Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 9 september 2018

Gene Hackmans inre demoner och bufflighet




Wes Andersons "hyperrealistiska" och smått bisarra filmer gör mig alltid lycklig och rullen om skräpet till familjefar, The Royal Tenenbaums (2001) har alltid varit en favorit, inte minst för det sätt varpå Gene Hackman spelar en total fejk och vanemässig lögnare.

När jag ströklickande mig runt på IMDB.com, hamnade jag via någon skådis på den här filmen och en mindre lustig historia om Hackmans beteende under inspelningarna. Det här skvallret belyser samtidigt skådespelarens märkligt välfyllda 12e hus, det hinduerna kallade "förlustens hus" och grekerna "den onda daimonens hus".
Medveten om att han var i slutfasen av sin karriär accepterade Gene Hackman rollen som Royal Tenenbaum (The Royal Tenenbaums, 2001) med garantin från Wes Anderson att det skulle bli en kul och avslappnad inspelning. Så blev det inte. Hackman frustrerades och angrep Anderson verbalt över trivialiteter. Frustrationen nådde sådana nivåer att rollinnehavarna blev arga och uppfattade Hackmenas beteende som ren mobbning. Gwyneth Paltrow och Angelica Huston undvek Hackman på inspelningsstället. Bill Murray såg händelserna och valde att närvara på sina lediga dagar för att visa Anderson sin solidaritet.https://www.imdb.com/title/tt0265666/trivia?ref_=tt_trv_trv

För skickligt handlag med personan eller rollmasken behöver man bara notera den formala (saturniska) Vattenbäraren som ascendenttecken. Det ger inte i sig några uttrycksförmögenheter men väl Saturnus placering i expansiva och gränslösa Skytten. Placeringen ser paradoxal eller t.o.m. omöjlig ut. Vad kan väl Gränsdragaren göra i inom Skyttens expansiva eller Jupiter-styrda domän annat än att futilt söka ringa in något som är obegripligt mycket större? Saturnus är dock bara "denna världens herre" medan Jupiter anknyter till gudomlighetens gränsöverskridande natur...


Icke desto mindre verkar det vara den här kombinationen som slussar in den animerade (och livgivande) Elden i Vattenbärarascendenten och gjorde Hackman till en av sin tids största skådespelare. Samtidigt grumlas bilden av att Saturnus disponent Jupiter förvandlas till en verksam illgörare när utgångspunkten är Vattenbäraren. Som symbol för ett socialt och all-inkluderande kollektiv blir Hackman något av en pest, just eftersom hans Saturnus bottnar i en "ond" Jupiter. En illa fungerande Jupiter i Oxen, i 4e huset för människans inre självbelåtenhet (självacceptans) omvittnar just inte mer än en grov och primitiv buffel! Hackman gjorde också den här typen av roller väl, men sublimeringen var inte fullständig, vilket citatet visar... 

Doktrinen om planeternas verksamma natur höjer dessutom varningsflagg för en "verksamt ond" planet i de fall den placerar sig i ett mäktigt hörnhusläge, vilket tenderar mot objektiv manifestation (en del håller de onda överdrifterna för sig själva, andra lever ut dem). Eftersom 4e huset är det hörnhus som också beskriver Hackmans privatliv, berättar IMDB om att rollen som Royal Tenenbaum var känslig eftersom det tangerade Hackmans eget privata liv! Anhöriga gav dock sitt medgivande till en roll som faktiskt Wes Anderson skrivit med Hackman i åtanke. Man undrar om Anderson kände till Hackmans osedliga privatliv under dennes storhetstid och att det faktiskt var SKULDEN som vällde upp inom den f.d. storstjärnan i denna sena roll men bara fick honom att ännu en gång upprepa sin onda inre natur? 

Och allt detta således utan att ett ord sagts om den synnerligen livaktiga "onda demonen" i Hackmans 12e hus! Mars och Venus - överlibidinös och närmast misshandelsbenäget hård i sin sexualitet i detta tecken! Solen och Månen i nymåne-konjunktion vilket minskar förmågan till djup reflektion från sinnelagets sida - en människa som helt går på sin utagerande solära sida kan bli en pest för omgivningarna och här är hela den sidan undanstoppad i det "omedvetna" 12e huset. 

Kanske resonerade grekerna så att det man inte var medveten om, det upplevdes som något främmande, som en "ond demon"? Tolfte huset anses av hinduerna teckna det närmast föregående livet och gränsen mellan "då" och "detta liv" visar att Hackmans förflutna långt ifrån fått ro i graven! Stenbocken handlar om makt och auktoritet så frågan är om han varit en ond makthavare i ett tidigare liv eller en helt maktlös som nu bar med sig en fixering och beslutsamhet att aldrig mer bli trampad på. Som nybörjare i makthavarfrågor trampade han istället hejvilt på alla i sin närhet...

Med den både "ont daimoniska" och bortbrända (osynliggjorda) nyMånen som atma karaka, symbolen för själens åstundan, stämmer skådespelaryrket bra om man med Månen förstår den ansiktslösa folkmassa som är filmstjärnans publik. Hackman hade rykte om sig att vara en kvinnokarl, en roll påfallande många Stenbockar tycks sträva efter och som troligen kan återföras till mindervärdeskomplex och makthunger. Saturnus är alltid den nödlidande medan en bra Sol eller Jupiter alltid ger en naturligt självförtroende (och med "bra" menar jag en Sol som är starkt placerad i ett hörnhus och inte helt överhopad av negativa, sekundära omen). Men "horkarlen" Venus+Mars verkar också ur det 12e omedvetna eller "ont daimoniska" huset och kan vara förklaringen till den yngre Hackmans Casanova-rykte...

Hackmans horoskop granskades redan under bloggens första år (2009) och jag nämnde även då filmen om familjen Tenenbaum. Det inlägget var inte lika kritiskt och tog inte hänsyn till ascendenthärskarens disponent och de otrevliga buden kring denna. Vid den tiden hade bloggen ännu inte börjat fundera över varför grekerna klibbade begreppet "ond daimon" på huset utan var i huvudsak positiv: 12e var ett drömmande hus och perfekt för skådespelare som lever ut sina fantasier i skydd av filmsetet istället för ute i verkligheten. Den kommande boken "Folksjäl" (180913) ägnar några sidor åt den onda daimonen ur ett perspektiv som aldrig förekommit på bloggen.

*****

Här är summering från 2013 av en intervju om omständigheterna kring filmens tillkomst och Hackmans lättja och girighet på lätta pengar med en minimal arbetsinsats - bara läst första stycket men den kompletta intervjun med regissören ser ut att kasta ljus över skådespelarens verksamt onda Jupiter i "slöa" Oxen.

Inga kommentarer: