Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 24 maj 2011

Oprahs horoskop. Men naturligtvis...


Oprah Winfrey 1970

DN och SvD påminner om att det är tid för Oprahs sista tv-show efter 25 år. DN-texten driver verkligen hem poängen om att kvinnan är ett fenomen i särklass. Flickan så fattig att hon gick i kläder sydda av potatissäck blev USA:s mest inflytelserika kvinna, mångmiljardär och skapare av USA:s första färgade president. 

Jag inser plötsligt att min ambition att kommentera hennes horoskop låg på en rent trivial nivå. Men låt oss skaffa undan den observationen först. Jag kommenterade nyss Scarlett Johanssons mycket, mycket troliga Vågascendent i samband med hennes kurviga kropp - hon hade faktiskt styrkan att förbli mullig genom flera viktiga unga roller trots Hollywoods extrema kroppsideal. 

När AstroDatabank citerar en källa om Oprahs viktproblem sägs det att, "Sagittarius rising also can give weight problems. Libra rising doesn't". Utlåtandet är om den tropiska västzodiaken och Oprah har ett av de få horoskop där både den tropiska och sideriska (ännu så länge) är ense om vilket det stigande tecknet är. 

Men astrologen som här talar om att Vågen stigande inte skulle ha några problem med sin vikt talar inte om den sideriska Vågen utan om det extremt kroppsmedvetna fitnesstecknet Jungfrun! Inte undra på att han förgäves spanar efter övervikt där, ovetande om problematiken med de två zodiakerna. 

När jag går igenom sideriska Vågascendenter har jag inga problem att hitta flera fall av VÅLDSAMMA VIKTFÖRÄNDRINGAR, och remarkabla sådana, en av dem var fotomodell men tappade efter den karriären all ambition att leva på svältgränsen - vågskålarna slog över totalt och individen blev markant överviktig!

I ett annat fall, Solen i soluppgången i Vågen opposit Månen i Väduren fanns en tydligt bipolär tendens (samma fullmåne som hos Jonas Gardell) och individen, oerhört vacker och karismatisk, ändrade vikt om och om igen, tydligen i en återspegling av det inre själsliga väl- eller illamåendet.




Att Vågens härskare Venus på sanskrit heter Shukr (som i socker), och att tecknet har en svaghet för godsaker, borde klargöra förhållandena en gång för alla. Västerlandet kopplar nu de traditionella beskrivningarna till fel verksamt tecken. Det är bara för att vi inte verkligen ser efter som dessa muntliga traditioner bara fortsätter. Det bästa vore förstås att gå över till den sideriska zodiaken som kontinuerligt justeras för att inte tappa "synken" med himlen.

Den här bloggen har satt ner foten och verkligen undersökt zodiaktecknen. Det är den indiska, inte den västerländska, som motsvarar de beskrivningar som alla människor har hört åtminstone något om. Ibland är det svårt att avgöra, många människor är födda med flera väldigt aktiva zodiaksymboler!

Observationerna kring övervikten ger, menar jag, en koppling till Scarletts förmodade Vågascendent som även har med Oprahs horoskop att göra. Hon, liksom Scarlett, föddes ett år då formplaneten Saturnus befann "upphöjd" (extra firad?) i skönhetens tecken Vågen. 

Saturnus är visserligen en indikation om tärdhet och fattigdom (ofta gängliga och beniga kroppstyper), men dess "upphöjelse" i Vågen gör att den sockras mer än normalt och når en balans mellan stränghet och efterlåtenhet. Scarlett Johansson uttryckte i unga år just en sådan balanserad insikt om kroppsidealen när hon tillät sig fler kilon än Hollywood normalt vill se.

Men varför Oprah, skönhetsmiss i unga år, senare kämpat med övervikt ser ut att beror på precis samma problem som möjligen kan anas i Scarletts horoskop: en oerhörd betoning i 2a huset för födointag (2a huset "föder" det första kroppshuset). Detta i kombination med att första kroppshusets härskare Jupiter befinner sig i stagnanta och venusianska (godissugna) Oxen och därtill i det sjätte "onda" huset för kroppsligt välbefinnande. Horoskopet tenderar att lägga på sig.

Och det inte i bara i fråga om kroppsvikt. Oprah var världens första färgade dollardmiljardär. Och titta på ekonomihusen två och elva en gång till!

Här är ännu ett horoskop med tydlig betoning på båda. Solen i Stenbocken i 2a huset för pengar visar på en streber i monetära frågor, men det är inte en egoistisk streber, åtminstone inte med stigande ålder och större visdom. För det är Saturnus som är den här stengetens slutmål och Saturnus är som vi sett "upphöjd" i sitt mest idealistiska läge i 11e huset för inkomst av karriär (10e) och 11e är som bekant idealismens hus!

Kan ett horoskop bli vackrare och godare än så här? Jämför med Sverige beklämmande egoistiska statsminister som lyfter upp Kräftan - det egna hushållet - som ett 11e-husideal och placerar Solen där. Karriär bara för att gynna ekonomin för de närmaste, de av den egna sorten! Vilket relativt omoget ideal!

Han har den begärslystna Månen i Vågen i 2a ekonomihuset men det är helt enkelt inte samma klass på dessa budskapen som hos mänsklighetens vän Oprah! Svenskarna tycks inta ha det i sig att locka ner så stora själar som den som valde att födas i ett lortfattigt hem i Missouri 1954! I det här småegoistiska landet får vi en Reinfeldt att spegla vår miserabla status som människor.

*****

Apropå den fattiga barndomen och den våldtäkt vissa menat är en skröna från Oprah, stöds faktiskt den historien av den fallna Månen i Skorpionen i 12e huset för materiella vedermödor. Både i termer av armod men också i termer av något lurt i unga år, på det sexuella planet. Här har vi också Mars, förövaren och den blinda driftens planet.

Oprahs ekonomiska omen är faktiskt remarkabla. Rikedomens signifikator är Jupiter och den står också initialt svag i 6e huset för underklass, tjänare eller slavar. Men det är pengarnas tecken Oxen som härbärgerar och taget med de andra finansiella omina på himmelen, Venus (pengar) hemma i Oxens monetära andrahus, Solen (i den oförtrutet stretande Stenbocken) samt över allt ett andligt-idealistiskt slutmål (Saturnus i Vågen), ger en oerhört mäktig rörelseriktning. Hon har hjälpt alla, på alla nivåer, fattig som rik!

Och med nästan total säkerhet helt ovetande om den vediska astrologins klartecken för enorma finansiella framgångar förklarade för ett antal år sedan Shirley McLaines medium Kevin Ryerson vem Oprah var en reinkarnation av:

JAMES WILSON, EN VIT MANLIG ABOLITIONIST OCH ANHÄNGARE OCH FINANSIÄR AV DEN AMERIKANSKA REVOLUTIONEN!

Oprah/James var direktör för Bank of North America under revolutionsåren, en monetär inrättning skapad av Shirley McLaine som även hon var man i det livet (under namnet Robert Morris)! Så går vissa själar från storhet till storhet. Det grundarbete de lägger ner för en god sak, för människans sak, i ett liv, skördas i ett senare som extraordinär personlig framgång.

Det är inte utan att man känner för att ge hypermediala Ryerson en poäng här. Oprah har en sådan pondus som man just kan misstänka bara kan komma från några väl förvaltade liv i manliga kroppar. Samma gäller Shirley McLaine - det finns en väldigt "maskulin" och individualistisk ådra i hennes personlighet! Två starka kvinnor idag som en gång var manliga frihetskämpar - hur smakar den?

Idealet är att själen efter många liv på jorden har inhämtat allt som finns att lära sig av båda könen och de principer - den morallag - som är nedlagd för den här planeten. Då utexamineras själen och återvänder inte mer som människa.

Vad gör en så komplett själ som Oprah härnäst? Hon kanske stiger en nivå och får ansvar för designen och skapelsen av ett helt nytt planetsystem i universum, baserad på Lex Oprah. Hon har förvärvat den upphöjda Saturnus i Vågen vilket tyder på att hon inte kan komma längre i det här solsystemet. Hon har uppfyllt kärlekens bud.

Väljer hon att komma tillbaka till den stapplande mänskligheten (där jag tycker mig se en cancersjuk Reinfeldt, piskad till att slava i ett Fas III-läger i sitt nästa liv), så blir det som en bodhisattva, en av de själar som frivilligt, inte längre lagbundet, återvänder till Jorden för att instruera de yngre själarna.

*****

Oprahs tidigare liv som amerikansk understödjare av revolutionen beskrivs i läkaren Walter Semkiws "Return of the Revolutionaries" (2003, Hampton Roads Publishing Company Inc.) - en delvis fascinerande studie i reinkarnationsfenomenet. 

Emellertid trycker läkaren för hårt på utseendelikhet mellan olika liv, troligen överdrivet tagen av sin egen utseendelikhet med en (känd) amerikan. Brittiske psykiatern Arthur Guirdham - själv synsk - beskrev i sina böcker fall där individer ibland, ibland inte, uppvisade snarlika ansiktsdrag mellan två olika liv. 

Med tanke på att själavandringen inte existerar - inte får existera! (då rasar så många andra materialistiska antaganden) - i den västerländska verklighetsuppfattningen är det inte konstigt att oberoende forskare och privatspanare har olika åsikter. Det är ett nästan helt okänt landskap, hur reinkarnation går till och vilka mekanismerna är. 

Jag har hittat mig själv i en figur som fastnat som en fotnot i den tyska medeltidshistorien, och jag kan absolut inte förlika mig med det porträtt som överlevt på en grovt överviktig pamp! Är det därför jag skrev detta inlägg om övervikt och välmående? I ungdomen skydde jag övervikt och överviktiga, kanske för att jag en gång åt mig till döds som en av de få som på den tiden satt ner vid dignande bord...

En del säger att det är det dåliga samvetet som bygger karma och formar nästa livsöde på Jorden. Betyder det då att de samvetlösa skitstövlarna går fria? Alls inte! Men mänskligheten har inte ens börjat förstå hur det här fungerar än. Minns Platons simpla modell, med fasta tusenårsintervaller mellan varje återfödelse! (Eller var det tiotusen?) Det finns dock skäl att misstänka att hans schema inte ska tas bokstavligt, det är säkert någon numerologisk nyckel västerlandet tappat facit till.


6 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om Oprah. Här får du en intressant länk från hennes hemsida.
http://www.oprah.com/oprahsbookclub/A-New-Earth-Are-You-Ready-to-be-Awakened
Tyvärr kan jag inte själv tillgodogöra mig innehållet som är på engelska. Men jag har läst de tre böcker som Eckart Tolle har utgivit på svenska. En omvälvande upplevelse vill jag lova.
Rune

Seaward sa...

Tack för länken! Redan av titeln förstår jag att Oprah är involverad i tankarna på stor förändring i världen. Jag har aldrig sett ett Oprah-program men vet hon haft en inbjuden läkare som forskat i reinkarnationsminnen. En märkligt vidsynt kvinna!

Anonym sa...

Ja där ser man... Jag har heller aldrig sett ett Oprah-program, men efter att ha läst artikeln i DN, och läst det här blir man ju nyfiken på henne.
Jag kan f ö bekräfta det där med vågen-ascendent och viktförändring, och även skytten-asc och viktproblem. Jag har Vågen stigande och själv var jag i yngre år mager som en sticka, och det inte för att jag levde på svältkost, tvärtom. Jag var en av dessa sällsynt lyckligt lottade som kan äta hur mycket som helst utan att det märks. (Har ju Jupiter i andra, så det gjorde jag också!)Men vid 36 års ålder försvann denna förmåga, och jag ökade följaktligen i vikt. Det accelererade de senaste åren, men eftersom jag har sådan svag karaktär (Satansaxeln) ville jag inte avstå särskilt mycket av bordet håvor... Till slut var min vikt 1/3 mer än för ca 15 år sen. Jag har ändå lyckats skärpa mig de senaste månaderna, och gått ner närmare tio kilo, tack vare att jag blev sjuk och tappade matlusten ett tag, den återkom gradvis, men då hade jag ändå vant mig vid att äta mindre, och det tänker jag fortsätta med. :-) Så känner jag en kvinna med asc i Skytten som har anmärkningsvärt breda höfter och lår. Och hon har också jupiter i oxen! (Hennes mor och syster har inte alls den figuren, så ärftliga anlag är det inte.)
S

Seaward sa...

Din observation om höfter/lår och Jupiter kan stämma! Jag har ett annat (kvinnligt) fall, Jupiter i Skytten som bas för en rätt håglös (lättjefull) Sol i Fiskarna samt många planeter i Oxen/ascendenten. Här ovanligt breda höfter och all vikt sätter sig på dem och på låren. Det ser ut som om över och underkropp tillhör två olika människor.

Men här erkänner jag min okunskap. Nog för att jag numera tror att den astrologiska traditionen har fog för sig, men några strödda egna iakttagelser är inte mycket till empiriska rön! Tveksamt dock om det blir något inlägg om höfter och Jupiter på den här bloggen! Jag här mer en "ögonmänniska" och fascineras av det "signalsystemet".
:-)

Anonym sa...

Visst är Skytten associerad med höfterna, har jag för mig. Det är väl där det ligger, kanske. Skyttascendenten har förresten solen i oxen också. Och månen i fiskarna :-)
S

Seaward sa...

Ja, är det så att astrologin börjar "verka" på allvar först när så många faktorer kommer samman för att bilda "supersyndrom" kan man förstå att astrologin inte kommer att bli "bevisad" på bra länge än!

Indisk astrologi innehåller för övrigt hundratals liknande spelregler som involverar 4-5 faktorer som samtidigt måste vara för handen!

Som jag läst har skickliga matematiker i Indien astrologi som en hobby. Tror inte det finns många matematik- eller fysikprofessorer i Sverige av den böjelsen...