte skänker någon lycka alls.
Ur detta perspektiv kan man alltså se alkoholister och sexmissbrukare som individer som påbörjat arbetet på sin moksha, sin befrielse, och plötsligt visar sig bloggens empiriska rön - hämtade från observationer av vilka människor som figurerar i skandalskriverier - stämma överens med den indiska tanken om att Vatten och befrielse hör samman.
Min allra första association mellan Vatten som ren och skär upplösning av ett dött kött, en död kropp som ligger och flyter i vattnet (en morbid bild!) stämmer också. För Jordelementet visar att vi redan är döda, andligt döda. Annars hade vi varit gudar och inte människor. Vattnet är således både "Vägen ner" till fysisk födelse som människa men också första steget på "Vägen upp" efter den totalt solförmörkelsen i Jordelementet!
Ett horoskop kan inte ha samtliga nio "indiska" planeter i Jordelementet. Om inte annat kommer ena månnoden alltid att opponera den andra halvan och därmed placera en hållpunkt i ett Vattentecken.
Kanske är den någon mer som lagt ihop två plus två vid det här laget. Den giriga demonen som för sin omåttlighets skull styckades i två delar Drakhuvudet (Rahu) och Draksvansen (Ketu), förefaller såsom månnoderna bara vara en utbrodering av Månen som sådan! För vad representerar Månen om inte begäret och avunden i indisk tradition! Månens avund gentemot Solen, eller Sigmund Freuds uppenbart arketypiskt påverkade föreställning om kvinnors penisavund!
Kan man härifrån sluta sig till att manliga horoskop med en ytterst prominent "avhuggen" Draksvans lider av svår kastrationsångest? Det finns hur många spännande ledtrådar som helst att följa upp med den indiska astrologin. Dess system syns mig mer och mer logiskt och sammanhängande ju fler detaljer man får grepp om.
Det är ett enda stort mönster, en uråldrig världsbild som under dess namn Samkhya beskriver t.ex. de fem elementen (Eter är det femte) som resultatet av det gudomliga "maskulina" medvetandet som efter dess förening med den feminint uppfattade Naturen utvecklar fem sinnen vilka i sin tur behöver objektivt uppfattade världar som kan spegla tillbaka något. Det är alltså Gud själv som skapar sig en värld, vilken för detta universum bygger på 5-talet.
Det här kan förklara lite av bloggens resonemang om de fyra elementen (det femte elementet är den bakomliggande rumsprincipen inom vilken hela världsföreställningen utspelar sig). Ur indiskt perspektiv är Eter, Eld, Luft, Vatten och Jord atomer av lika många typer, vilka klumpar ihop sig till materiella manifestationer.
Horoskop tydligt i Eldens tecken är mer visuella än de i Jordens tecken. De senare ägnar sig mer åt luktsinnet, vilket förklarar varför i synnerhet det första Jordtecknet Oxen identifierar sig så hårt med föda och matintag som livets högsta goda.
De fem elementen är således egentligen bara abstraktioner (som man kunde misstänka), de är den antika filosofins sätt att identifiera ett typiskt förhållningssätt till det man under Drömmens förtrollning tror är en objektiv omvärld. I själva verket är universum en väv av elektriska vibrationer vilka den antika indiska filosofin identifierar som ett stadium som direkt ger upphov till de parvist kopplade sinnesorganen/elementen.
Eterelementet har bara berörts helt i förbigående på bloggen, i samband med Vattumannen. Tecknet sorterar ju under Luftelementet, men dess babyloniska namn "Den Stora" och det indiska namnet "Krukan" avslöjar ganska direkt att det är krukans innehåll, en avdelad mängd rymd eller rum som är tecknets hemlighet. Och eterelementet är som sagt det första elementet som ger ett rum för de andra att spela i.
Etern själv liknas vid vibrationer och motsvarar i vår värld ljudvibrationer, sinnet som kan uppsnappa etern är således hörseln och talet kan uttrycka etern. Således det gamla namnet för medierna på den tiden det bara fanns radioutsändningar: skicka med etervågorna! Här ser man också kopplingen till det grekiska logos, ordet.
Den litterärt odödliga prologen i Johannesevangliet som talar om att "Ordet blev till kött" återknyter därför till gammal kosmologi. Det är den vibrerande, sjungande Etern som synliggör sig själv genom att använda de övriga fyra elementen för att forma en fysisk kropp. Detta var naturligtvis något oerhört, att en varelse eller rättare en Intelligens från bortom de fyra elementens kretslopp hade intervenerat och visat sig för de döda trälarna på jorden för att ge dem nya direktiv!
Detta är också den hemliga innebörden i Vattumannens tecken, den beskriver Människan med stort M, den "stående" ljudvibrationen eller kartritningen för mänskligheten på jorden som redan från början placerades bakom ridåerna, utanför den synliga värld som rullar förbi i tid och rum. Vattumannen är det kosmiska rummet självt och allt som sker, sker inom detta väldiga tecken.
Hur ska man då hantera problemet med att Vattumannen är ett av de tre Lufttecknen? Att den vilande rumsliga bakgrunden (Eter) till förändringens värld (de övriga fyra elementen) hålla utanför zodiaktecknen är begripligt, och jag kan för tillfället inte förstå det på annat sätt än att de tolv tecknen i sig är kopplade till en helt annan tankekedja än läran om elementen. Horoskopet är ett ambitiöst sätt att "få med så mycket som möjligt" och synliggöra ett antal dimensioner som gällde vid tiden för födelsen.
Eter och Luft har för övrigt alltid levt i ett diffust förhållande till varandra eftersom den vibrerande (och ändå stillastående) Etern påminner om Luftelementet, inte minst i liknelsen med hörsel och kommunikation. Enligt den indiska kosmologin är det också Luft som är det första att framträda ur Etern, men denna "dimension" är ännu inte synlig.
Först därefter koncentreras Luften och atomerna, som tvingas närmare varandra, hettas upp och "fattar Eld". Så uppstår ett nytt sinne - det visuella fönstret mot tillvaron. Stjärnor tänds i Etern/Luften! Elden medför hetta vilken ger upphov sin motsats, det flytande tillståndets Vatten. Vattnet klassades i Grekland som "kallt", troligen ett minne av det indiska originalet som beskriver det som baksidan av den heta och ljusa Elden. Notera hur Sol och Måne, Lejon och Kräftan på ett sätt kan sägas bilda zodiakens fokus!
Stackars Jordelementet till sist, det är "bara" det mörker som inte Elden belyser. Aristoteles talade om en abstrakt urmateria, omöjlig att föreställa sig eftersom det som saknar en form inte går att uppfatta. Detta är emellertid inte astrologins Jordelement. Den upphöjda Månen i Oxen indikerar istället den indiska synen på Jordelementet som "modern", "sömnen" etc. I den mytiska föreställningen om den kvävande och förtärande modern som inte tillåter sina barn att växa upp och befria sig från mammas inflytande, har vi dagens tillstånd i västerlandet.
Oxen som Penningen är symbolen för Jordelementets makt över människan, Moder Jord håller själarna medvetslöst bojade till sitt begränsade "sinnesfönster". Hennes materialism kan tydligast höras i Sverige genom Svenska Näringslivs hån mot intellektet (filosofi och humaniora är inte "lönsamt") samt profeten Fredrik Reinfeldt predikan att även kvinnor ska vänja sig vid tanken på 100% arbetstid. Reinfeldt kan beskrivas som den fullgångna satanisten.
För detta är naturligtvis Djävulens röst vi hör, en mörk och murrig tendens från regioner dit aldrig Solen lyst. [1]
Ja, på något sätt finns det ändå en vag koppling mellan materialisten och Aristoteles hyle, den brutala urmaterian, så omottaglig för de högre intelligensvärldarnas former att man måste fråga sig om inte detta är en främmande kraft i universum, den ontologiska Ondskan själv! Något "annat" i detta universum, något som inte ingår i planen. Eller kanske gör det... Den judiska Bibeln säger t.ex. att Gud skapat Satan helt enkelt för att kicka igång människan, få henne att bestämma sig för det goda genom den ondes attacker och mothugg.
Precis som indisk Samkhya-kosmologi ser Femte elementet Eter ge upphov till det fjärde, Luften, termineras serien med Jord, det första elementet - det första vi empiriker börjar nysta utifrån vill säga. Men jag finner det fascinerande att det "under" Jorden i den grekiska uppfattningen finns ett urelement, urmateria eller urjord.
Eftersom vi redan räknat ner till ett så måste detta abstrakta element kallas "null" (varav talet 0) och ur detta icke-numeriska tillstånd hör vi förstås ekot av NIHIL - intighetens brist på liv och intelligens. Detta är således den icke-existerande basen för nihilisterna, de som hävdar att ingen mening med livet och universum finns. Mer kända som ateister.
Det är ingen slump att den som fallit så lågt ner som till Jordelementet befinner sig i ungefär samma bryderi som det vi hade i gränsen mellan Eter och Luft, där samma metaforer kunde användas. Här, där "mater-alistens" Jord övergår i det fullständigt obeskrivbara tillståndet av intighet, icke-existens, finner vi västerlandets korrupta naturvetenskap och horder av skränande religionshatare. (De kallar sig religionskritiker eftersom de inte har en susning om vad de sysslar med och vilka krafter som "radiostyr" dem!)
Utifrån den gamla indiska kosmologin kan vi alltså notera att de extremt sekulariserade (anti-religiösa) västkulturerna står nära förintelse! De saknar nästan helt ljuskraft och mening och morgondagens värld kommer inte att vara baserad på dagens värderingar.
Svenska Dagbladet bekräftar detta med fotot som pryder inlägget. Den här statyn har skymtat förbi i många amerikanska långfilmer genom åren. Men jag har aldrig vetat att den stod på Wall Street i New York!
Zodiaktecknet Oxen - det primala Jordtecknet - associeras med pengar och ägande genom den äldre kopplingen till landinnehav. Här är då symbolen - symbolen för planeten Jorden och ägandets illusion - närapå den totala döden - som morgondagens "nya himmel och nya jord" inte längre kommer att fästa avseende vid.
Satans barn kommer mycket snart att tvingas lämna den här världen när nästa tidsålder (Vattumannen) återknyter till inlägget om vad som gick snett i förståndet hos den norske massmördaren, trots att han var född i Vattumannens tecken, symbol för insikten om att Människan är en och inte en serie individer eller kulturer som ska konkurrera eller bekämpa varandra.
Med den nya tidsåldern kommer kapitalismen helt enkelt att självdö. Mänskligheten kommer att inse att de höll på att förinta sig själva med ett helt barockt system.
Se även: En kritisk granskning av den citerade orientalisten (och hedonisten) Alain Daniélou.
Se även: En kritisk granskning av den citerade orientalisten (och hedonisten) Alain Daniélou.
_____
1. SN:s vd Urban Bäckström är det enda viktiga horoskopet här. Talande nog en Sol i Oxen, det av Jordelementen vars kvalitet kallas Tamas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar