Brasklapp. En intressant händelseutveckling tecknad av DN där Ekots undersökning i sin tur undersökts av en annan programredaktion ändrar möjligen förutsättningarna! Läs med en nypa salt!
Lena Endre ifrågasätter det statistiska underlaget för påståendena om sextrakasserier inom scenkonsten (SvD, DN). Hur lämpligt kommer inte det uttalandet just efter min granskning av eventuella astrologiska särdrag i en grupp av 187 Nobelprisbelönade fysiker och matematiker 1901-2009 (öppnar i nytt fönster).
Inget av dessa snillen är förstås främmande för avancerad statistik, men för astrologen är det högst intressant att hitta en Nobelpristagare som exakt matchar Endres psykologiska profil i Stenbocksmånens tendens till avpersonalisering och formalisering (även om förvisso skådespeleri också innehåller steget där man fyller den nakna formen/rollen/kärilet med personlig energi för att animera fabrikationen).
Matematikern är ryske Igor Tamm (Nobelpriset 1958), och man behöver bara läsa några rader av hans Wikipedia-artikel för att inse att astrologin hittar guld - varje gång!
In 1945 he developed an approximation method for many-body physics.
Med approximering har vi övergått till siffertrolleriets värld, just den aspekt av teatertrakasseriets granskning Endre vänder sig mot. Approximationen är inte god nog enligt Endre. Statistik är inte verkligheten själv.
Ja, det är inte det här pöbelargumentet hon anför utan det lite mer raffinerade, att siffrorna är för vaga. Må det vara hur det vill med den saken, det astrologiskt intressanta är att Månen i Stenbocken märks så tydligt i hennes resonemang. Hon talar KVANTITET - exakt som fysikalismens och jordvetenskapens Stenbock älskar att göra! Endre prövar här stengetens normativa maktspråk (hårda data).
Parallellismen blir inte mindre av att både personerna föddes i det logiska soltecknet Tvillingarna, en informatör och desinformatör. "It takes one to know one."
Att hitta Tamms formalistiska stenbockssinne "fjärrstyrt" av en svårt angripen Saturnus i Vågen, precis som hos Endre, förändrar inte i sak den teori jag hade i det tidigare inlägget om den kända skådespelaren. Arketyper är inte låsta till bara en eller annan konkretisering, och för den som vill jaga biografiskt material om Igor Tamm törs jag nästan lova att där kommer att finnas tydliga strukturella likheter i privatlivet (Månen) med Endres livsväg.
Ja, det är inte det här pöbelargumentet hon anför utan det lite mer raffinerade, att siffrorna är för vaga. Må det vara hur det vill med den saken, det astrologiskt intressanta är att Månen i Stenbocken märks så tydligt i hennes resonemang. Hon talar KVANTITET - exakt som fysikalismens och jordvetenskapens Stenbock älskar att göra! Endre prövar här stengetens normativa maktspråk (hårda data).
Parallellismen blir inte mindre av att både personerna föddes i det logiska soltecknet Tvillingarna, en informatör och desinformatör. "It takes one to know one."
Att hitta Tamms formalistiska stenbockssinne "fjärrstyrt" av en svårt angripen Saturnus i Vågen, precis som hos Endre, förändrar inte i sak den teori jag hade i det tidigare inlägget om den kända skådespelaren. Arketyper är inte låsta till bara en eller annan konkretisering, och för den som vill jaga biografiskt material om Igor Tamm törs jag nästan lova att där kommer att finnas tydliga strukturella likheter i privatlivet (Månen) med Endres livsväg.
Inte minst att till den privata sfären ha importerat "världens former" (Stenbocken), vilket får den egna själen att förtvina eller åtminstone inta en undergiven roll ("auktoritetskomplex") inför människor med makt, och ett benhårt befrämjande av en objektivitetshysteri som är den här zodiaksymbolens forte och akilleshäl.
Att Stenbocken representerar Jordelementets idealisering kan man få en antydan om genom en annan kvinnlig Mån-Stenbocks uttalande nyligen, då Sandra Bullock sade om sitt privatliv att, "Det finns ingen sexvideo. Har aldrig funnits någon och kommer aldrig att finnas någon." (Expr.) Jag tror den uppmärksamme läsaren anar oråd inför en så kategorisk deklaration om vad som är och inte är verkligt. Men så typisk Stenbockens vilja att äga sanningen!
(Bullock är för övrigt också en Sol-Tvilling som i kombination med Mån-Stenbocken bildar en "rationaliserande" kombination av Luft och Jord.)
Att Stenbocken representerar Jordelementets idealisering kan man få en antydan om genom en annan kvinnlig Mån-Stenbocks uttalande nyligen, då Sandra Bullock sade om sitt privatliv att, "Det finns ingen sexvideo. Har aldrig funnits någon och kommer aldrig att finnas någon." (Expr.) Jag tror den uppmärksamme läsaren anar oråd inför en så kategorisk deklaration om vad som är och inte är verkligt. Men så typisk Stenbockens vilja att äga sanningen!
(Bullock är för övrigt också en Sol-Tvilling som i kombination med Mån-Stenbocken bildar en "rationaliserande" kombination av Luft och Jord.)
Vad som måhända fick Endre att välja bort den "hårda" världens exakthet för att likväl arbeta med matematisk precision i sitt rollgestaltande ses av den ökade innerligheten i Kräftan - ett känslosamt tecken.
Där ryssen enbart har den statistiskt sett sexstörda Mars i sårbarhetens sektor, expanderar Endre temat via utvidgande Jupiter. "Spotlight på sårade känslor," "excessivt patologiserande", et cetera. Men den här kombinationen i själsligt Vatten och dess relation till den torra och formalistiska Månen kommenterades i det tidigare inlägget.
Apropå den förhöjda förekomsten av "sexstörda Mars" inom hbt-gruppen i min studie (länken ovan), skulle det vara intressant att se om så är fallet också bland teaterfolket. Endre kanske tillhör en apart grupp, vars syn på sexualitet avviker från de övriga 11 zodiaktecknen. (Ett positivt fynd inom kategorin skådespelare gjordes här.)
Kanske har bloggen här hittat bekräftelse på den antika tesen att Mars är "debil" i Kräftans tecken. Om regelbundna bloggläsare påminner sig libidos "upphöjelse" i Stenbocken, där den biologiska driften anses stå under förnuftskontroll, är det lätt att förstå varför en debil Mars i Kräftan tecknar det motsatta.
Den vars drift regeras av den inkonstanta Månen är inte herre i sitt eget hus, utan låter periodvis driften dominera. Inför uppkomna problem kommer behovet av bortförklaringar - se vidare första inlägget om Endre och rationalisering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar