Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 28 mars 2010

Själen som ren spegel av världen

Vid sidan av den debila Mån-Skorpionen har Mån-Stenbocken ibland tyckts mig erbjuda uppseendeväckande fall av svältfödda själ som behöver "nödimportera" stoff från omvärlden. 

Är det för att dess underliggande herre Saturnus är så snål? Saturnus är underklassens planet i Indien. I grekisk mytologi är Kronos/Cronus så snål att han hellre åt upp sina barn än släppte fram en yngre generation gudar...

Mån-Stenbocken är som att säga att den själsliga visthusboden är tom när själen återföds som människa. Varför kan man bara spekulera över... Den här torftigheten tenderar också att fortplanta sig över i barnets föräldrahem där strikt förnuft råder och där "var sak har sin plats" (Saturnus och organisationsdillet.)

Jag föddes med Månen opposit Saturnus och i vad mån jag själv lider av snålhet vet jag inte. Vad jag vet är att jag kämpat mot (opposition) snåla gränsdragningar i mitt liv, samtidigt som jag lärt mig mycket om hur "realpolitik" fungerar.

Av de knappa tusen celebriteterna med känd födelsetid jag samlat under några år, gav sig följande märkliga trio tillkänna vid sökning på Månen i offentligt orienterade (invärtes tomma) Stenbocken. Jag ville se ett psyke dubbelt felfördelat genom att också krävde att Månen var placerad i anti-lunära saturniska 10e huset. 

Dvs vi talar om en själ maximalt hängiven åt den yttre världen.
  • Charles Manson, mördare: Månen + Saturnus + Rahu.

    -Wow, den trippeln var inte vacker!
  • Robert F. Kennedy, mördad amerikansk senator: Månen + Ketu.

    Notabelt: sjunkande i väster angriper den otäcka kombinationen Mars och Saturnus 10e huset, dvs Saturnus går till attack mot sitt eget tecken med hjälp av den för Mars unika 90-gradaren. Månen som "livets början och slut" aktiveras - mitt ute i offentlighetens 10e hus.
  • Ron Howard, regissör: Månen + Rahu.

    Om Howard har jag sedan längre reagerat på att alla hans filmer är rent pro-amerikanska hyllningar ("Apollo 13") snälla (menlösa) och totalt politiskt korrekta. Detta var ungefär exakt det jag hade i tankarna när jag visualserade effekten av Månen i Stenbocken i 10e!

    Som några minns slog han igenom som ung skådis i tv-serien Gänget och jag, som var ett helt "saturniskt" programidé: som Saturnus klänger sig fast vid det förflutna, återupplivades här det amerikanska 50-talet (tidigt 60-tal?) på samma klichéartade sätt som några år senare filmen Grease.

    Det vill säga, den amerikanska, tvättade och tillrättalagda historiska bilden av vilka de var på den tiden. Så klassiskt Stenbocken: historia och historiens tendens att renodla linjerna, förenkla och behålla bara ett urval av det oöverskådligt myllrande nuet...

    En annan berömd Mån-Stenbock, George Clooney, gjorde sin regidebut just med en film som från början till slut stödde sig på REKVISITA, materialistiska former. (Har f.n. glömt titeln.) Det här var också helt i linje med Stenbockens sätt att investera psykisk energi i yttre ting, och tittar man noga på Clooneys rollval verkar han gå efter filmer där pengar eller prylar spelar en viktig roll. Möjligen har han börjat släppa den här räddhågsna tendensen hos en Mån-Stenbock att nödgas stå på egna ben, utan materiellt stöd eller "props".

    Clooney har Månen, Jupiter och Saturnus i Stenbocken i 12e huset för materiella försakelser - han sägs vara generös med dricks på restaurang, men ännu mer generös mot sig själv när det gäller att samla på slott i Europa... För en spinoff på den tanken, se horoskopet för en annan som impulsköpt för många slott, Nicholas Cage, och jämför hur Stenbocken beter sig där.

För att förstå vad jag vill komma åt i det här lilla inlägget, ber jag återkommande läsare minnas att jag ofta kallat Månen i Kräftan (dess härskarläge) för en "naturligt patologiserande" placering.

I extremfallet signifierar denna Måne en individ som helt lever instängd i sina egna fantasier, ungefär som en människa i en mörklagd vattentank börjar producera hallucinationer och inre fantasier efter att ha varit avstängda från alla yttre stimuli några timmar.

Mån-Stenbocken, misstänker jag, ser till att ALDRIG råka ut för den obehagliga utsikten att bli offer för sin egen inneboende subjektivitet! Den här typen av sinnelag ser till att ALLTID ha tillgång till information från omvärlden att konsumera. Det är härskaren Saturnus som driver ett sådant sinnelag ut mot världen, mot objektiviteten, mot kylslagen rationalitet - sagda realpolitik.

Månen är inte Saturnus fiende i det indiska schemat, men intressant nog upplever "kontrolldåren" Saturnus Månen som sin fiende! I detta omaka förhållande ligger djup vishet dold!


Tillägg

I en Expressen-artikel läser jag just att sångerskan Amy Winehouse spenderar för mycket pengar och "älskar allt från 50-talet". Ja, Fonzie och Gänget och jag, var det. Amy har inte en enda planet i Stenbocken, men se hur finurligt astrologin berättar historien den här gången:

Saturnus (bakåtsträvaren, traditionalisten) står här "upphöjd" i esteticerande Vågen och kastar därifrån sin långa indiska 270-gradersaspekt fram genom zodiaken tills den når det förhöjda libidots Mars+Venus i Kräftans tecken.

Och Kräftan är precis lika nostalgisk som Stenbocken, där möts dessa två poler som tillsammans (som patriark och matrona) bygger den materiella verkligheten!

Inga kommentarer: